Gå til innhold

Har mor alt å si etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min forsøker å overtale meg til å godta besøk fra svigers nylig etter fødsel. At vi planlegger at det er greit. Men saken er det at de har vært stygge mot meg. Det er han helt klar over, siden svigermor også har sagt ting til ham om meg. Jeg liker dem absolutt ikke og etter en fødsel føler jeg meg sårbar og vil ikke omgås folk som er slemme mot meg! Er det dårlig gjort av meg? Er det min rett? Som nybakt mor tror jeg at jeg kommer til å føle at jeg må ta hensyn til hva jeg tåler.. De skaper så mye drama, baksnakker, setter folk opp mot hverandre, lyver, er frekke. Vet ikke om jeg takler alt det når jeg er sårbar.

Anonymous poster hash: cf465...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du nok bare svelge et par kameler og la svigers komme en liten tur på besøk. Det er foreldrene til samboeren din, og besteforeldrene til barnet ditt, og du kommer ikke til å bli noe mer populær om du bare stenger dem ute. Mest sannsynlig bare bekrefter du hva de eventuelt har sagt om deg.

Vis deg som et bedre menneske enn de er, la de få komme på besøk:) 

Anonymous poster hash: 09f3d...435
Skrevet

"Nylig etter fødsel" så sksl du få den roen og freden du føler behov for, og du skal IKKE grue deg til et besøk du ikke ønsker.

Og ja, mor bestemmer selvsagt selv om hun vil ha besøk på sykehuset eller ikke. Det er ingen besøksrett når noen har født, selv om noen innbilder seg at både mor og barn er allemannseie.

Anonymous poster hash: cdc37...26b

Skrevet

Hvis det er på sykehuset så tenker jeg dere like godt kan si at ingen kan komme på besøk, det er det greieste, da fornærmer dere ingen.

Hvis det er etter dere er kommet hjem så tenker jeg at du og mannen må bli enige om et par ting.

Han er klar over hvordan foreldrene er og hvordan de er mot deg, da må HAN sette grenser for foreldrene. At de har å oppføre seg overfor deg, være positive og ta hensyn.

Så må du og han bli enige om hvor lenge de kan være på besøk første gang - og det må han formidle til foreldrene på en ok måte.

Og hvis foreldrene hans viser tegn til å bli ufin mot deg eller negativ generelt, da må han rolig fortelle dem at de får komme igjen en annen gang, at dere er slitne og trenger ro (ikke bare du). Så får han i etterkant av besøket ta opp det med at de er ufine og sette grenser - enten begynner de å oppføre seg, eller så mister de kontakt med ham og hans familie, at han ikke godtar at de behandler deg ufint! Såpass mann får han være når han blir far!

Anonymous poster hash: 6a82c...f08
Skrevet

Hvis du ikke er i form etter fødselen eller bare trenger ro så er det naturlig å ikke ta imot besøk, det må de rundt respektere.

Men da må det gjelde alle. Syns det blir feil å nekte hans foreldre å komme hvis dine foreldre får lov. Mange sykehus har også restriksjoner ift hvem som får komme på besøk på barsel.

Uansett hva dere føler for hverandre så har du akkurat født deres barnebarn og de har sikkert gledet seg masse. Da må du ikke nekte dem å se barnet bare for å "straffe" dem. Men som sagt, at foreldre og barn trenger litt ro i starten er ganske vanlig.

Enten får dere be dem vente med å komme slik at dere finner roen først, ellers ville jeg faktisk reist til dem. På den måten kan du selv styre lengden på samværet. Blir det ubehagelig er det lettere å pakke sammen og dra enn å hive dem ut ;)

Anonymous poster hash: 3aff0...7e3

Skrevet

Hvis du ikke er i form etter fødselen eller bare trenger ro så er det naturlig å ikke ta imot besøk, det må de rundt respektere.

Men da må det gjelde alle. Syns det blir feil å nekte hans foreldre å komme hvis dine foreldre får lov. Mange sykehus har også restriksjoner ift hvem som får komme på besøk på barsel.

Uansett hva dere føler for hverandre så har du akkurat født deres barnebarn og de har sikkert gledet seg masse. Da må du ikke nekte dem å se barnet bare for å "straffe" dem. Men som sagt, at foreldre og barn trenger litt ro i starten er ganske vanlig.

Enten får dere be dem vente med å komme slik at dere finner roen først, ellers ville jeg faktisk reist til dem. På den måten kan du selv styre lengden på samværet. Blir det ubehagelig er det lettere å pakke sammen og dra enn å hive dem ut ;)

Selvfølgelig må det ikke gjelde alle. Når man ikke er på topp kan det være fint at folk som "plukker en opp" og hjelper til stikker innom, og nettopp hjelper til litt. Besøk som kan oppfattes det motsatte, besøk som er belastende eller oppleves slitsom og utmattende, kan fint vente til man har kommet til hektende igjen. Og dette er ikke noe man trenger å forsvare ovenfor noen. I en familie er det den svakeste part som avgjør om man drar huset fullt av folk og evnt hvem. Det gjelder nybakte mødre så vel som fedre med influensa.

Skrevet

Takler over hode ikke svigerfamilien min jeg heller, de har gjort det for vanskelig for meg å komme over ens med de. Men etter fødselen, så fikk de besøke oss på sykehuset bare dager etter fødsel, for meg var det lettere enn å ha de hjemme hos oss, litt mer begrensning på hvor lenge jeg holdt ut osv. Men ble overrasket, jeg og de har klart å komme til en stum enighet: når det kommer til ungene (fått to) så kan vi omgås. De besøkte oss for litt lengre tid 2 uker etter fødsel (var hos oss 4 timer) Nå er ungene 4 og 5 år, og svigerfamilien er den beste hjelpen vi har der. Mine problemer med de er høyst tilstedeværende enda, men lettere å forholde seg til det nå som vi har ungene, enn når fokuset lå på problemene.

Anonymous poster hash: 8a392...489
Skrevet

Enten får dere be dem vente med å komme slik at dere finner roen først, ellers ville jeg faktisk reist til dem. På den måten kan du selv styre lengden på samværet. Blir det ubehagelig er det lettere å pakke sammen og dra enn å hive dem ut ;)Anonymous poster hash: 3aff0...7e3

Selvfølgelig må det ikke gjelde alle. Når man ikke er på topp kan det være fint at folk som "plukker en opp" og hjelper til stikker innom, og nettopp hjelper til litt. Besøk som kan oppfattes det motsatte, besøk som er belastende eller oppleves slitsom og utmattende, kan fint vente til man har kommet til hektende igjen. Og dette er ikke noe man trenger å forsvare ovenfor noen. I en familie er det den svakeste part som avgjør om man drar huset fullt av folk og evnt hvem. Det gjelder nybakte mødre så vel som fedre med influensa.

Jeg forstår hva du mener, men er allikevel ikke enig. Syns det blir helt feil at mormor får komme, men ikke farmor. Bare fordi hun er mer krevende.

Og å sammenligne en fødsel med influensa er jo bare tull. Ingen står i kø for å besøke oss når vi har influensa. Men når et nytt barnebarn er født, det stiller seg komplett annerledes.

Selv om hi sier svigers "er slemme" mot henne så er det faktisk barnebarnet deres som nå er født. De har sikkert gledet seg og ventet i spenning på lik linje som mormor selv om de har et anstrengt forhold til barnets mor.

Så jo, jeg mener hun bruker barnet til å straffe svigermor om hun ikke engang kan la henne stikke innom en liten time.

Det er MIN personlige mening!

Skrevet

Veit ikkje heilt kva "nært etter fødsel" er, men tenkjer at det kanskje er like greit å få besøk av dei medan du framleis er på klinikken, heller enn at dei kjem heim til dykk like etter at de har kome heim.  Iallefall om dei er typen som forventar oppvarting når dei kjem på besøk.  På klinikken kan jo evt far ta i mot dei på daglegstova og vise fram babyen, og seie at du søv, dersom du ikkje er opplagt til å møte dei.  Det viktigaste er trass alt at dei får sett det nye barnebarnet sitt.  Så kan du evt berre helse kort på dei.  Barselbesøk på sjukehuset varer oftast ikkje så lenge, medan det kan vere vanskelegare å få folk ut døra heime.

Er einig i at det ikkje tek seg bra ut om foreldra dine får komme på besøk, medan de nektar hans foreldre.  Det vil bere endå meir ved til bålet i konflikten.

Skrevet

Dag en og to etter fødsel bestemmer du. Men du kan ikke nekte noen å få komme. Så da må alle vente.

Ikke ta med deg konflikter inn på fødestua svelg et par kameler kanskje de er helt anderledes når de ser barnebarnet.

Hva du enn gjør ikke bruk barnet som straff. Du er slem med meg så da får du ikke se barnet mitt.

Mitt råd når du er klar for det, ta tak i svigermor neste gang hun er frekk. Spør hva hun mener i en krass tone. Kanskje tar hun hintet. Gjør hun ikke det, si nøyaktig hva du mener om oppførselen.

Det gjorde jeg, det var fire deilige måneder uten svigers og så kom hun krypende. Ved den minste lille drittkommemtar tar jeg tak i det og da blir hun brydd.

Du må sette deg i respekt.

Lykke til med fødsel og trollete svigermødre.

Anonymous poster hash: 2933c...a4f

Skrevet

La dem komme. I verste fall kan vel far trille med seg babysenga til fellesområde på sykehuset og treffe dem alene. Så kan du slappe av istedet. Babyen klarer seg en halvtime uten deg.

Alternativet er at du ikke tar imot noe besøk den første tiden. Hvis du har egen familie der men ikke svigerfamilien så bidrar du bare til å skape enda større splid. Svelg noen kameler, og husk at mannen din vil vise frem babyen til sin familie også. Det er like mye hans baby som din, og svigers kommer først og fremst for å treffe babyen - ikke deg.

Skrevet

Etter fødsel inviterte jeg glatt pappa (jeg har ingen mamma) og ikke svigers. Det var en tøff fødsel og jeg hadde behov for noen jeg stolte på, noen som kunne støtte meg og som aldri ville svikte meg. Jeg hadde ikke behov for mennesker som var kjipe, slemme og som ikke likte meg.

Etter fødsel var jeg utrolig sårbar og mine behov trumfet svigers sine behov.

Anonymous poster hash: 26a33...381
Skrevet

Haha, ikke hør på disse folka her. Liker du ikke svigers kan du LETT be dem holde seg laangt unna, kan de ikke oppføre seg har de faktisk ingen andre å skylde på enn seg selv. Nytter ikke å oppføre seg som dritt, og så tro at man skal få "goder" når noe skjer. 

Funker ikke sånn gitt. Men neste gang svigermor slenger med leppa kan du be henne holde kjeft eller dra hjem. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 50a80...b9a
Skrevet

Haha, ikke hør på disse folka her. Liker du ikke svigers kan du LETT be dem holde seg laangt unna, kan de ikke oppføre seg har de faktisk ingen andre å skylde på enn seg selv. Nytter ikke å oppføre seg som dritt, og så tro at man skal få "goder" når noe skjer. 

Funker ikke sånn gitt. Men neste gang svigermor slenger med leppa kan du be henne holde kjeft eller dra hjem. Enkelt og greit.

Enig :) Byrden ved å svelge kameler burde ikke ligge på en kvinne i barsel.

Anonymous poster hash: 26a33...381

Skrevet

Om mor bestemmer alt etter en fødsel? Ikke med mindre barnet er et resultat av spermdonasjon. Du er et skikkelig hespetre mot mannen din hvis du nektet ham gleden ved å vise frem barnet sitt til foreldrene.

Anonymous poster hash: ff658...440

Skrevet

Enten får dere be dem vente med å komme slik at dere finner roen først, ellers ville jeg faktisk reist til dem. På den måten kan du selv styre lengden på samværet. Blir det ubehagelig er det lettere å pakke sammen og dra enn å hive dem ut ;)Anonymous poster hash: 3aff0...7e3

Jeg forstår hva du mener, men er allikevel ikke enig. Syns det blir helt feil at mormor får komme, men ikke farmor. Bare fordi hun er mer krevende.

Og å sammenligne en fødsel med influensa er jo bare tull. Ingen står i kø for å besøke oss når vi har influensa. Men når et nytt barnebarn er født, det stiller seg komplett annerledes.

Selv om hi sier svigers "er slemme" mot henne så er det faktisk barnebarnet deres som nå er født. De har sikkert gledet seg og ventet i spenning på lik linje som mormor selv om de har et anstrengt forhold til barnets mor.

Så jo, jeg mener hun bruker barnet til å straffe svigermor om hun ikke engang kan la henne stikke innom en liten time.

Det er MIN personlige mening!

Og jeg er totalt uenig i det du sier! Ja det er deres barnebarn, men hvis mor ikke er i form til å ta imot krevende besøk så kan de ikke komme, så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 067f8...734

Skrevet

Tusen takk for alle innspill :) ! Er det greit av meg hvis jeg krever at vi (dvs samboeren min) sier til svigers at de kan komme og se ungen på barsel på sykehuset, men at vi ønsker fred når vi kommer hjem? Dvs det er i så fall noe vi sier dersom vi orker besøk. Han liker ikke sine egne foreldre, men føler at han plikter å omgås dem. Selvom han blir nedbrutt av det.

Jeg kan klare 30 min - 1 time på barselhotellet. Fordi der er det så mye mas fra før av. Og kiosk. Men hjemme forventer svigers at vi disker opp med servering og underholdning i tiiime etter tiiime. Hvis vi, hjemme, avtaler at de kan komme 1 time, og tiden går og vi må si at nå er vi slitne, så kommer svigermor garantert (7 års erfaring med dem) til å sette ut rykter om at vi kastet dem ut og at de bare fikk være der i 15 min. Det er en lang historie, men svigermor er paranoid.

Hun ville så gjerne at jeg eller hennes sønn skulle sterilisere oss så ikke vi fikk mer enn ett barn, så da vi fortalte om at nr 2 er på vei, viste ingen av dem den store gleden akkurat. Men jeg tror jeg kan takle et kort besøk på sykehuset, men det er aldri noen garanti...

Skrevet

Jeg har det på samme måte. Har ikke snakket med eller sett svigers på et år. De klarer ikke å oppføre seg og har sagt mange sårende ting om og til meg som Gjør at jeg ikke orker å forholde meg til disse menneskene.

Vi har løst det sånn at mannen og barna møter opp på hans side av familiens sammenkomster osv så blir jeg hjemme. Jeg gidder ikke å finne meg i dritt fra dem og er i min fulle rett til å bestemme hvem jeg ønsker å omgås med å ikke. Spiller ingen rolle om det er mannens familie eller naboen det er snakk om. Det er ikke ok uansett.

Vi venter nr 3 nå. De må gjerne komme på sykehuset å se på babyen, da får pappan ta med seg babyen ut til et fellesområde. Så får jeg slappe av uten å ha de oppå meg.

Om de kommer hjem til oss på besøk, så tar jeg med meg bikkja å tusler en tur mens de er der. Eller oppholder meg på et annet rom. Men de renner nok ikke ned døra her for å treffe barnebarna sine uansett. De har vel i grunn satt av veldig liten tid til dem alltid. Ser dem i familie selskap etc og inviterer dem sjeldent så regner ikke med at det plutselig blir interessant nå.

Men de vil nok se babyen og det skal de selvfølgelig få. Men JEG trenger ikke å sitte der når de er her. Gudskjelov!

Sett grenser for deg selv. Be de komme på barsel, så lar du mannen ta seg av det besøket.

Det er ikke deg de vil besøke uansett så sånn sett er det ikke viktig at du er der akkurat da.

Kjedelig når familie forholdene blir sånn. Men det er begrenset hvor mange kameler man kan svelge før det sier stopp. Og dessverre er det vanskelig å rette opp i senere. Man glemmer liksom ikke alt man har tatt imot av urettferdig behandling tidligere bare for at de evt snur om.

Anonymous poster hash: 8f680...892

Skrevet

Dag en og to etter fødsel bestemmer du. Men du kan ikke nekte noen å få komme. Så da må alle vente.

Ikke ta med deg konflikter inn på fødestua svelg et par kameler kanskje de er helt anderledes når de ser barnebarnet.

Hva du enn gjør ikke bruk barnet som straff. Du er slem med meg så da får du ikke se barnet mitt.

Mitt råd når du er klar for det, ta tak i svigermor neste gang hun er frekk. Spør hva hun mener i en krass tone. Kanskje tar hun hintet. Gjør hun ikke det, si nøyaktig hva du mener om oppførselen.

Det gjorde jeg, det var fire deilige måneder uten svigers og så kom hun krypende. Ved den minste lille drittkommemtar tar jeg tak i det og da blir hun brydd.

Skulle så gjerne gjort noe lignende, men min svigermor sier ting rett ut, så det er ikke rom for tvil om hva hun mener. Og skulle noen spørre, så har hun ingen problemer med å forklare heller. Hun er på ingen måte flau over å være ufin, for hennes meninger er fasit uansett.

Hva gjør man da? Jeg blir bare så satt ut at jeg ikke kommer på noe som helst å si.

Anonymous poster hash: e00d9...593

Skrevet

Skulle så gjerne gjort noe lignende, men min svigermor sier ting rett ut, så det er ikke rom for tvil om hva hun mener. Og skulle noen spørre, så har hun ingen problemer med å forklare heller. Hun er på ingen måte flau over å være ufin, for hennes meninger er fasit uansett.

Hva gjør man da? Jeg blir bare så satt ut at jeg ikke kommer på noe som helst å si.

Du sier "hold kjeft eller gå hjem". Du trenger virkelig ikke be om forklaring på idiotien, bare enkelt og greit be henne gå.

Skrevet

Mine foreldre er hyggelige, støttende og har folkeskikk. Da er det klart de blir prioritert høyere enn folk som ikke er slik ja :) samboeren min liker også mine foreldre bedre enn sine egne.. Pga ganske drøy oppførsel fra svigers side.

Skrevet

Dag en og to etter fødsel bestemmer du. Men du kan ikke nekte noen å få komme. Så da må alle vente.Ikke ta med deg konflikter inn på fødestua svelg et par kameler kanskje de er helt anderledes når de ser barnebarnet.Hva du enn gjør ikke bruk barnet som straff. Du er slem med meg så da får du ikke se barnet mitt.Mitt råd når du er klar for det, ta tak i svigermor neste gang hun er frekk. Spør hva hun mener i en krass tone. Kanskje tar hun hintet. Gjør hun ikke det, si nøyaktig hva du mener om oppførselen.Det gjorde jeg, det var fire deilige måneder uten svigers og så kom hun krypende. Ved den minste lille drittkommemtar tar jeg tak i det og da blir hun brydd.Du må sette deg i respekt.Lykke til med fødsel og trollete svigermødre.Anonymous poster hash: 2933c...a4f

Skulle så gjerne gjort noe lignende, men min svigermor sier ting rett ut, så det er ikke rom for tvil om hva hun mener. Og skulle noen spørre, så har hun ingen problemer med å forklare heller. Hun er på ingen måte flau over å være ufin, for hennes meninger er fasit uansett. Hva gjør man da? Jeg blir bare så satt ut at jeg ikke kommer på noe som helst å si. Anonymous poster hash: e00d9...593
Da setter du henne på plass. Hvis hun er ufin når hun er hos deg, kast henne ut. Gi klar beskjed om at her i huset oppfører vi oss som folk, ikke minst av hensyn til barna.

Men akkurat når et nytt barnebarn har ankommet, jeg synes ikke det er tiden for de helt store oppgjørene. Hi bør la mannen ta seg av kontakten med svigers rett etter fødsel.

Skrevet

Da hadde jeg øvd inn frekke svar.

Eksempel.

Svigermor kommenterer at du feks lager posemiddag til gjester.

Du svarer, ja man tilpasser seg gjestene og hva de er vant med, mens du blunker.

Svigermor kommenterer barneoppdragelse.

Du sier, tror ikke jeg trenger din hjelp, nå har jeg brukt fem år på å få skikk på sønnen din.

Svigermor kommenterer at du fortsatt har noen kilo for mye etter fødsel.

Du sier, og du da, det er over 40 år siden du fødte.

Er hun tynn kan du si, jeg synes ikke det er noe fint å være tynn når alt henger som på deg.

Du må lære deg å være stygg. Slik at hun vet at sier hun noe stygt så får hun gjerne noe enda styggere i retur. Om du klarer å si det som en humoristisk spøk er det supert.

Blir hun fornærmet, jaja. Trist.

Skrevet

Hva du enn gjør ikke bruk barnet som straff. Du er slem med meg så da får du ikke se barnet mitt.Mitt råd når du er klar for det, ta tak i svigermor neste gang hun er frekk. Spør hva hun mener i en krass tone. Kanskje tar hun hintet. Gjør hun ikke det, si nøyaktig hva du mener om oppførselen.

Lykke til med fødsel og trollete svigermødre.Anonymous poster hash: 2933c...a4f

Hva gjør man da? Jeg blir bare så satt ut at jeg ikke kommer på noe som helst å si.Anonymous poster hash: e00d9...593

Da hadde jeg øvd inn frekke svar.

Eksempel.

Svigermor kommenterer at du feks lager posemiddag til gjester.

Du svarer, ja man tilpasser seg gjestene og hva de er vant med, mens du blunker.

Svigermor kommenterer barneoppdragelse.

Du sier, tror ikke jeg trenger din hjelp, nå har jeg brukt fem år på å få skikk på sønnen din.

Svigermor kommenterer at du fortsatt har noen kilo for mye etter fødsel.

Du sier, og du da, det er over 40 år siden du fødte.

Er hun tynn kan du si, jeg synes ikke det er noe fint å være tynn når alt henger som på deg.

Du må lære deg å være stygg. Slik at hun vet at sier hun noe stygt så får hun gjerne noe enda styggere i retur. Om du klarer å si det som en humoristisk spøk er det supert.

Blir hun fornærmet, jaja. Trist. Anonymous poster hash: 2933c...a4f

Haha, huff :P

Skrevet

Hi her, men synes dere det hørtes ok ut å si at besøk på sykehuset er greit, men at vi ønsker fred hjemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...