Gå til innhold

Ang engasjerte foreldre på fotballkamper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye diskusjoner om foreldrenes oppførsel når vi heier fram våre håpefulle.

Jeg er nok blant de ivrigste supporterne, men absolutt ikke ufin. Jeg kan fint skryte av et knallskudd fra motstanderen selv om det resulterer i mål mot oss osv, men ja, jeg er veldig ivrig på sidelinja. Heier fram alle spillerne våre og koser meg på kamp :)

Men jeg leser ofte om ufin oppførsel fra oss foreldre, unge dommere som kvier seg for dømme da de frykter kjeft fra foreldre, spillere som blir skjelt ut av voksne (være seg treneren eller andre foreldre, f.eks fra motstanderen).

EN gang har jeg snakket til dommeren. Var under en cup, G9, og dommeren var en ung jente. Hun hadde fløyta i munnen kun ved scoring. Da samme gutten på vårt lag, som har veldig "fart på beina", ble spent ned for 6.gang uten at dommeren reagerte, da sa jeg "nå må du snart begynne å blåse, dommer". Ikke på en "kjeftet måte", men kunne kanskje vært litt kjipt for en 14 åring å høre. Dette er vel min verste kommentar :(

Måtte snakke med jenta etter kampen for å forsikre meg om at hun ikke hadde blitt skremt av meg, men hun hadde tatt det pent, HELDIGVIS!

Hadde følt meg elendig om hun hadde blitt lei seg :(

Opplevde også at det ble dømt straffe pga klar og tydelig hands i en kamp for G7, noe flere foreldre hvisket om seg i mellom. De syns det var teit med straffe, ungene er jo så små. Selv syns jeg det var helt greit, syns det er viktig at de lærer reglene tidlig (gutta har spilt sammen i over et år nå). Det var min sønn som var keeper og som måtte prøve å redde straffen, det gikk jo som ventet, men da fikk han prøvd det, også ;)

Hvordan er deres erfaringer, er det mye "surmuling"/kjefting på sidelinja på deres kamper?

Anonymous poster hash: 70306...b94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det heldigvis lite. Jeg kan ikke huske å ha opplevd ufine kommentarer fra vårt lags foreldre (nå G11), men da de var G8 var det treneren til motspilleren som hadde så mange ufine kommentarer mot dommeren (en gutt i 13-14 års alderen) at han begynte å grine, det var ikke noe særlig. Heldigvis ikke opplevd det andre ganger. Treneren fikk den gang tilsnakk av vår (var hjemmekamp) kampvert og holdt heldigvis munn etter det. Vår fotballklubb er blitt en "fair-play" klubb noe som bla. innebærer at foreldrene skal stå på motsatt siden av trener og spillere under kamp og at at de skal hilse før og etter kamp + at vi har kampverter som skal passe på dette. Er flere ting også, men det er det jeg kommer på nå ;) Veldig greit tiltak syns jeg.

Anonymous poster hash: 79e32...e23
Skrevet

Jeg har ikke barn ennå, men venter mitt første. Jeg kommer til å bli AKKURAT som deg.

Fra jeg var liten husker jeg veldig godt hvor god stemning det var på håndballcuper når foreldrene våre var ivrige og heiet. Gode minner :)

De har ingenting med å kjefte på dommeren under kamp synes jeg, om det er noe spesielt kan man evt ta det opp i etterkant.

Nå er det ikke sikkert jeg får unger som har lyst til å drive med lagidrett, men om jeg gjør det så vet jeg iallfall hvordan jeg blir! :D

Anonymous poster hash: 9dc5f...4d3

Skrevet

Her er det heldigvis lite. Jeg kan ikke huske å ha opplevd ufine kommentarer fra vårt lags foreldre (nå G11), men da de var G8 var det treneren til motspilleren som hadde så mange ufine kommentarer mot dommeren (en gutt i 13-14 års alderen) at han begynte å grine, det var ikke noe særlig. Heldigvis ikke opplevd det andre ganger. Treneren fikk den gang tilsnakk av vår (var hjemmekamp) kampvert og holdt heldigvis munn etter det. Vår fotballklubb er blitt en "fair-play" klubb noe som bla. innebærer at foreldrene skal stå på motsatt siden av trener og spillere under kamp og at at de skal hilse før og etter kamp + at vi har kampverter som skal passe på dette. Er flere ting også, men det er det jeg kommer på nå ;) Veldig greit tiltak syns jeg.

