Gå til innhold

Bidragsfordeling i heimen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kom over dette forum da jeg googlet etter en "fordelingsnøkkel" for bidrag i heimen. Dette er et evig tema hjemme og jeg og min kone er veldig uenige om hvem som bidrar mest. Hun mener jeg ikke gjør noe og hun gjør alt. Nå har det vært slik så lenge at jeg begynner tro hu har rett . Vel, slik som dette er A/S Heimen administrert:

Jeg: har betalt hus og betaler nå det som er igjen av lån.

- betaler alle regninger (strøm,barnehage,internett...alt, også hennes telefon)

- gjør alle innkjøp av mat, bleier,hygiene osv

- lager alle fellesmåltid

- bringer og henter barnet i barnehagen

- vasker og rydder ca. 15-20% (fordi det aldri blir bra nok)

- en maskin klær i ny og ned

- alt utendørsarbeid (ikke veldig mye, men noe er det jo. Male hus,klippe plen...)

Hun:

- vasker altså det meste og er sykt nøye. Bruker lang tid, nesten hver dag. Er såpass mye at jeg, unnskyld meg men, av og til lurer på om det er en diagnose der.

- klesvask

- pynting

Barnet bruker vi ca. like mye tid på.

Hva tenker dere om fordelingen? Bidrar jeg for lite? Det er MYE krangling om dette. Jeg blir irritert fordi jeg mener jeg gjør min del. Hennes syn er altså det motsatte. Begynner å bli slitsomt å flere ganger i uken skulle diskutere/krangle over dette temaet.

Anonymous poster hash: 53921...27f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du Googlet, lagde deg en konto og signerer som anonym på et langt innlegg som åpenbart er....

Anonymous poster hash: 4dc62...039

Skrevet

du gjør virkelig mer en nok!

Anonymous poster hash: 5af0f...7c0
Skrevet

Du får kjeft rett og slett fordi det du gjør ikke synes like godt som det hun gjør. Her er vel fordelingen av arbeid i hjemmet slik at hun gjør mest selv om du betaler regningene.

Anonymous poster hash: 9fd48...479

Skrevet

Det hadde vært kjempe interessant å hørt hennes versjon av saken også.

I mitt hjem har vi med jamne mellomrom diskusjon om akkurat det samme. Og som hos dere så mener hver av oss at vi gjør mest. Så trikset er å sette opp en liste med fordeling av arbeidsoppgaver.

Når det gjelder den økonomiske biten så mener jeg den har ingen ting å si så sant begge er i arbeid og bidrar på sitt vis. Så hva jeg eller mannen min betaler er uviktig. Det må betales uansett og vi betaler etter evne.

Anonymous poster hash: 5db52...e7f

Skrevet

Det hadde vært kjempe interessant å hørt hennes versjon av saken også.

I mitt hjem har vi med jamne mellomrom diskusjon om akkurat det samme. Og som hos dere så mener hver av oss at vi gjør mest. Så trikset er å sette opp en liste med fordeling av arbeidsoppgaver.

Når det gjelder den økonomiske biten så mener jeg den har ingen ting å si så sant begge er i arbeid og bidrar på sitt vis. Så hva jeg eller mannen min betaler er uviktig. Det må betales uansett og vi betaler etter evne.Anonymous poster hash: 5db52...e7f

Ikke uenig, men når den ene ikke betaler NOE, men disponerer egne midler etter eget forgodtbefinnende, mener jeg absolutt at "hvem betaler hva" er et legitimt poeng.

Skrevet

Du Googlet, lagde deg en konto og signerer som anonym på et langt innlegg som åpenbart er.... Anonymous poster hash: 4dc62...039

Åpenbart er..?

Skrevet

Du får kjeft rett og slett fordi det du gjør ikke synes like godt som det hun gjør. Her er vel fordelingen av arbeid i hjemmet slik at hun gjør mest selv om du betaler regningene. Anonymous poster hash: 9fd48...479

Egentlig er ikke pengene det største poenget, men det er som du sier: mine bidrag synes kanskje ikke like godt. Vel, i kjøleskapet er det mat (tar fort noen timer i uka å handle. Jeg er IKKE flink på å planlegge uka) og maten kommer på bordet. Drt er jo ganske synlig :)

Skrevet

Det hadde vært kjempe interessant å hørt hennes versjon av saken.Anonymous poster hash: 5db52...e7f

Ja, helt klart. Skulle jeg dristet meg å gjette, så ville svaret vært at etter middag, så dumper jeg ned i en stol mens hun rydder kjøkkenet. Det vil si - en av oss rydder kjøkken mems den andre tar kveldsstell på barnet. Så sveiper gjerne ho over gulvene eller setter på en maskin klær og tømmer tørketrommel. Må ta med at ho kun siste år har vært i en liten deltidsstilling.

Skrevet

Hvorfor bidrar hun ikke mer, syns det er utrolig rart du betaler alt felles utgifter. Slik du beskriver det gjør du mye mer. Ikke det at alt må være helt likt fordelt alltid, men dette er jo helt skeivt. Hvorfor er det feks bare du som henter/leverer i bhg, og hun har kun (liten?) deltidsjobb? Klesvask er ikke fulltidsjobb.. Hadde jo vært interessant å høre hennes versjon.

Anonymous poster hash: f87e8...7a4

Skrevet

Hvorfor bidrar hun ikke mer, syns det er utrolig rart du betaler alt felles utgifter. Slik du beskriver det gjør du mye mer. Ikke det at alt må være helt likt fordelt alltid, men dette er jo helt skeivt. Hvorfor er det feks bare du som henter/leverer i bhg, og hun har kun (liten?) deltidsjobb? Klesvask er ikke fulltidsjobb.. Hadde jo vært interessant å høre hennes versjon.Anonymous poster hash: f87e8...7a4

Det går raskere å kjøre barnet i bh og hun har ikke førerkort. Så egentlig greit nok. Jeg synes det er OK å ha kontakten med bh. Deltidsjobben er nå rett under 50%, varierer litt. Aldri mer. Det er lite jobber i området og siden hun ikke har førerkort (off.trsp. er dårlig).

Skrevet

Her i huset er mengden fritid det viktige, ikke hvem som har gjort hva.

Målet er at begge skal ha like mye fritid, da spiller det ingen rolle om man har synlige eller usynlige arbeidsoppgaver, bare hvor lang tid man bruker på dem.

Hvem av dere har mest fri til å treffe venner, trene, se på TV, lese en bok, altså tid til fri disposisjon?

Her har vi en veldig tradisjonell fordeling, jeg rydder, vasker, handler, lager mat, vasker klær og jobber bare 70%. Han tar alt utvendig, vedlikehold, stell av bil, bæring av ved, ut med søppel, alt hagearbeid, holder garasjer, boder, kjeller og loft ryddig og rent, kjører og henter til fritidsaktiviteter, rydder av bordet etter middag, jobber mer enn 100%, tar sin del av oppfølging, stell, leksehjelp, legging osv av barn.

Så selv om jeg tar alt det tradisjonelle husarbeidet sitter faktisk jeg mer i sofaen enn han, han er på beina stort sett fra han står opp til minst 21 om kvelden og har mindre tid enn meg for seg selv. Så da kan jeg jo ikke klage i det hele tatt....

Anonymous poster hash: 2f880...fe1
Skrevet

Her i huset er mengden fritid det viktige, ikke hvem som har gjort hva. Målet er at begge skal ha like mye fritid, da spiller det ingen rolle om man har synlige eller usynlige arbeidsoppgaver, bare hvor lang tid man bruker på dem. Hvem av dere har mest fri til å treffe venner, trene, se på TV, lese en bok, altså tid til fri disposisjon? Her har vi en veldig tradisjonell fordeling, jeg rydder, vasker, handler, lager mat, vasker klær og jobber bare 70%. Han tar alt utvendig, vedlikehold, stell av bil, bæring av ved, ut med søppel, alt hagearbeid, holder garasjer, boder, kjeller og loft ryddig og rent, kjører og henter til fritidsaktiviteter, rydder av bordet etter middag, jobber mer enn 100%, tar sin del av oppfølging, stell, leksehjelp, legging osv av barn. Så selv om jeg tar alt det tradisjonelle husarbeidet sitter faktisk jeg mer i sofaen enn han, han er på beina stort sett fra han står opp til minst 21 om kvelden og har mindre tid enn meg for seg selv. Så da kan jeg jo ikke klage i det hele tatt.... Anonymous poster hash: 2f880...fe1

Godt poeng med fritid. Jeg vil tro det er ganske likt der. Jeg "tar kveld" når barnet er i seng eller kjøkkenet er ryddet, alt etter hvem som gjør hva. Hun velger ofte å sove til ho skal på jobb (til kl. 11-12) og så ta "pliktene" om kvelden. Dermed blir klokka både 21 og 22 før ho setter seg.

Skrevet (endret)

Dette er helt skjevt fordelt. Du forsørger familien og betaler både regninger og mat. Hva gjør hun med sin inntekt?

Du lager alle fellesmåltider og henter/bringer i bhage. Pluss at alt utarbeidet faller på deg.

Hun har en liten deltidsstilling, vasker dagen lang og pynter i heimen. Det høres foresten ut som din kone har støv på hjernen. Er man perfeksjonist på det punktet blir man jo aldri ferdig. Dette hadde jeg ikke funnet meg i hvis jeg var deg.

Sover til 11-12? Er hun syk eller? Når hun jobber såppass lite burde hun ha bidratt mye mer mener jeg. Hun må ha et veldig behagelig liv.(Ja, jeg er litt misunnelig. Her er vi begge to i full turnusjobb, har fire barn, hund osv)

Det å ha tid til å gå rundt i heimen å pynte er en fjern drøm her i huset...men jeg trøster meg med at pga turnusarbeidet er vi veldig likestilt. Ofte bare en voksen hjem med alt ansvar for kjøring til aktiviteter ol. Vi tjener like mye og betaler en lik sum hver mnd. Inn på en regningskonto.

Endret av Hjertefru
Skrevet

Dette er helt skjevt fordelt. Du forsørger familien og betaler både regninger og mat. Hva gjør hun med sin inntekt?

Du lager alle fellesmåltider og henter/bringer i bhage. Forstår det slik at du steller barnet til kvelden også? Pluss at alt utarbeidet faller på deg.

Hun har en liten deltidsstilling, vasker dagen lang og pynter i heimen. Det høres foresten ut som din kone har støv på hjernen. Er man perfeksjonisme på det punktet blir man jo aldri ferdig. Dette hadde jeg ikke funnet meg i hvis jeg var deg.

Sover til 11-12? Er hun syk eller? Ikke få flere barn med den damen, er desverre mitt råd.

Den ene av oss tar kjøkkenet etter middag mens den andre tar kveldsstellet på barnet. Hun har i det siste stått opp med oss og vært med på morgenstell og frokost, men legger sseg når jeg kjører i bhg. Nei, ikke syk. Støv på hjernen, absolutt Og der er egentlig ett av mine store argumenter: hvor rent skal/kan det være? Når huset kun trenger en runde med tørrmopp, ssom tar 30 minutter, hvorfor støvsuge i 2-3 timer for så å vaske? Da går det mye (unødig) tid til vask. 8-10 timers vask hver 2. 3. uke er normalt, i tillegg til det andre.

Men, jeg føler jeg har fått svar på det jeg selv tenker, at jeg bidrar iallefall ikke for lite og all vaskingen er vel helst egeninteresse og ingen nødvendighet.

Takk for alle svar! Skal prøve være litt tydeligere neste gang dette blir et tema.

Skrevet

Virker som om dere kanskje trenger en tur til familievernkontoret?

Om det du skriver stemmer, så bidrar du ikke for lite.

Om hun har så liten stilling så bør hun bruke noe av dagen til jobbsøking, lete etter jobber, skrive søknader, ev. gå rundt til aktuelle arbeidsgivere for å presentere seg. Dette har hun tid til om hun aldri jobber mer enn 50 %. I tillegg er det naturlig at hun tar mer av husarbeidet når hun jobber så lite.

Kan hun være deprimert siden hun sover så langt på dag?

Hun tar et valg når hun velger å sove bort halve dagen i steden for å gjøre unna plikter i hjemmet på dagtid. Det betyr også at hun velger å gjøre pliktene på tidspunkt som ellers kunne blitt brukt på parforholdet. Det er ikke særlig givende for noen av dere i lengden...

Hadde jeg vært deg ville jeg fått henne med på familievernkontoret.

Anonymous poster hash: 99db6...594
Skrevet

Kvitt deg med henne ;) For en latsabb! *typisk DiB svar*

Men jo, du vet vel også selv at det der er fullstendig skjevfordeling?! Hun gjør jo ingenting!

Anonymous poster hash: c2aa3...25b
Skrevet

Du jobber fulltid og hun deltid. Du betaler alle regninger. Det skulle bare mangle at hun gjør mest hjemme, spør du meg!!

Jeg syns hun er kravstor og utakknemlig!

Skrevet

Om du er mann eller kone nr 2 aner jeg ikke, men ikke faen om en mann ordlegger seg slik (AS Heimen, det et idiotuttykk som florerer her inne).

Og aldri om en mann hadde åpnet konto her inne og signert som anonym.

Anonymous poster hash: 5335c...c4f

Skrevet

Men jo, du vet vel også selv at det der er fullstendig skjevfordeling?! Hun gjør jo ingenting!

Hun vasker hele huset - hun gjør ingenting? Interessant svar...

Når det gjelder fordeling her, så gjør jeg alt både når jeg nå er i fødselsperm, og når vi begge jobber. Jeg betaler regninger, handler ALT, vasker, rydder, støvsuger, skifter på sengene, lager mesteparten av maten, følger opp på skole/barnehage/aktiviteter, raker ute i hagen osv. Han lager mat i ny og ne, that's it.

Anonymous poster hash: d01dc...f9f

Skrevet

Om du er mann eller kone nr 2 aner jeg ikke, men ikke faen om en mann ordlegger seg slik (AS Heimen, det et idiotuttykk som florerer her inne).

Hvorfor ikke?

Det kunne mannen min funnet på. Som han selv sier kommer denne siden opp nesten uansett hva du googler.

Til HI: Vi hadde mye diskusjoner tidligere om fordelignen tidligere og da satte vi oss til slutt ned og skrev liste over oppgavene i huset hvor mye tid vi mente hver ting skulle ta og fordelte alt % vis mellom oss. Prøvde ut dette en stund og justerte listen under veis.

Dette er nå lenge siden og vi har ikke liste lengre, men det gjorde oss oppmerksomme på hvor lang tid de forskjellige tingene tar, alt som må gjøres i ett hushold og hvor mye hver enkelt gjør.

Anonymous poster hash: c698d...3e7

Skrevet

Når det gjelder fordeling her, så gjør jeg alt både når jeg nå er i fødselsperm, og når vi begge jobber. Jeg betaler regninger, handler ALT, vasker, rydder, støvsuger, skifter på sengene, lager mesteparten av maten, følger opp på skole/barnehage/aktiviteter, raker ute i hagen osv. Han lager mat i ny og ne, that's it.

I forhold til ham så gjør hun ingenting. Om jeg kunne sluppet unna med kun å vaske hus så skulle jeg glist bredt, han rydder, tar ungene hver morgen, lager mat, handler ....jeg mener - så kommer hun inn og tar sjarmøretappen - vasker huset - og mener hun har gjort mye da eller? Næh, hun gjør ingenting. Ikke bidrar hun økonomisk heller, hun er jo utelukkende en parasitt - en som bare er der og suger blod uten å være til egentlig nytte.

Skrevet

Atte hæ? AS Heimen florerer? Det ser jeg ca aldri.

Anonymous poster hash: 4f516...ed1

Skrevet

I forhold til ham så gjør hun ingenting. Om jeg kunne sluppet unna med kun å vaske hus så skulle jeg glist bredt, han rydder, tar ungene hver morgen, lager mat, handler ....jeg mener - så kommer hun inn og tar sjarmøretappen - vasker huset - og mener hun har gjort mye da eller? Næh, hun gjør ingenting. Ikke bidrar hun økonomisk heller, hun er jo utelukkende en parasitt - en som bare er der og suger blod uten å være til egentlig nytte.

Han skrev at han rydder og vasker ca 15-20%, så da tar vel hun mesteparten av ryddingen også, ikke bare vaskingen.

Anonymous poster hash: 9ffd7...c6e

Skrevet

Du må jo være av det dumsnille slaget Brumlebass. Hvorfor lar du henne herse med deg på denne måten?

Hvis hun ikke jobber mer enn 50% så skulle hun uten problem ha et strøkent hjem klart når du kommer hjem. Og hvorfor betaler du alt av fellesutgifter mens hun bruker sin inntekt på seg selv?

Dette høres nesten for dumt ut til å være sant!

Anonymous poster hash: b1092...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...