Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #26 Skrevet 7. mai 2015 Mine barn har lært at man kaster ikke mat. Og matpakke har blitt spist hele veien gjennom videregående. Jeg er fullstendig uinteressert i at det brukes penger på lunsj i skolen når det er så uendelig mange fornuftige hull å putte penger i. Om ikke du selv som kjenner barna får dem til å spise det de får, hva tilsier at de spiser det skolen tilbyr, forresten? Hvordan vet du at maten ikke blir kasta? Skal jeg være ærlig så kasta jeg egen skolemat selv. Synes det var uapetittelig med svett pålegg og tørre skiver. Så jeg skjønner barna mine og prøver å tilpasse...men det hjelper ikke når de ikke spiser! er ganske sikker på at de hadde spist på skolen hvis de ble tilbudt lunsj. Begge spiste godt i barnehagen når de fikk lunsj der. Anonymous poster hash: aee53...1d9 Jeg vet det fordi jeg har unger med appetitt og de ellers ville sulta ihjel. Jeg vet det fordi jeg har unger som ikke får svett pålegg og tørre skiver. Jeg vet det fordi jeg har unger som sier fra og søker løsninger heller enn å snike til nærmeste søplekasse. Hva får de i matpakka da? jeg prøver alt mulig rrt. Kjøleelement med matboks osv... så du får dele super tipsene! Anonymous poster hash: aee53...1d9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #27 Skrevet 7. mai 2015 Sønnen min går på privatskole, her får de varm mat hver dag. Betaler 1800 kr pr mnd i skolepenger. Nydelig mat og konsentrerte elever. Anonymous poster hash: 5757f...cad kan jeg spørre hvor dette er? hva slags mat får barna? Anonymous poster hash: aee53...1d9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #28 Skrevet 7. mai 2015 Jeg ønsker at de pengene heller går til flere lærere og oppgradering av skolene. Jeg lager varierte og sunne matpakker, og liker å vite med sikkerhet hva barnet mitt får i seg. Billigkneipp,makaroni og billige fiskepinner tror jeg dessverre hadde blitt alternativet. Anonymous poster hash: 543e2...ae0 Hvorfor? Hvis det gjøes ordentlig blir det se ikke dårlig mat. Anonymous poster hash: aee53...1d9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #29 Skrevet 7. mai 2015 Det er en rekke andre ting som bør prioriteres før skolemat. Mine barn har lunsj på skolen. Forrett, hovedrett, tilbehør og dessert - hver eneste dag. Det er obligatorisk, og maten er veldig bra. Den ene spiser omtrent ingenting, og jeg tror ikke inntaket hadde vært hverken dårligere eller bedre hvis jeg sendte med niste, og den andre spiser som en hest - og det hadde nok vært tilfelle uansett. Akkurat sånn som det er hjemme, med andre ord. Har vokst opp med skolemat selv, og jeg spiste ikke mer eller mindre av den grunn (har også hatt niste i noen år som sammenligningsgrunnlag). Maten er kanskje mer velsmakende, men jeg tror ærlig talt at det vil ha en så liten positiv effekt at det ikke kan forsvares at offentlige midler skal brukes til å fø alle unger i grunnskolen (vi betaler selv, så det går ikke på bekostning av andre ting). Hva slags mat er det da?? jeg tror mine barn hadde spist MYE bedre. tror det gleder de fleste barn. Bodde i usa et år på videregående og da fikk vi lunsj hver eneste dag! Var skikkelig samhold rundt det. god, sunn, enkel og næringsrik mat. Hadde ikke spist lunsj hvis det ikke var for det tror jeg! Anonymous poster hash: aee53...1d9
Superdolly Skrevet 7. mai 2015 #30 Skrevet 7. mai 2015 Tja, på mine barns skole måtte de føtårst ha brukt noen millioner på å bygge på, slik at de fikk plass til kantine og storkjøkken for å lage mat til alle elevene. Dette måtte de ta fra et allerede overanstrengt kommunrbudsjett der ostehøvelprinsippet brukes flittig hvert eneste år. Man kan jo undre på hva de skulle skjære ned på for å få råd til dette? Deretter skulle de bruke penger på å kjøpe inn mat, og ansette folk til å lage maten og rydde og vaske etterpå. Man kan jo undres over hvor pengene til dette skulle tas fra? Så skal de prioritere å sette av penger i budsjettet til å kjøpe inn råvarer. Jeg tror at denne summen ville bli skåret ned til et absolutt minimum temmelig snart, sånn at det ville bli billigste løsning på maten. Og billigste løsning er ikke alltid det samme som sunn, god og næringsrik. Er det opp til meg, kan de heller pøse disse pengene inn på å øke lærertettheten, kjøpe inn bøker og pc'er til elevene, og oppgradere og vedlikeholde skolebyggene.
sug lut Skrevet 7. mai 2015 #31 Skrevet 7. mai 2015 Mine barn har lært at man kaster ikke mat. Og matpakke har blitt spist hele veien gjennom videregående. Jeg er fullstendig uinteressert i at det brukes penger på lunsj i skolen når det er så uendelig mange fornuftige hull å putte penger i. Om ikke du selv som kjenner barna får dem til å spise det de får, hva tilsier at de spiser det skolen tilbyr, forresten? Hvordan vet du at maten ikke blir kasta? Skal jeg være ærlig så kasta jeg egen skolemat selv. Synes det var uapetittelig med svett pålegg og tørre skiver. Så jeg skjønner barna mine og prøver å tilpasse...men det hjelper ikke når de ikke spiser! er ganske sikker på at de hadde spist på skolen hvis de ble tilbudt lunsj. Begge spiste godt i barnehagen når de fikk lunsj der. Anonymous poster hash: aee53...1d9 Jeg vet det fordi jeg har unger med appetitt og de ellers ville sulta ihjel. Jeg vet det fordi jeg har unger som ikke får svett pålegg og tørre skiver. Jeg vet det fordi jeg har unger som sier fra og søker løsninger heller enn å snike til nærmeste søplekasse. Hva får de i matpakka da? jeg prøver alt mulig rrt. Kjøleelement med matboks osv... så du får dele super tipsene! Anonymous poster hash: aee53...1d9 Den ene spiser hva som helst og har oftere bare skive (godt brød, gjerne hjemmebakt) med ost eller skinke, av eget valg. Har vi kjedelig brød går det bra om det lages ostesmørbrød i toastjernet. Det kunne den andre også godt få, men oftere hadde vedkommende da heller vært i markedet for å finne noe annet i nærheten av skolen, der er det viktigere med variasjon og fristende mat. Begge får da omelett med grønnsaker og skinke eller noe sånt, middagsrester - pasta, kjøttboller, kjøtt, fisk og grønnsaker, pita med kjøtt og masse salat og pesto, pizzasnurrer osv osv alt ettersom. Den eldste som var mest i kiosk-fare fikk av og til - kanskje annenhver måned - penger for å kjøpe seg kebab eller sushi bare for avvekslingas skyld, det var en mye redeligere sak enn kast-og-kjøp-dritmat-i-smug.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #32 Skrevet 7. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna). Dere nordmenn er fullstendig på bærtur i denne saken. Ikke rart politiker kan lure dere trill rundt når holdninger er "enten skolemat eller helsesøster" Herregud! Vi lever i et av verdens rikeste land. Jatakk til helsesøster, bra lærer OG skolemat! Det får de til i land som har dårligere økonomi enn Norge. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #33 Skrevet 7. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna).Dere nordmenn er fullstendig på bærtur i denne saken. Ikke rart politiker kan lure dere trill rundt når holdninger er "enten skolemat eller helsesøster"Herregud! Vi lever i et av verdens rikeste land. Jatakk til helsesøster, bra lærer OG skolemat! Det får de til i land som har dårligere økonomi enn Norge. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Men får de til sunn mat?..... Anonymous poster hash: 25a74...f86
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #34 Skrevet 7. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna).Dere nordmenn er fullstendig på bærtur i denne saken. Ikke rart politiker kan lure dere trill rundt når holdninger er "enten skolemat eller helsesøster"Herregud! Vi lever i et av verdens rikeste land. Jatakk til helsesøster, bra lærer OG skolemat! Det får de til i land som har dårligere økonomi enn Norge. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Men får de til sunn mat?..... Anonymous poster hash: 25a74...f86 Ja! Mener du at en svett brødskive er veldig sunt for aktive barn?! Anonymous poster hash: 2e96f...f6e
sug lut Skrevet 7. mai 2015 #35 Skrevet 7. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna).Dere nordmenn er fullstendig på bærtur i denne saken. Ikke rart politiker kan lure dere trill rundt når holdninger er "enten skolemat eller helsesøster"Herregud! Vi lever i et av verdens rikeste land. Jatakk til helsesøster, bra lærer OG skolemat! Det får de til i land som har dårligere økonomi enn Norge. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Men får de til sunn mat?..... Anonymous poster hash: 25a74...f86 Ja! Mener du at en svett brødskive er veldig sunt for aktive barn?! Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Det er ingenting galt med brødskiver. Det er heller ikke nødvendig å servere dem svette.
Mandala Skrevet 7. mai 2015 #36 Skrevet 7. mai 2015 Jeg er veldig for varm mat i skolen. Etter å ha sett Sveriges svar på dette, så har jeg sett at det kan serveres og lages mye sunn og god mat, som antakelig også er billig for kommunen. Knekkebrød med standardpålegg var tilgjengelig for de som ikke ville ha m\den varme maten den dagen (mener jeg å huske). Så ja, gjerne!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #37 Skrevet 7. mai 2015 Jeg har brød og polarbrød og brød i fryseren jeg, så om morgenen tar jeg pålegg på frosne skiver og sender med på skolen. Når spisefri kommer er skivene tint men pålegget har ikke blitt svett. Anonymous poster hash: 6389e...cf3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #38 Skrevet 7. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna).Dere nordmenn er fullstendig på bærtur i denne saken. Ikke rart politiker kan lure dere trill rundt når holdninger er "enten skolemat eller helsesøster"Herregud! Vi lever i et av verdens rikeste land. Jatakk til helsesøster, bra lærer OG skolemat! Det får de til i land som har dårligere økonomi enn Norge. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Men får de til sunn mat?..... Anonymous poster hash: 25a74...f86 Ja! Mener du at en svett brødskive er veldig sunt for aktive barn?! Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Det er ingenting galt med brødskiver. Det er heller ikke nødvendig å servere dem svette. Dom sagt dere er fullstendig på bærtur! Det er gang på gang bevist at aktive barn skal ha og mår best av et varmt måltid mitt på dagen. Det gir mest energi og det er akkurat det et skolebarn/barnehagebarn trenger. Ferdigsnakka. Men de trenger selvsagt en bra lærer og et bra klasserom etc etc i tillegg. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #39 Skrevet 7. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna).Dere nordmenn er fullstendig på bærtur i denne saken. Ikke rart politiker kan lure dere trill rundt når holdninger er "enten skolemat eller helsesøster"Herregud! Vi lever i et av verdens rikeste land. Jatakk til helsesøster, bra lærer OG skolemat! Det får de til i land som har dårligere økonomi enn Norge. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Men får de til sunn mat?..... Anonymous poster hash: 25a74...f86 Ja! Mener du at en svett brødskive er veldig sunt for aktive barn?! Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Det er ingenting galt med brødskiver. Det er heller ikke nødvendig å servere dem svette. Dom sagt dere er fullstendig på bærtur! Det er gang på gang bevist at aktive barn skal ha og mår best av et varmt måltid mitt på dagen. Det gir mest energi og det er akkurat det et skolebarn/barnehagebarn trenger. Ferdigsnakka. Men de trenger selvsagt en bra lærer og et bra klasserom etc etc i tillegg. Anonymous poster hash: 2e96f...f6e Jaså, gang på gang bevist? Du har kanskje belegg for akkkurat det? Merkelig nok lever vi i en kultur der varm mat midt på dagen ikke er vanlig, uten at det har hindret noen av oss i å ha energi nok til å leve og lære. Anonymous poster hash: 6be99...3f4
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #40 Skrevet 7. mai 2015 Her får de lunsj og frukt/yoghurt fire dager i uken. Det er valgfritt og vi betaler selvsagt for det, men det er veldig få som ikke er med på ordningen. Utrolig praktisk og tidsbesparende, barna er kjøkkenhjelpere og det fungerer utrolig bra. Anonymous poster hash: 1027a...384
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #41 Skrevet 7. mai 2015 Jeg er dritt lei av unger som kommer hjem med nesten fulle matbokser. Sønnen min innrømte at han kasta matpakka si hele forrige skoleår. Det synes jeg er for ille!! Prøver å lage variert lunsj. Lager det barna selv ber om å få. Opplever fortsatt at det ikke blir spist. Tror dette kunne blitt løst hvis alle barn fikk lunsj på skolen. Tror det hadde økt prestrasjon og samhold. Noen som har barn hvor de får lunsj på skolen? hva er dine erfaringer med det? hva slags mat får barna? Betaler dere noe? Anonymous poster hash: aee53...1d9 Er vokst opp i Sverige og fikk alltid varm lunsj. Var jo industrikjøkkenmat til noen øre/porsjon, noe helt ok mens annet var grufult (eks blodpudding...). I småskolen spiste de fleste maten, men på ungdomsskolen spiste vi kun når det var noe godt. Ellers gikk vi til super`n og kjøpte snop. Kresne barn tror jeg ikke spiser noe mer fordi det blir servert mat på skolen dessverre. Anonymous poster hash: c9869...e24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå