Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har fått astma og begynte på medisiner for to uker siden. Jeg har blitt MYE bedre, men er fortsatt ganske slimete innimellom, får noen små anfall av tungpust av og til og blir tungpusten om jeg gjør noe mer enn å gå i rolig tempo. Holder jeg meg i ro går det ganske greit, men er fortsatt litt tung på morgenen og kvelden. Klarer ikke å bli enig med meg selv om jeg skal be om videre sykemelding eller ikke. Jobber på sykehjem, hadde jeg hatt kontorjobb hadde jeg Ikke vært i tvil, jeg hadde gått på jobb. Hva syns dere? Anonymous poster hash: 41d48...f28 Anonymous poster hash: b7823...034
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Kom deg på jobb! Anonymous poster hash: 3f8cf...503
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Gå på jobb, ta ting i ditt tempo så godt det går. Du har jo medisinen også! Ventolinen min er en trygghet når det trengs litt ekstra av meg, da vet jeg at jeg har en mulighet! Anonymous poster hash: 7c40c...43f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har ikke fått noe jeg kan ta ved behov, kun fast morgen og kveld. Kan dessverre ikke ta ting i mitt eget tempo på jobb, da blir ikke ting gjort til rett tid rett og slett. Det går utover både pasienter og kollegaer. Det er derfor jeg er i tvil. Hadde det bare gått utover meg selv hadde der vært noe annet. Og ja, jeg har medisinen, men det tar en stund før det funker når man akkurat har fått diagnosen og medisiner. Anonymous poster hash: b7823...034
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Hold deg hjemme , da får man mulig vikar på jobb . Jobba i helsevesen i 10 år, vet hvor vondt det er å ikke strekke tii på jobb ( ingenting som heter ta det i ditt tempo når man er syk i helsevesen ) og kollegaer blir frustrerte da man må gjøre en god del mer jobb selv . Anonymous poster hash: 5ad3f...781
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 haha, eget tempo på sykehjem ja, den var god! Be om forlenget sykmelding, og spør om du kan få gå på toppen kanskje? Slik at de setter inn en vikar for deg, og du kan jobbe i ditt tempo. Da får du en god følelse av om du nærmer deg klar, og kollegene dine vil få avlastning
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #7 Skrevet 10. mai 2015 Jeg ville tenkt gradert sykmelding og tilrettelegging på jobb. Anonymous poster hash: 095d4...222
*Miss Marple* Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Er ikke dette noe du bør diskutere med legen din? Det er jo umulig for oss å vite om du bør presse deg eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Jo, og jeg har fått legetime i dag, men ville bare ha litt innspill på en dag der legekontoret var stengt:) Har vært så mye sykemeldt det siste året (brudd x 2, bronkitt og nå astma) så det føles litt bedre når andre kan bekrefte at de ikke bare syns jeg er "pysete". Teit, I know... Anonymous poster hash: b7823...034
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Gi beskjed til arbeidsgiver om at du er frisk nok til å jobbe, men at du ikke kan bevege deg fort. Anonymous poster hash: 85c67...0e4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Du er da ikke syk. Dette tror jeg må være en av de dårligste grunnene til å være sykemeldt. Kom deg på jobb, lathans! Anonymous poster hash: 408c7...bba
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Å ikke få puste skikkelig er den dårligste grunnen du har hørt til å være sykemeldt? Etter å ha gått på jobb med brukket tå, bekken som skriker i protest (sliter etter graviditet) og brukket halebein så vil jeg ikke helt kalle meg lathans. Men det kan godt være jeg er pysete i denne situasjonen. Får bare litt panikk når jeg føler jeg ikke får nok luft og vet at dagene på jobb er fysisk tunge. Anonymous poster hash: b7823...034
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 I helsevesenet må man faktisk være til stede 100 prosent . Man kan ikke være i dårlig form og ta seg av andre som er syke Anonymous poster hash: 5ad3f...781
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 I helsevesenet må man faktisk være til stede 100 prosent . Man kan ikke være i dårlig form og ta seg av andre som er syke Anonymous poster hash: 5ad3f...781 Det kommer ganske mye an på hvilken jobb innen helsevesenet du har. For hva vi vet har sjefen til HI mulighet til å sette henne til lett kontorarbeid noen dager. Det er ikke alle i helsevesenet som trenger å løpe bena av seg hver dag. Anonymous poster hash: 85c67...0e4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 Synes du skal komme deg litt mer på bena først.... God bedring! Men synes også du skal be om Ventoline!! Den tar du 5-10 min før den andre, da får du bedre opptak og virkning av den preventive medisinen! Og så kan du bruke Ventoline ved behov gjennom dagen for å lette litt. Anonymous poster hash: 5ac24...bf1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Å ikke få puste skikkelig er den dårligste grunnen du har hørt til å være sykemeldt? Etter å ha gått på jobb med brukket tå, bekken som skriker i protest (sliter etter graviditet) og brukket halebein så vil jeg ikke helt kalle meg lathans. Men det kan godt være jeg er pysete i denne situasjonen. Får bare litt panikk når jeg føler jeg ikke får nok luft og vet at dagene på jobb er fysisk tunge. Anonymous poster hash: b7823...034 Å få astma betyr at du nylig har fått diagnose og medisiner. Akutt astma med mulig død hvis du ikke får medisin har du ikke. Å ikke få puste er vel å overdrive. Tungpust er vel mer riktig. Og du løper vel ikke maraton på jobb? Har selv fått diagnose astma i voksen alder og kjenner til slim og tung pust. Jeg synes du har lav arbeidsmoral og jeg er glad jeg ikke jobber med en arbeidssky person som deg. Du skaper dårlig stemning på jobb. Anonymous poster hash: 408c7...bba
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Hvordan gikk det hos legen, hva ble det til hi? Anonymous poster hash: 63ddd...442
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Når man har astma så har man godt av å være i aktivitet! Det verste man kan gjøre er å sette seg ned. Faktisk aldri hørt om sm fra jobb pga astma... Begynt å tren, spis sunt og gå på jobb! Anonymous poster hash: c6f93...77d
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #19 Skrevet 11. mai 2015 Jeg sa ikke at jeg ikke får puste, sa at jeg ikke får puste skikkelig. Er en stor forskjell der. Jeg jobber som sagt på sykehjem, så har eb fysisk tung jobb. Som de fleste andre sykehjem er vi underbemannet og har såvidt tid til pause. For å illustrere så har jeg gått med skritteller på jobb noen ganger, kommer aldri under 10 000 skritt på en vakt. Har fått Ventolin nå, så da kan jeg ta det de travleste tidene, og er sykemeldt 50% for å kunne hente meg inn igjen (slitsomt å gå slik). Har også fått henvisning til lungespesialist siden jeg vissnok skulle respondert bedre på medisinene enn det jeg har, men håper at Ventolinen skal funke så bra at jeg slipper det. Det at jeg ikke vil gå på jobb på halv maskin og dermed legge mer belastning på mine kollegaer er ikke lav arbeidamoral, det er sunn fornuft. Er jeg på jobb så er jeg på jobb, da skal jeg utføre arbeidsoppgavene mine tilfredsstillende. Tenk selv, ville du hatt en kollega som orket mindre og dermed ble det mer jobb på deg, eller ville du hatt en vikar med deg som kunne gi 100%? Anonymous poster hash: b7823...034
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Jeg sa ikke at jeg ikke får puste, sa at jeg ikke får puste skikkelig. Er en stor forskjell der. Jeg jobber som sagt på sykehjem, så har eb fysisk tung jobb. Som de fleste andre sykehjem er vi underbemannet og har såvidt tid til pause. For å illustrere så har jeg gått med skritteller på jobb noen ganger, kommer aldri under 10 000 skritt på en vakt. Har fått Ventolin nå, så da kan jeg ta det de travleste tidene, og er sykemeldt 50% for å kunne hente meg inn igjen (slitsomt å gå slik). Har også fått henvisning til lungespesialist siden jeg vissnok skulle respondert bedre på medisinene enn det jeg har, men håper at Ventolinen skal funke så bra at jeg slipper det. Det at jeg ikke vil gå på jobb på halv maskin og dermed legge mer belastning på mine kollegaer er ikke lav arbeidamoral, det er sunn fornuft. Er jeg på jobb så er jeg på jobb, da skal jeg utføre arbeidsoppgavene mine tilfredsstillende. Tenk selv, ville du hatt en kollega som orket mindre og dermed ble det mer jobb på deg, eller ville du hatt en vikar med deg som kunne gi 100%? Anonymous poster hash: b7823...034 Jeg vet hvordan du har det hi. Jeg er sykmeldt fra jobb i barnehage og har gått for halv maskin en god stund før sykemelding. Som i din jobb fungerer det dårlig når ikke alle ansatte trekker lasset, det er tungt for kollegaer og det er tungt for en selv. Det er ikke tid til å gjøre ting i eget tempo, man jobber med mennesker og man må være100 % til stede. Jeg synes 50% høres fornuftig ut, god bedring Anonymous poster hash: 63ddd...442
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #21 Skrevet 11. mai 2015 Når man har astma så har man godt av å være i aktivitet! Det verste man kan gjøre er å sette seg ned. Faktisk aldri hørt om sm fra jobb pga astma... Begynt å tren, spis sunt og gå på jobb! Anonymous poster hash: c6f93...77d Har du astma selv? Selv om du aldri har hørt om det, så betyr det ikke at det ikke skjer. Astma finnes i mange forskjellige alvorlighetsgrader, og får en ikke puste så er det jo ikke bare å trene og komme seg på jobb.......... Anonymous poster hash: 63ddd...442
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #22 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har tro på at det å være fysisk aktiv kan være bra for astma, jeg har vertfall fått et spark bak til å bli mer aktiv nå. Men jeg er nødt til å få det under kontroll først, det nytter ikke å gjøre så mye når man er pest etter å ha gått opp trappa. Men med riktige medisiner så har jeg troen på at det å komme skikkelig i form og være aktiv kan ha en positiv innvirkning. Anonymous poster hash: b7823...034
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #23 Skrevet 11. mai 2015 Når man har astma så har man godt av å være i aktivitet! Det verste man kan gjøre er å sette seg ned. Faktisk aldri hørt om sm fra jobb pga astma... Begynt å tren, spis sunt og gå på jobb! Anonymous poster hash: c6f93...77d Joda, på sett og vis har du rett. Aktivitet er sunt for astmatikere, som det er for alle. Det e bare det at aktivitet for en med astma ikke nødvendigvis er det samme som aktivitet for andre. Ikke alle astmatikere er som Marit Bjørgen. I mine dårligste perioder må jeg sette meg ned og hvile etter å ha hengt opp 10 truser. Det å ikke få nok luft tapper deg for energi fortere enn du aner. Du kan gjøre et lite forsøk: Putt et sugerør i munnen og ei klype på nesa, gå opp og ned trappa et par ganger, heng opp ei vask, skift sengetøy. Når du synes det blir for lite luft - ikke ta ut sugerøret, det kan nemlig ikke astmatikere! Etter en halvtime med sugerørpustng så leser du innlegget ditt igjen... Anonymous poster hash: 4069d...71c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #24 Skrevet 11. mai 2015 Når man har astma så har man godt av å være i aktivitet! Det verste man kan gjøre er å sette seg ned. Faktisk aldri hørt om sm fra jobb pga astma... Begynt å tren, spis sunt og gå på jobb! Anonymous poster hash: c6f93...77d Har du astma selv? Selv om du aldri har hørt om det, så betyr det ikke at det ikke skjer. Astma finnes i mange forskjellige alvorlighetsgrader, og får en ikke puste så er det jo ikke bare å trene og komme seg på jobb.......... Anonymous poster hash: 63ddd...442 Ja, det har jeg. Måtte flytte fra Norge i vinterhalvåret når jeg var barn. Så ulike alvorlighetsgrader vet jeg også om. Når man har astma er det helt avgjørende å trene, for da trener man lungene. Men skjønner at HI må komme seg på beina først. Men det å ikke jobbe og bare sette seg ned han fort ha motsatt effekt enn det en sm er ment til. Anonymous poster hash: c6f93...77d
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #25 Skrevet 11. mai 2015 Mange her som ikke har satt sine ben på sykehjem, ser jeg 😉 Jeg anbefaler deg aktiv sykemelding. DA kan du ta det i ditt tempo. Jobben leier inn vikar, og du går "oppå" og gjør det du er i stand til. Lykke til og god bedring! Anonymous poster hash: 27d11...21b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå