Gå til innhold

mine tanker om 17 mai "barnas dag"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kaller 17 mai for barnas dag. Dagen da vi feirer fremtid, frihet og egen grunnlov. På denne dagen skal barna kose seg og få alt de vil.

Så hva gjør vi? Først forteller vi dem hva de vil i ukesvis før den store dagen ("snart er det 17 mai! Da kan du spise pølser og så mye is du vil!") Når dagen kommer er det opp tidlig for å stelle seg, være fin og ta på finstasen. Ingen spør dem om de vil i tog, for det skal man, regn eller sol, de skal stampe flere kilometer på nye sko.

Etter toget begynner etegildet. Mat, kake, is, is og is. Etterhvert fylles der på med godteri, sukkerspinn og pølser mens vi kaster baller på bokser og løper med poteter i skjeer.

Dagen avsluttes som oftest med et folketoget som involverer mere ventetid som døyves med mere is. Det er ikke 17 mai før minst et barn spyr i gata.

Og det var mine gretne tanker om 17 mai mens jeg stirrer på bunadskjorta og strykebrettet med hat i blikket. På søndag kommer dagen og jeg kommer til å smile mens jeg kjøper is og føttene verker etter toget, men i kveld er jeg den gretne kjerringa som ikke liker 17 mai.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe 😂 egentlig enig med deg 😂

Anonymous poster hash: b9d8e...e16

Skrevet

Kanskje du blir å sette mer pris på 17. mai om du leser deg litt opp på norsk historie? :)

Anonymous poster hash: cf350...114

Skrevet

Høres trasig ut.

Her klarer hvertfall barnet og styre seg selv, samme med de voksne. Så ingen spying eller etegilde her selv om det er 17. mai. 8 åringen er mer opptatt av russekort enn å stå i kø i iskiosken.

Ha en fin feiring!

Anonymous poster hash: e596a...be3

Skrevet

Her synes ungene det er gøy å gå i tog, og når toget er over er det gjerne en pølse og is til lunsj.

På ettermiddagen er det aktiviteter på skolen, kanskje en is, helt sikkert kake og brus.

Så er det hjem i firetiden, og middag på grillen.

Ingen spyr, og ungene koser seg hele dagen. Borgertoget går uten oss, det har vi aldri brydd oss om å dra til byen for å se....

Anonymous poster hash: 46c71...033
Skrevet

Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme.

Jeg syns det blir helt feil å tvinge han hvis han ikke vil.

Småen er bare 4 år men har likevel spurt om han vil gå i tog eller ikke.

Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det.

Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget.

Inntaket av is og kake klarer han fint å begrense selv her.

Kake liker han ikke å etter to is er han fornøyd.

Så dagen går knirkefritt uten engang å spy :P

Anonymous poster hash: f056f...5d6
Skrevet

Jeg kommer aldri til å tvinge sønnen min til å gå i 17.mai tog,vil han ikke gå så står vi enten å ser på toget eller koser oss hjemme.

Hans ser frem til å gå med barnehaen sin i tog å da skal han selvsagt få lov til det.

Jeg syns 17.mai er kjempe koselig så er kjekt for meg også at han vil gå i toget.

Åh, Lord.... Er du pedagog? Steinerskolen? Grøss
Skrevet

Jeg personlig ELSKER 17 mai, men jeg hater å gå i tog, har jeg gjort siden andreklasse på skolen. Ungene mine går i bhg, og dønn ærlig, så vet jeg enda ikke om vi skal stille i bhg toget i år, med ei datter som hater å gå turer, så sant det ille er til/fra bhg eller tur i skog og mark, og en sønn som sliter med hosteanfall til han kaster opp om han går langt nå.. Greit det enda er tid til å finne ut av dette.

Man feirer ikke Norges historie noe mindre fordi man ikke går i toget, man frarøver ikke ungene en opplevelse (da det kan bli å gå i toget fra neste år av til de er ferdig med skole, eller når de er store nok til å velge selv, jeg akter ikke å tvinge de til dette)

Skrevet

Ehh nei!

Bare fordi jeg ikke tvinger sønnen min til å gå i tog??

Skrevet

Ingen tvinger deg til å delta.

17. mai er ikke noe mer barnas dag enn de voksnes. Det er rent visvas at alle høytider skal tilegnes barna.

Anonymous poster hash: f9d92...695
Skrevet

I denne kommunen: barnas da og vi med små unger må ta all jobben... Kommunen sponser ikke med ei krone, de kan ikke en gang vaske skolen etter bruk. All jobb fordeles på to klasser og det blir færre og færre barn i kommunen. Vi må tjene inn nok penger til at all mat/is/brus til ungene er GRATIS. Vi må betale korps for å spille, for leie av scene osv osv... DA kjente jeg jeg ble veldig motstander av "barnas dag"! Ja takk, jeg kan selge pølser og betale for min egen mat, men å betale skolekorps osv, det kunne kommunen kostet på! Spør jeg barna hva som er viktig, kunne vi sikkert like gjerne reist på svensketur å handlet snop og is...

Jeg liker tradisjoner! Jeg har respekt for historien! Men slik det er i denne kommunen er jeg stor motstander av!!

Anonymous poster hash: a490a...98b

Skrevet

Kanskje du blir å sette mer pris på 17. mai om du leser deg litt opp på norsk historie? :)

Anonymous poster hash: cf350...114

Jeg har ingenting imot å feire grunnlovsdagen vår, evig og tro til Dovre faller, det er måten vi gjør det på jeg synes er en smule kjip til tider. Spesielt når det høljer ned og blåser så regnet kommer vannrett rett i fleisen.

Men som sagt. Når dagen kommer er jeg på plass, både jeg og unger i bunad og med flagg og fløyter. Vi går i toget, feirer med familie og kollapser på kvelden med vondt i beina og er glad det er et helt år til neste gang.

Skrevet

Ehh nei!

Gode verdier du gir sønnen din. Tenk om han må gjøre noe han ikke synes er gøy liksom. ..sy puter under armene til ungen din du

Anonymous poster hash: ec267...94d

Skrevet

Ehh nei!

Gode verdier du gir sønnen din. Tenk om han må gjøre noe han ikke synes er gøy liksom. ..sy puter under armene til ungen din du

Det var da voldsomt da!

tvinger jeg han til å gå så legger han seg bare ned på bakken å nekter å gå.Hva gjør da?

Sleper han hele veien?

Eller kanskje jeg skal bære han 3 kilometer ettersom det er strekningen vi skal gå.

Skrevet (endret)

Jeg er heller ikke så glad i 17 mai med bunad, mye folk og et stramt satt program. Men ungene ELSKER det, selv om de synes det er tungt å gå til og fra byen i tillegg til tog. De elsker alt livet, å kle seg i bunad, gå i tog og rope så høyt de klarer, få egne penger de kan bestemme over og kan brenne alt bort i snop, sukkerspinn, kaker og gassballong. Så da er det bare for meg å stase seg opp og og putte gamefjeset på.

Men det beste er at etter en slik dag er det nesten orgasmisk godt å kunne få kle av seg skoene og bunaden. Bare det og de lykkelige ungene gjør at det er verdt det :)

Endret av geitemarken
Skrevet

Ehh nei!

Det var da voldsomt da!

tvinger jeg han til å gå så legger han seg bare ned på bakken å nekter å gå.Hva gjør da?

Sleper han hele veien?

Eller kanskje jeg skal bære han 3 kilometer ettersom det er strekningen vi skal gå.

En så stor unge som legger seg ned på bakken når han ikke får det som han vil?

Ja da har du en stor jobb foran deg!!!

Skrevet

Ehh nei!

Alle må gjøre ting de ikke vil av og til, men gå i tog? Hvorfor??

Anonymous poster hash: 2f00e...15d

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg er veldig glad i 17.mai! Syns toget, tradisjonene og mengdene med mat og godis er herlig :D Det jeg derimot ikke er så fornøyd med er morgenstresset! Her er ingen av oss morgenfugler, skulle gjerne sett på toget sånn rundt tolv i stedet :P

Skrevet

Vi koser oss med både pølse og is. Men ingen spyr, noe som heter måtehold.

Anonymous poster hash: edcb6...c5f

Skrevet

Har aldri hatt unger som spiser til de kaster opp...

Vi starter den store dagen med frokost hos min pappa og kona, de dekker langbord med alt slags deilig mat og frukt.

Videre drar vi til byen før barnetoget, skolejenta går i tog ,bhgjenta går på hjemstedet vårt senere på dagen, vi står og vinker og ser.

Før toget kjøpes det nok en is, gassballong og litt dill fra bodene i gågata.

Så er det hjem, spise et par skiver, gå i nok et tog fra butikken til skolen og så feire der med leker og det som hører med.

De som vil ,kjøper seg kake, is, lodd ol

I 16-17 tida reiser vi til mamma på grillmat, lek og kos.

Der vanker det litt kake,is og snop

Så kjapt regnet, 2-3 is, et kakestykke og litt snop overlever de greit .

Anonymous poster hash: 48141...d87

Skrevet

Må man være pedagog eller steinertilhenger for å la barnet sitt velge om det vil gå i tog eller ikke? Det var nytt for meg.

Mine barn spiser heller ikke til de spyr, de klarer å begrense seg, selv om jeg ikke er noe av de overnevnte.

Jeg har et barn som takler store folkemengder og mye lyd veldig dårlig. Han er autist. Skal jeg tvinge han til å gå i toget også? Så kan du istedet irritere deg over at han hyler seg gjennom hele byen?

Anonymous poster hash: c8138...ada

Skrevet

Mine kommer heller aldri til å måtte gå i tog om de ikke vil. Skyt meg og 😉og her kommer bensin til bålet ... Då går i Steinerbhg og skal gå på Steinerskole. De er vaksinert da....👍

Anonymous poster hash: 568d5...aa3

Skrevet

Min opplevelse er ikke slik, verken fra min egen barndom eller med mine barn.

Mormor, nå også oldemor, kommer til frokost. Jeg elsket det som barn og mine barn elsker det. Mormor / oldemor er så koselig og hun blir, som ungene, så barnlig glad på 17.mai.

Så steller vi oss og drar opp til byen. Der er det tog. Tog er stas :) Vinke med flagg og rope "hurra". Har skjedd at vi har gått ut av toget så det er lov. På 17.mai gjør vi som vi vil :)

Etter toget drar vi til tanten min. Der samles familien, vi søskenbarna, masse unger og dyr (de bor på bondegård). Kaffe, kaker, is og ungene leker ute på gården. Det er særlig morsomt pga. lammingen og lammene som nettopp er sluppet ut på jordet.

Etter litt avslapping drar vi en tur på skolen, om ungene har lyst. Om ikke så blir vi bare på gården. På kvelden griller vi.

Elsker 17.mai og slike familiesammenkomster.

Anonymous poster hash: 47903...348
Skrevet

Jeg personlig ELSKER 17 mai, men jeg hater å gå i tog, har jeg gjort siden andreklasse på skolen. Ungene mine går i bhg, og dønn ærlig, så vet jeg enda ikke om vi skal stille i bhg toget i år, med ei datter som hater å gå turer, så sant det ille er til/fra bhg eller tur i skog og mark, og en sønn som sliter med hosteanfall til han kaster opp om han går langt nå.. Greit det enda er tid til å finne ut av dette.

Man feirer ikke Norges historie noe mindre fordi man ikke går i toget, man frarøver ikke ungene en opplevelse (da det kan bli å gå i toget fra neste år av til de er ferdig med skole, eller når de er store nok til å velge selv, jeg akter ikke å tvinge de til dette)

Litt utelatert, men er sønnen din utredet for astma?

Anonymous poster hash: 3baa9...7bc

Skrevet

Har ikke slike minner. Først dro vi til byen for å få med toget, samle russekort og spise is til jeg ikke orket mer. Så dro vi til skolen og lekte leker. Vi spiste pølser, boller og drakk brus og det hele var kos.

Da jeg ble eldre var det å se på toget med venner før vi dro hjem og skiftet og dro på tivoli senere. Møtte alltid besteforeldre tidligere på dagen som alltid ga meg 500 kroner til tivoliet på kvelden :)

Bare gode minner.

Nå har jeg baby til neste år som sikkert ikke skjønner så veldig mye av 17.mai. Ser ikke for meg at jeg orker å dra til byen med et så lite barn før jeg må, men kommer nok til å holde meg i nærområdet da de lager til feiring her vi bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...