Gå til innhold

Gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd angående gjeld. Jeg har noen saker som jeg bare ikke klarer å få betalt ned. Jeg har hatt mye mer gjeld, men solgte i fjor leiligheten min og gevinsten jeg satt igjen med har gått til å betale ned gjeld. Nå har jeg enda fire store saker på 20-30000 hver som jeg ikke klarer å få nedbetalt. Jeg venter tvillinger og har ingen penger til overs når faste utgifter som husleie, strøm, mat og bil er betalt. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, og dette går veldig utover psyken. Jeg gråter pga. dette hver eneste dag. 

Vet ikke hvem jeg skal kontakte for å få hjelp, og om det i det hele tatt er noen som kan/er villig til å hjelpe. Er det noen som har noen som helst gode råd å komme med? Jeg bor allerede i det billigste som er å få tak i her i byen som er større enn hybel på 20kvm, har en bil som egentlig burde vært skrapet for lenge siden fordi jeg rett og slett ikke har penger til å kjøpe ny, bruker minimalt av penger på mat og gjør alt jeg kan for å få lave strømregninger. Har ingenting av verdi å selge heller. 

Setter pris på alle tips og råd. 

Anonymous poster hash: 6eaeb...378
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj og nå har du tatt på deg millionutgifter i from av barn.

Du må nok få de fortest mulig inn i bhg og jobbe jobbe jobbe

Anonymous poster hash: 9cf88...faf
Skrevet

Barna er ikke født enda, og jeg er sykemeldt frem til fødsel. 

Skrevet

Nav har vel noen man kan snakke med og få råd?

Anonymous poster hash: 2c0ec...012

Skrevet

Uansett, å få de "fortsest mulig inn i barnehage" vil bare gi meg enda flere utgifter. 

Skrevet

Jeg hadde det slik i fjor 😕 jeg gikk i banken og spurte om dei ville hjelpe meg siden jeg hadde unge og ta meg av. Det ville dei. Dei betalte ned gjelda mi, så fekk jeg billig lån av dei. Det redda meg 😃 prøv det 😃

Anonymous poster hash: 44b5e...771

Skrevet

Jeg hadde det slik i fjor jeg gikk i banken og spurte om dei ville hjelpe meg siden jeg hadde unge og ta meg av. Det ville dei. Dei betalte ned gjelda mi, så fekk jeg billig lån av dei. Det redda meg prøv det

Med betalingsanmerkinger vil de vel ikke hjelpe? Hvilken bank har du?

Skrevet

Uansett, å få de "fortsest mulig inn i barnehage" vil bare gi meg enda flere utgifter. 

Du tjener nok mer enn ca. 5000 kr i mnd. Og om du er alenemor vil du få dekket 64% av utgiftene til bhg.

Om ikke får barnas far være hjemme etter mødrekvoten slik at du kan jobbe.

Skrevet

Jeg har sparebanken. Jeg hadde 1 anmerkning, men dei ville hjelpe fordi om.

Skrevet

Du var gjeldsfri i fjor, og likevel har du klart å få ny gjeld på 80-100 000?

Hva har du kjøpt for de pengene?

Anonymous poster hash: 53538...f48

Skrevet

Du tjener nok mer enn ca. 5000 kr i mnd. Og om du er alenemor vil du få dekket 64% av utgiftene til bhg.

Om jeg tjener mer enn 5000 i mnd har jo ingenting å si når jeg likevel må betale husleie, bil, strøm, mat og klær for meg + to små. Det er ikke bare barnehageutgifter... Jeg skreiv ikke dette innlegget for at du skal komme med nedlatende svar til meg. Det er lov å gjøre feil i livet, særlig som ung, uten å bli dømt nedenom for det. 

Skrevet

Du var gjeldsfri i fjor, og likevel har du klart å få ny gjeld på 80-100 000?

Hva har du kjøpt for de pengene?

Anonymous poster hash: 53538...f48

Jeg var ikke gjeldsfri i fjor, men hadde MER gjeld som jeg har betalt ned, nå gjenstår noen saker som jeg ikke har penger til å betale. Problemet er at jeg sendte inn et ønske om å få en oversikt over all gjeld jeg hadde, fordi jeg visste det var mye og ikke hadde oversikt i det hele tatt. Disse sakene fikk jeg ingen tilbakemelding fra, før i vinter. Jeg har prøvd å betale litt i mnd, men det strekker ikke til og renten er så høy at kravet blir ikke mindre. 

Skrevet

Om jeg tjener mer enn 5000 i mnd har jo ingenting å si når jeg likevel må betale husleie, bil, strøm, mat og klær for meg + to små. Det er ikke bare barnehageutgifter... Jeg skreiv ikke dette innlegget for at du skal komme med nedlatende svar til meg. Det er lov å gjøre feil i livet, særlig som ung, uten å bli dømt nedenom for det. 

Nei det er ikke alltid lov å gjøre feil for så å dra inn to unger i det.

Hva trodde du ville skje når du brukte penger du ikke hadde?

Klar du vil bli dømt for dårlige valg som ung voksen. Det forventes at man klarer å tenke gjennom valg man gjør. Det forventer vi også av barn.

Skrevet

Klar du vil bli dømt for dårlige valg som ung voksen. Det forventes at man klarer å tenke gjennom valg man gjør. Det forventer vi også av barn.

Den gangen disse valgene ble tatt, var jeg kanskje 19 år gammel, og det er mange år siden nå. Jeg har som sagt prøvd å ordne opp det siste året, før barn var inne i bildet. Hvis du leser lenger opp, var jeg ikke klar over disse sakene før i vinter, og har etter at jeg fikk vite om de prøvd å rydde opp i det. Jeg skreiv ikke dette innlegget slik at du kan sitte der på din høye hest å hetse en stakkars dame som nå, HELT UVENTET, har tvillinger i magen. Jeg trodde jeg skulle klare å betale ned dette, ihvertfall litt hver mnd uten at det skulle bli et problem. Men når kravet ikke minker i det hele tatt for hver gang jeg betaler inn det lille jeg sitter igjen med etter at alle utgifter er betalt, kryper jeg meg sammen og spør om hjelp. Det må være lov å gjøre uten at du skal komme med stygge kommentarer og sitte hjemme bak tastaturet ditt og dømme meg. SKAMME deg burde du gjøre. 

Skrevet

Du må tåle å få kritikk når du spør her inne.

Har man sex, kan man bli gravid så helt uventet var nok ikke dette.

Du ble få hjelp sv samboer/barnefar til utgiftene eller er du alenemor i tillegg?

Beklager, du er voksen nok til å tenke selv at barn ikke er lurt før økonomien er under kontroll. Det kan ikke vare plutselig dukke opp flere saker på store beløp.

Du har rotet det til for deg og den eneste løsningen jeg ser er å krype til foreldrene dine og be om hjelp. Så søker du barnehageplass raskt og kommer deg ut i jobb då raskt som mulig etter permisjon.

Eller har du kanskje ikke krav på permisjon heller?

Anonymous poster hash: 51d13...8a7

Skrevet

Den gangen disse valgene ble tatt, var jeg kanskje 19 år gammel, og det er mange år siden nå. Jeg har som sagt prøvd å ordne opp det siste året, før barn var inne i bildet. Hvis du leser lenger opp, var jeg ikke klar over disse sakene før i vinter, og har etter at jeg fikk vite om de prøvd å rydde opp i det. Jeg skreiv ikke dette innlegget slik at du kan sitte der på din høye hest å hetse en stakkars dame som nå, HELT UVENTET, har tvillinger i magen. Jeg trodde jeg skulle klare å betale ned dette, ihvertfall litt hver mnd uten at det skulle bli et problem. Men når kravet ikke minker i det hele tatt for hver gang jeg betaler inn det lille jeg sitter igjen med etter at alle utgifter er betalt, kryper jeg meg sammen og spør om hjelp. Det må være lov å gjøre uten at du skal komme med stygge kommentarer og sitte hjemme bak tastaturet ditt og dømme meg. SKAMME deg burde du gjøre. 

Helt uventet? Du har antakelig pult, for det er lenge siden sist den hellige ånd var ute og vifta med snabben. Du drar ikke barn inn i økonomisk ustabilitet, du har ikke hatt økonomi til dette før vinteren heller, utfra det du skriver.

Skrevet

Det vil jo også gi inntekter.

Ellers så får far ha barna mens du har samvær? Da kan du jobbe å få ryddet opp i økonomien din.

Anonymous poster hash: 51d13...8a7

Skrevet

Kan ikke foreldre hjelpe deg?

Skrevet

Så fæle svar du får! 

Har en venn som hadde mange tusen i gjeld, som han ikke hadde mulighet til å betale, Han fikk slettet dette pga lav betalingsevne (dvs at de mener at han tjener så lite og ikke evner mer ut i jobb, og derfor aldri vil kunne klare å betale ned gjelden sin). Kanskje du kan komme i denne kategorien, siden du nå får tvillinger og har høy gjeld og liten inntekt. 

Uansett ville jeg ha gjort alt jeg kunne for å samle lånene og få lavere rente på de. Ser jo i luksusfellen at noen også forhandler seg frem til å slippe å betale rente når de viser til lav inntekt, for i det hele tatt kunne klare å betale det ned. De i luksusfellen har jo både inkassoer og anmerkninger, så vil jo tro du også har gode muligheter til å forhandle om både renter og samling av lån

Anonymous poster hash: aacdd...75c
Skrevet

Så fæle svar du får! 

Har en venn som hadde mange tusen i gjeld, som han ikke hadde mulighet til å betale, Han fikk slettet dette pga lav betalingsevne (dvs at de mener at han tjener så lite og ikke evner mer ut i jobb, og derfor aldri vil kunne klare å betale ned gjelden sin). Kanskje du kan komme i denne kategorien, siden du nå får tvillinger og har høy gjeld og liten inntekt. 

Uansett ville jeg ha gjort alt jeg kunne for å samle lånene og få lavere rente på de. Ser jo i luksusfellen at noen også forhandler seg frem til å slippe å betale rente når de viser til lav inntekt, for i det hele tatt kunne klare å betale det ned. De i luksusfellen har jo både inkassoer og anmerkninger, så vil jo tro du også har gode muligheter til å forhandle om både renter og samling av lån

Kanskje prøve å forhandle om rentekutt først hos de du skylder penger, for så å forhandle med banken om samling av lån

Skrevet

Nav har gjeldsrådgiver, og kan kanskje hjelpe deg.

eller kan du ta kontakt med de du skylder å høre om den kan gi deg noen tips.

eller ta kontakt med hovedbanken din, der du hadde leiligheten din, så kanskje de kan betale ut gjelden for deg og at du får ett lån av dem, får du det får du mindre renter å betale.

Lykke til :)

og gratulerer med tvillinger :)

Skrevet

Det jeg sitter igjen med her, er spørsmål om hvordan man i himmelens navn klarer å pådra seg tusenvis av kroner i gjeld som 19-åring!

Anonymous poster hash: 83a92...37b

Skrevet

Gjort er gjort og spist er spist, ingenting å gjøre med nå.

Håper det ordner seg for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...