Gå til innhold

Litt lei av en litt vel ivrig bestemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er virkelig veldig ålreit, og jeg vil si at vi har et godt forhold. Hun styrer og ordner for barnebarnet sitt på 6 mnd, og jeg setter veldig stor pris på at barnet mitt har en god og snill farmor. Men det er en del ting jeg føler er litt sånn foreldre-privilegie som hun ser på som helt selvfølgelig at hun skal gjøre, og dette dynes jeg er ganske vanskelig å takle.

Hun snakker mye om at hun gleder seg til å lage pakkekalender til jul -dette er definitivt noe jeg ønsker å lage til barnet mitt også, men det er greit, da blir det 2 pakkekalendere. Ideelt sett synes jeg det er nok med en kalender, og jeg føler litt på at dette egentlig er noe jeg vil at barnet bare skal få av oss foreldre (blir jo litt mindre stas og spesielt når det er to), men vil ikke lage noen sak ut av det.

Hun tar helt av med strikking av klær til barnet -hun gir oss et nytt sett hver eneste uke. Kjempefine klær, men det har nesten blitt så mye nå at det gir meg litt avsmak og jeg får ikke lyst til å bruke det i det hele tatt -det blir så overkill.. Dette har ikke noe med foreldre-privilegie forresten da, men litt for å illustrere ivrigheten hennes.

Hun lager album for barnets første år -det kommer jeg også til å gjøre, men her tenker jeg at det vil være koselig for barnet å ha et eget album fra farmor med innlimte bilder og håndskreven tekst i tillegg. Synes oppriktig at dette er fint gjort sv henne.

Men i dag viste hun oss at hun også driver å lager/ skriver sånn bok om babyen -altså sånn man kjøper og skriver om alt fra fødsel, slektstre, milepæler, limer inn hårlokk osv. Ble litt paff jeg -er ikke det litt spesielt? Vi lager selvfølgelig en slik bok vi også, og jeg føler veldig på at hun tråkker over mammagrensene mine med dette...

Synes det begynner å bli så mye nå og er redd for at dette skal gjøre at forholdet vårt som tross alt er godt blir litt ødelagt.. Jeg er ikke så veldig glad i å si fra til andre enn egen familie hvis det er noe, men vil gjerne ha noen synspunkter på om jeg er helt urimelig som tenker sånn og at jeg bare burde glede meg over å ha en så engasjert farmor til barnet mitt -eller er det flere som ville følt som meg at dette blir litt mye?

Anonymous poster hash: 13651...f0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal glede deg over engasjementet! 😊

Skrevet

synes også du skal glede deg over engasjementet.Det spiler da ingen rolle om barnet har mange klær, to babybøker og flere album. Akkurat når det gjelder pakkekalender hadde ikke jeg ønsket to, rett og slett fordi jeg synes det ville blitt for mye pakker, men da er det jo et alternativ å snake med svigermor om at dere kan lage en sammen, enten at dere samarbeider om hele kalenderen, eller at dere bare skaffer 12 gaver hver. 

Anonymous poster hash: a1455...47a
Skrevet

Her legger du hodet på huggestabben, og kommer garantert til å få mange "utakknemlige svigerdatter"-svar.

Jeg forstår nøyaktig hva du mener. Her har svigermor gjort det samme. Hun handlet absolutt alle klær, lagde album etc. Kombinert med at hun også prøvde å overta min rolle når vi var (altfor ofte) sammen, i tillegg til å bli dødelig fornærmet når ting ikke ble som hun ville, gjorde at forholdet vårt ble dårligere. Dere som aldri har opplevd dette, har faktisk INGEN forutsetninger for å forstå hvor frustrerende det er.

Hun har heldigvis justert seg litt etterhvert. Nå spør hun heller hva vi trenger, og vi er kjempeglade for det vi får. I tillegg gjør hun hva som helst for barnebarna sine. Gi det litt tid, vær takknemlig, men også tydelig. Hvis du ønsker å lage pakkekalender, sier du det til henne på en hyggelig, men tydelig måte. Hvis hun ikke forstår så får det bare være.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 1f2a2...b5f

Skrevet

Trenger et så lite barn pakkekalender i det hele tatt...? De kan jo ikke telle ned til jul, akkurat?

Anonymous poster hash: 033fe...ae3

Skrevet

Ikke for å virke hoverende, men dette er det første barnet/barnebarnet - ikke sant? Etter et par unger, full jobb og mas så hadde jeg vært overlykkelig om noen andre hadde giddet å lage pakkekalendere, klær og bøker... Dessuten trenger ikke en så liten unge noen kalender i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e43d6...bef
Skrevet

Forstår hva du mener men jeg hadde blitt glad. Jeg synes det er kjedelig å lage pakkekalender og skrive i den boka.

Er det den virkelige grunnen eller føler du deg litt truet? Er du redd barnet skal bli for glad i bestemor?

Anonymous poster hash: 34daf...458

Skrevet

Jeg hadde også en slik svigermor som trodde hun var blitt mamma. Jeg lot hun bare holde på med sitt, men skal si hun ble lang i maska den dagen hun forstod at det var vi, som er foreldrene, som har det siste ordet i viktige avgjørelser. Vi valgte å vente litt med vaksiner. Dette ble vendepunktet for oss. Plutselig gikk det opp for henne at nå har hun ikke kontroll lenger. Hun ble så rådvill at jeg faktisk syntes litt synd på henne. 

Anonymous poster hash: 4b02a...513
Skrevet

Jeg lover deg at når/viss du får flere barn og kommer i jobb igjen blir du overlykkelig at svigermor gidder lage julekalender og album!

Nr 1 hos oss har flott fotoalbum, nr to har ikke fått enda....

Babyen din er ca et år til jul, den trenger ikke pakkekalender. Hva med å la svigermor lage kalenderen og så finner du og babyen på koselige rutiner rundt jul. De neste årene kan du minne svigermor på at nå er det tradisjon at hun lager kalender! 😂

Her kom besteforeldre løpende med kalender! Flotte ting, men jeg har minnet de på at de faktisk setter standarden for barna.

Meg og minstemann lager juletutiner med tenning av lys, mykt teppe, lyset sv og han satt i fanget og så julekalenderen på tv. Vi har en boks som jeg har pyntet med juleting. Denne åpner vi hver dag og oppi ligger feks en bok, litt nonstop, en liten lommelykt, bilde av svømmehallen osv.

Vi gjør det som ligger i boksen hver dag!

Anonymous poster hash: 61e26...8cb

Skrevet

Jeg lover deg at når/viss du får flere barn og kommer i jobb igjen blir du overlykkelig at svigermor gidder lage julekalender og album!

Nr 1 hos oss har flott fotoalbum, nr to har ikke fått enda....

Babyen din er ca et år til jul, den trenger ikke pakkekalender. Hva med å la svigermor lage kalenderen og så finner du og babyen på koselige rutiner rundt jul. De neste årene kan du minne svigermor på at nå er det tradisjon at hun lager kalender! 😂

Her kom besteforeldre løpende med kalender! Flotte ting, men jeg har minnet de på at de faktisk setter standarden for barna.

Meg og minstemann lager juletutiner med tenning av lys, mykt teppe, lyset sv og han satt i fanget og så julekalenderen på tv. Vi har en boks som jeg har pyntet med juleting. Denne åpner vi hver dag og oppi ligger feks en bok, litt nonstop, en liten lommelykt, bilde av svømmehallen osv.

Vi gjør det som ligger i boksen hver dag!

Altså i denne boksen ligger bøker vi har fra før som vi skal lese! :-)

Skrevet

Synes du bare skal være utrolig glad for det, og tenke hvor godt det kommer med når du starter å jobbe, spesielt da dere får flere barn. Og barna deres vil ha en annen voksen person, som de får et veldig godt forhold til

Her så er det bare meg og barna. Far har sviktet de helt. Besteforeldrene deres ser de noen få ganger i året. Her skulle jeg gitt hva som helst for at barna skulle hatt flere voksne de kunne hatt et ekstra godt forhold til. Hver gang det er avslutninger, forestillinger og lignende, så er det bare meg som kommer. Barna synes også at dette er sårt.

Anonymous poster hash: 10433...842
Skrevet

Svelg noen kameler og vær glad til.

Skjønner at dette er første barnet og du ønsker å gjøre disse tingene selv, sånn var jeg også. Men nå som jeg har 4 barn skulle jeg virkelig ønske at noen av besteforeldrene viste samme engasjementet som de gjorde med første, men det har dessverre dabbet av gikk ;)

Akkurat den med kalender ville jeg snakket med henne om, det er veldig unødvendig med to pakkekalendere og det dreper på en måte noe av entusiasmen rundt julaften når de har åpnet to pakker om dagen i en måned alt... Men en kombikalender er helt super, om hun skaffer 12 pakker og du skaffer 12 pakker kan barnet få fra dere annenhver dag.

At barnet som voksen har to babyalbum, et fra bestemor og et fra deg tror jeg ikke kommer til å bli negativt i det hele tatt. Hadde du som voksen syntes det var negativt, om du hadde to album, et som mammaen din hadde laget til deg og et som bestemoren din hadde laget til deg? Tipper du ville vært veldig glad i begge bøkene?

Anonymous poster hash: eabb6...62f
Skrevet

Jeg synes du er kjempeheldig, skulle inderlig ønske mine barn hadde like engasjerte besteforeldre :-)

Men, du føler farmoren går litt for langt og da bør du prøve å finne en løsning.  Jeg foreslår at du tenker litt frem i tid, og tenker om det er noe du kanskje kommer til å ha bruk for av hjelp når du begynner i jobb igjen f.eks.  Kanskje kan farmoren f.eks. tilby seg å hente barnet fast en dag i barnehagen eller noe?  Som flere over har påpekt så blir det mindre tid tilgjengelig når du er i jobb :-)  Når det gjelder strikking av babytøy så kan du kanskje be henne om å strikke noe i større størrelser?  Er det noe du ønsker deg?  Be henne f.eks. om å strikke bunader i flere størrelser?  

Anonymous poster hash: 82254...e12
Skrevet

Vet akkurat hva du føler ut av det du skriver, min er og overivrig. Noen mener at det ikke er mulig å være overivrig men det er det. Min svigermor tok av før ungen ble født, hun ville velge navn, være med på fødselen og mye mer. Ble rasende fordi hun ikke fikk lov. Hun har skremt mine foreldre og, fordi hun la så mye planer for ungen før det ble født. Hun oppførte seg innimellom som om at hun var den gravide. Ungen er snart 2 år og hun styrer ennå en del. Hun laget pakkekalender i fjor, jeg takket og sa at til neste år har jeg tenkt å lage selv, fordi det har jeg gledet meg til. Hun gir oss så mye klær og leker til barnet at vi er lei, jo det er veldig hyggelig men for mye. Hun har dårlig rå så vi prøver å si at hun kan heller bruke mer kr på seg selv. Er mye mye mer jeg kunne fortalt.

Anonymous poster hash: f7e45...0e5

Skrevet

Høres litt i overkant ut, men du bør tenke deg svært godt om hvis du skal sette ned foten på noe. For min del har jeg takket for all hjelp jeg har fått (men jeg er mye dårlig).

Anonymous poster hash: c0859...10a
Skrevet

Herlighet jeg forgår deg veldig godt! Jeg synes det er meget spesielt at svigermor skriver om fødselen, akkurat som om hun faktisk var til stede! Noen ting er faktisk mamman og pappan sin jobb og det er ikke svigermor som har blitt mamma. Hennes tid som nybakt mamma er forbi.

Jeg har et godt forhold til både svigermor og egen mor, og de stiller opp og ville gjort alt for barnebarna. Men de skjønner også at de er bestemødre og har mange privilegier med det at de kan tilby godteri på en vanlig onsdag og tillate litt mer barnetv og ipadtid.. Men hadde begynt å skrive en bok om min fødsel hadde jeg trodd de hadde klikket for dem! Rett og slett

Skrevet

Skjønner godt at du blir irritert. Hun mener det sikkert godt, men det høres ut som hun krysser en grense og skal dele alle "første magiske øyeblikk" med dere.

Skrevet

Herlighet jeg forgår deg veldig godt! Jeg synes det er meget spesielt at svigermor skriver om fødselen, akkurat som om hun faktisk var til stede! Noen ting er faktisk mamman og pappan sin jobb og det er ikke svigermor som har blitt mamma. Hennes tid som nybakt mamma er forbi.

Jeg har et godt forhold til både svigermor og egen mor, og de stiller opp og ville gjort alt for barnebarna. Men de skjønner også at de er bestemødre og har mange privilegier med det at de kan tilby godteri på en vanlig onsdag og tillate litt mer barnetv og ipadtid.. Men hadde begynt å skrive en bok om min fødsel hadde jeg trodd de hadde klikket for dem! Rett og slett

Hun skriver sikkert om fødselen slik hun opplevde den, altså om den dagen barnet ble født og hennes egne tanker som nå skulle bli bestemor, hvor spent hun var osv. Ikke OM fødselen som i mammaens øyne ...kanskje tenke litt før man reagerer? ;)

Anonymous poster hash: 95a8d...46e

Skrevet

Gutten vår har veldig ivrige besteforeldre, og vi er glade for det, har alltid barnevakt vi :) Skulle jeg egentlig blitt dritforbanna fordi de kjøpte en sykkel med støttehjul fordi det er mitt mammaprivelegie å være den første som kjøper en sånn sykkel, ser ham på en, det er jo en miiiilepæææl! ;) Nei, vi er jo familie. Og gutten er lykkelig!

Anonymous poster hash: 95a8d...46e
Skrevet

Det høres litt ut som min svigermor dette her. Og det blir akkurat litt for mye, mange grenser som tråkkes over, og summen av alt blir slitsomt.

Det var slikt som dette(pluss litt mer) som gjorde at et godt forhold til svigermor ble ødelagt etter at barna begynte å komme. 

Anonymous poster hash: 620a8...079
Skrevet

De første månedene med førstemann, så var jeg veldig opptatt av at det var vår baby, og alle tingene jeg gledet meg til å gjøre sammen med barnet. Jeg sa aldri noe da familien ga gaver i det uendelige, og tanter krevde å få være førstemann til milepæler langt fram i tid (type, den som fikk gi første sjokolade (som var fryktelig stort for minstetanten), lære å sykle, ta med på kino osv), men jeg kjente det inni meg, at jeg ville gjøre alt dette med mitt barn.

Men som sagt så sa jeg aldri noe. Og hjelpemeg så glad jeg er for det nå. Når førstemann er 5 år, jeg har en liten baby, og jeg ser hvor nære forhold vi har i familien, i storfamilien. Hvordan eldstemann og morfaren drar på hytteturer, og farmoren tar med seg barnet på kafé osv.

Det trengs virkelig en landsby for å oppdra et barn. Det kan føles klamt i starten, men du kommer til å elske hvor ivrig bestemoren var om ei stund.

Om enkelte ting er spesielt viktig for deg, så si noe om den ene tingen. Feks pakkekalender. Ikke si noe om alt det andre, bare velg å hold ut, du kommer til å sette pris på det etterhvert. Garantert. 😊

Anonymous poster hash: 7378a...009

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Moren min tok det som en selvfølge da jeg gikk gravid med nr 1 at hun skulle være med å diskutere navn til babyen....

Skrevet

Så heldig både mannen din, du og barnet deres er. Du burde sette pris på det

Skrevet

Høres vidunderlig ut.La henne styre på. Det e rjo bare deilig at hun gjør disse tingene, så kan du gjøre andre spesialting.

Anonymous poster hash: d210c...c6e
Skrevet

Jeg synes du virker fullstendig opphengt i uviktige ting. Album, pakkekalendere, babybøker og strikkesett er ikke de viktige tingene i barnets liv, men overfladiske ting som det ikke spiller noen rolle hvem (om noen) som lager.

Foreldreprivilegier er å få lov til å tilbringe tid med barnet sitt og se det fra dag til dag. Pakkekalendere er en materialistisk uvane som ingen ettåring trenger.

Anonymous poster hash: 68230...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...