Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Jeg kom litt brått på mannen da han var inne på nettbanken. Oppe til venstre på menyen så står det hvor mye man har samlet på de forskjellige kontoene. Han har Sparebank1. Jeg så tydelig at det var over 1 million der, og jeg må si jeg ble helt satt ut. Jeg sa det til han og han gikk unna meg med pcen. Etterpå så sa han at det var fordi lånet ble baket inn denne summen og han nektet for at han har spart så mye penger. Vi har hele tiden hatt felles regningskonto og separate kontoer. Jeg har ofte hørt at han har dårlig råd og oppfatter han nok som gjerrig til tider. Men nå er jeg bare skuffet og lei meg. Han lyver tydeligvis om at han har spart alle disse årene, mens vi hele tiden har vært på sparebluss og alltid måttet snu på femøringen. Er det noen av dere som har sparebanken 1 nettbank? Jeg gikk inn og på min så kan du velge hvilke kontoer du vil skal vises, men ikke lånet. Det er altså på den første siden som kommer opp når du går inn på nettbanken og øverst til venstre står denne summen du har tilgjengelig på kontoene. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si eller gjøre. Jeg tror han lyver og han er typen til å spare masse penger. Det er jo flott at han har klart å spare så mye, men føler det har gått på bekostning av meg og ungene. Anonymous poster hash: 05073...7c3
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Låna vises ikke som pluss, men minus og finnes lengre ned på v side Anonymous poster hash: ca65c...a79
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Om han er mannen din har du innsynsrett i familiens økonomi og kan kreve å se selvangivelsen hans, der vil det stå hva han har i formue og gjeld. Er dere bare samboere har du ingen rett på å vite hva han har på kontoene sine. Jeg personlig synes det er veldig rart at dere ikke sammenligner selvangivelser og fordeler renter o.l. så det blir mest fordelaktig for familiens økonomi... Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Kan du ikke sjekke skattelistene da? All formue står jo oppført der. Anonymous poster hash: 120bb...68c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 Vi er gift. Før når vi selvangivelsen i posten så jeg alltid hans og sammenlignet. Men nå etter alt ligger i Altinn så har jeg ikke sett den. Jeg skjønner jo hvorfor nå. Er det ingen sjans for at lån bli innpakket i den summen? Har så lyst til å tro at han ikke har lurt meg alle disse årene:( Anonymous poster hash: 05073...7c3
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #6 Skrevet 15. juni 2015 du har nok blitt lurt, og det lenge.... be han logge på nettbanken da, slik at du kan se.... Anonymous poster hash: b9097...1a4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #7 Skrevet 15. juni 2015 Har dere nettopp tatt opp et lån, da?? Hvis ikke står det jo et minustegn foran. Anonymous poster hash: 084e6...c44
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #8 Skrevet 15. juni 2015 Du kan ringe banken. De har plikt til å gi deg informasjonen. Anonymous poster hash: c2b15...2b1
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #9 Skrevet 15. juni 2015 Skilles dere skal det deles likt 😎 Anonymous poster hash: 281c8...43e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #10 Skrevet 16. juni 2015 Du skriver at dere er gift. Men jeg forstår at dere har adskilt økonomi. Forklar meg logikken i det. Og du har helt klart rett til innsyn. Spør ham, du, hva han skal bruke millionen sin til. Halvparten er uansett ditt. Anonymous poster hash: 4ddb5...eb5
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #11 Skrevet 16. juni 2015 "Snu på femøringen" betyr noe HELT annet! Anonymous poster hash: f0291...2f4
Bolleklar Skrevet 16. juni 2015 #12 Skrevet 16. juni 2015 Har dere rammelån/flexilån med tilgjengelig kapital? I såfall stemmer det at lånet står som disp. beløp i nettbanken.
Sint naken biltyv Skrevet 16. juni 2015 #13 Skrevet 16. juni 2015 Haha, da er det bare å skilles da. Du har da krav på halvparten. Han vil vel spare fordi du sløser for mye da vel.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #14 Skrevet 16. juni 2015 Mer vanlig og skjule gjeld enn formue, vil jeg ro. Slo meg også dette med flexilån ja. Har ikke smn, men vet selv at det er ofte forskjell på SALDO og DISPONIBELT beløp. På mine kredittkort har jeg hhv 15 000 og 25 000 disponibelt. Men bruker jeg av kortene, så er jo dette gjeld. Det er ikke penger jeg har,- men penger jeg kan få låne som er godkjent på forhånd. Flexilån har vi på bedriften vår, i stedet for kassakreditt. Det er på 200 000. Den konto har "Tilgjengelig" saldo pluss "flexilånbeløpet2 vi har fått innvilget som tilgjengelig beløp.. Anonymous poster hash: d708c...89f
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #15 Skrevet 16. juni 2015 Du er i en totalt motsatt situasjon enn jeg var for noen år siden. Jeg trodde mannen min skjulte penger. Jeg oppdaget at han gjemte unna selvangivelsene. Kom til slutt frem at han hadde skjult GJELD. På en million kroner. Forstår godt du føler deg lurt... Men han har i hvert fall ikke satt dere i uføret da. Men finn ut av det og ta et oppgjør med mannen! Anonymous poster hash: 5698f...7b9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #16 Skrevet 16. juni 2015 Jeg har SB1, flexilånet mitt står som - 1 200 000 på totalt tilgjengelig står det 141 000 (det er kun det jeg har i pluss på alle kontoene mine; sparekonto, lønnskonto, regn.konto) Jeg har flexilån på 1 500 000 - de resterende tilgjengelig 300 000 står IKKE "innbakt" i totalt tilgjengelig. Han lyver.... Anonymous poster hash: 8f091...51e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #17 Skrevet 16. juni 2015 I kveld setter du deg rolig ned ved siden av han med penn og papir og sier du synes du har så liten oversikt over familiens økonomi og ønsker en gjennomgang, sette opp budsjetter og se hva dere har totalt inn og ut i løpet av et år. Kanskje er det på tide å starte noen spesifikke sparekontoer også, f.eks bunadskonto til datteren som skal konfirmeres om 4 år e.l. Si at dere får ta opp hver deres nettbank, og se på kontoutskriftene hva dere faktisk har i faste regninger hver måned og legge sammen til hva totalen blir på et år og dele det på 12 så dere ser hva dere må sette av til regninger hver måned og hva dere da har igjen til mat, forbruk og sparing. Begynner han å nekte på å gjøre dette hadde jeg virkelig begynt ane ugler i mosen. Da ville jeg sagt at siden dere er gift har dere gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre og ikke minst innsynsrett i familiens økonomi. Så vil han ikke gjøre denne jobben sammen med deg så gjør du den alene, og går i banken for å få utskrift av hans kontoer. Så får du se hva han svarer da.... Om han sparer penger i eget navn tar han av familieøkonomien og siden dere er gift og har felleseie er halvparten av de pengene dine Verdier dere sparer opp i løpet av ekteskapet skal deles likt ved brudd! Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #18 Skrevet 16. juni 2015 Skilles dere skal det deles likt 😎 Anonymous poster hash: 281c8...43e Litt off topic, men stemmer dette? Jeg har betydelig mye mer penger på sparekontoen enn samboeren min. Vil jo ikke at han skal få halvparten av mine hardt oppsparte midler hvis vi gifter oss og han går ifra meg F.eks. Anonymous poster hash: 6bf4f...08b
Mamma_til_2 Skrevet 16. juni 2015 #19 Skrevet 16. juni 2015 Høres helt rart ut i mine øre og gjøre noe slikt, men om han har spart av sine penger som han har tilgjengelig etter at regninger er betalt så er han flink.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #20 Skrevet 16. juni 2015 Skilles dere skal det deles likt 😎 Anonymous poster hash: 281c8...43e Litt off topic, men stemmer dette? Jeg har betydelig mye mer penger på sparekontoen enn samboeren min. Vil jo ikke at han skal få halvparten av mine hardt oppsparte midler hvis vi gifter oss og han går ifra meg F.eks. Anonymous poster hash: 6bf4f...08b Er det ikke sånn at det du tar med inn tar du med ut igjen? Anonymous poster hash: aec4d...49d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #21 Skrevet 16. juni 2015 I kveld setter du deg rolig ned ved siden av han med penn og papir og sier du synes du har så liten oversikt over familiens økonomi og ønsker en gjennomgang, sette opp budsjetter og se hva dere har totalt inn og ut i løpet av et år. Kanskje er det på tide å starte noen spesifikke sparekontoer også, f.eks bunadskonto til datteren som skal konfirmeres om 4 år e.l. Si at dere får ta opp hver deres nettbank, og se på kontoutskriftene hva dere faktisk har i faste regninger hver måned og legge sammen til hva totalen blir på et år og dele det på 12 så dere ser hva dere må sette av til regninger hver måned og hva dere da har igjen til mat, forbruk og sparing. Begynner han å nekte på å gjøre dette hadde jeg virkelig begynt ane ugler i mosen. Da ville jeg sagt at siden dere er gift har dere gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre og ikke minst innsynsrett i familiens økonomi. Så vil han ikke gjøre denne jobben sammen med deg så gjør du den alene, og går i banken for å få utskrift av hans kontoer. Så får du se hva han svarer da.... Om han sparer penger i eget navn tar han av familieøkonomien og siden dere er gift og har felleseie er halvparten av de pengene dine Verdier dere sparer opp i løpet av ekteskapet skal deles likt ved brudd! Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9 Jeg hadde heller ikke giddet dette. Jeg skjuler ikke noe, men vi har knapt med tid og full kontroll på økonomi og forbruk, så jeg ser ikke vitsen. Anonymous poster hash: 362d3...b6c
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #22 Skrevet 16. juni 2015 I kveld setter du deg rolig ned ved siden av han med penn og papir og sier du synes du har så liten oversikt over familiens økonomi og ønsker en gjennomgang, sette opp budsjetter og se hva dere har totalt inn og ut i løpet av et år. Kanskje er det på tide å starte noen spesifikke sparekontoer også, f.eks bunadskonto til datteren som skal konfirmeres om 4 år e.l. Si at dere får ta opp hver deres nettbank, og se på kontoutskriftene hva dere faktisk har i faste regninger hver måned og legge sammen til hva totalen blir på et år og dele det på 12 så dere ser hva dere må sette av til regninger hver måned og hva dere da har igjen til mat, forbruk og sparing. Begynner han å nekte på å gjøre dette hadde jeg virkelig begynt ane ugler i mosen. Da ville jeg sagt at siden dere er gift har dere gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre og ikke minst innsynsrett i familiens økonomi. Så vil han ikke gjøre denne jobben sammen med deg så gjør du den alene, og går i banken for å få utskrift av hans kontoer. Så får du se hva han svarer da.... Om han sparer penger i eget navn tar han av familieøkonomien og siden dere er gift og har felleseie er halvparten av de pengene dine Verdier dere sparer opp i løpet av ekteskapet skal deles likt ved brudd! Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9 Jeg hadde heller ikke giddet dette. Jeg skjuler ikke noe, men vi har knapt med tid og full kontroll på økonomi og forbruk, så jeg ser ikke vitsen. Anonymous poster hash: 362d3...b6c Men om dere har full kontroll så mistenker du ikke at han skjuler en million for deg heller.... Hi skriver jo at hun må snu og vende på krona og skjønner ikke hvor pengene de tjener blir av, og mistenker at mannen har gjemt unna 1 mill. Det er ikke akkurat full kontroll, og da er det på tide å sette seg ned og få den kontrollen. Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #23 Skrevet 16. juni 2015 I kveld setter du deg rolig ned ved siden av han med penn og papir og sier du synes du har så liten oversikt over familiens økonomi og ønsker en gjennomgang, sette opp budsjetter og se hva dere har totalt inn og ut i løpet av et år. Kanskje er det på tide å starte noen spesifikke sparekontoer også, f.eks bunadskonto til datteren som skal konfirmeres om 4 år e.l. Si at dere får ta opp hver deres nettbank, og se på kontoutskriftene hva dere faktisk har i faste regninger hver måned og legge sammen til hva totalen blir på et år og dele det på 12 så dere ser hva dere må sette av til regninger hver måned og hva dere da har igjen til mat, forbruk og sparing. Begynner han å nekte på å gjøre dette hadde jeg virkelig begynt ane ugler i mosen. Da ville jeg sagt at siden dere er gift har dere gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre og ikke minst innsynsrett i familiens økonomi. Så vil han ikke gjøre denne jobben sammen med deg så gjør du den alene, og går i banken for å få utskrift av hans kontoer. Så får du se hva han svarer da.... Om han sparer penger i eget navn tar han av familieøkonomien og siden dere er gift og har felleseie er halvparten av de pengene dine Verdier dere sparer opp i løpet av ekteskapet skal deles likt ved brudd! Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9 Jeg hadde heller ikke giddet dette. Jeg skjuler ikke noe, men vi har knapt med tid og full kontroll på økonomi og forbruk, så jeg ser ikke vitsen. Anonymous poster hash: 362d3...b6c Men om dere har full kontroll så mistenker du ikke at han skjuler en million for deg heller.... Hi skriver jo at hun må snu og vende på krona og skjønner ikke hvor pengene de tjener blir av, og mistenker at mannen har gjemt unna 1 mill. Det er ikke akkurat full kontroll, og da er det på tide å sette seg ned og få den kontrollen. Anonymous poster hash: 5e7dd...7f9 Ja det er sant, jeg gikk visst glipp av den biten. Da er det en god plan. Anonymous poster hash: 362d3...b6c
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #24 Skrevet 16. juni 2015 Vi har fleksilån ja. Det var det han sa var innbakt i den tilgjengelige summen. Men som flere av dere sier så kommer ikke det innbakt i totalt tilgjengelig.... Håper jo at det er innbakt og at han ikke lyver.... Ts Anonymous poster hash: 05073...7c3
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #25 Skrevet 16. juni 2015 Kan du passordet hans? Kanskje han har tatt opp lån? Eller bare spart. Det finner du ikke utav før du sjekker det opp. Anonymous poster hash: f1fa2...99b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå