Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #26 Skrevet 7. mai 2015 Straff er feil i alle sammenhenger, så JA!!!Anonymous poster hash: c9677...f0c Mener du virklig det?Hvis barnet ditt blir voldtatt og drept. Bør ikke da gjerningsmannen straffes?Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Selvfølgelig! Jeg mener i barneoppdragelsen. Og kanskje det er nettopp derfor voldtektsmenn voldtar. De har hatt en oppvekst preget av autoritet og straff, blottet for nære relasjoner og et godt samspill. Straff i oppdragelsen skaper avstand mellom mennesker og kan gjøre at barnet mister kontakten med seg selv og dermed også evnen til å ha medfølelse med andre mennesker. Noe gjøres feil i oppdragelsen når vi skaper voldtektsmenn, forbrytere, IS-sympatisører osv.Anonymous poster hash: c9677...f0c Selv om du mener i barneoppdragelsen er jeg ikke enig med deg. Jeg mener så absolutt ikke at barn bør straffes mye eller hardt, men noen ganger kan straff være det mest hensiktsmessige. Jeg tror faktisk det er bra for barn å vite hvor grensene går for hva de kan tillate seg å gjøre og at de vil få en straff om de bryter reglene. Det betyr ikke at hverdagen er preget av autoritet og straff, heller at foreldrene er trygge og forutsigbare. Nå legger vi muligens ikke det samme i ordet "straff". Det er mulig at noe av det du tenker på bare som "konsekvens" er ting jeg regner som straff. Jeg tenker i hvertfall ikke på straff bare som ting som å bli banket gul og blå, frosset ut av familien i ukesvis eller ukesvis med husarest. Slik jeg bruker ordet er straff også slike ting som å bli sendt fra bordet hvis du ikke oppfører deg til måltidet, at du må skylle munnen hvis du banner eller at du ikke får lov til å besøke venner hvis du ikke gjør pliktene dine. Jeg tror ikke slike virkemidler i oppdragelsen skaper hverken voldtrktsforbrytere eller terrorister. Derimot tror jeg det er viktig for barn å føle at de blir sett og at foreldrene reagerer på oppførselen deres både når de gjør noe bra og når de gjør noe galt. Anonymous poster hash: 2f36d...a6e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #27 Skrevet 7. mai 2015 Straff er feil i alle sammenhenger, så JA!!!Anonymous poster hash: c9677...f0c Mener du virklig det?Hvis barnet ditt blir voldtatt og drept. Bør ikke da gjerningsmannen straffes?Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Selvfølgelig! Jeg mener i barneoppdragelsen. Og kanskje det er nettopp derfor voldtektsmenn voldtar. De har hatt en oppvekst preget av autoritet og straff, blottet for nære relasjoner og et godt samspill. Straff i oppdragelsen skaper avstand mellom mennesker og kan gjøre at barnet mister kontakten med seg selv og dermed også evnen til å ha medfølelse med andre mennesker. Noe gjøres feil i oppdragelsen når vi skaper voldtektsmenn, forbrytere, IS-sympatisører osv.Anonymous poster hash: c9677...f0c Selv om du mener i barneoppdragelsen er jeg ikke enig med deg. Jeg mener så absolutt ikke at barn bør straffes mye eller hardt, men noen ganger kan straff være det mest hensiktsmessige. Jeg tror faktisk det er bra for barn å vite hvor grensene går for hva de kan tillate seg å gjøre og at de vil få en straff om de bryter reglene. Det betyr ikke at hverdagen er preget av autoritet og straff, heller at foreldrene er trygge og forutsigbare. Nå legger vi muligens ikke det samme i ordet "straff". Det er mulig at noe av det du tenker på bare som "konsekvens" er ting jeg regner som straff. Jeg tenker i hvertfall ikke på straff bare som ting som å bli banket gul og blå, frosset ut av familien i ukesvis eller ukesvis med husarest. Slik jeg bruker ordet er straff også slike ting som å bli sendt fra bordet hvis du ikke oppfører deg til måltidet, at du må skylle munnen hvis du banner eller at du ikke får lov til å besøke venner hvis du ikke gjør pliktene dine. Jeg tror ikke slike virkemidler i oppdragelsen skaper hverken voldtrktsforbrytere eller terrorister. Derimot tror jeg det er viktig for barn å føle at de blir sett og at foreldrene reagerer på oppførselen deres både når de gjør noe bra og når de gjør noe galt. Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Håper virkelig du skyller din egen munn, når du kommer i skade for å si helvete. 😏😏 Anonymous poster hash: c9677...f0c
Superdolly Skrevet 7. mai 2015 #28 Skrevet 7. mai 2015 Tja, jeg tenker at du må finne på noe som ikke straffer mange andre barn også. Går han på lagidrett straffer du jo hele laget med å holde ham borte.Er han stygg i språket så gi ham en advarsel. "Hvis du sier... flere ganger så..." Og så forteller du ham konsekvensen. Er dere på middag hos bestemor, send ham fra bordet og la ham kjede seg på et annet rom i fem minutter. Sparker eller slår han, send ham rett i timeout. Truer du med å dra hjem, straffer du da samtidig bestemor og bestefar, deg selv og mannen, og eventuelle søsken.Og etterpå er dere ferdige med saken, og han får en ny sjanse til å oppføre seg fint.Å bli kvitt en gjest, selv om det er et barn, som er stygg i språket mot vertskapet, sparker eller slår, er ikke en straff for besteforeldre eller andre. Slike unger vil man helst ha ut av huset fortest mulig til de har lært å oppføre seg bortigmot skikklig.Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Vel, nå blir de ikke bare kvitt gjesten som ikke oppfører seg fint, men også resten av familien med det samme. Med mindre du mener at foreldrene skal sende barnet hjem alene. Mine barn hadde syntes det var råttent gjort av meg hvis jeg avbrøt et besøk hos bestemor etter fem minutter fordi en av dem oppførte seg dårlig. Bestemor og bestefar hadde også syntes det var kjipt. En kunne reise hjem med barnet og resten bli hvis barnet ikke er stort nok til å gå hjem alene. Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Ja, så sant man bor nært nok til at det ikke er noe problem for de som blir igjen å komme seg hjem senere. Eller så nært at den som drar hjem med barnet enkelt kan stikke bort og hente de som ble igjen. Eller at man i utgangspunktet kjører to biler. Eller bor i gangavstand, selvsagt. Ikke alle gjør det. For øvrig synes jeg dette blir temmelig meningsløst. Jeg mener at det er feil å ilegge en straff hvor man også rammer andre, du mener at det er helt greit. Så kan vi vel bare være enige om å være uenige, kanskje?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #29 Skrevet 7. mai 2015 Tja, jeg tenker at du må finne på noe som ikke straffer mange andre barn også. Går han på lagidrett straffer du jo hele laget med å holde ham borte.Er han stygg i språket så gi ham en advarsel. "Hvis du sier... flere ganger så..." Og så forteller du ham konsekvensen. Er dere på middag hos bestemor, send ham fra bordet og la ham kjede seg på et annet rom i fem minutter. Sparker eller slår han, send ham rett i timeout. Truer du med å dra hjem, straffer du da samtidig bestemor og bestefar, deg selv og mannen, og eventuelle søsken.Og etterpå er dere ferdige med saken, og han får en ny sjanse til å oppføre seg fint.Å bli kvitt en gjest, selv om det er et barn, som er stygg i språket mot vertskapet, sparker eller slår, er ikke en straff for besteforeldre eller andre. Slike unger vil man helst ha ut av huset fortest mulig til de har lært å oppføre seg bortigmot skikklig.Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Vel, nå blir de ikke bare kvitt gjesten som ikke oppfører seg fint, men også resten av familien med det samme. Med mindre du mener at foreldrene skal sende barnet hjem alene. Mine barn hadde syntes det var råttent gjort av meg hvis jeg avbrøt et besøk hos bestemor etter fem minutter fordi en av dem oppførte seg dårlig. Bestemor og bestefar hadde også syntes det var kjipt. En kunne reise hjem med barnet og resten bli hvis barnet ikke er stort nok til å gå hjem alene. Anonymous poster hash: 2f36d...a6e Ja, så sant man bor nært nok til at det ikke er noe problem for de som blir igjen å komme seg hjem senere. Eller så nært at den som drar hjem med barnet enkelt kan stikke bort og hente de som ble igjen. Eller at man i utgangspunktet kjører to biler. Eller bor i gangavstand, selvsagt. Ikke alle gjør det. For øvrig synes jeg dette blir temmelig meningsløst. Jeg mener at det er feil å ilegge en straff hvor man også rammer andre, du mener at det er helt greit. Så kan vi vel bare være enige om å være uenige, kanskje? Det er greit, selv om hovedforskjellen mellom oss i dette eksempelet nok er at du antar at bestemor ville blitt lei seg fordi et uoppdaget barnebarn måtte dra hjem, mens jeg regner med at hun ville blitt lettet. Det er ikke så enkelt å foreslå løsninger i en situasjon der man ikke kjenner alle detaljene heller. Det gjelder nok oss begge to. Anonymous poster hash: 2f36d...a6e
Gjest Antarctica Skrevet 8. mai 2015 #30 Skrevet 8. mai 2015 Skylle munnen når man sier noe stygt, faktisk... vi lever visst på 50-tallet fortsatt. HI, jeg ville ikke ha tatt noen råd fra den kanten. Folk som foreslår sånt har neppe barn selv. Å komme med noen nøye uttenkte straffetiltak, enten det er strengt eller ikke, har ikke effekt. Ungene føler det som "hevn", ikke som korreksjon av atferd. I situasjonen, der og da når det skjer, skal du selvfølgelig reagere naturlig, enten du blir sint, sjokkert, rystet, trist, skuffa, forbanna, oppgitt eller hva det er. En ekte reaksjon, med dine ekte følelser, er noe ungene husker mye bedre. Så kan du heller sette deg ned med ungene, når du er rolig, og si at det ikke er en god ide i samhandling med andre at man snakker stygt til dem.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #31 Skrevet 8. mai 2015 Synes ikke man skal ta bort trening som straff. Jeg er selv trener for et lag og det går jo ikke bare utover barnet som ikke møter, men resten av laget. Og det er vel ikke riktig? Anonymous poster hash: 59668...363
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå