Gå til innhold

Flytte med barna og flytte til Hellas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enebarn og har nesten ingen familie igjen etter at begge foreldrene mine har gått bort. Jeg er alene med to barn. Datteren min går i barnehagen og sønnen min går i første klasse.

Jeg har arvet barndomshjemmet som er verdt ganske mange millioner. Pluss at jeg har arvet nok penger til å klare meg uten fast jobb.

Nå har jeg så lyst til å ta meg meg barna (er 100 prosent alene med dem) og flytte til en liten gresk øy vi har feriert på i mage år. Jeg har både greske og norske venner der. Øya har alle fasiliteter, skole og barnehage.

Hvis jeg flytter er det permanent. Har så lyst til å følge hjertet mitt og flytte!

Men er det greit når man har barn? Vil de ta skade av det på noen måte tror dere? Det er et utrolig fint sted for barn å vokse opp.

Anonymous poster hash: c2c19...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldig du er <3 drømmer om det samme :)

Anonymous poster hash: 0c290...df5

Skrevet

Nei, hvorfor skal barna ta skade av det? De er fortsatt små, og du sier selv at det er et barnevennlig sted. Gjør det du føler er riktig for dere. Selv om du flytter ned med tanke om å bli for godt, har dere jo fortsatt mulighet til å flytte tilbake igjen dersom dere ikke trives likevel.

Skrevet

Det er bare bra for barna, kjør på! Lykke til, og kos dere :)

Anonymous poster hash: e57e1...285

Skrevet

Det høres jo helt nydelig ut, men har du vært der utenom sommeren før? Du må huske at selv om klimaet er mildere hele året, er det ganske grått, "kaldt", surt og regnfullt også der om vinteren. Du bør også være helt sikker på at du/dere ikke vil savne den høye norske standeren på en del ting, f.eks. bolig. Dersom du er forberedt på dette, er det bare til å kjøre på tenker jeg :)

Anonymous poster hash: da0cd...e40
Skrevet

Det høres herlig ut! Hadde det vært opp til meg og jeg måtte valgt som du må hadde jeg reist for lengst. Men, det kan være greit å ha tenkt seg om hva du ønsker å gjøre når barna blir større. Jeg tenker at noen år i utlandet er ok, men at ungene kan ha godt av å dra hjem til Norge når de blir eldre for å få en utdannelse? Da kan du heller bli der hver sommersesong? Ungene har jo lange sommerferier og vil sikkert tilbake der de vokste opp. Hvilken øy?!? Jeg ELSKER Hellas! Skulle gjerne flyttet til Skiathos om det var opp til meg !

Anonymous poster hash: 978d3...7d6
Skrevet

Høres fantastisk ut!

Du lever en gang, bare gjør det! 😊👍

Skrevet

Gjør det om du ønsker. Klart ikke barna tar skade av det. Skal du jobbe der?

Skrevet

Jeg bodde der i to år da jeg var ung og uskyldig og var der på vinteren også. Jeg kommer til å jobbe hvis jeg får anledning til det. Dette er noe jeg har hatt lyst til bestandig og nå er det ingen som holder meg tilbake. Jeg har mange flere venner der enn her. Har vært der hvert år siden jeg var 12 år. Takk for positive tilbakemeldinger :-)

Skrevet

Det ovenfor var HI. Jeg kommer til å beholde og leie ut halve barndomshjemmet mitt slik at vi har noe å komme tilbake til. HI

Skrevet (endret)

Det ovenfor var HI. Jeg kommer til å beholde og leie ut halve barndomshjemmet mitt slik at vi har noe å komme tilbake til. HI

Skal du selge halve huset? Er det tomannsbolig? Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet. Nå i sommer. Det må være drømmen👍

Kan du språket?

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Hvis du tenker å flytte tilbake, sjekk hva du må gjøre for å beholde dine rettigheter som norsk statsborger og folketrygden. 

Etter å ha bodd utenlands en viss tid mister man alle sine rettigheter...

Greit å ha i orden hvis man tenker å flytte tilbake!

Anonymous poster hash: 3f8b7...fac
Skrevet

Skal du selge halve huset? Er det tomannsbolig? Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet. Nå i sommer. Det må være drømmen👍

Kan du språket?

Det er en tomannsbolig ja :-) Jeg kan litt gresk barna ingenting, så det er litt scary.

Skrevet

Hvis du tenker å flytte tilbake, sjekk hva du må gjøre for å beholde dine rettigheter som norsk statsborger og folketrygden.

Etter å ha bodd utenlands en viss tid mister man alle sine rettigheter...

Greit å ha i orden hvis man tenker å flytte tilbake!

Anonymous poster hash: 3f8b7...fac

Det skal jeg gjøre. Takk :-)

Skrevet

Hadde bare flyttet. Og gjør det nå, som barna er små. Det er så mye lettere enn da de blir eldre.

Skrevet

Åhhhhhh, ja gjør det nå som barna er små og du har muligheten. Lucky you!

Anonymous poster hash: ff4b0...9ed

Skrevet

Jeg har nå bodd 3 år i Tyrkia alene med min sønn så hopp i det! Jeg her heller ikke mye familie i Norge, men her nede har vi fått en stor ny "familie" av folk som bryr seg. 

Sønnen min har norsk, samfunnsfag og religion via globalskolen, som er et tilbud over internett til norske barn som bor i utlandet. Dersom dette er en liten øy med kun offentlig skole ville jeg ha flyttet ned tidlig slik at i alle fall 1.klassingen kunne lært seg mest mulig gresk før skolestart.

Mest sannsylig så mister dere medlemskap i folketryden etterhvert, og det vil ta deg 3 år for å arbeide opp igjen fulle rettigheter. Her må jeg legge til at f.eks. svenske arbeidere kun trenger å jobbe i 3 mnd i Norge for å få fulle rettigheter. Jeg mener det er i hovedsak uføredelen som trenger 3 års opparbeidelse igjen, alt det andre får du når du begynner å jobbe i Norge igjen. Dersom du ikke er medlem i folketrygden, så mister du barnetrygd og skattefordelen av å være enslig forsørger. Vær også obs på at norsk reiseforsikring kun gjelder om du er medlem i folketrygden, så kjøp heller en helseforsikring i Hellas. Blir dere boende der ville kan det være lurt å sjekke og eventuelt opprette pensjonsparing på egenhånd.

Når vi flyttet hit hadde jeg en tanke som hjalp meg: Hva er det værste som kan skje? Ok, mulig alt ble dritt og vi måtte flytte opp igjen til jul, vel så måtte vi bare ha gjort det da. Det ville ikke vært verdens undergang.

Anonymous poster hash: 90c25...6c1
Skrevet

Vi vurderer det samme når vi begge er ferdig utdannet. Men vi tenker New Zealand :)

Anonymous poster hash: 79f45...a7b
Skrevet

Å flytte utenlands med barna hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot.

Men økonomisk ville jeg tengt meg godt om:

- hva skal du leve av? Greit nok at du har arbeid penger og mener du kan klare deg uten fast jobb. Men det koster penger å ha bolig, forsørge bar og ikke minst ha et sikkerhetsnett i form av helseforsikring etc.

- det koster å ha barna på skole. Veldig mange grekere betaler for privatskole/privatundervianing i tillegg til offentlig skole

- du mister medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at du ikke får dekket evt legehjelp, operasjoner, tannlege osv selv om du plutselig bestemmer deg for å komme hjem til Norge. Tenk deg at du plutselig trenger en nyretransplantasjon eller en blindtarmoperasjon. Eller noe så "enkelt" som at du brekker benet. Hva gjør du da? Du mister også dine pensjonsrettigheter. Dette er verdt å tenke på og ta med i regnestykket. Har du råd til dette?

- har du et sikkerhetsnett der du vil flytte til? Hva om du blir syk - hvem skal ta seg av barna da?

Osv osv osv

Anonymous poster hash: fd4d4...c2e

Skrevet

Kjenner noen gresk-norske familier. Den ene familie hadde små barn og har bodd litt i Norge og litt i Hellas og de er veldig klar på at gresk skole er bedre enn norsk. Læreren har mer respelt og det forventes mer av elevene. Barnet deres var lagt foran sine klassekamerater i Norge og hadde vel nivået til ett eller to klassetrinn over. Det er også en del mer pugg i Hellas. De er også veldig klar på at norsk helsevesen og byråkrati er bedre i Norge enn det er i Hellas. Men dette vet du sikkert. God tur om dere drar - Hellas er et flott land :)

Anonymous poster hash: c696a...5fa
Skrevet

- hva skal du leve av? Greit nok at du har arbeid penger og mener du kan klare deg uten fast jobb. Men det koster penger å ha bolig, forsørge bar og ikke minst ha et sikkerhetsnett i form av helseforsikring etc.

- det koster å ha barna på skole. Veldig mange grekere betaler for privatskole/privatundervianing i tillegg til offentlig skole

- du mister medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at du ikke får dekket evt legehjelp, operasjoner, tannlege osv selv om du plutselig bestemmer deg for å komme hjem til Norge. Tenk deg at du plutselig trenger en nyretransplantasjon eller en blindtarmoperasjon. Eller noe så "enkelt" som at du brekker benet. Hva gjør du da? Du mister også dine pensjonsrettigheter. Dette er verdt å tenke på og ta med i regnestykket. Har du råd til dette?

- har du et sikkerhetsnett der du vil flytte til? Hva om du blir syk - hvem skal ta seg av barna da?

Osv osv osv

Jeg er helt enig i at dette er noe man bør tenke igjennom. Når det er sagt så gipser de faktisk bein i utlandet også. Som sagt så bor vi for tiden i Tyrkia, jeg har helseforsikring her og var innom et sykehus her for å sjekke at jeg ikke hadde brukket en tå samt ta blodprøver. Alt ble fikset ganske fort der, legen snakket engelsk og alt ble dekket av den forsikringen jeg har, trengte ikke en gang å betale egenandel. 

Skrevet

Osv osv osv

Ja, det er mye å tenke gjennom!

Jeg får vel den pensjonen jeg har opparbeidet meg til nå?

Skrevet

Jeg har nå bodd 3 år i Tyrkia alene med min sønn så hopp i det! Jeg her heller ikke mye familie i Norge, men her nede har vi fått en stor ny "familie" av folk som bryr seg.

Sønnen min har norsk, samfunnsfag og religion via globalskolen, som er et tilbud over internett til norske barn som bor i utlandet. Dersom dette er en liten øy med kun offentlig skole ville jeg ha flyttet ned tidlig slik at i alle fall 1.klassingen kunne lært seg mest mulig gresk før skolestart.

Mest sannsylig så mister dere medlemskap i folketryden etterhvert, og det vil ta deg 3 år for å arbeide opp igjen fulle rettigheter. Her må jeg legge til at f.eks. svenske arbeidere kun trenger å jobbe i 3 mnd i Norge for å få fulle rettigheter. Jeg mener det er i hovedsak uføredelen som trenger 3 års opparbeidelse igjen, alt det andre får du når du begynner å jobbe i Norge igjen. Dersom du ikke er medlem i folketrygden, så mister du barnetrygd og skattefordelen av å være enslig forsørger. Vær også obs på at norsk reiseforsikring kun gjelder om du er medlem i folketrygden, så kjøp heller en helseforsikring i Hellas. Blir dere boende der ville kan det være lurt å sjekke og eventuelt opprette pensjonsparing på egenhånd.

Når vi flyttet hit hadde jeg en tanke som hjalp meg: Hva er det værste som kan skje? Ok, mulig alt ble dritt og vi måtte flytte opp igjen til jul, vel så måtte vi bare ha gjort det da. Det ville ikke vært verdens undergang.

Tusen takk for info, setter pris på det! HI

Skrevet

Husk at du må betale skatt til Norge i 5 år etter du har flyttet (tror det var formueskatt, men sjekk). Beholder du bolig i Norge vil de ikke anse deg som utflyttet heller. Sjekk med skatteetaten.

Har du formue vil jeg på det sterkeste anbefale å IKKE ha penger i en gresk bank. Hellas er på randen til statsbankrott, går ting virkelig galt vil du plutselig en mandag ikke kunne ta ut dine penger fra banken. Det høres drastisk ut men Alexis Tsipras og gjengen hans virker som de har mistet grep om realiteten, og resten av euro-landene er mektig lei. De planlegger kanskje ikke Grexit men det kan skje det skje ved et uhell. Vær obs!

Anonymous poster hash: 16bea...ffb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...