Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 men med de sinnssyke prisene skaper det ett klasseskille mellom de som har god økonomi og de som har dårlig økonomi. Hvordan kan de kalle det en folkedrakt når det finnes så mange der ute som ikke har råd til bunad, det er jo da ikke ett plagg for folket, men ett status plagg som skaper skille mellom de som har råd og de som ikke har råd. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Serepta Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Om du kjøper stoff som du kipper ut, monterer og broderer selv, så blir det ikke så dyrt. Men på en bunad er det ekstremt mye og tidkrevende håndarbeid, og jeg skjønner godt at det koster jeg. Sølv er jo sølv, så det koster litt da.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 For et meningsløst utsagn - du finner godt med bunader i alle lag, for de aller fleste som ikke er steinrike handler det om å prioritere. Hvis jeg droppa å kjøpe kjoler et år hadde jeg fint hatt bunad, så at jeg "ikke har råd" er bare en talemåte. Anonymous poster hash: de88d...921
☆☆☆ Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Skal ein kjøpe ferdig blir det dyrt. Men då draktene vart til lagde ein helst kleda sjølv, og betalte ikkje timepris på broderia. Det var det dyraste plagget ein hadde, og dei som hadde litt pengar viste dette gjennom søljer og kanskje silke og andre stoff som ikkje var heimevevd. Dette uniformspreget bunadane har no, der den eine bunaden er til forveksling lik den andre av samme type, er nok nytt.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Men det er jo et plagg som gjerne går i arv i generasjoner.. jeg har hatt min mormors bunad frem til hekt nylig da den rett og slett var utslitt.. hullete og gjennomstoppet i skjørtet.. Nå er den levert til husfliden med spm om hva som er verdt å reddes. Den har stor affeksjonsverdi og har Vært brukt jevnlig av min mormor, min mor og hennes tre søsken på rundgang, to av mine søskenbarn og meg selv. Min ta te har brodert inn under skjørtet navnene på alle som har brukt bunaden... Anonymous poster hash: 817c2...3f7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 For et meningsløst utsagn - du finner godt med bunader i alle lag, for de aller fleste som ikke er steinrike handler det om å prioritere. Hvis jeg droppa å kjøpe kjoler et år hadde jeg fint hatt bunad, så at jeg "ikke har råd" er bare en talemåte. Anonymous poster hash: de88d...921 Vill ikke kalle det å ha dårlig råd hvis du klarer å spare mellom 50 -100 000 kr bare ved å droppe å kjøpe noen andre kjoler i løpet av 1 år Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Fra gammelt av lagde man sin egen stakk, det var ikke meningen man skulle betale andre for å lage den for deg Men alle har råd til bunad om de virkelig vil ha det. En venninne av meg opprettet "bunadskonto" og ønsket seg bidrag til denne til jul og bursdag og jul. Hun satte også inn penger hver måned, noen ganger 50 kr, andre ganger mer. Mener det tok henne 4 år å spare til en brukt bunad hun kjøpte på Finn. Anonymous poster hash: f4888...b4a
Jezebel Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 men med de sinnssyke prisene skaper det ett klasseskille mellom de som har god økonomi og de som har dårlig økonomi. Hvordan kan de kalle det en folkedrakt når det finnes så mange der ute som ikke har råd til bunad, det er jo da ikke ett plagg for folket, men ett status plagg som skaper skille mellom de som har råd og de som ikke har råd. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Og hva mener du er riktig pris på et produkt det fort tar 150 timer å lage? 299 kroner? Latterlig å kalle prisene sinnsyke.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Er ikke alle som har arvebunader, og langt mindre alle som er så fingernemme at de klarer å gjøre jobben selv. Mennesker med ti tommeltotter finnes i begge ender av den økonomiske skalaen Bunad var nok en folkedrakt fra gammel av, men er nå blitt en rikmanns drakt. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Forstår godt hva du mener. Min stakk kom på rundt 60.000 med sølv. Kjenner ingen som syr og har så vidt peil på hva som er nåla og hva som er tråden selv.... Jeg fikk meg ikke bunad før jeg ble 26 år. Da hadde mamma arvet og visste at dette var noe jeg hadde ønsket meg siden jeg var 13-14 år! Verdens fineste gave, og den kommer jeg til å være med stolthet til jeg ikke lenger lever, og min datter skal få arve den av meg Anonymous poster hash: 3ed68...943
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 men med de sinnssyke prisene skaper det ett klasseskille mellom de som har god økonomi og de som har dårlig økonomi. Hvordan kan de kalle det en folkedrakt når det finnes så mange der ute som ikke har råd til bunad, det er jo da ikke ett plagg for folket, men ett status plagg som skaper skille mellom de som har råd og de som ikke har råd. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Og hva mener du er riktig pris på et produkt det fort tar 150 timer å lage? 299 kroner? Latterlig å kalle prisene sinnsyke. Greit at prisen er høy for slikt arbeid, men da får de droppe tittelen folkedrakt for det er ikke en drakt for folket men for de med penger Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. mai 2015 #12 Skrevet 17. mai 2015 Er ikke alle som har råd til å kjøpe Wolksvagen heller selv om det er en folkevogn...
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 Hvor skal man trekke grensen? Man kan ikke alltid ta hensyn til at noen ikke har råd. Til slutt kan ingen reise på ferie, ingen kan ordne til en fin hage, ingen kan ha dyr bil, eller ha et fint hus, fordi man alltid må tenke på at noen som har dårlig råd kan føle seg støtt. Hvis du ikke er villig til å betale for arbeidet som går inn i en bunad, kan du sy selv. Jeg synes det er trist at samfunnet er blitt slik at man ikke evner å se at ting faktisk KOSTER. Og hvis man vil ha noe, må man betale for det. Det å presse priser nedover går ut over noen til slutt, og det er stakkarne som har minst fra før. Anonymous poster hash: 77e70...655
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #14 Skrevet 17. mai 2015 I går fikk jeg spørsmål av en eldre mann: "Har du bunad?" Nei, dessverre, svarte jeg. Da lo han og sa at det var spørsmålet som viste om "folk hadde ting på stell eller ei". Jeg har så dårlig råd pga. langvarig sykdom at jeg ikke en gang har penklær som passer sammen eller passer lenger, så jeg har ikke vært ute i dag. Mannen mente sikkert ikke vondt, men må innrømme at det sved. Nr. 7 skirver at "alle har råd til bunad om de virkelig vil ha det". Men dette stemmer ikke. Når man ikke har noe til overs til å legge av, da er det faktisk ikke mulig å spare opp til en bunad! Og hun som skrev at hun bare kunne droppet å kjøpe seg andre kjoler ett år så hadde hun hatt bunad... der er det snakk om prioriteringer. Jeg kan strikke, jeg kan brodere hardangersøm, men av en eller annen grunn får jeg ikke til plattsøm eller det å sy på maskin, så jeg har dessverre ikke mulighet til å brodere selv heller (selv om jeg hadde greid å spare opp, noe jeg altså ikke har mulighet til). Så jo, det begynner dessverre å bli et klasseskille med bunad eller ikke bunad... Anonymous poster hash: a33f4...fb5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #15 Skrevet 17. mai 2015 Fra gammelt av broderte og sydde man bunaden selv. Og bunadene gikk i arv. Mye sølv og silke var statussymboler, likeså skinn og silketørkler og flosshatt på herrebunadene. F,eks hadde man et billig vevd belte fram til man var gift og fikk et dyrere konebelte i sølv. Prisene i dag symboliserer jo anstendig timespris for sydamene. Håndsydde bunader betyr mange timer med når og tråd. Du kan fint få ned prisen på en norskprodusert håndsydd bunad til 1/2 - 1/3 ved å sy den selv! Anonymous poster hash: f29e1...ed1
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #16 Skrevet 17. mai 2015 Hvor skal man trekke grensen? Man kan ikke alltid ta hensyn til at noen ikke har råd. Til slutt kan ingen reise på ferie, ingen kan ordne til en fin hage, ingen kan ha dyr bil, eller ha et fint hus, fordi man alltid må tenke på at noen som har dårlig råd kan føle seg støtt. Hvis du ikke er villig til å betale for arbeidet som går inn i en bunad, kan du sy selv. Jeg synes det er trist at samfunnet er blitt slik at man ikke evner å se at ting faktisk KOSTER. Og hvis man vil ha noe, må man betale for det. Det å presse priser nedover går ut over noen til slutt, og det er stakkarne som har minst fra før. Anonymous poster hash: 77e70...655 Som jeg skriver lenger opp så skjønner jeg at håndarbeid koster, poenget mitt er at da er det ikke en drakt for folket Anonymous poster hash: ffb0f...ad5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #17 Skrevet 17. mai 2015 Er det ikke derfor man har festdrakter som alternativ, da? Jeg må innrømme at jeg ikke ser forskjell på festdrakter og "ekte" bunader, så jeg hadde ikke reagert om noen bruker festdrakt Anonymous poster hash: ee2e5...acf
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #18 Skrevet 17. mai 2015 Hvor skal man trekke grensen? Man kan ikke alltid ta hensyn til at noen ikke har råd. Til slutt kan ingen reise på ferie, ingen kan ordne til en fin hage, ingen kan ha dyr bil, eller ha et fint hus, fordi man alltid må tenke på at noen som har dårlig råd kan føle seg støtt. Hvis du ikke er villig til å betale for arbeidet som går inn i en bunad, kan du sy selv. Jeg synes det er trist at samfunnet er blitt slik at man ikke evner å se at ting faktisk KOSTER. Og hvis man vil ha noe, må man betale for det. Det å presse priser nedover går ut over noen til slutt, og det er stakkarne som har minst fra før. Anonymous poster hash: 77e70...655 Nr. 14 her. Jeg er helt enig i at prisene ikke skal presses nedover. Jeg er mot de bunadene som broderes i Kina. Norsk håndarbeid skal settes pris på, og ser man på antall timer håndarbeid som ligger bak en fin bunad så er prisen egentlig ikke ille. Om jeg får råd til bunad en gang så blir det en norskbrodert, kommer aldri til å gå for en som er produsert i utlandet! Men i øyeblikket er begge deler en utopi, dessverre. Anonymous poster hash: a33f4...fb5
Firekids Skrevet 17. mai 2015 #19 Skrevet 17. mai 2015 Du har helt rett. Alle kan ikke få alt. Det er forskjeller i verden og det vil det fortsatt være. Dette er håndverk og noen vil betale for det og andre vil ikke. Hvis du virkelig ønsker deg en bunad, klarer du å få deg det.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Skjønner poenget ditt HI, en bunad er veldig dyrt. MEN, en bunad er et fantastisk stykke håndarbeid som tar utallige timer å lage. Nesten ingenting gjøres på symaskin. Min egen mor har laget bunader i over 30 år, så dette kan jeg mye om. Synes faktisk prisen kan forsvares!! Når det er sagt, så hadde ikke jeg hatt bunad hvis ikke mamma hadde laget den... Hadde ikke hatt råd. Anonymous poster hash: 52ebd...3fb
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #21 Skrevet 17. mai 2015 Og hvis jeg skal pirke så blir ikke bunad definert som en folkedrakti normal forstand: Klippet fra Wikipedia: Dagens folkedrakter har utgangspunkt i eldre drakttradisjoner, både arbeidsplagg og fintøy. Klesplagg på landet og den rådende klesmoten i byene har ellers påvirket hverandre gjensidig opp gjennom historien. Den norske bunaden, et begrep som brukes om moderne rekonstruerte festplagg, regnes vanligvis ikke som en folkedrakt i normal forstand, ettersom den klart skiller seg fra brukernes normale klesdrakt og kun benyttes i spesielle anledninger. Noen ganger kan bestemte folkedrakter omtales som «nasjonaldrakt», f.eks. regnes samedrakt som reindriftssamenes nasjonaldrakt. Anonymous poster hash: 2203e...d5f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #22 Skrevet 17. mai 2015 men med de sinnssyke prisene skaper det ett klasseskille mellom de som har god økonomi og de som har dårlig økonomi. Hvordan kan de kalle det en folkedrakt når det finnes så mange der ute som ikke har råd til bunad, det er jo da ikke ett plagg for folket, men ett status plagg som skaper skille mellom de som har råd og de som ikke har råd. Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Og hva mener du er riktig pris på et produkt det fort tar 150 timer å lage? 299 kroner? Latterlig å kalle prisene sinnsyke. Greit at prisen er høy for slikt arbeid, men da får de droppe tittelen folkedrakt for det er ikke en drakt for folket men for de med penger Anonymous poster hash: ffb0f...ad5 Dette har med historie, tradisjon og kultur å gjøre, det har ikke noe med vår tids oppfatning av begrepet "folkelig", "for folket". I den tiden folkedraktene oppsto, så var dette absolutt klær for folket, men draktene hadde mye, mye større variasjon enn vi ser i dag. Den gangen, som nå, forøvrig, besto draktene av ullstoff, forskjellen er at den gang var det hjemmevevd, og kvinner sydde sine egne drakter og til egne menn og barn. Så ble draktene pyntet med det fineste de hadde, eller hadde råd til. Lin ble også dyrket og bearbeidet i hjemmet, slik at alt av ull og lin i draktene, kom fra egen gård. Silke hadde ikke mange råd til, men f.eks. silketørklær var vanlige friergaver, eller gave fra mann til kone når han hadde vært på reise. Hvis du leser litt om historien bak folkedraktene, så forstår du nok begrepet bedre. En viktig årsak til at prisen på draktene er såpass høy i dag, er selvfølgelig timebetalingen til de som sitter med all håndsømmen. Anonymous poster hash: 6b0b9...f28
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #23 Skrevet 17. mai 2015 Det er en folkedrakt. Det har alltid vært forskjeller mellom fattig og rik i folket. Og det kommer det nok alltid til å være. I et hvert samfunn kommer det alltid til å være skiller, og symboler som viser forskjell på "fattig" og "rik". I tidligere tider kom forskjellene frem i kirketiden eller lokale samlinger, nå er forskjellene faktisk mye mindre synlige enn de var før (fordi forskjellene faktisk er mindre). Hvorfor skal man ikke kunne kalle bunad en folkedrakt? Den er jo for folket! Anonymous poster hash: 77e70...655
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #24 Skrevet 17. mai 2015 Det er en folkedrakt. Det har alltid vært forskjeller mellom fattig og rik i folket. Og det kommer det nok alltid til å være. I et hvert samfunn kommer det alltid til å være skiller, og symboler som viser forskjell på "fattig" og "rik". I tidligere tider kom forskjellene frem i kirketiden eller lokale samlinger, nå er forskjellene faktisk mye mindre synlige enn de var før (fordi forskjellene faktisk er mindre). Hvorfor skal man ikke kunne kalle bunad en folkedrakt? Den er jo for folket! Anonymous poster hash: 77e70...655 Edit: Jeg er ikke uenig med definisjonen over, den kom før det innlegget ble postet. Spørsmålet var til HI. Anonymous poster hash: 77e70...655
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #25 Skrevet 17. mai 2015 Det kommer litt an på planlegging og prioritering, så det trenger absolutt ikke bli så dyrt. Jeg har ikke veldig god råd, men da jenta mi ble døpt valgte jeg å bruke hennes dåpspenger til innkjøp av materialpakker til hennes framtidige bunad. Oldemoren hennes har brodert ferdig stakken, og mamma skal brodere skjorta og tilpasse og montere stakken når den tid kommer. Sølvet har hun arvet fra bestemoren sin. Veske, sjal og forkle kjøper jeg utenom. Min egen bunad arvet jeg fra bestemor, jeg fikk den i konfirmasjonsgave hos henne. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at bunader går i arv, og at svært få kjøper dyre, ferdige bunader. Anonymous poster hash: 8e2f9...0e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå