Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Hei dere, jeg vil så gjerne ned til en normal vekt, veier 97,5 kg, ønsket er ned til 72 kg.en så kommer det da, jeg har kronisk sykdom (fibromyalgi og leddgikt) Samtidig som jeg nå venter på en operasjon på ene kneet mitt. Får ikke lov til å trene mens jeg venter, kun gå turer (maks 2 mil pr dag) Går pr i dag 10-18 km pr dag, delt i to økter. Så jeg holder meg jo aktiv, men det er den maten, den POKKERS maten! Jeg HAR gått ned fra 125 kg til 97,5 kg, så jeg vet jo jeg skal kunne klare det, men jeg er generelt dårlig på dette med tilpassing av kostholdet. Frem til vekta jeg er på nå, så har det holdt med å kutte ut så og si alt godis/kaker og fjernet brus fra kosten, og redusere porsjonene mine, men nå har det stått bom stille på vekta i 6 mnd, med andre ord holder ikke dette lenger, jeg går jo ikke opp i vekt heller, men å være 170 cm og 97,5 kg er jo ikke bra for kroppen generelt, og i alle fall ikke for selvfølelsen. Jeg fortjener jo å selv føle meg vel med meg selv, hjelper ikke at samboeren sier jeg er pen som jeg er, når jeg selv er uenig. Så om noen av dere har forslag til matplan og lignende? Eller har en diett de mener kan passe, så er jeg veldig interessert!Sett litt på dette med lavkarbo/redusert karbo, men føler meg noe usikker, med tanke på at det er så omstridt meninger rundt dette. Hørt snakk om 2:5 eller 5:2 dietten, men har ikke sett mer på den... Jeg har igjen 25,5 kg til ønsket mål... Vil så gjerne! Helst innen julen 2015 men med tanke på det at jeg ikke kan trene, så setter jeg ikke det som mål.. Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Da har du ikke noe annet valg enn å ta kontroll over inntaket. Du må telle kcal. Kjøp deg en god vekt så du kan veie ALT du spiser, og bruk en app, feks fitnesspad eller lifesum til å holde orden på inntaket. Du har alt vært kjempeflink som har gått ned 25 kilo! Wow. Du sier du ikke kan trene, greier du litt styrketrening på gulvet hjemme? Det vil være nyttig for kroppen din å holde muskelmassen ved like. Edit, der så jeg at du går masse. Kjempebra. Fortsett med det. Og 2 mil om dagen er virkelig bra. Endret 14. mai 2015 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 2 mil per dag? Og det er ikke trening? Som jeg skriver (nesten) uten trening.. Kan gå to mil i rolig tempo, helst med pauser. Så sånn sett blir det jo ikke trim slik folk tenker når de hører "jeg skal trene litt".. Det øker jo så smått pulsen, men ikke betydelig. Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Da har du ikke noe annet valg enn å ta kontroll over inntaket. Du må telle kcal. Kjøp deg en god vekt så du kan veie ALT du spiser, og bruk en app, feks fitnesspad eller lifesum til å holde orden på inntaket. Du har alt vært kjempeflink som har gått ned 25 kilo! Wow. Du sier du ikke kan trene, greier du litt styrketrening på gulvet hjemme? Det vil være nyttig for kroppen din å holde muskelmassen ved like. Edit, der så jeg at du går masse. Kjempebra. Fortsett med det. Og 2 mil om dagen er virkelig bra. Jeg har testet ut lett styrketrening, men pga kneproblemet så skyter fibroen til vers når jeg holder på med det, så frem til operasjonen i august, så for jeg ikke lov av legen, siden jeg har to barn å tenke på også. Skal ordne meg med kjøkkenvekt i morgen Og se om jeg kommer over kaloriteller app som funker, samt sette beg litt bedre inn i kalorier i det jeg vurderer å spise Takk for råd! Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Du har vært kjempeflink! Og du trener jo rimelig mye! Ikke undervurder gåing Nå er det slik at vekttap= 90% kosthold + 10% trening Så kostholdet er altså alfa omega for nedgang! Vil ikke anbefale noen kur, for det holder ikke... Livsstilendring er det som må til! Spis lite (men ikke for lite!!), men OFTE! Minst 6 ganger for dag. Lag kun det du skal spise, så blir du ikke fristet til en ekstra porsjon. 3-4 av måltidene skal være "ordentlige", 2-3 kan være bare en yogurt, en handfull nøtter, et eple o.l. Prioriter proteiner i måltidene. Lykke til! PS. ...og unn deg noe godt på lørdager! Du skal leve også Anonymous poster hash: d6666...645
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Du har vært kjempeflink! Og du trener jo rimelig mye! Ikke undervurder gåing Nå er det slik at vekttap= 90% kosthold + 10% trening Så kostholdet er altså alfa omega for nedgang! Vil ikke anbefale noen kur, for det holder ikke... Livsstilendring er det som må til! Spis lite (men ikke for lite!!), men OFTE! Minst 6 ganger for dag. Lag kun det du skal spise, så blir du ikke fristet til en ekstra porsjon. 3-4 av måltidene skal være "ordentlige", 2-3 kan være bare en yogurt, en handfull nøtter, et eple o.l. Prioriter proteiner i måltidene. Lykke til! PS. ...og unn deg noe godt på lørdager! Du skal leve også Anonymous poster hash: d6666...645 Takk Spiser nå 4 gager pr dag, føler at det så smått er at man rekker det, har to små bhg barn, og med fibroen, så går ting regelrett tregere (bruker lengre tid for å ikke ta for mye energi på et sted) Men om jeg planlegger bedre, og har maten klar i bokser, så går det kanskje Høre med mannebeinet om han hjelper meg å ordne 3 bokser eller mer med "små snaks" så jeg har det klart. Middagen må jo lages større, da det er til samboeren og ungene også (og gjerne et nabobarn eller 3 av og til) Men skal helt klart se på den muligheten Det jeg har sjekket av "dietter" er av de typene man kan leve på etter man er ferdig med vekttap også (lavkarbo/redusert karbo) Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Jeg sitter i ro mesteparten av dagen i denne perioden (eksamenstid), men har funnet min vei som gjør at jeg går ned en kg i uken. Dette er helt uten trening. Jeg spiser maks 1000 kcal pr. dag spredt over flere måltider. 500 kcal er til middag, resten er lavkalorimat, mye proteiner, begrenset karbohydrater og lite fett. MEN dette fungerer for MEG! Du må altså finne din egen grense. Jeg er ikke sulten, men spiser meg aldri ekstremt mett. Noen trenger nok mer kalorier og etter eksamensperioden begynner jeg å trene og vil da øke kalorimengden min. Det er faktisk slik at når man spiser for lite har ikke kroppen nok å gå på, så alt for lite kalorier vil ikke gi deg ønsket vekttap eller livssituasjon. Forresten så unner jeg meg noe godt også Kan fint spise en is på en vanlig dag (men minsker kaloriinntaket tilsvarende resten av dagen). Har enkelte dager hvor jeg ikke tenker over hva jeg spiser som f.eks på 17.mai skal jeg kose meg skikkelig. Forresten spiser jeg ikke sjokolade, boller eller potetgull lengre! Har faktisk aldri lyst på, har mer lyst på noe som metter mer som f.eks en skyr! Det er helt sykt at det har gått ann for jeg er tidligere sjokoholiker Jeg tror nøkkelen ligger i et stabilt blodsukker. Anonymous poster hash: 8e69b...d5f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Ketolyse! Funker ypperlig. Anonymous poster hash: 0bcc2...98f
*Nøtta* Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Vektklubb.no Genialt! Der får du også tilpasset ukesmenyer, så du kan legge rett i "handlekurven" din og stikke på butikken.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Spis mindre og gå oppover bakker. Anonymous poster hash: 98df2...f0b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Vektklubb.no Genialt! Der får du også tilpasset ukesmenyer, så du kan legge rett i "handlekurven" din og stikke på butikken. Tilpasses det da ut fra hvor mye man kan/skal bevege seg osv? Eller generaliseres det hele? Kostnad? Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Spis mindre og gå oppover bakker. Anonymous poster hash: 98df2...f0b Er det jeg har gjort til nå, men ikke stort av oppoverbakker, da kneet ikke tåler den belastningen. Derfor jeg ber om flere råd om andre metoder. Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Jeg sitter i ro mesteparten av dagen i denne perioden (eksamenstid), men har funnet min vei som gjør at jeg går ned en kg i uken. Dette er helt uten trening. Jeg spiser maks 1000 kcal pr. dag spredt over flere måltider. 