Og ikke dermed agt at ikke foreldrene er engasjerte på kampene, sånn at det er sagt ;) DET er vi, heier og koser oss, for det betyr mye for guttene - men det finnes ikke mye surmulig og sånt på sidenlinjen heldigvis :)

Skrevet

Intensjonen er sikkert god, men jeg synes det høres helt tragisk ut at man må ha vakter for å passe på at foreldrene oppfører seg!  :sjokkert:

Skrevet

Intensjonen er sikkert god, men jeg synes det høres helt tragisk ut at man må ha vakter for å passe på at foreldrene oppfører seg!  :sjokkert:

Ja, det kan du si, men nå er ikke akkurat kampvertene der først og fremst for det da, men også for at de besøkende lagene skal ha en å henvende seg til med spm om hvor garderobe er, hvilken bane de skal spille på osv. Kampverten er også der for å se til at det foregår fair play, og i det ligger også at han eller hun skal se til at foreldrene og trenere ikke er ufine.

Skrevet

Jeg er litt som deg, HI, bare roligere. Klapper gjerne for et nydelig mål fra motstanderene. Har kun to ganger opplevd usportslig oppførsel av trener og foreldre, begge gangene dessverre fra samme klubb.

I den første kampen var treneren veldig aggressiv. Spillerene var store av vekst, og våre små tiåringer fløy gjennom luften i alle retninger. Dommeren (heldigvis en voksen) blåste til han var blå. Da de ledet 4-0 sa dommeren at vårt lag kunne sette inn en ekstra spiller. Da hisset treneren seg skikkelig opp; toget ut på banen, stoppet kampen og ringte turneledelsen for å høre om dommeren kunne gjøre dette. Nektet å flytte seg før dommeren trakk forslaget tilbake. 

I den andre kampen var foreldrene helt koko på sidelinjen. Hylte og skrek ufine komentarer og kommandoer. Vårt lag scoret først (til stor misnøye), og de utlignet like før kampen var ferdig. Dette var også på en cup, og reglene var slik at dersom det var likt var det laget som scoret det siste målet som ble stående som vinnere. Etter "seieren" tok de helt av; hylte "vi knuste dem", jublet og hoppet rundt Hakket før de pekte nese. Laget i denne kampen hadde et mye penere spill, kampen var jevn og spennende, og kunne vært veldig morsom hvis ikke foreldrene hadde oppført seg som apekatter. Spillerene så brydd ut da de gikk av banen.

Anonymous poster hash: 28e02...1c6
Skrevet

man kan heie og rope så mye man vil,- mener jeg. Men det er tre ting man ALDRI skal gjøre;- bue på motstanderlaget når de gjør noe bra, eller juble når motstanderen gjør noe dårlig. (Det siste høre kanskje rart ut, men noen gang så henger IKKE motstanders dårlige prestasjoner nødvendigvis sammen med "vårt lag" sin gode prestasjon...At en håndballspiller mister ballen og den triller utenom sidelinja,- uten at vår spiller har vært i nærheten f.eks...) Det siste er at man ikke skal kjefte på dommeren.

Om dommeren gjør noe VELDIG feil, og det er en voksen og erfaren dommer,- så kan man gå litt lenger. Men jeg mener hovedregel er at man skal ta det opp i pausen, på tomannshånd med dommer. Slik at barna ikke hører at det er lov og kjefte på dommer.

Nå hører jeg om foreldre som kjefter på trener/lagleder eget og ANDRE barn på laget "sitt";- men det har jeg aldri opplevd (enda) så håper det ikke er det største problemet......? Men mulig jeg må legge til noen punkt til på "MÅ IKKE GJØRE" her...:)

Anonymous poster hash: 85a09...494
Skrevet

Jeg er enig med deg. Man skal heie og gi laget stå-på-vilje, men aldri si noe stygt. Når det gjelder dommere kan man veilede dersom det er helt nødvendig, men ellers ikke si noe. De fleste dommerne for gutter 7-11 år er rundt 12-16 år og dermed bare store barn selv. Min eldste sønn på snart 12 er klubbdommer, men er heldigvis forskånet for de verste foreldrene og trenerne. Jeg fulgte ham de første kampene for å passe litt på, men han er flink og får mye skryt, så nå tør jeg å slippe han av sted alene som dommer ;)

Anonymous poster hash: a5ec4...21a
Skrevet

Jeg er enig med deg. Man skal heie og gi laget stå-på-vilje, men aldri si noe stygt. Når det gjelder dommere kan man veilede dersom det er helt nødvendig, men ellers ikke si noe. De fleste dommerne for gutter 7-11 år er rundt 12-16 år og dermed bare store barn selv. Min eldste sønn på snart 12 er klubbdommer, men er heldigvis forskånet for de verste foreldrene og trenerne. Jeg fulgte ham de første kampene for å passe litt på, men han er flink og får mye skryt, så nå tør jeg å slippe han av sted alene som dommer ;)

Snart 13 år skulle det være.

Skrevet

Snart 13 år skulle det være.

Så bra han har så gode erfaringer som dommer :)

Det er lett å bli revet med, men det er også så utrolig viktig å tenke på at de bare er barn :)

Hi

Skrevet

Du aner ikke hvor takknemlig jeg er for at ungene her ikke spiller fotball!

Rådyrt og for et styr!

Anonymous poster hash: de62f...d4a

Skrevet

Jeg er litt som deg, HI, bare roligere. Klapper gjerne for et nydelig mål fra motstanderene. Har kun to ganger opplevd usportslig oppførsel av trener og foreldre, begge gangene dessverre fra samme klubb.

I den første kampen var treneren veldig aggressiv. Spillerene var store av vekst, og våre små tiåringer fløy gjennom luften i alle retninger. Dommeren (heldigvis en voksen) blåste til han var blå. Da de ledet 4-0 sa dommeren at vårt lag kunne sette inn en ekstra spiller. Da hisset treneren seg skikkelig opp; toget ut på banen, stoppet kampen og ringte turneledelsen for å høre om dommeren kunne gjøre dette. Nektet å flytte seg før dommeren trakk forslaget tilbake.

I den andre kampen var foreldrene helt koko på sidelinjen. Hylte og skrek ufine komentarer og kommandoer. Vårt lag scoret først (til stor misnøye), og de utlignet like før kampen var ferdig. Dette var også på en cup, og reglene var slik at dersom det var likt var det laget som scoret det siste målet som ble stående som vinnere. Etter "seieren" tok de helt av; hylte "vi knuste dem", jublet og hoppet rundt Hakket før de pekte nese. Laget i denne kampen hadde et mye penere spill, kampen var jevn og spennende, og kunne vært veldig morsom hvis ikke foreldrene hadde oppført seg som apekatter. Spillerene så brydd ut da de gikk av banen.

Helt klart foreldre/trenere som oppfører seg slik du beskriver som er grunnen til at det nå blir strengere regler.

Er helt sjokkert! :o

Og jo, ligger man under med 4 mål så kan man putte inn en ekstra spiller. Så dommeren hadde helt rett!

Hi

Skrevet

Helt klart foreldre/trenere som oppfører seg slik du beskriver som er grunnen til at det nå blir strengere regler.

Er helt sjokkert! :o

Og jo, ligger man under med 4 mål så kan man putte inn en ekstra spiller. Så dommeren hadde helt rett!

Hi

Skrevet

Har aldri sett noe som engang grenser til ufint, verken fra barn eller foreldre.

Anonymous poster hash: b34c0...73a

Skrevet

Du aner ikke hvor takknemlig jeg er for at ungene her ikke spiller fotball!

Rådyrt og for et styr!

Anonymous poster hash: de62f...d4a

Rådyrt? Fotball kan da umulig være på listen over rådyre fritidsaktiviteter. (Hockey og Alpint derimot...)

Jeg er kjempeglad for å ha en liten fotballspiller. Han har en sunn hobby og noe han er kjempeinteressert i og som også er sosialt og lærer ham å samarbeide med andre. I tillegg er det spennende på kamper og veldig gøy når man ser at de mestrer og får selvtillit. Har utelukkende positive erfaringer med livet som "soccer-mom" ;)

Skrevet

Vi er ganske ferske på fotballbanen, men har vært engasjerte i håndball i flere år og der har jeg sett ganske mye.

Jeg, som trener, har blitt skjelt ut og kalt opp av barna, foreldre og andre trenere.

Jeg har gått i mellom å vernet om dommere og sett barn bli satt fysisk på plass av trenerne.

Jeg skjønner godt at det finnes verter på banen og jeg mener at noen foreldre burde ha forbud mot å møte på baner og treninger.

Anonymous poster hash: 341bb...9fc

Skrevet

Vi er ganske ferske på fotballbanen, men har vært engasjerte i håndball i flere år og der har jeg sett ganske mye.

Jeg, som trener, har blitt skjelt ut og kalt opp av barna, foreldre og andre trenere.

Jeg har gått i mellom å vernet om dommere og sett barn bli satt fysisk på plass av trenerne.

Jeg skjønner godt at det finnes verter på banen og jeg mener at noen foreldre burde ha forbud mot å møte på baner og treninger.

Anonymous poster hash: 341bb...9fc

Skrevet

Jeg har tre barn som spiller fotball og er på stort sett alle kamper. Den eldste er 16 og jeg ser at på hennes kamper er det ofte høy temperatur både på banen og på sidelinjen. Der er det dessverre også klaging på dommeren. Dommerne er imidlertid voksne, og vet hva de går til, så synes ikke det er så ille. 

For de minste synes jeg klaging på dommeren er helt uakseptabelt. Jeg har som trener og lagleder ved tre anledninger sendt mail til motstanderlaget etter kamp og gitt tilbakemelding på at det har blitt for mye kjefting. Synes forresten også at HIs klaging på dommeren er ugrei. Å snakke med en 14-årig jente etterpå gir henne jo ikke noe særlig annet valg enn å si at det gikk fint. Det er bedre å unnskylde enn å ikke gjøre det selvfølgelig, men det beste hadde vært hvis du ikke hadde hatt noe å unnskylde. 

Heiing og liv er morsomt. Jeg gir også positive tilbakemeldinger til motstanderne og får forundrete blikk tilbake for det. 

Skrevet

Dette er jo litt morsomt å lese! Hvor mange kvinner kan egentlig noe om fotball?

Anonymous poster hash: f2b4e...5bf

Skrevet

Dette er jo litt morsomt å lese! Hvor mange kvinner kan egentlig noe om fotball?

At det var?? Vi har da vel nok peiling til å vite hvordan man som voksen bør oppføre seg på fotballbanen når spillerne er barn og dommerne er tenåringer?

Skrevet

Sikkert ingen. Hva kan vel damer? De kan noe om sminke og noe om klær, og forhåpentligvis masse om klesvask og matlaging. 

Skrevet

Takk og pris for at barna mine har sluttet med fotball. Verken mannen eller jeg er fotballinteressert, og må si jeg reagerte veldig negativt på flere ting. For det første: barneidrett skal være lek!!! Selv om ungene er opptatt av å vinne, så synes jeg trenere, foreldre og dommere har et ansvar for at idretten skal være åpen og inkluderende, gi barna mestring, positive opplevelser med fysisk aktivitet, til det beste for folkehelsa.

Dessverre var treneren opptatt av de beste og av å vinne. Han maktet ikke å dyrke laget og fellesskapet, han var pappa til den beste spilleren, og var selv en fotballspiller som barn/ungdom. Topping av laget fra G7. Altfor mye fokus på prestasjon. Ble helt sjokkert over foreldre på kamp, det ble så tydelig: Det er oss mot dem. Foreldrene på de to lagene stod å heiet og ropte nærmest mot hverandre, opplevde det som om de ville overgå hverandre med heiarop. Hørte mange foreldre på sidelinja snakke om at han og han var god, mens han og han har mye igjen/er ikke et naturtalent. Dommeravgjørelser ble ikke alltid akseptert.

Beklager langt svar, men hele fotballkulturen var ukjent for meg, og jeg fikk skikkelig bakoversveis. Var ikke lei meg da sønnen ville slutte, og han var faktisk ganske god! 😉

Anonymous poster hash: 5acc4...d66

Skrevet

Har en G13-gutt, kjempegøy! :)

Jeg er superivrig, roper og heier, men KUN positivt!! Dette er ting som aktivt har vært tatt opp i klubben i årevis, og jeg har aldri opplevd noe ufint hverken mot spillere, dommere, trenere eller andre. Heldigvis!

Etter fokuset i media i det siste, bestemte vi foreldrene at vi holder oss på motsatt banehalvdel av der laget er, under kamp.

Ikke fordi det var nødvendig, men for å sende ok signaler til et event. møtende lag. Og så får vel gutta litt mer fred også :)

Supergøy med fotball! (og det er jammen ikke mye styr!!)

Anonymous poster hash: 97061...3c0

Skrevet

Takk og pris for at barna mine har sluttet med fotball. Verken mannen eller jeg er fotballinteressert, og må si jeg reagerte veldig negativt på flere ting. For det første: barneidrett skal være lek!!! Selv om ungene er opptatt av å vinne, så synes jeg trenere, foreldre og dommere har et ansvar for at idretten skal være åpen og inkluderende, gi barna mestring, positive opplevelser med fysisk aktivitet, til det beste for folkehelsa.

Dessverre var treneren opptatt av de beste og av å vinne. Han maktet ikke å dyrke laget og fellesskapet, han var pappa til den beste spilleren, og var selv en fotballspiller som barn/ungdom. Topping av laget fra G7. Altfor mye fokus på prestasjon. Ble helt sjokkert over foreldre på kamp, det ble så tydelig: Det er oss mot dem. Foreldrene på de to lagene stod å heiet og ropte nærmest mot hverandre, opplevde det som om de ville overgå hverandre med heiarop. Hørte mange foreldre på sidelinja snakke om at han og han var god, mens han og han har mye igjen/er ikke et naturtalent. Dommeravgjørelser ble ikke alltid akseptert.

Beklager langt svar, men hele fotballkulturen var ukjent for meg, og jeg fikk skikkelig bakoversveis. Var ikke lei meg da sønnen ville slutte, og han var faktisk ganske god!

Anonymous poster hash: 5acc4...d66

For en utrolig kjip opplevelse, skjønner godt du er glad for at sønnen deres sluttet. Har heldigvis en mye bedre opplevelse av barnefotballen i sønnen vår sin klubb og håper det fortsetter sånn. Det er i hvertfall stort fokus på fair play med egne kurs for trenere og foreldrekontakter som disse viderebringer til resten av foreldrene og laget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...