Gå til innhold

Skolen og jeg har tatt kontakt m barnevernet, fordi jeg kan ha behov for litt hjelp. Men det føles både skamfullt og nedverdigende...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På grunn av sykdom og bekymringer og at jeg er alene med flere barn, er jeg så sliten så sliten.. Hvis det blir verre er jeg redd for at jeg kan møte veggen. Skolen sendte derfor i samarbeid med meg, en melding til barnevernet om situasjonen min. Det var ingen melding med mistanke om omsorgssvikt.

Når barnevernet så tar kontakt med meg, kaller de det en bekymringsmelding.., lite hyggelig. Måtte skrive under på at de kan innhente opplysninger her og der, og jeg føler det som flaut og skamfullt. Fikk i dag brev med kopi av alle forespørslene om opplysninger som de har sendt.. Og for noen spørsmål! Spørre tannlegen deres om de har hatt noen sår eller blåmerker i munn/halsregion f.eks. Om jeg klarer å roe de ned osv. Eldste har skikkelig tannlegeskrekk og brekker seg lett når hun får ting i munnen, hverken jeg eller andre kunne klart å roe henne helt ned hos en tannlege! Skal ha hjemmebesøk neste uke, føles ikke helt greit det heller. Her er det både rotete og stedvis møkkete, er jo derfor jeg ønsker hjelp. Jeg rår ikke med alt alene når jeg ikke er frisk..

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få med deg en venninne eller familie og rydd huset og vask!

 

Anonymous poster hash: d6bf1...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer jo ikke til å ta fra deg barna - bare å tilby deg en  eller annen form for hjelp, så du kan få hodet over vannet. Kanskje en avlastningsfamilie som kan avlaste deg en gang iblant el.lign.

Få noen til å hjelpe deg meg en vaske- og ryddeøkt før de kommer. Ha rene klær på barna og kjøleskapet fullt av sunn mat.

 

 



Anonymous poster hash: 4cc5e...b89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med deg en venninne eller familie og rydd huset og vask! Jeg har liten omgangskrets som har mulighet til å hjelpe, det er noe av årsaken til at jeg bør ha litt hjelp. Jeg skal forklare barna det i helga, noe jeg gruer meg til. Er redd de skal føle skyld og at de skal tro at barnevernet skal ta dem i fra meg. Håper de forstår og hjelper til med litt rydding.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d6bf1...a15

Jeg har ikke sagt d til venninna mi, og hun er syk selv og drar på ferie i helga.

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

 

Med tanke på alt som slettes: Hvorfor får slike "vri kniven rundt i såret"-svar stå? Kun skrevet for å gjøre situasjonen verre for en person som allerede har det vondt.

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du snart vil oppleve av dette bare er greit. Kanskje kan du få avlastning og hjelp. De kommer ikke til å ta fra deg barna dine helt ut av det blå. Vær ærlig på at du er sliten, og at du er en god mor. Du har jo tatt tak i dette selv! Godt gjort, og mye mer enn hva mange andre gjør. Jeg synes du skal bytte ut skammen med stolthet. Du tar ansvar.

 

Anonymous poster hash: db69d...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine tok selv kontakt med barnevernet og søkte om avlastning og fikk det, og det var kun det som var greia. Skjedde ikke mer men de hadde avlastning i faktisk 10 år. Ikke på meg.

 

Få frem at du samarbeidet med skolen og at du ikke trodde at det var snakk om en bekymringsmelding. Vær hyggelig og grei, ikke avvisende. Samarbeid med barnevernet.

 

Anonymous poster hash: 8c873...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Få med deg en venninne eller familie og rydd huset og vask! Jeg har liten omgangskrets som har mulighet til å hjelpe, det er noe av årsaken til at jeg bør ha litt hjelp. Jeg skal forklare barna det i helga, noe jeg gruer meg til. Er redd de skal føle skyld og at de skal tro at barnevernet skal ta dem i fra meg. Håper de forstår og hjelper til med litt rydding.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d6bf1...a15

Jeg har ikke sagt d til venninna mi, og hun er syk selv og drar på ferie i helga.

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

 

Det forrige svaret mitt ble rart og la seg sammen med et annet svar, sånn skulle det være..:

 

Har ikke sagt det til venninna mi, hun er selv syk og reiser på ferie i helga.

Jeg har liten omgangskrets som har mulighet til å hjelpe, det er noe av årsaken til at jeg bør ha litt hjelp. Jeg skal forklare barna det i helga, noe jeg gruer meg til. Er redd de skal føle skyld og at de skal tro at barnevernet skal ta dem i fra meg. Håper de forstår og hjelper til med litt rydding.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har så god selvinnsikt HI. Ikke bekymre deg, bv har en rutine å følge. Håper du får god hjelp. Du skal absolutt ikke være flau,det er verre for de som ikke eier selvinnsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk skuldrene, det er ikke feil å be om hjelp når man trenger det, og fra barnevernet kan man få veldig god hjelp.

 

De har selvfølgelig sine standard rutiner og spørreskjemaer de går gjennom, ikke tenk på det. Det hadde vært mer omsorgssvikt å innse sine begrensninger og ikke spørre om hjelp, enn å faktisk innrømme at du ikke makter alt alene.

 

Barnevernet er ikke et monster som kommer og stjeler barn, de hjelper familier i vanskelige situasjoner. Du aner ikke hvor mange familier de hjelper hele tiden, de får skrekkhistoriene som kommer frem av og til skal du ikke tenke på.

 

Naboen her er enslig mor som er kronisk syk selv, og hun har fått mye hjelp fra barnevernet. Hun skryter åpenlyst av hjelpen hun har fått og jeg beundrer henne for det altså.

Sønnen hennes som ikke har noen far i bildet i det hele tatt hadde en flott ung mann på rundt 20 år som støttekontakt, de var ute sammen en ettermiddag/kveld annenhver uke for at ungen skulle få en mannlig rollemodell og mor litt fri. De gikk på bowling, fisketur, svømmehallen og slike ting.

Hver tredje helg fikk hun avlastning og barna i besøkshjem

Hun fikk også hjelp og råd når eldste sønnen slet litt med sinne osv da han kom i puberteten.

 

Dette kommer til å gå helt fint. Ikke stressrydd, det ser de med en gang. Støvsug og vask gulvene og vask over flatene (border, vinduskarmer o.l) og ha det ryddig i gangen (det gir et godt førsteinntrykk). Du er en omsorgsfull og god mor som ønsker det beste for barna dine, det ser de med en gang.



Anonymous poster hash: c0f07...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, du er en smart kvinne!! Det skal mye til for en person å innse sine egne begrensinger og be om hjelp! Tøft gjort!

 

Bare vær åpen og ærlig! Ta ting i beste mening :) Bv har 'sjekkpunkt' de rutinemessig skal gjennom.

 

...og som noen sa, få med deg en venninne og vask og rydd, slik at du føler deg ovenpå og forberedt på hjemmebesøk!

 

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: cb7f2...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og nå så jeg at du må gjøre det selv...

 

Bit tenna sammen, dette klarer du!! :)

 

Anonymous poster hash: cb7f2...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen her skriver at de ikke får vite at det var du som kontaktet dem. Det syns jeg høres ganske merkelig ut, for denne informasjonen er jo veldig relevant for å bedømme din og barnas situasjon.

Men hvis det stemmer, er det uansett ikke noe problem for deg å nevne det mens de er på besøk. Si noe sånt som at det er bra de kunne komme fordi grunnen til at du kontaktet dem var at du følte behov for hjelp til å håndtere hverdagen i en periode fordi du er alene og har vært syk osv...

 

HVis du ikke får hjelp til rydding og vask:

 

- Finn frem det du har av bagger og kofferter. Lemp rotet oppi der, og sett dem i et skap.

- Kjøp engangsvaskekluter el.lign. Tørk av alle overflater i hele huset, spesielt på bad og kjøkken.

- Hiv gammel mat i kjøleskap og bær ut i søpla

- Kjøp inn litt vanlig, sunn mat, spesielt noen grønnsaker, frukt, melk og grovbrød og fyll opp i kjøleskapet

- Plukk noen blomster i hagen eller en eng og sett i små vaser

- Pass på at barna har noen rene klær. Vask dem i dag og legg dem til side, så de klare til bruk neste uke.

 

Tror virkelig ikke du trenger å bekymre deg, og det at du selv ber om hjelp vitner jo om ansvarsfølelse, modenhet og selvsinnsikt, så du fremstår jo egentlig bare som en ressursperson som er inne i en tøff periode. Dette kan hende de beste av oss.



Anonymous poster hash: 4cc5e...b89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert eneste brev de har sendt ut for å innhente opplysninger, er det spørsmål om mors samarbeid, hvordan er mors omsorg for barna, er det faktorer som gjør at det er tvil om mors omsorg osv (ikke ordrett, men det er slike typer spørsmål). På legekontoret jobber det et par mødre som har barn på samme trinn som meg osv. Ikke moro!! Men men, får håpe det går greit!

Jeg er under utredning med spørsmål om jeg har MS. Så er ikke bare at jeg er sliten. Jeg må tenke på barna, og at jeg kan få behov for hjelp/mere hjelp senere, om jeg har en slik sykdom.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hjemmebesøk på tirsdag. Jeg ryddet eller vasket ikke før de kom. Synes de skulle få se hjemmet mitt slik det er til vanlig, ikke slik det er i 3 min før barna begynner å leke. De kommenterte "her bor det barn" og jeg sa "ja, jeg kan ikke nekte for det. Men jeg hadde ikke tid til å støvsuge eller vaske før dere kom" og det sa jeg mens jeg tømte halvparten av barnehagens sandkasse ut av skoene til sønnen min.

 

De så at rommet til datteren mkn var strøkent, men det er vel derfor hun var nede de første 10 min de var her😜

 

De sa også at de ikke var vant til å se hus hbor det så ut som at det bodde barn. Ofte er husene strøkne. Vet ikke om det er positivt eller negativt, men det er slik de så det huset mitt normalt sett ser ut. Rent og ikke alltid strøkent, ryddet nok, men ikke plettfritt. Jeg har barn og kan ikke vaske under føttene deres hele dagen.

 

Men nå skal det kanskje nevnes at det i mitt tilfelle er far som er meldt, ikke jeg. Og at de må hjem til meg fordi det er sånn en undersøkelse foregår. Jeg har er barn fra tidligere forhold som de ikke har noe med å gjøre også..

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Noen ganger har jeg virkelig lyst til å kakke deg i huet med noe hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert eneste brev de har sendt ut for å innhente opplysninger, er det spørsmål om mors samarbeid, hvordan er mors omsorg for barna, er det faktorer som gjør at det er tvil om mors omsorg osv (ikke ordrett, men det er slike typer spørsmål). På legekontoret jobber det et par mødre som har barn på samme trinn som meg osv. Ikke moro!! Men men, får håpe det går greit!

Jeg er under utredning med spørsmål om jeg har MS. Så er ikke bare at jeg er sliten. Jeg må tenke på barna, og at jeg kan få behov for hjelp/mere hjelp senere, om jeg har en slik sykdom.

HiAnonymous poster hash: f2757...dff

Kjenner ikke til bv prosedyrer, og det gjør tydeligvis ikke du heller!

Du kan ta en tlf til dem og si at du ikke helt skjønner at alt mulig rart blir sjekket, når det var DU som ba om hjelp! Om det er en misforståelse ute og går..?

Eller du venter til hjemmebesøket, og sier at du har følt det litt ubehagelig og at du har følt deg litt 'utelatt'.

 

Bare vær høflig og blid ;)

 

Anonymous poster hash: cb7f2...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg😉

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg😉

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært flere foreldre som deg TS :) Du er en god mamma når du innser at du trenger hjelp for at det skal gå rundt. BV vil ikke straffe deg for å ha kontaktet dem. Nå kan dere lage en slagplan for hvordan du best kan ta vare på deg selv og barna i fremtiden. Mest sannsynlig et avlastningshjem/weekendfamilie slik at du kan hente deg inn.

 

Føler du at du kunne trenge terapi så kan det være lurt å få henvisning til psykolog også slik at du kan få verktøy å jobbe med for å takle stress og hverdagen bedre i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært helt ærlig med BV. Luftet alle bekymringer angående det å ta kontakt med de. Og di at du og skolen samarbeidet om dette og at det ikke er snakk om en bekymrings melding men heller å få litt avlastning og hjelp pga liten hjelp ellers i hverdagen og for å best mulig kunne i vareta barna.

Si at du er bekymret for hvordan barna vil reagere og vil unngå mest mulig belastning og skyldfølelse for de. Det er viktig for deg at de har det best mulig.

Du virker som en oppegående og reflektert dame, la det skinne igjennom. Evt be om at en av de du har vært i kontakt med fra skolen er med på møtet for å understreke at dette ikke er snakk om en bekymrings melding.

 

Anonymous poster hash: e390d...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg😉

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere

Fullstendig uberettiget omsorgsovertakelse- ja. Det andre er det vel en viss uenighet om:) men du har- tross alt klart deg bra 👏

 

Men det hjelper lite å sitte på nett og fortelle andre st de gjør alt galt når du selv sitter med den samme erfaringen. Eneste forskjellen er at du fikk erstatninger så du kunne klare deg. Ble brårik altså:)

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere

 

 

Hvis du er noe i nærheten av den samme i virkeligheten som online tviler jeg på at det blir det siste du har av kontakt med barnevernet - og det kommer til å være fullstendig berettiget!

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere

Hvis du er noe i nærheten av den samme i virkeligheten som online tviler jeg på at det blir det siste du har av kontakt med barnevernet - og det kommer til å være fullstendig berettiget!

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Tror barnevernet ligger langt unna henne etter at de måtte betale sinnsyke summer i erstatning.

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...