Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Hun blir 4 år i oktober og fikk tohjulssykkel for et år siden og har støttehjul på den. Den er blitt minimalt brukt siden hun virkelig hater den sykkelen og etter 10 meter er det sutring og grining og hun vil ikke sykle mer, bare trille den. Hun synes den er kjempe skummel. Hun foretrekker trehuljssykkelen sin og suser avgårde på den. Hun elsker den sykkelen og sykler den gjerne til barnehagen. Samtidig ser jeg at de andre på avdelingen som sykler rundt suser avgårde på tohjulssyklene sine med støttehjul. Jeg og pappaen lar henne ta det i sitt tempo og lar henne få begynne med den andre sykkelen når hun selv vil, ikke når vi vil. Andre foreldre, venner av oss, har kommentert at hun begynner vel å bli for stor for trehjulssykkelen osv. Anonymous poster hash: b6451...862
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Hun er 4!... La henne kose seg Anonymous poster hash: 4cb14...3a4
Twintipp og himmelblå Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Det er jo ingen fysisk eller psykologisk fare forbundet med det, men utifra et normalitetsperspektiv er jeg nok enig med vennene deres. En 4 åring på trehjulssykkel er nok mer uvanlig enn normalt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Blir 4 i oktober? Hun er jo bare 3.5. Min på 3.5 koser seg med sparkesykkel hjemme og trehjulssykkel i barnehagen. Hadde ikke komt på at hun var for stor til det. Anonymous poster hash: 4cccf...0e6
Mamma_til_2 Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Slapp av hun begynner og sykle når hun føler seg trygg på den, barn er forskjellig, mine to jenter er helt forskjellig når s det kommer til sykling, når eldste var 3.5 år syklet hun uten støttehjul, lillesøster mestere det ikke med støttehjul enda men bruker sparkesykkelen! Men ikke la henne glemme sykkelen litt trening av og til er fint men ikke press henne ☺☺ eller gr på andre foreldre for barn er forskjellige ☺
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Ikke sent ute - kjøp en løpesykkel (får billig hos biltema) Da får hun inn balansen, så går det mer eller mindre av seg selv! Anonymous poster hash: f774c...0a1
Førstemann Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 La henne ta det i sitt eget tempo. Vår eldste syklet ikke på to hjul (uten støttehjul riktignok) før hun var 8. Hun hatet sykkelen, helt til hun plutselig bestemte seg og da gikk det jo på 1-2-3
overlord Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Hun er litt stor til trehjulsykkel ja. Hva med å kjøpe balansesykkel? Gjør overgangen til tohjulsykkel enkel.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Ser ingen grunn til å stresse med dette altså. Mine barn har lekt med trehjulsykler, sparkesykler og traktorer til de begynte på skolen. Har 4 barn mellom 6 og 14 år, alle har lært å sykle uten støttehjul sommeren før skolestart. Da har vi pushet på for å lære det, før det har vi bare latt de leke som de vil med syklene sine. Anonymous poster hash: edc9c...0a8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Det er ingen grunn til å presse henne til å bruke 2 hjulssykkelen foreløpig. For 50 år siden var det vanlig å lære å sykle når du var omtrene 7-10 år. Selv om mange 4 åringer kan lære det teknisk sett er de ikke modne nok til å beregne fart, avstand og trafikk. At din datter ikke vil bruke tohjulssykkelen tyder bare på at hun er smart. Sett hele sykkelen vekk. Om et års tid kjøper dere en balansesykkel som hun kan leke seg med. Når hun mestrer den godt og liker å holde på med den kan dere vurdere å ta frem tohjulssykkelen igjen. Pass da på at den er så liten at hun kan stå støtt med begge føtter på bakken når hun sitter på setet. Anonymous poster hash: 9e49d...17c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Datteren min blir 4 i sept og hun klarer ikke sykle på 2 hjulssykkelen sin,hun får ikke pedalene rundt og blir sittende å bremse. Så her er det fortsatt trehjulssykkel. Anonymous poster hash: 60eb2...393
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Har selv en gutt på 3.5 år å han har ikke syklet på sykkel med støttehjul mer en ca en måned,DA løste det seg endelig Løpehjul syns småen er kjempe skummelt,men vanlig sykkel med støttehjul syns han er veldig kjekt nå Anonymous poster hash: b8761...6b4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 Eldste min nektet å ta av støttehjulene helt til han var rett over 6 år. Jeg lært ikke å sykle før jeg var 7. Samboer var 3-4. Det er ingen regel for når de skal lære å sykle. La henne holde på med det hun føler seg trygg på Anonymous poster hash: a819f...48b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 Vel, min er snart 7 år og rett og slett piss redd for å sykle..... langt unna å klare det. Anonymous poster hash: 81878...e3f
Leirha Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 MIne eldste begynte å sykle rett før de var 5 år, har aldri tenkt over at det kan være sent, eller tidlig.Yngste blir 3 nå, og er overhodet IKKE klar til å lære å sykle, så det er ikke noe vi har tenkt å tvinge på ham.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 I dag er hun kanskje sent ute, men jeg brukte 3-hjulssykkel til jeg begynte på skolen, og jeg var ikke senere enn de rundt meg. I løpet av noen uker var jeg en racer på sykkelen, så jeg kan ikke se at det hadde noen betydning at jeg ikke begynte før. Har for øvrig et barn som blir 4 i august og er på samme nivå som ditt. Akkurat på dette punktet lar jeg ham bestemme helt selv. Anonymous poster hash: 2ba1a...067
soleia Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Eldste var 5, minste 4,5 då dei lærte å sykle. 6 åringen fer likevel framleis i full fart med trehjulssyklane i barnehagen. Dei hadde først løpesyklar, og fekk inn balansen på den før dei fekk vanleg trøsykkel. Minste fekk trøsykkelen nokre månader før 4 årsdagen, men var ikkje motivert/våga ikkje å sykle, men då vi tok den fram att til våren og han endeleg fann ut at han ville prøve, så klarte han det ganske raskt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Takk for alle svar Vi gidder ikke presse henne. Vil at hun skal kose seg med sykling og aktivitet, ikke hate det fordi hun egentlig er redd Hun vet hun alltid har mulighet til å sykle på den andre så får ta det som det kommer så får de andre foreldrene si hva de vil Anonymous poster hash: b6451...862
NormaJean Skrevet 11. mai 2015 #19 Skrevet 11. mai 2015 Tror at de fleste barn lærer seg å sykle i sitt eget tempo! Men vi har god erfaring med å bruke løpesykkel! Mine begynte å sykle på 2 hjul som 4 åring og 3,5 åring. Men så gikk de i en bhg som tilrettela for sykling inne på området og på fotballbanen
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Hun blir 4 år i oktober og fikk tohjulssykkel for et år siden og har støttehjul på den. Den er blitt minimalt brukt siden hun virkelig hater den sykkelen og etter 10 meter er det sutring og grining og hun vil ikke sykle mer, bare trille den. Hun synes den er kjempe skummel. Hun foretrekker trehuljssykkelen sin og suser avgårde på den. Hun elsker den sykkelen og sykler den gjerne til barnehagen. Samtidig ser jeg at de andre på avdelingen som sykler rundt suser avgårde på tohjulssyklene sine med støttehjul. Jeg og pappaen lar henne ta det i sitt tempo og lar henne få begynne med den andre sykkelen når hun selv vil, ikke når vi vil. Andre foreldre, venner av oss, har kommentert at hun begynner vel å bli for stor for trehjulssykkelen osv. Anonymous poster hash: b6451...862 Det er individuellt. Det lærer hun tidsnok Anonymous poster hash: 36ea4...ba6
Lykken_er_tre Skrevet 11. mai 2015 #21 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har en gutt på 4.5 år (jepp såpass "gammel"). som ikke liker sykkelen sin i det hele tatt. Han kan til nød bruke den om bakken er helt flat, litt nedoverbakke og han går av og triller den På sparkesykkel derimot er han helt rå, suser avgårde uten frykt. Tror han føler at han har mer kontroll på den og har ingen problemer med å la han få styre på i sitt eget tempo. En dag sykler han nok, og om ikke så får han få seg sparkesykkel for voksne når den tid kommer
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #22 Skrevet 11. mai 2015 Det er ingen grunn til å presse henne til å bruke 2 hjulssykkelen foreløpig. For 50 år siden var det vanlig å lære å sykle når du var omtrene 7-10 år. Selv om mange 4 åringer kan lære det teknisk sett er de ikke modne nok til å beregne fart, avstand og trafikk. At din datter ikke vil bruke tohjulssykkelen tyder bare på at hun er smart. Sett hele sykkelen vekk. Om et års tid kjøper dere en balansesykkel som hun kan leke seg med. Når hun mestrer den godt og liker å holde på med den kan dere vurdere å ta frem tohjulssykkelen igjen. Pass da på at den er så liten at hun kan stå støtt med begge føtter på bakken når hun sitter på setet. Anonymous poster hash: 9e49d...17c Hahahahahaha, tuller du?? At hun ikke vil sykle på 2-hjulssykkel ennå tyder på at hun er smart?? Mitt barn lærte seg å sykle uten støttehjul før fylte 4 år. Betyr det at hun ikke er smart nok til å forstå at hun er "for liten" til å sykle? Anonymous poster hash: 42e7a...275
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #23 Skrevet 11. mai 2015 Kjøp løpesykkel uten pedaler, det er genialt! Anonymous poster hash: d146c...457
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #24 Skrevet 11. mai 2015 Det er ingen grunn til å presse henne til å bruke 2 hjulssykkelen foreløpig. For 50 år siden var det vanlig å lære å sykle når du var omtrene 7-10 år. Selv om mange 4 åringer kan lære det teknisk sett er de ikke modne nok til å beregne fart, avstand og trafikk. At din datter ikke vil bruke tohjulssykkelen tyder bare på at hun er smart. Sett hele sykkelen vekk. Om et års tid kjøper dere en balansesykkel som hun kan leke seg med. Når hun mestrer den godt og liker å holde på med den kan dere vurdere å ta frem tohjulssykkelen igjen. Pass da på at den er så liten at hun kan stå støtt med begge føtter på bakken når hun sitter på setet. Anonymous poster hash: 9e49d...17c Hahahahahaha, tuller du?? At hun ikke vil sykle på 2-hjulssykkel ennå tyder på at hun er smart?? Mitt barn lærte seg å sykle uten støttehjul før fylte 4 år. Betyr det at hun ikke er smart nok til å forstå at hun er "for liten" til å sykle? Anonymous poster hash: 42e7a...275 At hun mestrer balansen betyr jo ikke hat hun mestrer å beregne fart, avstant, bremselengde, svingradius osv. At hun kan tråkke sykkelen framover betyr ikke at hun vil mestre dette om det skulle dukke opp en hindring i veien, om det sukke dukke opp noe i sidesynet, at hun skjønner at hun forsatt skal kikke framover selv om det skjer noe spennede på siden av veien, at hun kan holde seg på kanten og ikke plutselig skjene ut midt i veien osv:) Anonymous poster hash: deb2f...9f6
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #25 Skrevet 11. mai 2015 Kjøp løpesykkel uten pedaler, det er genialt! Anonymous poster hash: d146c...457 Men løpesykkel er ofte mer skummelt for barn for er litt forsiktige,sykkel med støttehjul føler de seg mer trygge med. Anonymous poster hash: b8761...6b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå