Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #26 Skrevet 29. mai 2015 Som jeg ynder å påpeke, migrene er assosiert med depresjon og lav sosioøkonomisk status. Det er en kvinnesykdom, og skikkelig lavstatus. Men det er jo ikke så rart at folk blir deppa og arbeidsledig dersom de må ligge i et mørkt rom halve livet? Hilsen lege med migrene og god psykisk helse Anonymous poster hash: 8819a...0b5 Hvis du virkelig er lege så burde du revurdere holdningene dine kraftig Anonymous poster hash: 1badb...f1c Oj,mange som ikke tok poenget? Jeg sier dette altså ironisk. Det er et faktum at migrene er assosiert med lav sosioøkonomisk status og depresjon feks. Det betyr 1. ikke at det gjelder alle ( det gjelder ikke meg feks) og 2. Det betyr ikke at migrene er en sykdom som skyldes "sarte og sutrete damer", men tvert imot, at alvorlig migrene kan resultere i redusert livskvalitet, depresjon, og at det er vanskelig å klare seg på arbeidsplassen. De som er i den situasjonen har min fulle sympati og forståelse, som migrenepasient har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor det er sånn. Det jeg reagerer på, er jo trådstarter, som representerer de fordommer mennesker med migrene må slite med. Migrene må jo være noe psykisk... En sykdom for sutrere.. Jeg velger altså å møte disse med ironi. Anonymous poster hash: 8819a...0b5
sug lut Skrevet 29. mai 2015 #27 Skrevet 29. mai 2015 Så interessant, hi. Er det andre du vil dele at du heller ikke kjenner? Apostroftasten, for eksempel, er ganske grei. Ikke sliter den psykisk heller, men den har litt problemer etter et angrep av makrell i tomat for noen uker siden. Den klager lite, da. De jeg kjenner med migrene har ingen andre plager enn hhv en utslitt hofte og tilbakevendende uvi. Jeg synes imidlertid ikke det er så spennende at jeg lager tråd om det.
Gjest Skrevet 29. mai 2015 #28 Skrevet 29. mai 2015 Så interessant, hi. Er det andre du vil dele at du heller ikke kjenner? Apostroftasten, for eksempel, er ganske grei. Ikke sliter den psykisk heller, men den har litt problemer etter et angrep av makrell i tomat for noen uker siden. Den klager lite, da. De jeg kjenner med migrene har ingen andre plager enn hhv en utslitt hofte og tilbakevendende uvi. Jeg synes imidlertid ikke det er så spennende at jeg lager tråd om det. Dæven....er det derfor jeg har UVI? Fordi jeg har kronisk migrene? Dumme meg som ikke har skjønt dette
sug lut Skrevet 29. mai 2015 #29 Skrevet 29. mai 2015 Så interessant, hi. Er det andre du vil dele at du heller ikke kjenner? Apostroftasten, for eksempel, er ganske grei. Ikke sliter den psykisk heller, men den har litt problemer etter et angrep av makrell i tomat for noen uker siden. Den klager lite, da. De jeg kjenner med migrene har ingen andre plager enn hhv en utslitt hofte og tilbakevendende uvi. Jeg synes imidlertid ikke det er så spennende at jeg lager tråd om det. Dæven....er det derfor jeg har UVI? Fordi jeg har kronisk migrene? Dumme meg som ikke har skjønt dette Du skjønner vel at det er migrenehjernen som klemmer på nyrene. Og at det egentlig bare er innbildt.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #30 Skrevet 29. mai 2015 Jeg fikk diagnosen migrene da jeg var 8-9 år. Hadde ingen psykiske problemer... Men jeg har det den dag i dag. Men det var etter en voldtekt, så jeg ser virkelig ingen sammenheng her. Anonymous poster hash: 54147...61c
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #31 Skrevet 29. mai 2015 Har slitt psykisk men ble bra, fikk god hjelp og var ikke den som var mest psykisk syk. Ble helt bra, begynte å nyte livet, og så kom migrenen. En ganske kraftig migrene, kan ha daglige anfall i noen uker, men så kan jeg være uten anfall i flere mnd. Tok tid å få diagnose siden det ikke er vanlig å få så mye anfall, så er ikke lenge siden jeg fikk medisin, håper jeg slipper anfall fremover. Så jeg endelig kan leve normalt som psykisk frisk De fleste jeg kjenner med migrene er veldig oppegående personer, som jeg ikke kan se for meg at er psykisk syk. Men det vet jeg jo ingenting om, psykiske prpblemer kan ramme alle. Og så kjenner jeg noen psykisk syke med migrene. Men migrene er ikke en psykisk sykdom, el et resultat av psykisk sykdom. Kanskje noen psykisk syke tror de har migrene, leser om det og "får tilfeldigvis" alle symptomene. Men det er garantert fåtallet. Migrene er en somatisk sykdom. Anonymous poster hash: 0db26...854
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #32 Skrevet 29. mai 2015 HVIS det er en statistisk sammenheng (jeg aner ikke om det er det), så er det jo som en lenger opp her påpeker, ikke så rart at man kan bli deprimert av migrene. Jeg f.eks. har ingen psykiske problemer i dag, men generelt litt svak psyke. Hadde jeg hatt migrene så tviler jeg ikke på at det kunne utløst litt av hvert annet også. For ut fra de beskrivelsene jeg har lest, så høres det jo helt jævlig ut. Anonymous poster hash: 555ae...7fd
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #33 Skrevet 29. mai 2015 Spørsmålet er vel kanskje om man kan få psykiske "problemer" dersom man har mye migrene? Det er jo forståelig hvis migrenen ødelegger livskvaliteten slik den gjør for mange... Anonymous poster hash: bb017...c4a Det tror jeg absolutt kan skje. Har hatt en periode på daglige anfall i nesten 4 mnd, er en spesiell type migrene jeg har. Har hatt mine dager hvor jeg har deppet pga drittlei. Er ikke psykisk syk egebtlig men kunne sikkert lett blitt psykisk syk, f.eks angst for anfall, angst for å gå ut, deprimert fordi man blir ensom av å ikke kunne være sosial osv. Hvem blir ikke til slutt sprø av kronisk sykdom som hemmer man så mye? Anonymous poster hash: 0db26...854
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #34 Skrevet 29. mai 2015 Som jeg ynder å påpeke, migrene er assosiert med depresjon og lav sosioøkonomisk status. Det er en kvinnesykdom, og skikkelig lavstatus. Men det er jo ikke så rart at folk blir deppa og arbeidsledig dersom de må ligge i et mørkt rom halve livet? Hilsen lege med migrene og god psykisk helse Anonymous poster hash: 8819a...0b5 Hvis du virkelig er lege så burde du revurdere holdningene dine kraftig Anonymous poster hash: 1badb...f1c Oj,mange som ikke tok poenget? Jeg sier dette altså ironisk. Det er et faktum at migrene er assosiert med lav sosioøkonomisk status og depresjon feks. Det betyr 1. ikke at det gjelder alle ( det gjelder ikke meg feks) og 2. Det betyr ikke at migrene er en sykdom som skyldes "sarte og sutrete damer", men tvert imot, at alvorlig migrene kan resultere i redusert livskvalitet, depresjon, og at det er vanskelig å klare seg på arbeidsplassen. De som er i den situasjonen har min fulle sympati og forståelse, som migrenepasient har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor det er sånn. Det jeg reagerer på, er jo trådstarter, som representerer de fordommer mennesker med migrene må slite med. Migrene må jo være noe psykisk... En sykdom for sutrere.. Jeg velger altså å møte disse med ironi. Anonymous poster hash: 8819a...0b5 Jeg tok poenget dit, alle skjønner kanskje ikke hva "assosiert med" betyr. Det er ofte sånn mange tenker, at har man migrene så er man ikke en oppegående person. Som med ME og fibromylagi, man må liksom være psykisk syk for å uvikle disse diagnosene. At psykisk friske kan få migrene er utopi! Mener noen, som aldri har kjent kronisk sykdom på kroppen. Anonymous poster hash: 0db26...854
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #35 Skrevet 29. mai 2015 Stemmer ikke her. Fikk mitt første anfall som 6 åring, søsteren min fikk migrene som 4 åring. Er visst én arvelig greie på min mors side hvor de aller fleste damene har slitt med dette. Vet ikke om at noen har slitt psykisk, og har selv heller ikke det. Har fått oppfølging fra sykehus fra jeg var liten i fht migrenen. At den psykiske helsen påvirker og trigget hodepine derimot er det ingen tvil om. I de fleste tilfeller er nok dette streshodepine og ikke migrene, og kan kjennes nokså likt ut. Anonymous poster hash: dbca4...25a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #36 Skrevet 29. mai 2015 Jeg kjenner ikke et eneste regjeringsmedlem. Kanskje regjeringen ikke finnes???????????????? Anonymous poster hash: 54d7e...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå