Gå til innhold

Til sykehusleger som har/skal få barn:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på avdeling for bildediagnostikk (gamle radiologisk).

Her har leger i spesialisering vanlig vaktordning, med kvelds-/nattevakter fra 15.00-08.00. De jobber rundt 38 timers uke, og de ukene de går natt har de bare disse to nettene i løpet av uka. Når de er ferdig radiolog jobber de enkelte kvelder til 20/21 og har hjemmevakt resten. De jobber ca 42 timers uke.

Det er et allsidig fagfelt, med mange modaliteter å fordype seg i; MR/nevroradiologi, nevroradiologi, gynekologisk, onkologi, CT, intervensjonsradiologi, angiointervensjon, og mye mer.

Det er forholdsvis lett å få seg jobb hos oss, og ingen LIS'er har sluttet pga mistrivsel. Vi har dessuten et kjempegodt arbeidsmiljø, og gode muligheter for faglig utvikling. De fleste radiologene sier yrket passer meget godt med barnefamiliekabalen.

En annen mulighet er nukleærmedisin. Her er det en enorm utvikling i faget, og med arbeidstid kun på dagtid og ingen helger. Det påvirker selvsagt lønnen da. Men her vil det nok også være lett å få seg jobb i fremtiden.Anonymous poster hash: 878bf...869

Nå er det slik at man i enkelte spesialiseringer faktisk får økonomisk kompensasjon for ikke å ha mulighet til vakt, og dermed økes lønnen. F.eks medisinsk genetikk. Anonymous poster hash: 4c318...d13

Ok, men det jeg vet er at de innen nukleærmedisin hos oss ikke tjener like bra som de som går vakter, men de er såre fornøyd med jobben og arbeidstiden :)

Anonymous poster hash: 878bf...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mikrobiologen, bikokjemi/blodbank/transfusjonsmedisin, øye, hud, øre/nese/hals, og onkologi er vel de sikreste valgene om du ønsker lite tilstede vakt. 

Styr unna kirurgi, anestesi, gyn/føde og indremedisin. 

Anonymous poster hash: e052b...15f
Skrevet

Mine favoritter er Fødselshjelp og kvinnesykdommer, pediatri og evt allmenmedisin.I slutten av studiet. HI  Anonymous poster hash: 52eb1...40c

Helt likt som meg! Jeg er ferdig på torsdag! Anonymous poster hash: 492ec...676

Et godt tips! Hold dere unna gyn!

Anonymous poster hash: 4c318...d13

Skrevet

Mine favoritter er Fødselshjelp og kvinnesykdommer, pediatri og evt allmenmedisin.I slutten av studiet. HI  Anonymous poster hash: 52eb1...40c

Et godt tips! Hold dere unna gyn!Anonymous poster hash: 4c318...d13

Hvorfor? Pga vaktbelastningen? Jobber du der selv? Jeg har selvfølgelig lyst på en familievennlig jobb, men samtidig er det jo også viktig at jeg jobber innenfor et fagfelt som virkelig interesserer meg. De andre spesialiseringene som er nevnt her interesserer meg ikke så veldig (utenom allmennmedisin. Onkologi er også ok.) Men man kan jo ikke bare velge og vrake mellom alle jobber uansett. Her er det to sykehus i pendleravstand og mange om beinet. Da er ikke jobbmulighetene så store.

Anonymous poster hash: 492ec...676

Skrevet

Jeg har vært på fys.med. og rehab, men har begynt i allmennpraksis. Allmennpraksis er veldig bra, men arbeidsintensivt. Vaktbelastningen er til å leve med, men legevaktene er pyton, ofte altfor mye å gjøre og samtidighetskonflikter. Savner allikevel ikke sykehuset, med alskens føringer ovenfra, personkonflikter, lav innflytelse på egen arbeidshverdag og større fokus på økonomi enn faglighet.

Anonymous poster hash: ac0c0...83f

Skrevet

Jeg har vært på fys.med. og rehab, men har begynt i allmennpraksis. Allmennpraksis er veldig bra, men arbeidsintensivt. Vaktbelastningen er til å leve med, men legevaktene er pyton, ofte altfor mye å gjøre og samtidighetskonflikter. Savner allikevel ikke sykehuset, med alskens føringer ovenfra, personkonflikter, lav innflytelse på egen arbeidshverdag og større fokus på økonomi enn faglighet. Anonymous poster hash: ac0c0...83f

Hvor ofte har du vakt, og er det stort sett likt i hele Norge, eller varierer det veldig? Har du også sykehjemstjeneste? Synes du det er mer arbeidsintensivt å jobbe i en allmennpraksis enn på sykehus?

Skrevet

Hvorfor? Pga vaktbelastningen? Jobber du der selv? Jeg har selvfølgelig lyst på en familievennlig jobb, men samtidig er det jo også viktig at jeg jobber innenfor et fagfelt som virkelig interesserer meg. De andre spesialiseringene som er nevnt her interesserer meg ikke så veldig (utenom allmennmedisin. Onkologi er også ok.) Men man kan jo ikke bare velge og vrake mellom alle jobber uansett. Her er det to sykehus i pendleravstand og mange om beinet. Da er ikke jobbmulighetene så store.Anonymous poster hash: 492ec...676

Pga vakt og ikke minst tøff stemning blant de ansatte. Det er vel også den gruppen med flest pasientklager.

Anonymous poster hash: 4c318...d13

Skrevet

Hvorfor? Pga vaktbelastningen? Jobber du der selv? Jeg har selvfølgelig lyst på en familievennlig jobb, men samtidig er det jo også viktig at jeg jobber innenfor et fagfelt som virkelig interesserer meg. De andre spesialiseringene som er nevnt her interesserer meg ikke så veldig (utenom allmennmedisin. Onkologi er også ok.) Men man kan jo ikke bare velge og vrake mellom alle jobber uansett. Her er det to sykehus i pendleravstand og mange om beinet. Da er ikke jobbmulighetene så store.Anonymous poster hash: 492ec...676

Pga vakt og ikke minst tøff stemning blant de ansatte. Det er vel også den gruppen med flest pasientklager. Anonymous poster hash: 4c318...d13

På hvilket sykehus jobber du? Er det slikt overalt?

Skrevet

Jeg har vært på fys.med. og rehab, men har begynt i allmennpraksis. Allmennpraksis er veldig bra, men arbeidsintensivt. Vaktbelastningen er til å leve med, men legevaktene er pyton, ofte altfor mye å gjøre og samtidighetskonflikter. Savner allikevel ikke sykehuset, med alskens føringer ovenfra, personkonflikter, lav innflytelse på egen arbeidshverdag og større fokus på økonomi enn faglighet. Anonymous poster hash: ac0c0...83f

Hvor ofte har du vakt, og er det stort sett likt i hele Norge, eller varierer det veldig? Har du også sykehjemstjeneste? Synes du det er mer arbeidsintensivt å jobbe i en allmennpraksis enn på sykehus?

Vaktbelastningen varierer veldig fra kommune til kommune. På sykehuset er det mer møter, visitt og innkomst/epikrise, mens i allmennmedisin er det mer pasientkontakt. Opplever derfor arbeidet på sykehuset som mindre intensivt, i allmennpraksis er det sjeldnere møter der jeg er en passiv tilhører.

Anonymous poster hash: ac0c0...83f

• 3 uker senere...
Skrevet

Jobber selv som Lis på gastrokirurgen! Førstegangsgravid nå, veldig spent på hvordan det blir fremover. Vil helst ikke slutte da jeg trives veldig godt, men har mann som er indremedisiner og da har begge rel. høy vaktbelastning. Gynekologi ved mitt sykehus har veldig godt rykte, mange kvinnelige Lis og flere med barn

Skrevet

Mine favoritter er Fødselshjelp og kvinnesykdommer, pediatri og evt allmenmedisin.

I slutten av studiet.

HI

Anonymous poster hash: 52eb1...40c

Hva med privatpraktiserende gynekolog?

Anonymous poster hash: 8da93...074

Fantastisk svar. Privatpraktiserende gynekolog kan en begynne som før en blir gynekolog da???

Hvorfor gidde å svare når du ikke sjønner?

Anonymous poster hash: 7212c...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...