500 kcal er til middag, resten er lavkalorimat, mye proteiner, begrenset karbohydrater og lite fett. MEN dette fungerer for MEG! Du må altså finne din egen grense. Jeg er ikke sulten, men spiser meg aldri ekstremt mett. Noen trenger nok mer kalorier og etter eksamensperioden begynner jeg å trene og vil da øke kalorimengden min. Det er faktisk slik at når man spiser for lite har ikke kroppen nok å gå på, så alt for lite kalorier vil ikke gi deg ønsket vekttap eller livssituasjon. Forresten så unner jeg meg noe godt også Kan fint spise en is på en vanlig dag (men minsker kaloriinntaket tilsvarende resten av dagen). Har enkelte dager hvor jeg ikke tenker over hva jeg spiser som f.eks på 17.mai skal jeg kose meg skikkelig. Forresten spiser jeg ikke sjokolade, boller eller potetgull lengre! Har faktisk aldri lyst på, har mer lyst på noe som metter mer som f.eks en skyr! Det er helt sykt at det har gått ann for jeg er tidligere sjokoholiker Jeg tror nøkkelen ligger i et stabilt blodsukker. Anonymous poster hash: 8e69b...d5f Takk for svar Jeg ligger pr i dag på ca 2500 kcal pr dag (men dette uten å regne med all frukten som går med, spesielt på kvelden) men kan ligge noe over/under siden jeg ikke veier maten min, så blir jo ca mål, og jeg VET jo at det ikke holder, siden det er der man ligger om man skal holde vekten stabil, men er ikke alltid like lett å planlegge slikt, når energien og fibrotåka ødelegger det, men skal høre med samboeren om han hjelper meg når fibroen er slik den er nå om dagen, fungerer veldig dårlig om dagen, men prøver like fullt å holde meg på minst 15 km pr dag, aldri under det. Jeg har det slik at på lørdag spiser jeg en liten japp (en av de to bitene i dobbelpakning) og deler en flaske eplemost med samboeren, og det funker fint, men tror jeg "driter på draget" med at jeg lar meg selv gå på dette at "frukt og grønt er så bra for deg", så jeg spiser betydelig med frukt på kvelder osv, tror det dekker langt mer enn "mellommåltid" Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 Lastet ned appen Lifesum(gratis) og har gått ned 4.5kg på få uker kun ved å telle kalorier. Denne er kjempe enkel. Anonymous poster hash: e02bc...638
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 Lastet ned appen Lifesum(gratis) og har gått ned 4.5kg på få uker kun ved å telle kalorier. Denne er kjempe enkel. Anonymous poster hash: e02bc...638 Takk for tips Skal sjekke den ut Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #17 Skrevet 14. mai 2015 Bytt ut frukt med grønnsaker. Det er stor forskjell.. Husk at "5om dagen" er Max 2 frukt. Resten skal være grønnsaker. Anonymous poster hash: 4f011...bc5
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 Bytt ut frukt med grønnsaker. Det er stor forskjell.. Husk at "5om dagen" er Max 2 frukt. Resten skal være grønnsaker. Anonymous poster hash: 4f011...bc5 Vet egentlig det, men synes grønsakene smaker mer enn bare tamt i forhold til frukten :/ Så når jeg prøver å bytte det ut, holder det maks en uke, også er det tilbake til frukten, men kan jo hende flere små måltider roer/stopper "fråtsingen" av frukt på kvelden. Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Leirha Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 Så flott da at du har gått ned såpass mye ved bare å kutte godis og redusere på porsjonene!Godt jobbet!!Det er bra at du tar det litt over tid, for da blir det en vae, det går inn i det daglige og det bølir da vanskeligere å falle tilbake til gamle uvaner.Noe av det viktigste å tenke når du skal ta av (har jeg merket selv) er at du kan fint få noen tilbakeslag, uten at det har noe å si.Du kan fint unne deg selv noe ekstra godt inni mellom, så lenge det blir nettopp det, innimellom.Nå trenger du å ta neste skritt, det er å se på hav du spiser, hvor ofte du spiser og hvor mye du spiser.Ta det i rolig tempo, en slik omveltning krever tid, ihvertfall hvis du du vil det skal vare. og ikke falle tilbake til det gamle.Bli kjent med matvarer på ny, introduser nye, kutt ut noen, men ikke for mye på en gang, det blir mye å foholde seg til og du kan føle deg oppgitt.Kan fortelle litt hva jeg har gjort, og jeg nådde målet mitt og vel så det, det holdt seg stabilt over tid, men så ble jeg gravid...Så var det på den igjen.Etter fødsel og amming begynte jeg på igjen, og det ble lettere den gang enn første, det holdt seg fint...Så ble jeg gravid igjen Men heldigvis ikke så mye å ta av som første gangen.Jeg kan heller ikke trene, alvorlog astma som ikke lar seg kontrolere med noen medisiner, trener jeg så blir jeg altså veldig syk.Så det er kun kostendring hos meg.Men jeg har lest at skal du ta av, så er det nettopp kostendring som er det viktige, trening er kun en bonus, hvis vi ser på å gå ned i vekt.Du bær ta av max et kg i uken, jeg tok av 1 kg i uka de første 15 kg, så 0,5 kg etter det.Men jeg kunne fint gått ned 1 kg til i uka etter det, men jeg slappet mer av og valgte et roligere tempo.Jeg brukte vektklubben.no som guide, det var veldig greit, for der kan du se hvor mye kalorier all mat innehiolder.Etter en stund ble jeg god til dette selv, når jeg kjente matvarene jeg spiste.jeg spiste 5 måltider til dagen.3 hovedmåltider og 2 mellom/småmåltider.I begynnelsen ble jeg ikke helt mett av dett, da kroppen min var vandt med større porsjoner, en det gikk seg fint til.Så lenge jeg var motivert var dette lett.Men mister du motivasjonen, så er det noe helt annet.Jeg hadde et totalt sett samlet kaloriinntka per uke, noe som gjorde at jeg sparte på noen kalorier slik at jeg kunne skjeie litt ut en dag i uka.Men så var det å holde det til en gang i uka... Var det mandagen fordi det var en bursdagsfeiring, så ble det ingen godis i helgen.Ønsker deg masse lykke til.Jeg skal snart på dette igjen, da jeg igjen er gravid og vet at jeg må kvitte meg med noen kilo etterpå.Men nå er de tnok siste unge, så håper det blir mer varig denne gangen
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har akkurat begynt å bruke slimsmart og har gått ned 2 kilo på 2 uker😊 Hørte andre her som har brukt det, noen med godt hell og andre ikke. Det funker iaf på meg!😊 og jeg har ikke trent da jeg har sittet på rumpa 12 timer om dagen (minst) pga eksamenslesing 👍 bruker iaf å gå opp 5 kilo i denne periode til vanlig 😔 Anonymous poster hash: 3bf52...0fe
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #21 Skrevet 14. mai 2015 Bytt ut potet/pasta/ris med grønnsaker. Kokt blomkål, brokkoli og gulrøtter er enkelt og greit tilbehør. Grønnsakmos erstatter potetstappe helt ypperlig, vær forsiktig med smør/fløte i mosen. Ikke drikk kalorier, vann er den beste drikken. Begrens deg med brødmaten, kjør på med grønnsaker til brødmåltidene også. En tomat til frokost, paprika til lunsj. Anonymous poster hash: 9435c...852
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #22 Skrevet 14. mai 2015 Det er ganske mye kalorier i frukt, så om du spiser 2500 kalorier + en betydelig mengde frukt er det ikke rart vekten står stille... Du skal spise max 2 frukt om dagen! Men om du spiser frokost, lunsj og middag, med max 2 frukt som mellommåltid så har du en fin dag. Da står kvelden igjen. Hva med å droppe frukt på kvelden og heller ta en skyr og en smoothie? En smoothie kan du lage veldig kalorifattig ved å bruke bær. Ta f.eks et glass husholdningssaft uten sukker i blenderen og fyll på med frosne bær. Veldig godt Anonymous poster hash: 5f157...2d9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #23 Skrevet 14. mai 2015 Her må du se på porsjonsstørrelsen. Jeg gikk ned 20 kg uten å trene i det hele tatt! Gikk ikke tur, brukte bil til alt. Og bare ved å skrumpe inn porsjonene. Lite og ofte, så får tarmen noe å bruke, samtidig som sulten ikke river i deg. Gåingen gir deg ikke allverdens hjelp, men du får bevegelse i tårnene og du går derfor oftere på do. Stå på! Anonymous poster hash: 3cb86...65e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #24 Skrevet 14. mai 2015 Her må du se på porsjonsstørrelsen. Jeg gikk ned 20 kg uten å trene i det hele tatt! Gikk ikke tur, brukte bil til alt. Og bare ved å skrumpe inn porsjonene. Lite og ofte, så får tarmen noe å bruke, samtidig som sulten ikke river i deg. Gåingen gir deg ikke allverdens hjelp, men du får bevegelse i tårnene og du går derfor oftere på do. Stå på! Anonymous poster hash: 3cb86...65e Gåingen har ikke med vekttapet å gjøre, men fibroen, for å holde kroppen fra å stivne til og bli mer smertefull, må jeg holde meg aktiv. Skal helt klart gå bedre over maten Anonymous poster hash: fcfb5...f1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #25 Skrevet 14. mai 2015 Trening betyr ingenting for vektnedgang, det er KUN matinntak som er viktig! De nyeste studiene som kom ut nå på vårparten underbygger dette. Anonymous poster hash: 038e4...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå