Gå til innhold

Hadde ikke du servert noe gravidvennlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lange ganger opplevd å bli bedt på lunsj, og fått tibudt både gamle skinker, spekemat, gammalost. Uten alternativer som jeg kunne spise :P så ble brød med smør.

Er det flere som har opplevd det?

Anonymous poster hash: 24db1...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert de tenker over det eller vet at gravide ikke skal spise sånt.

Man byr jo på det beste når man får besøk. Neppe vondt ment:-)

Anonymous poster hash: a9f92...fcc

Skrevet

Ja, det har jeg opplevd. Jeg har også opplevd å være verten som har glemt hva som er "ulovlig" for gravide og som har sett at gjesten ikke kan spise noe som helst. Ikke vond vilje, men har glemt å tenke på det. 

Skrevet

Var i et bryllup i vinter på et sted som kun driver med slikt. De var informert om at det ikke var mindre enn 7 gravide gjester. Der ble det servert spekemat og flatbrød før maten, tartar til forrett og en blodig biff til hovedrett. Hjalp ikke å be servitørene om å få en bedre stekt biff, det var det de hadde. Endte opp med at alle vi gravide måtte kjøpe oss egen mat. 

Privat så tenker jeg at det ikke er alle som er så opplyst om hva gravide kan spise og ikke bør spise. 

Anonymous poster hash: 1142c...69b
Skrevet

Selv hadde jeg tenkt på å servere noe en gravid kan spise. Men jeg har jo vært gravid flere ganger selv de siste årene og vet om at det ikker alt som er bra for gravide å spise.

For de som ikke har vært gravide eller gravide for flere år siden(da det ikke var så mange "restriksjoner") så kan jeg på en måte skjønne at de ikke tenker over det.

Anonymous poster hash: e490a...d2c
Skrevet

Nå handler ikke tråden om hvorvidt man p,ikter å sette seg inn i hva gjestene kan og ikke kan spise (kan tenke meg det hadde vært en annen tone hvos det var snakk om allergier eller intoleranser), men om folk har opplevd å få servert noe de ikke kan spise :)

Skrevet

Serverer ikke gravidevennlig, men jeg har alltid noe i bakhånd for den gjesten som ikke kan spise det vi andre spiser.

Anonymous poster hash: fc75b...ae0
Skrevet

Nå handler ikke tråden om hvorvidt man p,ikter å sette seg inn i hva gjestene kan og ikke kan spise (kan tenke meg det hadde vært en annen tone hvos det var snakk om allergier eller intoleranser), men om folk har opplevd å få servert noe de ikke kan spise :)

Nei, har ikke opplevd det.

Har såklart vært borti at der har vært enkelte ting jeg bør holde meg unna, men ikke sånn at jeg ikke kan spise noe av det.

Anonymous poster hash: e490a...d2c

Skrevet

Jo, det gjør jeg alltid. Jeg prøver alltid å ta hensyn til forskjellige behov når jeg inviterer gjester, uansett om det dreier seg om graviditet, allergier, vegetarianere, muslimer eller rett og slett at jeg vet at enkelte ikke liker spesifikke ting. Jeg synes ikke det er spesielt vanskelig eller arbeidskrevende, og jeg ønsker at mine ALLE mine gjester skal kose seg og føle seg velkommen og ivaretatt hos meg. Nå har jeg jobbet på Voksentoppen i noen år (sykehus for barn med astma og allergi bl.a.), så jeg har nok en litt større bevissthet på slikt enn "folk flest" muligens. 

Anonymous poster hash: 4afa1...5de
Skrevet

Det ble arrangert babyshower for meg for 7 år siden: Vertinnen serverte utelukkende spekemat og sterke taapas retter (jeg kunne ikke spise krydret mat for det reagerte jeg på). Til drikke serverte hun rødvin. 

Etter gjestene hadde spist dro de på byen. Jeg ble igjen og ryddet opp, hadde bekkenløsning så kunne ikke gå noe særlig. 

Anonymous poster hash: 412c0...8cb
Skrevet

Nei, har aldri opplevd å ikke ha noe jeg kan spise.

Anonymous poster hash: 36c31...cf8

Skrevet

Hvis jeg vet at det er gravide som kommer så serverer jeg noe de kan spise. Men hvis jeg ikke vet om noen er gravid så får de ta hensynet selv.

Skrevet (endret)

Det ble arrangert babyshower for meg for 7 år siden: Vertinnen serverte utelukkende spekemat og sterke taapas retter (jeg kunne ikke spise krydret mat for det reagerte jeg på). Til drikke serverte hun rødvin.

Etter gjestene hadde spist dro de på byen. Jeg ble igjen og ryddet opp, hadde bekkenløsning så kunne ikke gå noe særlig.

Det hørtes litt stusselig ut gitt. Hørtes ikke ut som en venninne som tok mye hensyn..? Endret av pifi med tre nurk
Skrevet

Det hørtes litt stusselig ut gitt. Hørtes ikke ut som en venninne som tok mye hensyn..?

Vi er ikke venner i dag, for å si det sånn. Men det er det flere grunner til. Ikke bare babyshoweren. 

Skrevet

Spørsmålet i overskriften er jo om man ikke som vert ville servert noe gravid-vennlig.

Jo, jeg hadde servert noe gravid-vennlig, og har aldri opplevd som gravid å bli bedt på mat hvor jeg ikke kunne spise noe som helst.

Synes det høres veldig rart ut å invitere til lunsj og bare ha gammel skinke, spekemat og gammalost og by på. Det er vel vanlig å ha noe syltetøy, vanlig gulost/brunost, leverpostei e.l. i hus, ihvertfall når man inviterer til lunsj?

Anonymous poster hash: 1ea3e...2c4

Skrevet

Ja, dersom jeg får gravide på middag og planen er ikke gravid vennlig mat så lager jeg et alternativ. Eller endrer menyen. Ingenting som er så fælt som å sitte sulten og se på at andre spiser eller være den som serverer uten at folk kan spise det. Er også nøye på allergier i venne gjengen og familien, men føler ofte jeg er den eneste som tenker på slikt.

Værste jeg var med var en større galla middag der en fikk fikk klar beskjed om å informere om allergier og mat en ikke kunne spise. For så å sitte sulten etterpå fordi det enten krasjet med allergi eller ikke gravid vennlig mat. Greit at det ikke var bare bare å tilpasse til så mange gjester, men man får en viss forventning når seminaret som hadde galla middagen handlet om mat og man får så klar beskjed om å informere om slikt.

Anonymous poster hash: ee619...4d0

Skrevet

Antagelig hadde jeg i villfarelsen servert noe som kanskje ikke var gravid-vennlig, fordi det har endret seg mye fra jeg var gravid for 10 år siden. Altså ikke av vond vilje men pga uvitenhet, og hvem gidder vel å sette seg inn hva gravide kan og ikke kan spise i år når man ikke er gravid selv?

Skrevet

Var i bryllupet til en god venn som visste at jeg var gravid før menyen ble bestemt. Maten var spekemat. Følte meg ikke så mett der jeg gumla på loffskiver...

Anonymous poster hash: 39d42...399

Skrevet

Var i bryllupet til en god venn som visste at jeg var gravid før menyen ble bestemt. Maten var spekemat. Følte meg ikke så mett der jeg gumla på loffskiver...

Så du mener at de burde bestemt menyen pga ditt svangerskap? Seriøst?

Skrevet

Det pleier å vere litt anna enn spekemat, når det er det på menyen,  eggerøre og potetsalat feks.  Så eg har aldri opplevd at det ikkje var noko eg kunne ete.  Hadde nok ikkje lagt opp bryllupsmenyen ut frå at det var gravide tilstades, men sytt for at det iallefall var noko som kunne etast.

Skrevet

Nei, så klart ikke.

Men syns det var et merkelig menyvalg når ørten av gjestene var gravide og bruden også var det. Hyggelig for bruden å ikke spise middagen i sitt eget bryllup...

Skrevet

Har aldri opplevd at det ikke er noe jeg kan spise. Jeg mener, det blir jo aldri servert bare spekemat. Er alltid noe brød, flatbrød, smør, salater osv ved siden av. Da jeg var gravid for 12 år siden var det kun alkohol og røyk man burde avstå fra. I 2015 kan ikke gravide spise noe omtrent. Forstår godt at alle ikkegravide henger helt med og dermed ikke tenker over at også gravide må ha spesialmat;-)

Skrevet

Nei, så klart ikke.

Men syns det var et merkelig menyvalg når ørten av gjestene var gravide og bruden også var det. Hyggelig for bruden å ikke spise middagen i sitt eget bryllup...

Men det var vel masse tilbehør vel?

Anonymous poster hash: 7ebb4...6eb

Skrevet

Nei, så klart ikke.

Skrevet

Nei, så klart ikke.

Ikke så veldig mye... Var veldig mange gjester så det var nesten tomt for eggerøre og potetsalat da jeg kom bort til matbordet (selvbetjent koldtbord). Så da ble det mest loff. Og kaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...