Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #26 Skrevet 10. mai 2015 Følg drømmen di, såfremt du har økonomi til det Anonymous poster hash: 215b0...5c4
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #27 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har nå bodd 3 år i Tyrkia alene med min sønn så hopp i det! Jeg her heller ikke mye familie i Norge, men her nede har vi fått en stor ny "familie" av folk som bryr seg. Sønnen min har norsk, samfunnsfag og religion via globalskolen, som er et tilbud over internett til norske barn som bor i utlandet. Dersom dette er en liten øy med kun offentlig skole ville jeg ha flyttet ned tidlig slik at i alle fall 1.klassingen kunne lært seg mest mulig gresk før skolestart. Mest sannsylig så mister dere medlemskap i folketryden etterhvert, og det vil ta deg 3 år for å arbeide opp igjen fulle rettigheter. Her må jeg legge til at f.eks. svenske arbeidere kun trenger å jobbe i 3 mnd i Norge for å få fulle rettigheter. Jeg mener det er i hovedsak uføredelen som trenger 3 års opparbeidelse igjen, alt det andre får du når du begynner å jobbe i Norge igjen. Dersom du ikke er medlem i folketrygden, så mister du barnetrygd og skattefordelen av å være enslig forsørger. Vær også obs på at norsk reiseforsikring kun gjelder om du er medlem i folketrygden, så kjøp heller en helseforsikring i Hellas. Blir dere boende der ville kan det være lurt å sjekke og eventuelt opprette pensjonsparing på egenhånd. Når vi flyttet hit hadde jeg en tanke som hjalp meg: Hva er det værste som kan skje? Ok, mulig alt ble dritt og vi måtte flytte opp igjen til jul, vel så måtte vi bare ha gjort det da. Det ville ikke vært verdens undergang. Anonymous poster hash: 90c25...6c1 Hva jobber du med? Anonymous poster hash: ca773...460
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #28 Skrevet 10. mai 2015 Å flytte utenlands med barna hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot.Men økonomisk ville jeg tengt meg godt om:- hva skal du leve av? Greit nok at du har arbeid penger og mener du kan klare deg uten fast jobb. Men det koster penger å ha bolig, forsørge bar og ikke minst ha et sikkerhetsnett i form av helseforsikring etc.- det koster å ha barna på skole. Veldig mange grekere betaler for privatskole/privatundervianing i tillegg til offentlig skole- du mister medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at du ikke får dekket evt legehjelp, operasjoner, tannlege osv selv om du plutselig bestemmer deg for å komme hjem til Norge. Tenk deg at du plutselig trenger en nyretransplantasjon eller en blindtarmoperasjon. Eller noe så "enkelt" som at du brekker benet. Hva gjør du da? Du mister også dine pensjonsrettigheter. Dette er verdt å tenke på og ta med i regnestykket. Har du råd til dette?- har du et sikkerhetsnett der du vil flytte til? Hva om du blir syk - hvem skal ta seg av barna da?Osv osv osvAnonymous poster hash: fd4d4...c2e Jeg er helt enig i at dette er noe man bør tenke igjennom. Når det er sagt så gipser de faktisk bein i utlandet også. Som sagt så bor vi for tiden i Tyrkia, jeg har helseforsikring her og var innom et sykehus her for å sjekke at jeg ikke hadde brukket en tå samt ta blodprøver. Alt ble fikset ganske fort der, legen snakket engelsk og alt ble dekket av den forsikringen jeg har, trengte ikke en gang å betale egenandel. Anonymous poster hash: 90c25...6c1 Selvfølgelig gidder de bein i utlandet også! Men det er viktig å sette seg inn i landets helsevesen, hva man trenger av helseforsikring, hva evt, egenandeler koster osv. Det er i det hele tatt svært få land hvor vi er dekket slik som i Norge, og en vanlig norsk reiseforsikring vil selvfølgelig ikke dekke deg om du flytter til utlandet!! Man kan ikke reise "hjem" til Norge for å benytte det norske helsevesenet igjen dersom man blir syk og kanskje ville foretrukket oppfølging i Norge Anonymous poster hash: fd4d4...c2e
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #29 Skrevet 10. mai 2015 Å flytte utenlands med barna hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot. Men økonomisk ville jeg tengt meg godt om: - hva skal du leve av? Greit nok at du har arbeid penger og mener du kan klare deg uten fast jobb. Men det koster penger å ha bolig, forsørge bar og ikke minst ha et sikkerhetsnett i form av helseforsikring etc. - det koster å ha barna på skole. Veldig mange grekere betaler for privatskole/privatundervianing i tillegg til offentlig skole - du mister medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at du ikke får dekket evt legehjelp, operasjoner, tannlege osv selv om du plutselig bestemmer deg for å komme hjem til Norge. Tenk deg at du plutselig trenger en nyretransplantasjon eller en blindtarmoperasjon. Eller noe så "enkelt" som at du brekker benet. Hva gjør du da? Du mister også dine pensjonsrettigheter. Dette er verdt å tenke på og ta med i regnestykket. Har du råd til dette? - har du et sikkerhetsnett der du vil flytte til? Hva om du blir syk - hvem skal ta seg av barna da? Osv osv osvAnonymous poster hash: fd4d4...c2e Ja, det er mye å tenke gjennom! Jeg får vel den pensjonen jeg har opparbeidet meg til nå? Anonymous poster hash: c2c19...d58 Nei, det er ikke gitt at du gjør det. Flytter du utenlands mister du rettighetene dine i Norge. Du vil da f.eks ikke automatisk kunne få pensjon av det du har opparbeidet deg til nå Anonymous poster hash: fd4d4...c2e
Pigalopp:-) Skrevet 10. mai 2015 #30 Skrevet 10. mai 2015 Så heldig du er som har økonomi til å følge drømmen, eller prøve den ut ihvertfall til å begynne med. Hopp i det - lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2015 #31 Skrevet 10. mai 2015 Å flytte utenlands med barna hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot. Men økonomisk ville jeg tengt meg godt om: - hva skal du leve av? Greit nok at du har arbeid penger og mener du kan klare deg uten fast jobb. Men det koster penger å ha bolig, forsørge bar og ikke minst ha et sikkerhetsnett i form av helseforsikring etc. - det koster å ha barna på skole. Veldig mange grekere betaler for privatskole/privatundervianing i tillegg til offentlig skole - du mister medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at du ikke får dekket evt legehjelp, operasjoner, tannlege osv selv om du plutselig bestemmer deg for å komme hjem til Norge. Tenk deg at du plutselig trenger en nyretransplantasjon eller en blindtarmoperasjon. Eller noe så "enkelt" som at du brekker benet. Hva gjør du da? Du mister også dine pensjonsrettigheter. Dette er verdt å tenke på og ta med i regnestykket. Har du råd til dette? - har du et sikkerhetsnett der du vil flytte til? Hva om du blir syk - hvem skal ta seg av barna da? Osv osv osvAnonymous poster hash: fd4d4...c2e Ja, det er mye å tenke gjennom! Jeg får vel den pensjonen jeg har opparbeidet meg til nå? Anonymous poster hash: c2c19...d58 Nei, det er ikke gitt at du gjør det. Flytter du utenlands mister du rettighetene dine i Norge. Du vil da f.eks ikke automatisk kunne få pensjon av det du har opparbeidet deg til nå Anonymous poster hash: fd4d4...c2e Jeg får visst ta med meg pensjonen dersom jeg har bodd i Norge mer enn 20 år etter fylte 16 år, og det har jeg. Anonymous poster hash: c2c19...d58
Gjest Skrevet 11. mai 2015 #32 Skrevet 11. mai 2015 Hei Kan du sende meg et pm ang hva jeg må gjøre for å forberede flytting til Hellas? Vurderer sterkt å ta med to yngste for å bo borte 1 år eller 2. De to eldste er voksne, så de klarer seg selv her i Norge
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #34 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har nå bodd 3 år i Tyrkia alene med min sønn så hopp i det! Jeg her heller ikke mye familie i Norge, men her nede har vi fått en stor ny "familie" av folk som bryr seg. Sønnen min har norsk, samfunnsfag og religion via globalskolen, som er et tilbud over internett til norske barn som bor i utlandet. Dersom dette er en liten øy med kun offentlig skole ville jeg ha flyttet ned tidlig slik at i alle fall 1.klassingen kunne lært seg mest mulig gresk før skolestart. Mest sannsylig så mister dere medlemskap i folketryden etterhvert, og det vil ta deg 3 år for å arbeide opp igjen fulle rettigheter. Her må jeg legge til at f.eks. svenske arbeidere kun trenger å jobbe i 3 mnd i Norge for å få fulle rettigheter. Jeg mener det er i hovedsak uføredelen som trenger 3 års opparbeidelse igjen, alt det andre får du når du begynner å jobbe i Norge igjen. Dersom du ikke er medlem i folketrygden, så mister du barnetrygd og skattefordelen av å være enslig forsørger. Vær også obs på at norsk reiseforsikring kun gjelder om du er medlem i folketrygden, så kjøp heller en helseforsikring i