Gå til innhold

Bekymringsmelding BVT.


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Herre min fred, pass på deg selv, tipper psykologer, barnehage og skole sender noe om det behøves, det gjør de uten å mukke, og kjenner du disse folkene godt ? Kjenner du til situasjonen dems ?

 

En syk familie som skal dras lenger ned i dritten pga deg som antar ting.

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

På vegne av alle oss som har vokst opp med omsorgssvikt fordi "alle visste og ingen meldte": hold kjeft.

 

La fagfolk avgjøre om familien trenger hjelp, ikke sitt der og anta at noen tar tak i det eller at det sikkert ikke er så ille. Barnevernet eksisterer ikke for å rasere familier, men for å gi barn best mulig omsorg. Desverre må de da av og til tråkke foreldrene på tærne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e585...c54

Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du fått med deg at jeg er fagperson. Har meldt til BVT gjennom jobb flere ganger, men ikke gjort det privat før.

Hadde jeg hatt denne familien i bhg. min hadde jeg uten tvil tatt opp saken anonymt på dialogmøte med BVT.

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Vi har noen naboer med to barn. Foreldrene har diagnose og mor fortalte meg at eldste skal utredes for det samme. Familien fremstår som ressurssvak. I det siste har jeg observert foreldrene i samhandling med barna. Det er mye kjefting, skriking og samspillet fungerer ikke optimalt. De har ikke kontroll på eldstemann og jeg opplever minsten som understimulert. H*n henger også etter utviklingsmessig.Jeg tror at denne familien ville hatt nytte av veiledning. Jeg har snakket med bhg og jeg fikk tilbakemelding om at de "jobber med saken". De kan såklart ikke si noe mer. Jeg vurderer nå å melde bekymring til BVT. Hva tror dere?Anonymous poster hash: c6891...00c

 Har begge foreldrene ADHD?Og på hvilke måte fremstår familien som ressurssvak? Jeg er litt usikker på hva du konkret tenker at barnevernet skal hjelpe familien med her? Barnevernet bedriver ikke egen veiledning og rådgivning, men henviser videre til en instans eller et egnet kurs hvis foreldrene ønsker det, og ikke klarer å finne noe aktuelt selv. Men i dette tilfellet så hører det da ut som om barnets og familiens utfordringer allerede jobbes med? Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan du mener at du kan vite så mye om familien og konkludere slik du gjør? Barn med atferdsproblemer eller ADHD vil av utenforstående ofte oppfattes som uoppdragne barn uten grensesetting fra foreldrenes side, selv der det kanskje ikke er tilfellet.  Anonymous poster hash: c6c56...66e

Jo, BVT driver også veiledning. Jeg har en liten villstyring som utagerer en del pga en vanskelig start i livet, og jeg fikk tilbud om miljøterapeut spm veileder meg med Marte Meo-metoden. Synes det er fantastisk!

 

Anonymous poster hash: 98573...206

Skrevet

Oisan, jeg forstår jeg må endre taktikk i hagen når ungene for ente gang sloss på trampolina eller ikke rydder etter seg på kvelden... Jeg er i tillegg ufør, så mer ressurssvak enn det får du vel ingen person??!

 

Anonymous poster hash: 37b9b...01e

Hvis du skriker og kjefter på barna bør du absolutt endre taktikk, ja. Og ikke primært fordi du er redd for å bli meldt til bv, men fordi det ikke er bra for barna dine.

Skrevet

 

 

Herre min fred, pass på deg selv, tipper psykologer, barnehage og skole sender noe om det behøves, det gjør de uten å mukke, og kjenner du disse folkene godt ? Kjenner du til situasjonen dems ?

 

En syk familie som skal dras lenger ned i dritten pga deg som antar ting.

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

På vegne av alle oss som har vokst opp med omsorgssvikt fordi "alle visste og ingen meldte": hold kjeft.

 

La fagfolk avgjøre om familien trenger hjelp, ikke sitt der og anta at noen tar tak i det eller at det sikkert ikke er så ille. Barnevernet eksisterer ikke for å rasere familier, men for å gi barn best mulig omsorg. Desverre må de da av og til tråkke foreldrene på tærne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e585...c54

Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du fått med deg at jeg er fagperson. Har meldt til BVT gjennom jobb flere ganger, men ikke gjort det privat før.

Hadde jeg hatt denne familien i bhg. min hadde jeg uten tvil tatt opp saken anonymt på dialogmøte med BVT.

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Dette svaret var til anonym 61c17

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Skrevet

 

 

Herre min fred, pass på deg selv, tipper psykologer, barnehage og skole sender noe om det behøves, det gjør de uten å mukke, og kjenner du disse folkene godt ? Kjenner du til situasjonen dems ?

 

En syk familie som skal dras lenger ned i dritten pga deg som antar ting.

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

På vegne av alle oss som har vokst opp med omsorgssvikt fordi "alle visste og ingen meldte": hold kjeft.

 

La fagfolk avgjøre om familien trenger hjelp, ikke sitt der og anta at noen tar tak i det eller at det sikkert ikke er så ille. Barnevernet eksisterer ikke for å rasere familier, men for å gi barn best mulig omsorg. Desverre må de da av og til tråkke foreldrene på tærne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e585...c54

Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du fått med deg at jeg er fagperson. Har meldt til BVT gjennom jobb flere ganger, men ikke gjort det privat før.

Hadde jeg hatt denne familien i bhg. min hadde jeg uten tvil tatt opp saken anonymt på dialogmøte med BVT.

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

 

 

Du skriver lengre opp at familien snakker om at en utredning skal foretas, og at barnehagen sier at det jobbes med- ergo kan man slutte at en eller annen instans er inne i bildet. Jeg gjetter på bup.

 

Du nevner samtidig lengre opp at du verken har særlig personlig kontakt med foreldrene eller barna. 

Å mene at du da har gjort en korrekt vurdering av oppdragelse, samspill, og om barna stimuleres riktig, er ganske utrolig. For å i det hele tatt kunne konkludere slik så kreves både observasjon over tid, samt tester.

Jeg får inntrykk av at du er overivrig assistent eller pedagog, og jeg må si at jeg også synes det høres uetisk ut å kontakte familiens barnehage for å diskutere familien med dem.

 

Selve kommunikasjonsformen hadde nok jeg også ha reagert på, men jeg hadde nok valgt å ta det opp med foreldrene og snakke litt med barna selv, før jeg i neste omgang vurderte å melde fra til barnevernet.

 

Jeg kjenner flere som har opplevd at familien er noe dysfunksjonell og preget av krangling i en periode, av ulike årsaker som f.eks kolikksøsken, en krise i familien og mer. Praktisk og emosjonell støtte fra meg og andre, og ro, er det som har hjulpet dem.

Noe annet er det naturligvis om ting vedvarer over lengre tid.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: c6c56...66e

Skrevet

Jeg støtter deg HI!

Høres ut som om de kan trenge hjelp :-

 

Anonymous poster hash: cbc5e...756

Skrevet

 

 

 

Herre min fred, pass på deg selv, tipper psykologer, barnehage og skole sender noe om det behøves, det gjør de uten å mukke, og kjenner du disse folkene godt ? Kjenner du til situasjonen dems ?

 

En syk familie som skal dras lenger ned i dritten pga deg som antar ting.

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

På vegne av alle oss som har vokst opp med omsorgssvikt fordi "alle visste og ingen meldte": hold kjeft.

 

La fagfolk avgjøre om familien trenger hjelp, ikke sitt der og anta at noen tar tak i det eller at det sikkert ikke er så ille. Barnevernet eksisterer ikke for å rasere familier, men for å gi barn best mulig omsorg. Desverre må de da av og til tråkke foreldrene på tærne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e585...c54

Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du fått med deg at jeg er fagperson. Har meldt til BVT gjennom jobb flere ganger, men ikke gjort det privat før.

Hadde jeg hatt denne familien i bhg. min hadde jeg uten tvil tatt opp saken anonymt på dialogmøte med BVT.

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Dette svaret var til anonym 61c17

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Dere er helt hysteriske! Dere vet ikke noe om familien , for alt du vet har de allerede tiltak.

Hold kjeft selv du!

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

Skrevet

 

 

 

 

Herre min fred, pass på deg selv, tipper psykologer, barnehage og skole sender noe om det behøves, det gjør de uten å mukke, og kjenner du disse folkene godt ? Kjenner du til situasjonen dems ?

 

En syk familie som skal dras lenger ned i dritten pga deg som antar ting.

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

På vegne av alle oss som har vokst opp med omsorgssvikt fordi "alle visste og ingen meldte": hold kjeft.

 

La fagfolk avgjøre om familien trenger hjelp, ikke sitt der og anta at noen tar tak i det eller at det sikkert ikke er så ille. Barnevernet eksisterer ikke for å rasere familier, men for å gi barn best mulig omsorg. Desverre må de da av og til tråkke foreldrene på tærne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e585...c54

Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du fått med deg at jeg er fagperson. Har meldt til BVT gjennom jobb flere ganger, men ikke gjort det privat før.

Hadde jeg hatt denne familien i bhg. min hadde jeg uten tvil tatt opp saken anonymt på dialogmøte med BVT.

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Dette svaret var til anonym 61c17

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Dere er helt hysteriske! Dere vet ikke noe om familien , for alt du vet har de allerede tiltak.

Hold kjeft selv du!

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

Hva er problemet hvis de allerede har hjelp? Hvis familien fungerer som den skal vil saken bli lukket av BVT.

 

 

Anonymous poster hash: c6891...00c

Skrevet

 

Du skriver lengre opp at familien snakker om at en utredning skal foretas, og at barnehagen sier at det jobbes med- ergo kan man slutte at en eller annen instans er inne i bildet. Jeg gjetter på bup.

 

Du nevner samtidig lengre opp at du verken har særlig personlig kontakt med foreldrene eller barna. 

Å mene at du da har gjort en korrekt vurdering av oppdragelse, samspill, og om barna stimuleres riktig, er ganske utrolig. For å i det hele tatt kunne konkludere slik så kreves både observasjon over tid, samt tester.

Jeg får inntrykk av at du er overivrig assistent eller pedagog, og jeg må si at jeg også synes det høres uetisk ut å kontakte familiens barnehage for å diskutere familien med dem.

 

Selve kommunikasjonsformen hadde nok jeg også ha reagert på, men jeg hadde nok valgt å ta det opp med foreldrene og snakke litt med barna selv, før jeg i neste omgang vurderte å melde fra til barnevernet.

 

Jeg kjenner flere som har opplevd at familien er noe dysfunksjonell og preget av krangling i en periode, av ulike årsaker som f.eks kolikksøsken, en krise i familien og mer. Praktisk og emosjonell støtte fra meg og andre, og ro, er det som har hjulpet dem.

Noe annet er det naturligvis om ting vedvarer over lengre tid.

 

Anonymous poster hash: c6c56...66e

 

Men det er da ikke den som melder som skal gjøre vurderingen? Det er barneverntjenesten som skal gjøre denne vurderingen, som skal ta stilling til om foreldrene trenger veiledning, om barna bør få tilbud om avlastning osv.

 

I et tilfelle der en familie gir "dårlig følelse" over tid, der man stadig kjenner at noe ikke er som det burde være - da synes jeg man skal melde. Selvfølgelig etter noen runder med en selv på om dette er så ille som det virker.

Skrevet

Mistenker du at et barn ikke har det bra, meld fra.

Det er bedre med 1 gang for mye enn 1 gang for lite.

så får bvt vurdere om noe trengs og hva.

 

Har selv blitt meldt til bvt for mange år siden, det er klart en påkjenning, men det er ment som barnas beste, det er så viktig å ha det I hodet.

Skrevet

Mistenker du at et barn ikke har det bra, meld fra.

Det er bedre med 1 gang for mye enn 1 gang for lite.

så får bvt vurdere om noe trengs og hva.

 

Har selv blitt meldt til bvt for mange år siden, det er klart en påkjenning, men det er ment som barnas beste, det er så viktig å ha det I hodet.

Samme her.

Naboene kjente oss ikke siden vi var akkurat flyttet hit, så da ble vi meldt på et noe spesielt grunnlag. Men vi hadde ingenting å skjule, så det gjorde oss ingenting. Vi trøstet oss med at de brydde seg😊

 

Man skal ikke melde inn for alt mulig, men hvis magefølelsen er dårlig, er det bedre å gjøre det. Man KAN redde en familie!

 

Anonymous poster hash: 2574e...ec0

Skrevet

Men her skal største barnet utredes, de er selv klar over problemet, de ønsker hjelp og utredning. Da er mitt inntrykk at de ønsker hjelp, og det beste for barna. De får nok hjelp av BUP og barnehagen. Og BUP sender de gjerne på kurs, for å lære seg å håndtere barna sine. Og ser BUP og barnehagen at de trenger mer hjelp, så kontakter de sikkert barnevernet.

 

Synes og det virker ut som du ikke vet nok om denne familien, til å melde de. At de blir dømt fordi de ikke har utdannelse og penger, ikke er dannet nok i din verden.



Anonymous poster hash: a0abf...38c
Skrevet

 

Mistenker du at et barn ikke har det bra, meld fra.

Det er bedre med 1 gang for mye enn 1 gang for lite.

så får bvt vurdere om noe trengs og hva.

 

Har selv blitt meldt til bvt for mange år siden, det er klart en påkjenning, men det er ment som barnas beste, det er så viktig å ha det I hodet.

Samme her.

Naboene kjente oss ikke siden vi var akkurat flyttet hit, så da ble vi meldt på et noe spesielt grunnlag. Men vi hadde ingenting å skjule, så det gjorde oss ingenting. Vi trøstet oss med at de brydde seg😊

 

Man skal ikke melde inn for alt mulig, men hvis magefølelsen er dårlig, er det bedre å gjøre det. Man KAN redde en familie!

 

Anonymous poster hash: 2574e...ec0

Ja nettopp, det kan redde en familie, eller barna hvis det er så alvorlig.

 

Jeg hadde heller ikke noe å skjule, men jeg ble mer bevisst på hvordan vi/jeg fremsto etter det. Tøff opplevelse fordi det var såpass alvorlige anklager.

Men som sagt, er en bekymret for et barn så MÅ en melde fra.

 

Har som nevnt 1000 ganger Før, meldt fra til bvt, der er nå ungene plassert i fosterhjem uten særlig utsikter til å komme sammen med mor igjen.

Mange unit å melde fra, mange lar tvilen komme de voksne i saken til gode. Det kan bli fatalt for barna.

Skrevet

 

Oisan, jeg forstår jeg må endre taktikk i hagen når ungene for ente gang sloss på trampolina eller ikke rydder etter seg på kvelden... Jeg er i tillegg ufør, så mer ressurssvak enn det får du vel ingen person??!

 

Anonymous poster hash: 37b9b...01e

Hvis du skriker og kjefter på barna bør du absolutt endre taktikk, ja. Og ikke primært fordi du er redd for å bli meldt til bv, men fordi det ikke er bra for barna dine.

 

Jeg for min del mener unger som ikke oppfører seg har godt av litt kjeft! Jeg sender de til og med på rommet sitt om de ikke klarer oppføre seg og tar fra de både leker og begivenheter om de ikke klarer høre etter! Vi har feks alltid reist utenlands med de og vi har tre tette. Ett sprell fra en av de og det kunne vært farlig! Derfor er de veldig klar over at dersom de ønsker å reise sydover å bade hver sommer må de kunne ta i mot en beskjed og følge den! Vi har aldri problemer med de borte/ute, men det hender de tester grensene her hjemme og det er helt greit, men det betyr ikke at de ikke møter motstand. De får kjeft og straff og jeg snakker strengt til de (som en militær) om alle tre har en dårlig dag. Hyle på de gjør jeg for å stoppe slosskamper som oftest oppstår på trampolina og konsekvensen blir at den låses om de ikke gir seg.

Andre får ha det hvordan de vil, men jeg får alltid gode tilbakemeldinger på mine unger, så helt ute å kjører er jeg nok ikke. Verden må forstå at ikke unger kommer like og mine unger er det like mye motstand i som moren og de må nesten bare høre etter. De liker det ikke, men noen må bare lære og finne seg i det, andre kan kanskje synes det er helt ok.  

Jeg er forøvrig kontakt med relativt mange forskjellige unger igjennom egne barn og jammen må jeg si det er mange prinser og prinsesser der ute som gjør som de vil. Fatter ikke foreldrene orker ha de i hus, for jammen er de relativt uspiselige mange! 

 

Anonymous poster hash: 37b9b...01e

Skrevet

 

Herre min fred, pass på deg selv, tipper psykologer, barnehage og skole sender noe om det behøves, det gjør de uten å mukke, og kjenner du disse folkene godt ? Kjenner du til situasjonen dems ?

 

En syk familie som skal dras lenger ned i dritten pga deg som antar ting.

 

Anonymous poster hash: 61c17...f71

På vegne av alle oss som har vokst opp med omsorgssvikt fordi "alle visste og ingen meldte": hold kjeft.

 

La fagfolk avgjøre om familien trenger hjelp, ikke sitt der og anta at noen tar tak i det eller at det sikkert ikke er så ille. Barnevernet eksisterer ikke for å rasere familier, men for å gi barn best mulig omsorg. Desverre må de da av og til tråkke foreldrene på tærne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e585...c54

 

Problemet er at det og sitter flere maktgale mennesker i BVT. Rettssikkerheten er ikke-eksisterende.

Derfor sysn jeg man heller skal se om man kan hjelpe litt (med mindre det er alvorlig). HI skriver at mor gjerne tar litt for mye. Da får man være tydelig, værre er det ikke.

 

Anonymous poster hash: 18f37...022

Skrevet

Høres ut som de kunne hatt nytte av veiledning

 

Anonymous poster hash: 036d0...e0c

Skrevet

Høres ut som de kunne hatt nytte av veiledning

 

Anonymous poster hash: 036d0...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...