Gå til innhold

Status med mange barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var to tette, og nå har vi to tette. Jeg likte å være barn i en slik familie, og jeg liker å være mor i en sånn familie. Min mann var også seg og sin to år eldre bror.

Vi ønsker ikke flere barn, det har ingenting med at vi verken har råd, eller kapasitet til å ta oss av flere barn å gjøre. Det har noe med å gjøre at vi ønsker det sånn. Fordi vi har et positivt erfaringskunnskap med dette, vil jeg tro.

Når jeg ser på de som har tre barn, er det ofte de som var tre barn fra egen oppvekst, det samme med de som har fire.

Om man sier det er status med flere barn, skal man da også snu på det å si det er motsatt, lavmål, trist el å Bare ha et eller to barn?

Jeg ser på søsken relasjonen som like nær som foreldre barn relasjonen i oppvekst årene. Mulig det er fordi vi bare var to, men jeg tror det er likedan for de som er flere. Ser på det å ha søsken som viktig, og godt for barn.

Anonymous poster hash: 0b11d...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo status i den grad det er trendy. Min teori er at det viser at man "mestrer" utfordringer. Mer status å mestre tre enn to.

Anonymous poster hash: bea0a...3cf

Skrevet

Ble diskutert i lunsjen på jobb i dag, og konklusjon var vel at det gir status..

Enig eller uenig?

Anonymous poster hash: ac967...dbf

Uenig! Vanskelig å følge opp mange barn skikkelig! Jeg sier imponerende, men inni meg tenker jeg: stakkars barn....

Anonymous poster hash: 6dec4...2e6

Så trist at du tenker det. Jeg kan på en måte være enig med deg, for det kommer an på om mor og far klarer å skape en god stemning i familien. Hvis ikke de klarer det, så vil jo barna "drukne i mengden". MEN (det er et stort men) hvis foreldrene klarer å skape en felleskapsfølelse i familien og en empatisk og ansvarsfull holdning til hverandre, så tror jeg det må være skikkelig fint å vokse opp i en familie med mange barn. Tenk hvor herlig det må være for er barn å vite at en har seks sett med skuldre å gråte på den dagen en får hjertet sitt knust.

Anonymous poster hash: 559b4...f13

Skrevet

Det er status å ha mange barn i en velfungerende familie hvor barna ivaretas og de klarer seg bra.

Det er ikke status med barnerike familier hvor ungene ikke har det bra, ikke følges opp godt og kaos råder.

Skrevet

Tenker som flere her at det er kjernefamilien som er status. At foreldre klare og holde sammen og skape gode opplevelser og et godt hjem for barna. Enten det er 2,3,4 eller 5 barn. Når man får fler enn 5 barn tenker jeg at de Kanskje ikke blir fulgt opp slik de burde..

Anonymous poster hash: 1774d...432

Skrevet

Tenker som flere her at det er kjernefamilien som er status. At foreldre klare og holde sammen og skape gode opplevelser og et godt hjem for barna. Enten det er 2,3,4 eller 5 barn. Når man får fler enn 5 barn tenker jeg at de Kanskje ikke blir fulgt opp slik de burde..

Skrevet

Det er status å ha mange barn i en velfungerende familie hvor barna ivaretas og de klarer seg bra.

Det er ikke status med barnerike familier hvor ungene ikke har det bra, ikke følges opp godt og kaos råder.

Men denne statusen er jo uavhengig av antall barn? Det spiller da ingen rolle om det er to eller fire barn de ikke greier å ta seg av, for hvilken status familien har.

Skrevet

Ble diskutert i lunsjen på jobb i dag, og konklusjon var vel at det gir status..

Enig eller uenig?

Det burde heller gis status for kun ett, med tanke på oppfølging av barnet, overbefolkning, miljø osv.

Det har også blitt forsket på og bevist at enebarn OG foreldre av enebarn (to uavhengige undersøkelser) har generelt høyere IQ.

Hilsen enebarn og mor til ett barn.

Anonymous poster hash: 89f2c...210

Skrevet

Enig eller uenig?

Det burde heller gis status for kun ett, med tanke på oppfølging av barnet, overbefolkning, miljø osv.

Det har også blitt forsket på og bevist at enebarn OG foreldre av enebarn (to uavhengige undersøkelser) har generelt høyere IQ.

Du vet ikke hva du har gått glipp av tenker jeg! Har to søstre og en bror, de blir bare viktigere og viktigere for meg 😊 bytter gladelig bort litt IQ for de ja..

Skrevet

Det spørs vel på situasjonen, det kan vel gi både høystatus og lavstatus.
Alt ettersom.

En alenemor uten uten utdaning med 4-5barn med 4-5forskjelloge menn er vel ikke akkurat det jeg vil kalle for høy status.

Mens en godt etablert familie i større hus og alt på stell med 4-5 barn gjerne kan gi status, men det er ikke barna i seg selv som gir status... I mene øyne.

Skrevet

Men denne statusen er jo uavhengig av antall barn? Det spiller da ingen rolle om det er to eller fire barn de ikke greier å ta seg av, for hvilken status familien har.

Tja jeg vet ikke. Må jo si jeg synes det er ekstra imponerende med familier med mange barn hvor foreldrene jobber og stiller opp for barna sine.

Samtidig så blir jeg tilsvarende lite imponert over barnerike familier med mye surr, dårlig oppfølging og lite penger. Hva tenkte de på liksom...?

Skrevet

Enig eller uenig?

Personlig synes jeg heller at det er viktig å klare å følge opp de barna en har, om det er 1 eller 5:-) Synes verken mange barn eller få gir noe mer status.

Anonymous poster hash: 59d5d...dc0

Skrevet

Enig eller uenig?

Jeg har en veninne, som er enebarn. Ho har ikke noe høyere Iq enn gjennomsnittet og savnet søsken. Hvem har gjort denne undersøkelsen? Alenebarn? Alenebarn kan i tillegg bli mer egoistiske og får mindre familie rundt seg i voksen alder. Det kan likeså være at et barn får like dårlig oppfølging, som en familie med fler barn. Det kommer an på foreldrene. I tillegg kan jo også søsken gi støtte og hjelp til hverandre.

Skrevet

I mine øyne er det status å gi de barna man har en god og trygg oppvekst. At man har mange ressurser og nok overskudd til å følge opp de barna man har på en god måte. Antall barn er ikke avgjørende.

Noen eier ikke selvinnsikt og får flere barn enn de klarer å håndtere på en god måte. Det gir IKKE status.

Anonymous poster hash: 8754d...4f5

Skrevet

Det er i hvert fall stas! Og det er langt viktigere enn status.

Enig😊
Skrevet

Enig eller uenig?

Jeg har en veninne, som er enebarn. Ho har ikke noe høyere Iq enn gjennomsnittet og savnet søsken. Hvem har gjort denne undersøkelsen? Alenebarn? Alenebarn kan i tillegg bli mer egoistiske og får mindre familie rundt seg i voksen alder. Det kan likeså være at et barn får like dårlig oppfølging, som en familie med fler barn. Det kommer an på foreldrene. I tillegg kan jo også søsken gi støtte og hjelp til hverandre.

Jeg er enebarn og min barndom var like fin og trygg som det er for mine 4 barn nå😊
Skrevet

Enig eller uenig?

Det hadde vært interessant å se på metode i forbindelse med disse undersøkelsene, ettersom Fullskala-IQ også har noe med arv å gjøre.

Anonymous poster hash: aabb4...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...