Gå til innhold

Gir snart opp! trass og påkledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke barne tv før hun er påkledd. Ta henne med på shopping. Har en jente som KUN går med kjoler og skjørt. Lar henne gå med det, går stort sett fint. Fatt mot, det bli forhåpentligvis bedre. Hilsen 5 barnsmor.

Anonymous poster hash: e427e...48f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for mye tips, råd og egenerfaring :) i morgen skal jeg være såååå blid når jeg står opp ;) den tvstunden er egentlig mest for min del så jeg kan få fem minutter å kle/sminke meg uten å måtte megle eller høre dem hyle og plage hverandre (søskenkjærlighet..) men skal prøve med null tv før påkledning i morgen. Til deg med bare gutter, tro meg jenta mi vil helst også bare gå naken, haha hun snakker ofte om at det snart blir sommer og da kan vi alle gå nakne :P og gleder seg stort til det :-D

Anonymous poster hash: 131be...c46

Skrevet

Er mest problem de dagene jeg leverer i bhg og de er ute fra morgenen. Hadde det ikke vært for dette skulle hun fått gå i hva som helst men går ikke når det er kaldt/regner osv. Gleder meg til denne uteuka er over og det bare blir to ganger hver uke. Samme problem i helger men da har vi i hvertfall bedre tid, men ender ofte opp med at både jeg, samboer og ungene er sure når vi endelig kommer oss ut av huset, hehe herlige familieidyll...HI

Anonymous poster hash: 131be...c46

Skrevet

Min mellomste var slik en periode. Nektet å kle på seg og hver morgen var en kamp. Men når hun endelig ble stor nok til å forstå handling og konsekvens (rundt tre) så sa jeg bare rolig en morgen at nå må du ta på deg klærne jeg har lagt frem eller så leverer jeg deg i bhg slik du er.  Hun nektet og jeg leverte henne i bhg i bare trusa (hadde med klærne i bakhånd). Etter den dagen har det gått mer eller mindre smertefritt. Nå er hun fire og velger selv mesteparten av hva hun skal ha på seg, men tar mine føringer som ull o.l helt greit.

Anonymous poster hash: b5d59...245
Skrevet

Har du noe å friste med?

Eks spør hva hun vil ha til middag i dag. Hun svarer fiskeboller. Du synes det er ett godt forslag. Det går ti minutter og det er tid for påkledning og hun begynner å trasse. Du sier, har du lyst på fiskeboller til middag? Hvorpå hun svarer ja, - ja da må du kle på deg, hvis ikke bestemmer jeg middagen i dag.

Anonymous poster hash: 4a53b...e99

Skrevet

Da legger du hu i gulvet, setter deg på hu, tar på klær, putter hu i bilen og kjører til bhg

Det har jeg gjort, igjen og igjen, med mitt ene barn, uten at det var noen læringseffekt av det. Han sloss hele veien til barnehagen. Med mitt andre barn er en sånn opplevelse nok til at han forstår. Slik jeg forstår hi, har hun alt prøvd dette. Ikke alle unger som reagerer likt. Noen.fungere bedre med gulrøtter enn pisk.

Anonymous poster hash: 982bb...3b4

Ungen gir seg tilslutt. Bare å være standhaftig nok. Hi har prøvd gulrøtter og det funker ikke
Skrevet

Da legger du hu i gulvet, setter deg på hu, tar på klær, putter hu i bilen og kjører til bhg

Det har jeg gjort, igjen og igjen, med mitt ene barn, uten at det var noen læringseffekt av det. Han sloss hele veien til barnehagen. Med mitt andre barn er en sånn opplevelse nok til at han forstår. Slik jeg forstår hi, har hun alt prøvd dette. Ikke alle unger som reagerer likt. Noen.fungere bedre med gulrøtter enn pisk.

Ungen gir seg tilslutt. Bare å være standhaftig nok. Hi har prøvd gulrøtter og det funker ikke

Skal love deg at noen unger er mer standhaftige enn andre. Jada, de gir seg tilslutt, men jeg måtte bære min sønn inn i bilen hver dag i seks måneder før han ga seg.Bruk av tvang eskalerer konflikten og gjør min sønn bare enda mer innbitt... Som sagt, yngstemann har blitt båret en eneste gang, unger reagerer forskjellig. Tvang er forøvrig heller ikke en strategi som gir spesielt hyggelig stemning i hjemmet.

Ser feks over at Hi ikke har prøvd å nekte barnetv før barnet er påkledd. Dette er en type strategi som uten tvil hadde vært mer effektiv enn tvang her i huset.

Skrevet

Hvordan gikk det i dag?

Skrevet (endret)

Jeg har et slikt barn. Nå er hun ni år og det går et bittelite hakk bedre nå. Hun har vært helt sprø med klær. Det er akkurat som klærne gjør vondt,for hun river dem av i panikk. Jeg ga rett og slett opp til sist. Jeg droppet ullklær og har latt henne velge i stor grad. Ok, så har hun hatt litt lite klær på seg iblant, men det går faktisk greit det også.

Men tro meg, jeg har mang en gang både tenkt og gjennomført "bare gå i ti minusgrader i bare tights du, din djevelske lille drittunge", men ungen har ikke lært. Hun skjønte ikke at det ikke går an i lengden. Gud, så mange kamper vi har hatt. Og jeg har lokket og lurt. Det har ikke vært gøy. Og så vanvittig mye klær hun har hatt som hun ikke har villet bruke.

Jeg har altså ingen råd. Jeg klarte aldri å løse det selv. Men barnet lever i beste velgående og er fortsatt sta,men på mer fornuftige områder ;-)

Endret av Mandala

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...