Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #26 Skrevet 17. mai 2015 Folkedrakt betyr "særegen klesdrakt innenfor et visst geografisk område", ikke "hvermannsens billigdrakt". Du har laget en egen definisjon av begrepet som du nesten må ta på egen kappe. Hilsen en som ønsker seg bunad men ikke har råd. Anonymous poster hash: 71d18...891
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #27 Skrevet 17. mai 2015 Bunad er et tradisjonsplagg. Noe man brukte for å pynte seg i tidligere tider. Hver familie hadde forskjellige vester, stakker osv og nrå tiden kom for fest, så så man hva som var finest og hva som passet til hver og en og sydde det til. Sølvet var det fineste man hadde å pynte seg med. Ei ung frøken hadde selvsagt mindre enn en eldre person. Min datter på 7 har i dag hatt på bunad som er sydd av min mormor til min mor og som jeg har brukt. Når hun vokser ut av den, så skal hun få bruke en bunad som ble brukt av min tippoldemor. Deretter passer oldemor sin. Etter det, skraper vi sammen det vi har i huset av oppsamlede biter. Det er mulig hun må ha noe nytt til konfirmasjonen siden hun tegner til å bli en god del lengre enn noen av sine formødre. Sølvet vil hun imidlertid arve. Tilsammen blir dette i et generasjonsperspektiv veldig mye billigere enn å kjøpe seg nye klær hvert år. Min bunad som jeg fikk til konfirmasjonen (+ arvesølv) har betalt seg i mangfold i forhold til å kjøpe nye klær til barnedåper,konfirmasjoner, bryllup, 17. mai osv osv. Det er dyrt. Spar penger. Gå på kurs hvor du syr din egen bunad. Hvis du ikke er så nøye på hvor i landet den kommer fra, så er det faktisk en del av dem som ikke er så himla kompliserte. Anonymous poster hash: b1a93...9bd
kristinehufine Skrevet 17. mai 2015 #28 Skrevet 17. mai 2015 Er ikke alle som har råd til å kjøpe Wolksvagen heller selv om det er en folkevogn...😂
Superdolly Skrevet 17. mai 2015 #29 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Folkedrakt Folkedrakter er lokalt særprega klede som høyrde heime på bygdene i førindustriell tid, og som bunadene våre byggjer på. Klippet fra Norsk institutt for bunad og folkedrakt. Som nevnt av en over, begrepet har ingenting med folkelig eller at det skal være for folk flest. I riktig gamle dager, da folk faktisk gikk med disse klærne, eller de klærne som bunadene vår bygger på, klippet folk sine egne sauer. Spant garn selv av ulla. Farget det selv. Vevde stoff. Sydde klær selv. De høstet lin, bearbeidet det til tråd og vevde stoff av dette. De broderte selv. Og klærne var på langt nær så uniformspreget som bunadene er i dag. At du synes det er dyrt, vel, deg om det. Det tar mange timer å brodere og sy en bunad, og jeg synes det er godt å tenke på at i det minste dette plagget i mitt klesskap ikke er sydd av underbetalte, overarbeidede slaver under elendige forhold i Østen. Edit: Det er heller ikke alle bunader som koster over 50 000. Min ligger på rundt halvparten, altså ca 25 000. Riktignok uten sølv, men det skal ikke være sølvbelte som fordyrer. Så da kan man komme unna med to søljer, og det sølvet som hører til er ikke det mest prangende eller dyreste heller. Endret 17. mai 2015 av Superdolly
førskolelæreren Skrevet 17. mai 2015 #30 Skrevet 17. mai 2015 Jeg tenker ved å prioritere pengene kan alle få kjøpt seg bunad. Det kan godt være slik at du må spare noen år - men om du virkelig ønsker deg bunaden så er det ingen problem.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #31 Skrevet 17. mai 2015 Er ikke alle som har råd til å kjøpe Wolksvagen heller selv om det er en folkevogn... Vel hva skal jeg si min første bil, en wolksvagen golf kjøpte jeg for 3000 kr, og den hadde tuta og kjørt ute problem til jeg solgte den for 5000 kr 2 år etterpå og kjøpte meg en ny billig bil golf som var uten muskel servo. Så vil ikke akkurat sammenligne dette siden du kan få wolksvagen biler veldig billig hvis du bare godtar at den er gammel. Biler som fungerer kan fås fra bare noen små lapper til nærmere million og finnes derfor i alle pris klasser, noe en bunad ikke gjør Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #32 Skrevet 17. mai 2015 Jeg er bare sånn middels på broderi, men har meldt meg på kurs for å brodere skjorte til min datter. Skjorta til min lokale bunad tar flere hundre timer å brodere. Tror ikke de som har dette som inntekt blir rike av det akkurat.... Anonymous poster hash: c6ac2...5b7
Hjertefru Skrevet 17. mai 2015 #33 Skrevet 17. mai 2015 Et godt råd: har du lyst på bunad så meld deg på kurs og kjøp materialpakke. Sosialt og ikke så veldig vanskelig. Bare tidkrevende. Men det er det mye annet som er, dib fex. Ser at det er så populært med fargelegging for voksne for tiden; mindfulness heter det vistst. Brodering er mindfulness så god som noen, og i tillegg sitter du igjen med noe verdifullt. Samt at norske håndverkstradisjoner holdes i hevd
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #34 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har innfinne meg med at jeg ikke får meg bunad og ser ikke noe problem i det. Men hvis jeg noen gang skulle få en datter håper jeg av hele mitt hjerte at jeg får råd til å gi ho en bunad så jeg slipper å se det samme triste blikket i hennes øyne som vi så i min stedatters øyne på hennes konfirmasjonsdag og igjen i dag, hvor hun var den eneste av jentene som ikke hadde bunad men kun en vanlig fin kjole. For ei jente på knappe 15 år er det vondt å skille seg ut fordi foreldrene ikke har råd, og ingen av de i familien som har ønsker å arve eller låne bort. Hadde jeg hatt bunad selv skulle jeg gjerne lånt den bort eller gitt den bort for at ho skulle slippe den sorgen på sin store dag, men jeg har ikke, finnes ikke bunad i min familie i noen av generasjonene jeg har kjennskap til. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #35 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har innfinne meg med at jeg ikke får meg bunad og ser ikke noe problem i det. Men hvis jeg noen gang skulle få en datter håper jeg av hele mitt hjerte at jeg får råd til å gi ho en bunad så jeg slipper å se det samme triste blikket i hennes øyne som vi så i min stedatters øyne på hennes konfirmasjonsdag og igjen i dag, hvor hun var den eneste av jentene som ikke hadde bunad men kun en vanlig fin kjole. For ei jente på knappe 15 år er det vondt å skille seg ut fordi foreldrene ikke har råd, og ingen av de i familien som har ønsker å arve eller låne bort. Hadde jeg hatt bunad selv skulle jeg gjerne lånt den bort eller gitt den bort for at ho skulle slippe den sorgen på sin store dag, men jeg har ikke, finnes ikke bunad i min familie i noen av generasjonene jeg har kjennskap til. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Men kan dere ikke kjøpe en festdrakt, da? Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen min, men min datter fikk bunad til konfen fra mine foreldre og hennes far (de spleiset), jeg kjøpte litt sølv. Hadde ikke de andre kjøpt til henne så hadde jeg heller kjøpt en fin festdrakt. Hadde aldri hatt råd til å kjøpe bunad selv om mamma broderte og monterte den sånn at vi sparte mange tusen på det... Jeg har skrevet det før, men jeg ser aldri så nøye på folks klær at jeg klarer å skille på bunad og festdrakt, og en festdrakt er et godt alternativ Anonymous poster hash: ee2e5...acf
aanonym Skrevet 17. mai 2015 #36 Skrevet 17. mai 2015 Har brukt min bunad i 28 år hittil og har planer om på bruke den i mange år til. Da blir den årlige kostnaden lavere enn de fleste andre kjoler:)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #37 Skrevet 17. mai 2015 For et meningsløst utsagn - du finner godt med bunader i alle lag, for de aller fleste som ikke er steinrike handler det om å prioritere. Hvis jeg droppa å kjøpe kjoler et år hadde jeg fint hatt bunad, så at jeg "ikke har råd" er bare en talemåte. Anonymous poster hash: de88d...921 Kjøper du kjoler for 20 000 ++ hvert år? Anonymous poster hash: df7de...b6d
Jezebel Skrevet 17. mai 2015 #38 Skrevet 17. mai 2015 men med de sinnssyke prisene skaper det ett klasseskille mellom de som har god økonomi og de som har dårlig økonomi. Hvordan kan de kalle det en folkedrakt når det finnes så mange der ute som ikke har råd til bunad, det er jo da ikke ett plagg for folket, men ett status plagg som skaper skille mellom de som har råd og de som ikke har råd. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Og hva mener du er riktig pris på et produkt det fort tar 150 timer å lage? 299 kroner? Latterlig å kalle prisene sinnsyke. Greit at prisen er høy for slikt arbeid, men da får de droppe tittelen folkedrakt for det er ikke en drakt for folket men for de med penger Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Mener å ha lest et sted at 7 av 10 kvinner har bunad. Hvis det er tilfelle så kan man absolutt kalle det en folkedrakt. Blant de 30 % som ikke har bunad er det sikkert endel som rett og slett ikke har lyst på bunad.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #39 Skrevet 17. mai 2015 Det kommer litt an på planlegging og prioritering, så det trenger absolutt ikke bli så dyrt. Jeg har ikke veldig god råd, men da jenta mi ble døpt valgte jeg å bruke hennes dåpspenger til innkjøp av materialpakker til hennes framtidige bunad. Oldemoren hennes har brodert ferdig stakken, og mamma skal brodere skjorta og tilpasse og montere stakken når den tid kommer. Sølvet har hun arvet fra bestemoren sin. Veske, sjal og forkle kjøper jeg utenom. Min egen bunad arvet jeg fra bestemor, jeg fikk den i konfirmasjonsgave hos henne. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at bunader går i arv, og at svært få kjøper dyre, ferdige bunader. Anonymous poster hash: 8e2f9...0e5 Nei det trenger jo ikke bli så dyrt hvis man har familie som broderer og monterer, og arver alt sølvet. Men alle har det jo ikke sånn at man har noe å arve eller noen som kan sy den Anonymous poster hash: df7de...b6d
ærlig talt Skrevet 17. mai 2015 #40 Skrevet 17. mai 2015 Bunad er dyrt! Helt enig i den. Men.. Som konfirmant fikk jeg min bunad fra mor, stefar, far, besteforeldre, tanter/onkler, grandtanter/onkler osv. Det var et spleiselag fra min familie. Jeg fikk svært lite penger/gaver, det var i hovedsak bunad/sølv til bunaden som var min konfirmasjonsgave. Og da trenger man faktisk ikke være så rik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå