Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #26 Skrevet 16. mai 2015 Jeg tenker at 17. Mai er alles dag. Spesielt voksne! Vi feirer jo med en tanke i bakhodet. Ja, det skal være barnas dag og de skal ha en fin dag. Men det de liker med 17. Mai er stort sett is, pølser, tivoli osv. Det har jo egentlig ingenting med 17. Mai å gjøre! Så jeg tenker at det er mer de voksnes dag med mulighet til å være takknemlig for alt vi har 😊 Anonymous poster hash: 31c20...d22
Jezebel Skrevet 16. mai 2015 #27 Skrevet 16. mai 2015 (endret) Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme. Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil. Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke. Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det. Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget. Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her. Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd. Så dagen går knirkefritt uten engang å spy Anonymous poster hash: f056f...5d6 Hvilket tog skal dere se på hvis alle de andre bestemmer seg for å gjøre det samme? Friske barn skal gå i tog. Punktum. Endret 16. mai 2015 av Jezebel
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #28 Skrevet 16. mai 2015 Det er ingenting som heter at alle friske barn SKAL gå i tog nei! Vil ikke sønnen min gå i tog så skal jeg selvsagt ikke tvinge han. Anonymous poster hash: f056f...5d6
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #29 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme. Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil. Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke. Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det. Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget. Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her. Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd. Så dagen går knirkefritt uten engang å spy Anonymous poster hash: f056f...5d6 Hvilket tog skal dere se på hvis alle de andre bestemmer seg for å gjøre det samme? Friske barn skal gå i tog. Punktum. Helt uenig der, vi feirer et fritt Norge og grunnloven i morgen... Mener du ærligtalt at vi skal feire friheten med tvang? haha Anonymous poster hash: bb8a5...168
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #30 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme. Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil. Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke. Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det. Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget. Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her. Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd. Så dagen går knirkefritt uten engang å spy Anonymous poster hash: f056f...5d6 Hvilket tog skal dere se på hvis alle de andre bestemmer seg for å gjøre det samme? Friske barn skal gå i tog. Punktum. Helt uenig der, vi feirer et fritt Norge og grunnloven i morgen... Mener du ærligtalt at vi skal feire friheten med tvang? haha Anonymous poster hash: bb8a5...168 Her ønsker 2 av 3 barn å gå i tog i morgen, ingen av de bryr seg om været, de vil gå, og det får de, det 3 barnet kommer til å stå på sidelinjen med besteforeldre, mens jeg går i toget sammen med yngste barnet. Anonymous poster hash: bb8a5...168
Jezebel Skrevet 16. mai 2015 #31 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme. Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil. Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke. Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det. Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget. Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her. Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd. Så dagen går knirkefritt uten engang å spy Anonymous poster hash: f056f...5d6 Hvilket tog skal dere se på hvis alle de andre bestemmer seg for å gjøre det samme? Friske barn skal gå i tog. Punktum. Helt uenig der, vi feirer et fritt Norge og grunnloven i morgen... Mener du ærligtalt at vi skal feire friheten med tvang? haha Anonymous poster hash: bb8a5...168 Så hvis ungene ikke vil gå med lue når dere skal ut i 10 minus så tvinger du dem ikke? Du tvinger dem ikke til å pusse tennene hvis de ikke vil? Til å dra i onkel Leif 60 årsdag selv om det blir litt kjedelig? Du tvinger dem aldri til å rydde rommet mot sin vilje? Skulle likt å se hvordan ungene dine blir som voksne hvis du oppdrar til til at de aldri trenger å gjøre ting de ikke har lyst til.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #32 Skrevet 16. mai 2015 Så hvis ungene ikke vil gå med lue når dere skal ut i 10 minus så tvinger du dem ikke? Du tvinger dem ikke til å pusse tennene hvis de ikke vil? Til å dra i onkel Leif 60 årsdag selv om det blir litt kjedelig? Du tvinger dem aldri til å rydde rommet mot sin vilje? Skulle likt å se hvordan ungene dine blir som voksne hvis du oppdrar til til at de aldri trenger å gjøre ting de ikke har lyst til. Er vel de færreste som feirer 17.mai med tvangsrydding av rom eller ved å pusse tennene i 1 time? Tror hun over deg snakker spesifikt om hvordan de skal feire 17.mai - ikke om barneoppdragelse i hverdagen Anonymous poster hash: 47903...348
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #33 Skrevet 16. mai 2015 Våre tre barn elsker 17 mai og gleder seg i ukesvis. Kanskje dine holdninger har smittet over på barna? Anonymous poster hash: e21cc...a27
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #34 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme. Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil. Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke. Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det. Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget. Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her. Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd. Så dagen går knirkefritt uten engang å spy Anonymous poster hash: f056f...5d6 Hvilket tog skal dere se på hvis alle de andre bestemmer seg for å gjøre det samme? Friske barn skal gå i tog. Punktum.Helt uenig der, vi feirer et fritt Norge og grunnloven i morgen... Mener du ærligtalt at vi skal feire friheten med tvang? haha Anonymous poster hash: bb8a5...168 Så hvis ungene ikke vil gå med lue når dere skal ut i 10 minus så tvinger du dem ikke? Du tvinger dem ikke til å pusse tennene hvis de ikke vil? Til å dra i onkel Leif 60 årsdag selv om det blir litt kjedelig? Du tvinger dem aldri til å rydde rommet mot sin vilje? Skulle likt å se hvordan ungene dine blir som voksne hvis du oppdrar til til at de aldri trenger å gjøre ting de ikke har lyst til. Fordømt stor forskjell på å gå i et 17 mai tog, og ta vare på eget ve og vel.. Hvorfor står du fast på det at de som lar ungene velge å gå i tog på 17 mai, lar ungene velge alt annet i livet sitt? Barneoppdragelsen er opprettholdt fordi om jeg ikke presser ungene mine til å gå i tog i morgen, man kan feire 17 mai uten at alt og alle MÅ gå i tog... Lær deg å se nyanser, ikke bare sort/hvitt. Anonymous poster hash: bb8a5...168
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #35 Skrevet 16. mai 2015 Jeg personlig ELSKER 17 mai, men jeg hater å gå i tog, har jeg gjort siden andreklasse på skolen. Ungene mine går i bhg, og dønn ærlig, så vet jeg enda ikke om vi skal stille i bhg toget i år, med ei datter som hater å gå turer, så sant det ille er til/fra bhg eller tur i skog og mark, og en sønn som sliter med hosteanfall til han kaster opp om han går langt nå.. Greit det enda er tid til å finne ut av dette. Man feirer ikke Norges historie noe mindre fordi man ikke går i toget, man frarøver ikke ungene en opplevelse (da det kan bli å gå i toget fra neste år av til de er ferdig med skole, eller når de er store nok til å velge selv, jeg akter ikke å tvinge de til dette) Litt utelatert, men er sønnen din utredet for astma? Anonymous poster hash: 3baa9...7bc Har mast om utredning siden han var 1,5 år, men enda ingen respons fra 3 forskjellige leger, de påstår det er normalt å hoste slik.. Helt latterlig! Skal på sykehuset for å fjerne falske mandler i juni, skal snakke med de der da, om vi kan gå rundt fastlegen, ny fastlege fra 1 juni da, en som er nyutdannet, så håper det er mer hjelp å få fra han. Anonymous poster hash: bb8a5...168
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #36 Skrevet 16. mai 2015 Jeg personlig ELSKER 17 mai, men jeg hater å gå i tog, har jeg gjort siden andreklasse på skolen. Ungene mine går i bhg, og dønn ærlig, så vet jeg enda ikke om vi skal stille i bhg toget i år, med ei datter som hater å gå turer, så sant det ille er til/fra bhg eller tur i skog og mark, og en sønn som sliter med hosteanfall til han kaster opp om han går langt nå.. Greit det enda er tid til å finne ut av dette. Man feirer ikke Norges historie noe mindre fordi man ikke går i toget, man frarøver ikke ungene en opplevelse (da det kan bli å gå i toget fra neste år av til de er ferdig med skole, eller når de er store nok til å velge selv, jeg akter ikke å tvinge de til dette) Litt utelatert, men er sønnen din utredet for astma? Anonymous poster hash: 3baa9...7bc Har mast om utredning siden han var 1,5 år, men enda ingen respons fra 3 forskjellige leger, de påstår det er normalt å hoste slik.. Helt latterlig! Skal på sykehuset for å fjerne falske mandler i juni, skal snakke med de der da, om vi kan gå rundt fastlegen, ny fastlege fra 1 juni da, en som er nyutdannet, så håper det er mer hjelp å få fra han. Anonymous poster hash: bb8a5...168 Gå privat! Ikke vær så tafatt... Anonymous poster hash: a490a...98b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #37 Skrevet 16. mai 2015 Jeg personlig ELSKER 17 mai, men jeg hater å gå i tog, har jeg gjort siden andreklasse på skolen. Ungene mine går i bhg, og dønn ærlig, så vet jeg enda ikke om vi skal stille i bhg toget i år, med ei datter som hater å gå turer, så sant det ille er til/fra bhg eller tur i skog og mark, og en sønn som sliter med hosteanfall til han kaster opp om han går langt nå.. Greit det enda er tid til å finne ut av dette. Man feirer ikke Norges historie noe mindre fordi man ikke går i toget, man frarøver ikke ungene en opplevelse (da det kan bli å gå i toget fra neste år av til de er ferdig med skole, eller når de er store nok til å velge selv, jeg akter ikke å tvinge de til dette) Litt utelatert, men er sønnen din utredet for astma? Anonymous poster hash: 3baa9...7bc Har mast om utredning siden han var 1,5 år, men enda ingen respons fra 3 forskjellige leger, de påstår det er normalt å hoste slik.. Helt latterlig! Skal på sykehuset for å fjerne falske mandler i juni, skal snakke med de der da, om vi kan gå rundt fastlegen, ny fastlege fra 1 juni da, en som er nyutdannet, så håper det er mer hjelp å få fra han. Anonymous poster hash: bb8a5...168 Skjønner.. Vi fikk utredet og diagnosert astma allerede da barnet var ti måneder, det gikk kjempefort i helsesystemet. Tror det gikk greit for oss fordi mannen min er astmatiker, og det er mye atopiske sykdommer ute å gå på begge sider av familien. Og ungen mistrivdes tydelig, så det var enighet om at eller annet sannsynligvis var galt. Fortsett å stå på for sønnen din! Sånn som dere holder på nå kan ikke være bra for noen av dere. Hvis dere bor i Oslo eller omegn, er de råflinke på KAL Klinikken. Uansett så trenger sønnen din å bli sett på av en spesialist. Har han noen flere symptomer? Hvordan er matlysten og sover han dårlig på grunn av all hostingen? Ønsker dere alt det beste videre! Anonymous poster hash: 3baa9...7bc
IreneUtålmodig Skrevet 16. mai 2015 #38 Skrevet 16. mai 2015 Her gleder jeg meg til 17 mai 2-3 mnd i forveien :-P Begynner dagen med god frokost, tar på finklær og går ned til skolen der eldstemann enten deltar eller bare ser på. Så blir det litt lek, karuseller, pølse og årets første soft-is i nabobyen der jeg og gubben er oppvokst før vi drar til enten foreldra mine eller svigers. Avslappet dag :-P
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #39 Skrevet 16. mai 2015 Det er ingenting som heter at alle friske barn SKAL gå i tog nei! Vil ikke sønnen min gå i tog så skal jeg selvsagt ikke tvinge han. Anonymous poster hash: f056f...5d6 Gud forby at prinsen din må gjøre noe han ikke vil....rimelig sært og de andre barna legger fort merke til det. Du skjønner, de aller fleste stiller opp. Men prinsen din skal få lov å slippe stakkar. Lykke til videre... Anonymous poster hash: ec267...94d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #40 Skrevet 16. mai 2015 Vi kaller 17 mai for barnas dag. Dagen da vi feirer fremtid, frihet og egen grunnlov. På denne dagen skal barna kose seg og få alt de vil. Så hva gjør vi? Først forteller vi dem hva de vil i ukesvis før den store dagen ("snart er det 17 mai! Da kan du spise pølser og så mye is du vil!") Når dagen kommer er det opp tidlig for å stelle seg, være fin og ta på finstasen. Ingen spør dem om de vil i tog, for det skal man, regn eller sol, de skal stampe flere kilometer på nye sko. Etter toget begynner etegildet. Mat, kake, is, is og is. Etterhvert fylles der på med godteri, sukkerspinn og pølser mens vi kaster baller på bokser og løper med poteter i skjeer. Dagen avsluttes som oftest med et folketoget som involverer mere ventetid som døyves med mere is. Det er ikke 17 mai før minst et barn spyr i gata. Og det var mine gretne tanker om 17 mai mens jeg stirrer på bunadskjorta og strykebrettet med hat i blikket. På søndag kommer dagen og jeg kommer til å smile mens jeg kjøper is og føttene verker etter toget, men i kveld er jeg den gretne kjerringa som ikke liker 17 mai. Jeg vil ikke bli sånn bitter, sur og gretten som deg... Ble litt trist av å lese innlegget ditt. Jeg gleder meg skikkelig til 17 mai hvert år! Og i år er intet unntak, enda jeg er høygravid og litt trist for at jeg ikke kan løpe med potet i skjea eller være med i toget. 17 mai er GØY! Anonymous poster hash: 71a51...d1d
Iiiiik Skrevet 16. mai 2015 #41 Skrevet 16. mai 2015 Jeg synes det er en selvfølge at barna går i tog. Har fått litt stønning her også, men de må gå. Hvert fall ut barneskolen. Skjønner ikke helt at det er så mange her inne som mener det er frivillig og at ingen kan tvinge barn til å i tog. Der vi bor, møter vi ikke de holdningene. Heldigvis. Barna liker 17. mai, de liker å pynte seg, vinke til folk i toget, være med på leker, at alle er glade, de spiser moderat. Fin dag
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #42 Skrevet 16. mai 2015 17. mai går ungene i tog. I alle fall ut ungdomsskolen. Sånn er det bare. Er ikke tema for diskusjon. Man klær seg etter været og feirer nasjonaldagen, vi har ikke vondt av å bruke én dag i året til å feire at vi er så heldige at vi bor i et av verdens beste land å bo i. Anonymous poster hash: 23e53...65e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #43 Skrevet 16. mai 2015 Det var like frivillig for 30 år siden da jeg gikk på barneskolen, jeg gikk og min eldste velger nok å gå men min høysensiitive yngste vil ikke. Neida ikke diagnose, karaktertrekk😃 men hun skal jommen meg ha flotte 17. Mai dager hun også og ikke tvinges til noe som byr henne så imot hun får magevondt. Dere får mene og tvinge deres så mye dere orker. Anonymous poster hash: 568d5...aa3
SmellyCat Skrevet 16. mai 2015 #44 Skrevet 16. mai 2015 Her legger vi opp dagen etter ungene og alder. Kjenner meg ikke igjen i hi. Gleder meg til i morgen og skal kose meg skikkelig, sammen med ungene.
Firekids Skrevet 16. mai 2015 #45 Skrevet 16. mai 2015 Vi bor i verdens beste land og kan feire 70-års frihet. Norge er dekket til fest og et utall av mennesker står på hodet for at andre skal oppleve festen. Og så går folk rundt og er grinete fordi barna spiser for mye dritt?? Hvordan er det mulig å være så perspektivfattig? Du høres ufattelig grinete ut.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #46 Skrevet 16. mai 2015 Ingen tvinger deg til å delta. 17. mai er ikke noe mer barnas dag enn de voksnes. Det er rent visvas at alle høytider skal tilegnes barna. Anonymous poster hash: f9d92...695 17. mai er mer barnas dag enn de voksnes i Norge. Det er faktisk det som utgjør hovedforskjellen på Norges nasjonaldag og andre lands nasjonaldag. Anonymous poster hash: ff237...108
Jezebel Skrevet 16. mai 2015 #47 Skrevet 16. mai 2015 Så hvis ungene ikke vil gå med lue når dere skal ut i 10 minus så tvinger du dem ikke? Du tvinger dem ikke til å pusse tennene hvis de ikke vil? Til å dra i onkel Leif 60 årsdag selv om det blir litt kjedelig? Du tvinger dem aldri til å rydde rommet mot sin vilje? Skulle likt å se hvordan ungene dine blir som voksne hvis du oppdrar til til at de aldri trenger å gjøre ting de ikke har lyst til. Er vel de færreste som feirer 17.mai med tvangsrydding av rom eller ved å pusse tennene i 1 time? Tror hun over deg snakker spesifikt om hvordan de skal feire 17.mai - ikke om barneoppdragelse i hverdagen Anonymous poster hash: 47903...348 er veldig glad for at ikke alle (enn så lenge) tenker som henne (og dere som støtter henne). Ukultur sper seg fort og det ville vært utrolig kjipt om barnetoget dør ut fordi folk er mer opptatt av å gjøre ungene til lags enn å lære dem verdien av tradisjoner.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #48 Skrevet 16. mai 2015 Så hvis ungene ikke vil gå med lue når dere skal ut i 10 minus så tvinger du dem ikke? Du tvinger dem ikke til å pusse tennene hvis de ikke vil? Til å dra i onkel Leif 60 årsdag selv om det blir litt kjedelig? Du tvinger dem aldri til å rydde rommet mot sin vilje? Skulle likt å se hvordan ungene dine blir som voksne hvis du oppdrar til til at de aldri trenger å gjøre ting de ikke har lyst til. Er vel de færreste som feirer 17.mai med tvangsrydding av rom eller ved å pusse tennene i 1 time? Tror hun over deg snakker spesifikt om hvordan de skal feire 17.mai - ikke om barneoppdragelse i hverdagen Anonymous poster hash: 47903...348 er veldig glad for at ikke alle (enn så lenge) tenker som henne (og dere som støtter henne). Ukultur sper seg fort og det ville vært utrolig kjipt om barnetoget dør ut fordi folk er mer opptatt av å gjøre ungene til lags enn å lære dem verdien av tradisjoner. Jeg støtter henne ikke og mine barn, og jeg, skal gå i tog. Men å trekke det dithen at barn som ikke går i tog får en bedriten oppdragelse der de får bestemme det meste selv var å trekke det litt langt. Det finnes alltid nyanser Anonymous poster hash: 47903...348
Sint naken biltyv Skrevet 16. mai 2015 #49 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme. Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil. Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke. Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det. Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget. Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her. Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd. Så dagen går knirkefritt uten engang å spy Anonymous poster hash: f056f...5d6 Åh, Lord.... Er du pedagog? Steinerskolen? Grøss Ehh nei!Bare fordi jeg ikke tvinger sønnen min til å gå i tog?? Anonymous poster hash: f056f...5d6 Eh, ja... Liksom... Eller fjortis?
skjotta Skrevet 16. mai 2015 Forfatter #50 Skrevet 16. mai 2015 Vel... denne tråden utviklet seg i en interessant retning... Her har bunader blitt strøket, flaggene stivet, bunadsølv har blitt pusset, ungene har blitt badet og sover søtt og jeg er ganske klar for morgendagen. Det virker som om mange her synes dette er et vanskelig konsept å fatte, men jeg har noen fantastiske evner. Nr 1 er at jeg kan synes noe duger big time uten å vise det og uten å la det prege andres dag. Nr 2 er at jeg kan både forstå og respektere at selv om jeg synes barnetog og 17 mai leker suger, så er der mange som ikke tenker sånn, som elsker dagen og som gleder seg til den. Jeg har null behov for å forsure dagen deres. Derfor er det opp tidlig i morgen slik at jeg rekker å dusje før ungene er i gang. Paraplyen er klar for 3 km gange og jeg kommer til å gjøre mitt ytterste for at mine barn skal ha en super 17 mai. DE er glad i 17 mai og jeg vurderer overhodet ikke å ødelegge den gleden (frem til eldste har spist sin 5 is og er kvalm ;-) hun har ei trassig stripe som gjør at når alle sier hun kan spise alt hun vil av noe, skal det utnyttes til fulle) Her inne, derimot, synes jeg ikke jeg trenger å skjule mine følelser for 17 mai feiringen. Og angående tog. Her er barnetoget "obligatorisk" dvs, der ville nok ikke blitt noen straff hadde vi ikke møtt opp, men det hadde vært utrolig rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå