Gå til innhold

Invitere stemor på mødretreff?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte vi skulle ha litt ost og vin med mødrene i klassen før sommeren. Det er noen 50-50 unger i klassen, og to av disse har involverte stemødre. En av dem har en mor som ikke er involvert. Har vært på et foreldremøte på flere år, og ingen av de sosiale tiltakene, også fullstendig uten å se på fritidsaktiviteter.

Særlig stemor til siste føler jeg burde blitt invitert, det er jo hun vi andre kjenner, det er hin vi andre står å heier på sidelinja sammen med. Ungen er jo like mye i hennes hus, som i moral hus. Mora kommer nok ikke til å dukke opp så uansett.

 

Kunne godt tenke meg å invitere denne stemora, hun er en hyggelig dame. Skal vi ordne til litt ting videre så blir jo ikke den ungen med på turer etc da mora ikke involverer seg.

 

Har fått streng beskjed fra mine med arrangører at stemødre ikke skal inviteres på mødretreff og mødre kvelder, da kommer det til å bli et helvete. Naiv som jeg er tenker jeg at det kan da ikke være så innmari følelsesladet.

 

(PS dama har ikke sosialangst.)

 

Anonymous poster hash: c4911...823

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vet at hun andre moren ikke kommer så kan du vel invitere stemoren?

 

Hva sier de andre mødrene i klassen?

 

Anonymous poster hash: 21ce9...65d

Skrevet

Jeg synes det høres ut som stemoren bør inviteres i dette tilfellet. Men moren bør inviteres også, selv om dere er ganske sikre på at hun ikke kommer, ellers kan det fort bli bråk (og med rette egentlig).



Anonymous poster hash: 5dd73...59f
Skrevet

Synes godt stemødre kan inviteres. De hadde sikkert satt kjempestor pris på det:-)

 

Anonymous poster hash: ef828...d92

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått beskjed om at stemødre ikke skal inviteres? Jeg er helt enig med deg i at det av og til er på sin plass at stemødre er invitert. Det er mange barn som vokser opp med steforeldre som fungerende omsorgspersoner, og da burde disse selvfølgelig være invitert. Ut i fra din beskrivelse ville jeg tenkt at det var naturlig å be alle kvinnelige omsorgspersoner (stemødre, mødre, fostermødre...) og så fikk familiene løse det dramaet seg i mellom om hvem som skulle dukke opp og hvem som ikke tåler hverandre.

 

Anonymous poster hash: 95ba1...1e1

Skrevet

Hos oss inviteres kun mødre (ikke stemødre). Synes nesten det bør være alle el ingen om dere velger å invitere stemødre, og da kan det jo hende det dukker opp konflikter.



Anonymous poster hash: 375ce...cf4
Skrevet

Hvis stemødrene i klassen dukker opp på foreldremøte, foreldrekaffe, dugnader, heier på barna på fotballtrening og ellers fungerer som foreldre, så bør de også inkluderes som om de var foreldre. Det er min mening. Noe annet ville gått ut over ungene, når de merker at den ene "forelderen" deres ikke blir inkludert.

 

Anonymous poster hash: 95ba1...1e1

Skrevet

Det går jo ut en felles melding. Vi vet jo ikke om mora kommer eller ikke, er bare at hun aldri kommer på noe. Når det gjelder de andre så kommer mødrene av og til, og av og til ikke, sånn som resten av oss.

Bare den andre klassekontakten som satte srg på bakbeina. Sikkert fordi hun ikke ville at stemor til eget barn skulle komme.

Jeg har ikke så mye tanker rundt dette da jeg ikke har noe stemor erfaring. Tenker som hun over her at dette får de fikse innad i familien, og at jeg vil involvere flest mulig.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: c4911...823

Skrevet

Send ut invitasjoner til dem som står på maillisten til ungene, uavhengi av om de er bio, ste, foster, adoptivmødre eller noe annet i forhold til ungene. Familiene vet ok selv hvem det er naturlig at kommer.



Anonymous poster hash: 45e00...9a6
Skrevet

Det går jo ut en felles melding. Vi vet jo ikke om mora kommer eller ikke, er bare at hun aldri kommer på noe. Når det gjelder de andre så kommer mødrene av og til, og av og til ikke, sånn som resten av oss.

Bare den andre klassekontakten som satte srg på bakbeina. Sikkert fordi hun ikke ville at stemor til eget barn skulle komme.

Jeg har ikke så mye tanker rundt dette da jeg ikke har noe stemor erfaring. Tenker som hun over her at dette får de fikse innad i familien, og at jeg vil involvere flest mulig.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: c4911...823

Men da burde denne klassekontakten snakke med sin eks og få han til og be stemor holde seg unna, det er mange barn i da som vokser opp i splittede hjem med stefar og stemor, jeg syns alle skal inviteres på lik linje, og har noen mødre problemer med dette så må de ta det med sin egen eks.

Skrevet

Synes du virker lur Hi. Ikke la én vanskelig dame bestemme hvem som skal inkluderes og ikke. Det ødelegger for hele felleskapet.

 

Anonymous poster hash: 95ba1...1e1

Skrevet

Da har jeg "formelt" foreslått dette, og det ble nedstemt på prinsipielt grunnlag, stemødre er ikke mødre!

 

Fint å se at fleste her var enig med meg, og at jeg ikke er helt på bærtur. 😀

Kommer ikke til å presse på, andre får involvere seg.

 

Anonymous poster hash: c4911...823

Skrevet

Da har jeg "formelt" foreslått dette, og det ble nedstemt på prinsipielt grunnlag, stemødre er ikke mødre!

 

Fint å se at fleste her var enig med meg, og at jeg ikke er helt på bærtur.

Kommer ikke til å presse på, andre får involvere seg.

 

Anonymous poster hash: c4911...823

 

Jeg er enig med deg, det må gå an å bruke skjønn!

 

I det tilfellet du beskriver, Hi, så er det en mor som ikke involverer seg, og en stemor som involverer seg mye. I dette tilfellet mener jeg det er klart at stemor bør inviteres. Ikke for hennes skyld, men for barnas skyld.

 

Om jeg hadde vært deg, Hi, så ville jeg fortalt denne stemoren hva du mener, men si at flertallet har bestemt at de ikke vil inkludere stemødre med tanke på potensielt vanskelige situasjoner.

 

Men når voksne ikke greier å forholde seg til skjønn i slike situasjoner så er det ikke rart det blir problemer rundt om.

Her vil jo ikke problemet være mor og stemor... men andre som ikke er involvert feiger ut fordi de ikke vil ta sjansen på noe som kanskje, muligens kan skje...

 

Snakk med stemoren, så vet hun i hvert fall at noen ønsker å inkludere henne :)

 

Anonymous poster hash: b5584...0bc

Skrevet

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig.

 

Anonymous poster hash: 76986...1f7

Skrevet

Det er vanskelig terreng å manøvrere i. Følsomt. Jeg synes det er viktig å ha i hodet at ikke alle barn har mødre og fedre som funker/funker sammen. Noen barn har stemødre, noen har to mødre, noen har fostermødre og noen har kanskje bare en pappa eller til og med to pappaer. Tenk på det når det sendes ut slike invitasjoner.

Skrevet

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig. Anonymous poster hash: 76986...1f7

Problemet er jo ikke en ost-og vinkveld for mødrene. Problemet oppstår dersom de, som HI antyder, senere vil arrangere f.eks turer elns der barna er med. Da har jo disse arrangørene akkurat vedtatt at barn Xxx ikke skal være med, fordi mor aldri stiller opp og stemor er ikke "mor". Så på grunn av, tja, kanskje redsel for mulige konflikter, kanskje noe annet, straffer de heller et barn. Et barn som i hvert fall ikke er skyld i situasjonen...

Skrevet

 

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig. Anonymous poster hash: 76986...1f7

Problemet er jo ikke en ost-og vinkveld for mødrene. Problemet oppstår dersom de, som HI antyder, senere vil arrangere f.eks turer elns der barna er med. Da har jo disse arrangørene akkurat vedtatt at barn Xxx ikke skal være med, fordi mor aldri stiller opp og stemor er ikke "mor". Så på grunn av, tja, kanskje redsel for mulige konflikter, kanskje noe annet, straffer de heller et barn. Et barn som i hvert fall ikke er skyld i situasjonen...

Det gjør man uansett dersom et eller flere barn ikke har noen mor (verken mamma, stemor, fostermor eller en annen type mor). Foreldreturer med barn kan fint arrangeres slik at alle kan delta - ved å invitere barnas far og mor (de fleste har iallfall en av delene).

 

Anonymous poster hash: 76986...1f7

Skrevet

 

 

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig. Anonymous poster hash: 76986...1f7

Problemet er jo ikke en ost-og vinkveld for mødrene. Problemet oppstår dersom de, som HI antyder, senere vil arrangere f.eks turer elns der barna er med. Da har jo disse arrangørene akkurat vedtatt at barn Xxx ikke skal være med, fordi mor aldri stiller opp og stemor er ikke "mor". Så på grunn av, tja, kanskje redsel for mulige konflikter, kanskje noe annet, straffer de heller et barn. Et barn som i hvert fall ikke er skyld i situasjonen...

Det gjør man uansett dersom et eller flere barn ikke har noen mor (verken mamma, stemor, fostermor eller en annen type mor). Foreldreturer med barn kan fint arrangeres slik at alle kan delta - ved å invitere barnas far og mor (de fleste har iallfall en av

delene). Anonymous poster hash: 76986...1f7

Ja, og HI skriver spesielt at i dette barnets liv er det stemor som stiller opp og bryr seg. Hun nevner ikke at et eller flere barn ikke har noen mor, men hun presiserer at for dette barnet er det kun stemor som stiller opp. Og stemor får ikke være med, for det bestemmer de andre som arrangerer...

Skrevet

 

 

 

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig. Anonymous poster hash: 76986...1f7

Problemet er jo ikke en ost-og vinkveld for mødrene. Problemet oppstår dersom de, som HI antyder, senere vil arrangere f.eks turer elns der barna er med. Da har jo disse arrangørene akkurat vedtatt at barn Xxx ikke skal være med, fordi mor aldri stiller opp og stemor er ikke "mor". Så på grunn av, tja, kanskje redsel for mulige konflikter, kanskje noe annet, straffer de heller et barn. Et barn som i hvert fall ikke er skyld i situasjonen...

Det gjør man uansett dersom et eller flere barn ikke har noen mor (verken mamma, stemor, fostermor eller en annen type mor). Foreldreturer med barn kan fint arrangeres slik at alle kan delta - ved å invitere barnas far og mor (de fleste har iallfall en av

delene). Anonymous poster hash: 76986...1f7

Ja, og HI skriver spesielt at i dette barnets liv er det stemor som stiller opp og bryr seg. Hun nevner ikke at et eller flere barn ikke har noen mor, men hun presiserer at for dette barnet er det kun stemor som stiller opp. Og stemor får ikke være med, for det bestemmer de andre som arrangerer...

Spesielt uansett å invitere en kvinne som ikke er barnets mor

 

Anonymous poster hash: 76986...1f7

Skrevet

I den klassen har alle barna mødre, og alle barna har fedre. Noen av barna har også stedoreldre.

Når det arrangeres ting med barna stiller den forelderen barna er hos, enten alene eller sammen med sin nye mann/dame. Søsken er også som regel med.

Det er temmelig ordnede forhold hos alle sammen.

 

Kanskje det er sært om det dukker opp en stemor på et sånt treff.

Var bare det at vi andre i to av tilfellene kjenner stemødrene like godt og bedre enn mødrene. Særlig denne ene mora er aldri med på noe.

 

Anonymous poster hash: c4911...823

Skrevet

 

 

 

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig. Anonymous poster hash: 76986...1f7

Problemet er jo ikke en ost-og vinkveld for mødrene. Problemet oppstår dersom de, som HI antyder, senere vil arrangere f.eks turer elns der barna er med. Da har jo disse arrangørene akkurat vedtatt at barn Xxx ikke skal være med, fordi mor aldri stiller opp og stemor er ikke "mor". Så på grunn av, tja, kanskje redsel for mulige konflikter, kanskje noe annet, straffer de heller et barn. Et barn som i hvert fall ikke er skyld i situasjonen...

Det gjør man uansett dersom et eller flere barn ikke har noen mor (verken mamma, stemor, fostermor eller en annen type mor). Foreldreturer med barn kan fint arrangeres slik at alle kan delta - ved å invitere barnas far og mor (de fleste har iallfall en av

delene). Anonymous poster hash: 76986...1f7

Ja, og HI skriver spesielt at i dette barnets liv er det stemor som stiller opp og bryr seg. Hun nevner ikke at et eller flere barn ikke har noen mor, men hun presiserer at for dette barnet er det kun stemor som stiller opp. Og stemor får ikke være med, for det bestemmer de andre som arrangerer...

 

Drar de på så mange turer på fritiden der skolens klasser skal være med?

 

Er det bare mødrene som skal treffes eller har fedrene slike treff?

 

Anonymous poster hash: 664cb...905

Skrevet

 

 

 

 

Har ikke stemor til mine barn, men litt snålt å invitere kvinner som ikke er barnas mødre på et mødretreff. Jeg hadde funnet det unaturlig. Anonymous poster hash: 76986...1f7

Problemet er jo ikke en ost-og vinkveld for mødrene. Problemet oppstår dersom de, som HI antyder, senere vil arrangere f.eks turer elns der barna er med. Da har jo disse arrangørene akkurat vedtatt at barn Xxx ikke skal være med, fordi mor aldri stiller opp og stemor er ikke "mor". Så på grunn av, tja, kanskje redsel for mulige konflikter, kanskje noe annet, straffer de heller et barn. Et barn som i hvert fall ikke er skyld i situasjonen...

Det gjør man uansett dersom et eller flere barn ikke har noen mor (verken mamma, stemor, fostermor eller en annen type mor). Foreldreturer med barn kan fint arrangeres slik at alle kan delta - ved å invitere barnas far og mor (de fleste har iallfall en av

delene). Anonymous poster hash: 76986...1f7

Ja, og HI skriver spesielt at i dette barnets liv er det stemor som stiller opp og bryr seg. Hun nevner ikke at et eller flere barn ikke har noen mor, men hun presiserer at for dette barnet er det kun stemor som stiller opp. Og stemor får ikke være med, for det bestemmer de andre som arrangerer...

Spesielt uansett å invitere en kvinne som ikke er barnets mor

 

Anonymous poster hash: 76986...1f7

 

Det hadde kanskje vært spesielt om biomor faktisk oppførte seg som mor. Men det høres ikke sånn ut i dette tilfellet, mtp sammenkomster og arrangement i forhold til barnet. Her er det jo faktisk stemor som er MOR. Biomor sitter hjemme i stua og driver på med sitt eget.

 

"Mor" er ikke ensbetydende med biomor. Hva med barn i fosterhjem, adoptivhjem? Skal ikke de foreldrene heller inkluderes? De er jo ikke bioforeldre, men de eneste foreldrene barnet har.

 

Jeg synes virkelig det går an å bruke skjønn. 

 

Anonymous poster hash: b88f4...5a6

Skrevet

Tja hvorfor ikke? Så lenge du er sikker på at mødrene ikke kommer.

Min samboer er alltid blitt invitert på pappakvelder og han er stefar til mitt barn. Men det er av den enkle grunn at barnet bor hos oss, han fungerer som en far. Dvs er med på dugnader,trener fotballaget til jentegruppa osv. Biologisk far er ikke lenger i bildet og når han var det hadde han kun annenhver helg og stilte aldri opp ellers. Han bor i tillegg en time unna så var aldri tilstede i nærmiljøet til barnet.

 

Anonymous poster hash: 91599...199

Skrevet

Men når det gjelder barn og bursdag, er det viktig å inkludere alle..

Skrevet

Jeg synes ikke stemor skal inviteres på mødrekveld. Og hvis det skal være mor/barn turer inviteres vel barnet, så får barnet bestemme om det er mor eller stemor som skal være med.

 

Anonymous poster hash: de342...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...