Gå til innhold

Gir snart opp! trass og påkledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på tre år, blir fire i oktober. Hun har alltid vært veldig viljesterk og bestemt i det meste. Nå holder jeg på å bli sprø. Hver morgen og hver gang vi skal ut må vi krangle oss gjennom påkledning. Jeg er helt utmattet når jeg endelig har levert i bhg og skal videre på jobb. What to do? Føler jeg har prøvd det meste; forberede, gi valg eks den eller den buksa, la henne være med å finne fram klær dagen før (da blir det bare uenighet da også i tillegg til morgenen) tulle og tøyse, prate bort, kle på foran tv, forklare, bestikke, bli sint, tvangspåkle som overhodet ikke fungerer....hyling som om jeg slår henne og hun kler av seg igjen, NEKTER. Di siste forslagene er jo ikke særlig pedagogisk men blir helt rådvill og nå begynner jeg å få mindre og mindre tålmodighet. Hver morgen blir krangel og kjeft hvor vi tilslutt ender med et slags kompromiss der ingen av oss egentlig er fornøyd; ullbukse men vanlig genser. Regnbukse men ikke støvler. Lue men ikke hals osv osv. Hun vil bare gå i noen få utvalgte ROSA klær. Ikke dress, ull, regnklær osv osv. Bare jeg som har så viljesterkt barn? Hva gjør jeg? Føler meg mislykket som mor når jeg hver morgen har vært gjennom dette og er så sliten :(

Anonymous poster hash: 131be...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må hun ha på seg støvler, regntøy, hals osv på vei til barnehagen da, går dere?

Vi må kjøre bil om morgenen så det er begrenset hvor kalt eller våt ungene blir på vei til bilen. Jeg tar bare ulltøy, støvler, regntøy osv i en pose og lar de gå i jakke og sko til bilen. Gidder ikke kjempe på dem alle de klærne bare for å kle de av igjen når vi kommer frem.

Er hun i en rosa fase så la henne nå gå i rosa klær da, spiller det noen rolle? Kjøp noe billige rosa klær på HM og la henne gå i rosa klær i barnehagen.

Det går over, eldste datteren min er 8 år og kan ikke fordra rosa lenger, den fargen er hun gørr lei etter å ha elsket den hele barnehagetiden ;) Nå er yndlingsfargen blå, men hun kan gå i alle slags farger.

Anonymous poster hash: d4c5c...b37
Skrevet

Ta henne med

På shopping og la henne velge.

La hun ha på det hun vil, hun vil kjapt forstå det er kjipt å fryse bli våt ol.

Skrevet

Akkurat det med støvler/passende uteklær osv er aktuelt di dagene (som denne uka) når det er uteuke og to dager fast i uka når hun leveres ute, og ellers hvis vi bare skal ut her hjemme da. Ellers kjører jeg å leverer (heldigvis) så da er det ikke så nøye, nå begynner det heldigvis å bli varmere ute også så vi slipper kampen om ullundertøy. Toppet seg vel i dag fordi jeg hver morgen denne uka må levere henne riktig kledd når de skal være ute hele dagene og det er så håpløst når hun nekter alt :/ men ja har tenkt på å ta henne med på shopping så hun kan velge seg noen RÅÅÅSA klær ;) Bare blir det smågal av at alt er nei hele tiden..

Skrevet

Kunne latt henne gå ut i mindre klær og har gjort det til ingen nytte. hun elsker å gå lettkledd, helst naken, og plages tydeligvis ikke, Men blir heller forkjøla osv.

Skrevet

Lar du VIRKELIG en 3 åring trasse slik? Sett deg i respekt kvinne!

Anonymous poster hash: 360f4...e2b
Skrevet

Kjenner godt igjen situasjonen! Har også et litt mer enn gjennomsnittet trassig barn. Har også prøvd det meste, men det eneste jeg synes har hjulpet er belønningssystem. Klistremerker osv.

Anonymous poster hash: 982bb...3b4

Skrevet

Lar du VIRKELIG en 3 åring trasse slik? Sett deg i respekt kvinne!

Anonymous poster hash: 360f4...e2b

Lett for deg å si. Noen barn er nok ikke likt ditt barn. Sånn er nå det.

Anonymous poster hash: 2ff89...e76

Skrevet

Da legger du hu i gulvet, setter deg på hu, tar på klær, putter hu i bilen og kjører til bhg

Skrevet

Da legger du hu i gulvet, setter deg på hu, tar på klær, putter hu i bilen og kjører til bhg

Det har jeg gjort, igjen og igjen, med mitt ene barn, uten at det var noen læringseffekt av det. Han sloss hele veien til barnehagen. Med mitt andre barn er en sånn opplevelse nok til at han forstår. Slik jeg forstår hi, har hun alt prøvd dette. Ikke alle unger som reagerer likt. Noen.fungere bedre med gulrøtter enn pisk.

Anonymous poster hash: 982bb...3b4

Skrevet

....hvis dere aner hvor mange ganger jeg har "satt meg i respekt" og tvangspåkledd barnet. Enda mer slitsomt, maks dårlig stemning, kler av og på henne ti ganger fordi hun tar av seg igjen (har et barn til som skal kles) og brytekamp for å få på en bukse? Dette orker jeg ikke mer og fungerer ikke! Til deg med Jesper Juul. Har bøker av ham og liker mye men mye fungerer ikke i praksis på jenta vår. Antagelig også fordi vi ikke har all verdens tid på morgenen til å bruke den teknikken. Men takk uansett får bare prøve videre. En stund fungerte det kjempegodt å legge klærne på gulvet på badet, si at jeg gikk meg en tur og bli kjempeoverrasket og glad når hun hadde kledd seg selv. Men nå er hun blitt utrolig opptatt av hva hun skal ha på seg. Bare en femtedel av klesskapet som går an i følge henne. Og ja før dere som sier at jeg ikke har satt nok grenser, jeg sier jo at jeg føler meg mislykket, virkelig prøver men at hun er veldig krevende, prøver jo også at ikke alt skal bli nei og kamp hele tiden men dette med klærne har vi virkelig satt oss fast i :( Virkelig ingen andre som har hatt det slik? Eller perioder? Hva gjorde du? HI

Skrevet

Takk til deg med tips om belønningssystem kanskje prøve dette igjen. Godt å høre man ikke er alene med viljesterke barn :)

Skrevet

slik er barn

Anonymous poster hash: 5a09f...dfe
Skrevet

Når står dere opp? Får hun tid til og våkne før dere begynner og kle på? Gir du henne tid til og fordøye at nå snart skal klærne på eller bare sier du kom og kle deg?

Du vet at en stresset forelder får stresset barn så holder du hodet kaldt og har god tid så vill barnet følge etter.

Skrevet

Står opp ca 6.45-7 og ut døra ca 8. Føler vi har greit med tid, som regel ser de litt barne tv før morgenstell, men skal ha det i bakhodet det du sier, mulig jeg stresser mer med dette nå og vil ha påkledningen "unnagjort" pga alt styret. Puste med magen...

Skrevet (endret)

Vært gjennom samme greia med min eldste, da hun var tre/fire var hun i en fase hvor påkledning tok uendelig med tid. Hun nektet alt, ville gå ut i kortermet kjole midt på vinteren, osv osv. Hun ble helt krakilsk hver morgen når påkledningen skulle skje og det var et lite helvete rett og slett. Har dessverre ikke mange råd, det bare gled over her.. Men en ting som kan være greit å undersøke er om de ansatte eller andre barn i bhg kommenterer klærne til barna.. Hvis jenta mi hadde fått høre at hun så fin ut dagen før så ville hun være "pyntet" dagen etterpå og.. Helst skal jo ingen kommentere klær, men personen om morgenen. Altså, "så hyggelig å se deg i dag Kari", ikke " så fin kjole du har i dag Kari".. Det hjalp litt da vi og bhg ble mer bevisst på det, men for det meste gikk det bare over med tiden.. All sympati, jeg vet hvor slitsomt det er og hvor mislykket man føler seg!

Endret av pifi med tre nurk
Skrevet

Har du prøvd påkledning før barnetv? Hvis hun somler med å kle på seg, rekker hun ikke å se barnetv.

Anonymous poster hash: 56cde...109

Skrevet

Du er da vel ikke mislykket?

Hjelpes... Jeg er gravid, og jeg er nesten bekymret! Det skal ikke mye til før man er mislykket i disse dager! :o

Hvordan skal det gå med meg, da? Jeg som er så vimsete! :D

Du får trøste deg med at det varer heldigvis ikke livet ut. Finner du en metode som sånn nogenlunde funker, så holder du deg til det.

Det går sikkert bra! 

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: fe166...59e
Skrevet

Takk pifi kjenner meg igjen i beskrivelsen, krakilsk er det rette ordet. I bhg sier de faktisk ofte; så fin du er i dag osv, har ikke tenkt over det men du sier noe der. Nå vil hun kun gå i strømpebukse og rosa genser da så vet ikke om det er komplimenter hun fisker etter men kan jo være. Tenker jo at dette er en fase bare håper det gir seg snart...:) Har prøvd rett på badet også men da er hun så trøtt og tverr at det fungerer bedre om hun får våkna litt først. Men kan jo muligens bruke det som gulrot ja :) I kveld er hun såå medgjørlig da og sa før hun la seg: i morgen skal jeg ikke krangle med klærne mamma. Hehe vi får se da hun er jo herlig og. HI

Skrevet

Hehe du gravide over her takk, men jo kjenner litt på mislykketfølelsen når alle andre barn virker så mye roligere og enkle, vet jo det sikkert ikke stemmer men, da begynner jeg å lure på om det er noe jeg/vi har feilet på. Og når man ofte starter dagen med krangel og går på jobb med en dårlig følelse i magen fordi det brast for meg i dag også og jeg ikke klarte å holde meg så rolig som jeg ønsker, men heller er kjefte og true mamma mesteparten av tiden, da føler man seg liten :/ men som du sier, det går vel bra og blir forhåpentligvis bedre :) HI

Skrevet

Hva med null tv før klærne er på? Om så kan hun sitte med ytterklærne på også.

Her har vi en som er større, men utrolig treig. Vi må mase ørten ganger før klærne er på, og får gjerne dårlig tid som gir sur stemning. Han liker å se litt tv på mogenen, men hvis tvn må bæte av til slt er på går det myye raskere ;-)

Skrevet

Jeg støtter dem som sier at du skal ta henne med på shopping :) 

Ellers har Pifi et veldig godt råd her - hør etter om noen sier din datter er fin fremfor å si at det er godt å se henne. Vi hadde nettopp et lite "kurs" i vår bhg hvor en helsesøster kom for å snakke om bl.a dette - man skal ikke si at barna ser fine ut, man skal si hvor hyggelig det er å se dem. Kanskje du kan tipse bhg om et sånt kurs, tipper noen helsesøstre i omegn kan noe om det.

Har ellers ingen råd å komme med, men kan se meg selv i din situasjon om et år eller to (har en meget viljesterk toåring, som vet nøyaktig hva slags klær hun vil gå med. Hun er heldigvis enkel å få til å tenke på andre ting foreløpig). 

Anonymous poster hash: 3e13c...4fa
Skrevet

Huff husker så godt følelsen av å dra på jobb etter å brukt 40 min til en time på å krangle og tvangspåkle en -to-tre ganger.. Det var så ille at jeg støtt og stadig gråt på vei fra barnehagen. Barnehagen opplevde aldri noe av dette trasset, så det var bare oss hjemme som fikk det.

Nå er hun er velbalasert skolejente, som like gjerne går i bukser og blått som rosa og kjole.. Hehe. Så det er bare å holde ut- det blir bedre!

Snakk med barnehagen, kanskje de kan spille mer på lag, særlig hvis det er en veldig jentete gruppe hvor klærne har mye fokus! Masse lykke til, håper dere får en fin morgenstund i morgen!

Skrevet

Jeg har 3 gutter under 6 år og det kan ofte bli litt livlig om morgenen - spesielt siden 2 av dem er veldig bestemte :)

Det vi gjør er å ha god tid, tulle masse (avledning), gi stempel på hånden om de klarer å kle på seg selv og rose masse..

Noen ganger har man dårlig tid, forsovet seg og må fort ut døren, da setter de seg bare ned på gulvet og nekter.

Vet at det er slitsomt - men om du prøver alt du kan med å være positiv, glad og avlede med litt morsomheter, sparer du mye energi på kjefting og selve det fysiske med tvungen påkledning :)

Men selvfølgelig, de er gutter og ville helst ha gått naken til barnehagen om de kunne, hehe, jenter er vel mer opptatte av hva de skal ha på seg..

Hørte et tips her om dagen forresten - la henne gå i kjole/det hun vil om det ikke er -10 grader ute og bare ta med skift til barnehagen, så får de skifte der dersom kjole blir vanskelig å ha på - må jo ha på dress når de går ut etter frokosten uansett ;o)

Masse lykke til - vet akkurat hvordan du har det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...