Hellas. Blir dere boende der ville kan det være lurt å sjekke og eventuelt opprette pensjonsparing på egenhånd. Når vi flyttet hit hadde jeg en tanke som hjalp meg: Hva er det værste som kan skje? Ok, mulig alt ble dritt og vi måtte flytte opp igjen til jul, vel så måtte vi bare ha gjort det da. Det ville ikke vært verdens undergang. Anonymous poster hash: 90c25...6c1 Hva jobber du med? Anonymous poster hash: ca773...460 Jeg jobber som web-utvikler, hadde hjemmekontor her i Tyrkia i 2 år, men dette 3. året har jeg vært student via nettet. Har ikke angret en dag på at vi har gjort dette! Anonymous poster hash: 90c25...6c1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #35 Skrevet 11. mai 2015 Å flytte utenlands med barna hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot. Men økonomisk ville jeg tengt meg godt om: - hva skal du leve av? Greit nok at du har arbeid penger og mener du kan klare deg uten fast jobb. Men det koster penger å ha bolig, forsørge bar og ikke minst ha et sikkerhetsnett i form av helseforsikring etc. - det koster å ha barna på skole. Veldig mange grekere betaler for privatskole/privatundervianing i tillegg til offentlig skole - du mister medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at du ikke får dekket evt legehjelp, operasjoner, tannlege osv selv om du plutselig bestemmer deg for å komme hjem til Norge. Tenk deg at du plutselig trenger en nyretransplantasjon eller en blindtarmoperasjon. Eller noe så "enkelt" som at du brekker benet. Hva gjør du da? Du mister også dine pensjonsrettigheter. Dette er verdt å tenke på og ta med i regnestykket. Har du råd til dette? - har du et sikkerhetsnett der du vil flytte til? Hva om du blir syk - hvem skal ta seg av barna da? Osv osv osvAnonymous poster hash: fd4d4...c2e Ja, det er mye å tenke gjennom! Jeg får vel den pensjonen jeg har opparbeidet meg til nå? Anonymous poster hash: c2c19...d58 Nei, det er ikke gitt at du gjør det. Flytter du utenlands mister du rettighetene dine i Norge. Du vil da f.eks ikke automatisk kunne få pensjon av det du har opparbeidet deg til nåAnonymous poster hash: fd4d4...c2e Jeg får visst ta med meg pensjonen dersom jeg har bodd i Norge mer enn 20 år etter fylte 16 år, og det har jeg. Anonymous poster hash: c2c19...d58 Du kam ikke automatisk eksportere de norske rettighetene dine. Men det er mulig du kan overføre de til et annet europeisk land Det betyr alstå ikke at du kan komme hjem igjen dersom du blir syk og forvente å kvalifisere til f.eks sykepenger, uførepensjon eller alderspensjon når den tid kommer. Anonymous poster hash: fd4d4...c2e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #36 Skrevet 11. mai 2015 https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Medlemskap+i+folketrygden#chapter-1 Anonymous poster hash: fd4d4...c2e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #37 Skrevet 11. mai 2015 Husk at du må betale skatt til Norge i 5 år etter du har flyttet (tror det var formueskatt, men sjekk). Beholder du bolig i Norge vil de ikke anse deg som utflyttet heller. Sjekk med skatteetaten. Har du formue vil jeg på det sterkeste anbefale å IKKE ha penger i en gresk bank. Hellas er på randen til statsbankrott, går ting virkelig galt vil du plutselig en mandag ikke kunne ta ut dine penger fra banken. Det høres drastisk ut men Alexis Tsipras og gjengen hans virker som de har mistet grep om realiteten, og resten av euro-landene er mektig lei. De planlegger kanskje ikke Grexit men det kan skje det skje ved et uhell. Vær obs! Anonymous poster hash: 16bea...ffb Det er viktig å være klar over at helserettigheter i Norge reguleres av folketrygdloven -skatteetaten vurderer etter folkeregisterloven. Ergo; selv om skatteetaten vurderer deg som bosatt, er du ift helserettigheter ikke ansett som bosatt hvis du flytter med hensikt om å oppholde deg i utlandet i mer enn 1 år eller 6 mnd i flere påfølgende år (folketrygdloven). Du har da helserettigheter på lik linje med turister i Norge. Hvordan helsetilbudet er i Hellas aner jeg ingenting om, så det skal jeg ikke uttale meg om, men mange ønsker å reise hjem til Norge å få behandling dersom de blir syke og feks må gjennomgå løpende behandling/ operasjon etc, og det har de ikke rett til når de har flyttet ut. Anonymous poster hash: 86f6f...042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå