Gå til innhold

drikker dere i bunaden?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere som sitter og drikker alkohol med bunaden på og min kjære mor var veldig streng på akkurat det, ikke skal man nye alkohol med den på og ikke skal den brukes om du ikke er edru fra dagen før/ eller skikkelig fyllesyk! Hva er din mening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En utepils e.l. er greit. Fylla er ikke greit.

 

Anonymous poster hash: 3c940...9f8

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, men jeg ble dynka i øl. Tels det? :P

Skrevet

Jeg syntes det er greit å drikke litt, noen glass vil, øl eller champagne. Ikke fylla. Selv om jeg ser det og

 

Anonymous poster hash: efc4d...615

Skrevet

Har absolutt ingen ting i mot om man drikker i bunad.... aldri hørt at det ikke er lov faktisk.... fra gammelt av (og også nå) var det jo vanlig å kle seg i bunad i bryllup,og da drakk man jo alkohol også.... 

 

Men ville stussa på om noen kom ravende dritings i bunad. Upraktisk liksom.... 

 

Men jeg reagerer på de som MÅ drikke alkohol på høylys dag med barn tilstede... 

Skrevet

Ingen champangefrokost? Beruset drikker jeg meg ikke verken med eller uten bunad, men tar gjerne et glass. 



Anonymous poster hash: a6c78...b39
Skrevet

Jeg drikker nesten aldri alkohol uansett, bunad eller ikke, så nei. 17. mai for meg er ikke en dag der alkohol hører til. Vi bor på bygda, det er mye kjøring hit og dit, og det er en del andre faktorer også som gjør at det er praktisk å være både klin edru og kjørbar.

Skrevet

Er bunad et kyskhetsbelte? Å nyte et glass champagne eller et glass vin med bunaden på er vel ingen problem. Fylla er noe annet. Som en annen nevner så er det vanlig å bruke bunad i bryllup. Kan man da ikke ta seg et glass vin?

Skrevet (endret)

En bunad er ikke et hellig plagg, så jeg ser ikke grunnen. Det er et tradisjonelt festplagg, og i festlig lag eller andre markeringer drikkes det gjerne alkohol. 

Endret av Elsker livet
Skrevet

Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal kunne drikke både champis og vin eller øl når man har på bunaden, ei heller at man ikke skal kunne bruke den om man drakk kvelden i forveien ...glad jeg ikke er så rigid i mitt liv. Jeg skal nyte neste år, da er jeg ikke gravid, bunaden skal på og jeg skal drikke champis og vin - MED bunaden på :)



Anonymous poster hash: 7d408...d50
Skrevet

Altså,når man kan drikke med barn tilstede, bør vel ingen si noe på alkohol og bunad?

 

Anonymous poster hash: 8a6cc...2e9

Skrevet

Har absolutt ingen ting i mot om man drikker i bunad.... aldri hørt at det ikke er lov faktisk.... fra gammelt av (og også nå) var det jo vanlig å kle seg i bunad i bryllup,og da drakk man jo alkohol også....

 

Men ville stussa på om noen kom ravende dritings i bunad. Upraktisk liksom....

 

Men jeg reagerer på de som MÅ drikke alkohol på høylys dag med barn tilstede...

Vi var 14 mann til betasuppe og serverte lettøl, pils og brus. Et par stk drakk et, max to glass øl til maten. Dette er noe du reagerer på altså? Da vil jeg påstå at det er du som har et alkoholproblem. Man blir ikke alkoholiker av å drikke en øl eller vin og jeg vil påstå at ingen av ungene som var her fikk med seg hvem som hadde hva i glassene.

 

Og jo, skrekk og gru, noen hadde faktisk også på seg bunad 😂😂😂

 

 

Anonymous poster hash: f6c13...ae8

Skrevet

Har aldri hørt at det ikke er "lov". Som ei annen her skriver, så er det jo tradisjonelt sett et festplagg, og mange plasser fortsatt vanlig å bruker i bryllup. Jeg drikker sjeldent, og aldri på 17. mai, så har aldri trengt å filosofere over det....

 

Anonymous poster hash: e66a5...9df

Skrevet (endret)

Jeg lurer veldig på hva slags drikkevaner folk her inne har ... og jeg lurer veldig på hva slags alkoholkultur dere har vokst opp i.

Det virker som veldig mange her ikke er i stand til å skille mellom "et glass vin" og "flatfyll".

 

Hvorfor i alle dager skulle man ikke kunne feire nasjonaldagen med bobler i glasset og bunad :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva slags drikkevaner folk her inne har ... og jeg lurer veldig på hva slags alkoholkultur dere har vokst opp i.

Det virker som veldig mange her ikke er i stand til å skille mellom "et glass vin" og "flatfyll".

 

Hvorfor i alle dager skulle man ikke kunne feire nasjonaldagen med bobler i glasset og bunad :)

For meg er det ganske stor forskjell på 1 glass og 3 glass.... 

Skrevet (endret)

 

 

Jeg lurer veldig på hva slags drikkevaner folk her inne har ... og jeg lurer veldig på hva slags alkoholkultur dere har vokst opp i.

Det virker som veldig mange her ikke er i stand til å skille mellom "et glass vin" og "flatfyll".

 

Hvorfor i alle dager skulle man ikke kunne feire nasjonaldagen med bobler i glasset og bunad :)

For meg er det ganske stor forskjell på 1 glass og 3 glass....
Klokken er nå fem over syv.

Jeg drakk ett glass til champagnefrokost og to glass fordelt utover dagen. Ser ikke problemet i det hele tatt.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Ja, det er helt greit tenker jeg. Nå vet ikke jeg, men før i gamle dager var det vel mer vanlig å bruke bunad i bryllup, og det ble vel konsumert litt alkohold der vil jeg tro? ;)

 

Anonymous poster hash: 71cad...b10

Skrevet

Ja jeg vet ikke men jeg er vokst opp med at alkohol og bunad ikke hører sammen 😊

Men leste nå "bunadsreglene" og der står det " max 4 enheter alkohol så det er vell mamma som var litt streng 😂

Skrevet

 

 

Jeg lurer veldig på hva slags drikkevaner folk her inne har ... og jeg lurer veldig på hva slags alkoholkultur dere har vokst opp i.

Det virker som veldig mange her ikke er i stand til å skille mellom "et glass vin" og "flatfyll".

 

Hvorfor i alle dager skulle man ikke kunne feire nasjonaldagen med bobler i glasset og bunad :)

For meg er det ganske stor forskjell på 1 glass og 3 glass....
Klokken er nå fem over syv.

Jeg drakk ett glass til champagnefrokost og to glass fordelt utover dagen. Ser ikke problemet i det hele tatt.

 

Neivel. Folk er forskjellige. Men jeg må innrømme at jeg nesten reagerer mer på ditt store behov for å hele tiden fortelle hvor mye du drikker av hva når det kommer til alkohol i forskjellige settinger og anledninger. Du virker utrolig opptatt av alkohol og ditt eget alkohol forbruk, og det virker nesten som om du ikke evner å kose deg uten. Det synes jeg er veldig merkelig og rart. Og trist.

Skrevet

Aldri hørt om at det ikke skulle være lov. Er jo helt vanlig å bruke bunad i bryllup, og jeg for min del har aldri vært i et bryllup hvor det ikke har blitt servert alkohol.

 

Men drikker ikke på 17. mai. Synes ikke det hører helt sammen.



Anonymous poster hash: 102ea...124
Skrevet

Ja jeg vet ikke men jeg er vokst opp med at alkohol og bunad ikke hører sammen

Men leste nå "bunadsreglene" og der står det " max 4 enheter alkohol så det er vell mamma som var litt streng

 

Tror nok moren din var litt streng ;)

 

Man kan jo fint bruke bunad på galla på Slottet også, og ingen som sier at man der ikke kan drikke alkohol som serveres om man har bunad på seg ;)

 

At man ikke skal drikke så mye at det merkes i oppførsel når man har bunad på, det er jeg veldig enig i!

 

Men tre glass sprudlene fordelt over en hel dag slik MammantilNurket har gjort i dag, det forstår jeg ikke problemet med. Det drikkes i tillegg til mat, og da er ikke en slik mengde noe problem. Hadde hun helt ned tre glass rett etter hverandre og uten mat, da ville det trolig blitt noe annet - men slik var det altså ikke.

 

Anonymous poster hash: f1b89...9ab

Skrevet

Jeg bruker bunad både i bryllup, årsmøtemiddager og juleball, og da er det helt vanlig å ha noe godt i glasset til maten altså. Og jammen har jeg vært godt bedugget i bunaden også. På 17.mai har jeg ikke noe tradisjon med å drikke noe alkohol, vi er stort sett avhengig av bil. Men skal ikke se bort ifra at jeg tar et glass champis, vin eller øl ikledd bunad etterhvert når barna blir litt større.

 

Anonymous poster hash: 5bcda...cbf

Skrevet

Har da vært i bryllup i bunad :) Snakker du om 17. mai er jeg aldri påseila om jeg går i bunad, naken eller sommerkjole!

 

Anonymous poster hash: 8daf2...6d7

Skrevet

Jeg er aldri påvirket av alkohol med barna mine til stede. Men ja, jeg har vært påseilte i bunad flere ganger. Både på 17. Mai og i bryllup :D

 

Anonymous poster hash: fdcca...e1a

Skrevet

Hvis jeg tar meg en øl så er det etter barna er lagt, da er også bunaden tatt av for lenge siden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...