Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #51 Skrevet 22. mai 2015 Mange av dere husker sikkert ikke at dere har fyllt un noen skjmaer nettopp fordi dise opplysningene før ble registrert jordmor. Hun spurte, du svarte - ikke sikkert du tenkte over hvilke spørsmål du svarte på engang. Men så fort de står på et papir og du skal krysse av selv, blir det liksom brått mer skummelt! Det er selvfølgelig viktig å vite sykdomshistorikk hos mor, medisinbruk, om det er sykdommer i familien, tidligere fødsler, aborter eller dødfødsler osv. Likeså er det virkig å vite om mor og far er i slekt (og nei det har ingenting med utlendinger å gjøre - det er flust av steder i Norge som har stor grad av nært slekskap mellom foreldre - noe som øker sjanjen for misdannelser), hvilke yrker man har (med tanke på eksponering og potensiell fare for misdannelser), om man røyker, drikker eller bruker narko (med tanke på sykdom og misdannelser både hos mor og barn) osv osv osv. Disse spørsmålene er det selvfølgelig ingen som har laget for moro skyld, men fordi svarene gir viktig informasjon til de som skal ta vare på den gravide under fødsel og barsel! Anonymous poster hash: b028d...8f2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #52 Skrevet 22. mai 2015 Jeg syns det er irriterende å fylle ut sånne skjemaer. Ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi jeg ikke kan skjønne at jeg skal fylle ut info om hvilke sykdommer jeg har etc hver gang jeg skal noe på sykehuset. Det er jo helsevesnet som har gitt meg alle diagnoser, så de burde jo vite om de.. Takk pris for innføring av kjernejournal i det minste Anonymous poster hash: d50ee...a77 Det er fordi systemene de ulike aktørene i helsevesenet bruker ikke snakker sammen. Sykehuset har ikke tilgang til fastlegens journal og motsatt, sykehusene har ikke nødvendigvis tilgang til hverandres journal, har du vært hos privatlege er det et eget system, og har du vært i utlandet og fått behandling vet helsevesenet iallefall ikke om det. (Er jo en del mennesker hvert år som får hjerteinfarkt, hjerneslag, brekker bein, og blir syke på annet hvis andre steder enn hjemstedet sitt, og til og med i utlandet). Dette er delvis på grunn av anbudsprosesser, delvis på grunn av at noe er stat, noe er kommune, og mye på grunn av at Datatilsynet har motforestillinger mot fri flyt av informasjon. Dette er jo også slikt som har en tendens til å endre seg over tid (dvs det du sto på av medisiner for et halvt år siden kan godt være helt annerledes enn de medisinene sykehuset tror du står på), kanskje har du sluttet å ta noe som fastlegen skrev ut... Så du blir spurt hver gang du er hos helsevesenet slik at man skal kunne få mest mulig oppdatert informasjon. Og sykehusene sender nok ut slike brev fordi de ikke nødvendigvis har noe som helst informasjon om den fødende fra før, og da er det jo mye som er greit å vite. Er du hyperallergisk mot et medikament, har du en sykdom som gjør at man må ta hensyn når man gir medisiner, osvosv. Anonymous poster hash: c16ad...da7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå