Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 Jeg er dritt lei av unger som kommer hjem med nesten fulle matbokser. Sønnen min innrømte at han kasta matpakka si hele forrige skoleår. Det synes jeg er for ille!! Prøver å lage variert lunsj. Lager det barna selv ber om å få. Opplever fortsatt at det ikke blir spist. Tror dette kunne blitt løst hvis alle barn fikk lunsj på skolen. Tror det hadde økt prestrasjon og samhold. Noen som har barn hvor de får lunsj på skolen? hva er dine erfaringer med det? hva slags mat får barna? Betaler dere noe? Anonymous poster hash: aee53...1d9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 Sønnen min går på privatskole, her får de varm mat hver dag. Betaler 1800 kr pr mnd i skolepenger. Nydelig mat og konsentrerte elever. Anonymous poster hash: 5757f...cad
Gjest Maiken og barna Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn spiser matpakken sin hver dag. Jeg vil helker at politikerne bruker penger på større lærer tettheten
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Går på vanlig skole. Her kan vi betale for melk, mat og frukt som de får hver dag. Veldig kjekt. Anonymous poster hash: 6cb55...3bf
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn spiser matpakken sin hver dag. Jeg vil helker at politikerne bruker penger på større lærer tettheten Du lærte ikke å skrive ser jeg... Spiste du ikke matpakke? Anonymous poster hash: 5757f...cad
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn spiser matpakken sin hver dag. Jeg vil helker at politikerne bruker penger på større lærer tetthetenDu lærte ikke å skrive ser jeg... Spiste du ikke matpakke? Anonymous poster hash: 5757f...cad Skjerp deg Anonymous poster hash: 4ad3b...f10
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Her har barna hatt ett varmt lunsjmåltid ca hver 5. uke i flere år. Dette har vi betalt litt for, og er en forelder som har tatt initiativ og som lager maten. Nordsjøarbeider som lager i stand i friperioden sin. Dette er et supert tiltak som ungene gleder seg til. Anonymous poster hash: 49ab0...286
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn har lært at man kaster ikke mat. Og matpakke har blitt spist hele veien gjennom videregående. Jeg er fullstendig uinteressert i at det brukes penger på lunsj i skolen når det er så uendelig mange fornuftige hull å putte penger i. Om ikke du selv som kjenner barna får dem til å spise det de får, hva tilsier at de spiser det skolen tilbyr, forresten?
Gjest Skrevet 6. mai 2015 #9 Skrevet 6. mai 2015 De får to måltider på skole/SFO hver dag. To av gangene er det middag. Vi betaler ca. 1600 kr pr halvår pr.unge Veldig fornøyd med det
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #10 Skrevet 6. mai 2015 Jeg har en datter som er helt lik, noen ganger kommer hun hjem uten å ha rørt skolematen..Jeg blir så fortvilet og lei, for det går jo ut over henne selv. I tillegg er hun sur og grinete når hun kommer hjem, lekser er et mareritt og resten av ettermiddagen er ødelagt. Eller de trenger gjerne ikke å få mat på skolen, jeg skulle bare ønske de voksne fulgte med at de hvert fall spiser litt..Å prate med henne hjelper ikke.. Anonymous poster hash: 6edef...a47
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #11 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn har lært at man kaster ikke mat. Og matpakke har blitt spist hele veien gjennom videregående. Jeg er fullstendig uinteressert i at det brukes penger på lunsj i skolen når det er så uendelig mange fornuftige hull å putte penger i. Om ikke du selv som kjenner barna får dem til å spise det de får, hva tilsier at de spiser det skolen tilbyr, forresten? Er du moren min? Hun var også stolt over at jeg aldri kastet matpakken min. Men det gjorde jeg faktisk 😁 Latet selvfølgelig som jeg spiste den For husfredens skyld. Anonymous poster hash: 8e7aa...811
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn har lært at man kaster ikke mat. Og matpakke har blitt spist hele veien gjennom videregående. Jeg er fullstendig uinteressert i at det brukes penger på lunsj i skolen når det er så uendelig mange fornuftige hull å putte penger i. Om ikke du selv som kjenner barna får dem til å spise det de får, hva tilsier at de spiser det skolen tilbyr, forresten? Hvordan vet du at maten ikke blir kasta? Skal jeg være ærlig så kasta jeg egen skolemat selv. Synes det var uapetittelig med svett pålegg og tørre skiver. Så jeg skjønner barna mine og prøver å tilpasse...men det hjelper ikke når de ikke spiser! er ganske sikker på at de hadde spist på skolen hvis de ble tilbudt lunsj. Begge spiste godt i barnehagen når de fikk lunsj der. Anonymous poster hash: aee53...1d9
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn har lært at man kaster ikke mat. Og matpakke har blitt spist hele veien gjennom videregående. Jeg er fullstendig uinteressert i at det brukes penger på lunsj i skolen når det er så uendelig mange fornuftige hull å putte penger i. Om ikke du selv som kjenner barna får dem til å spise det de får, hva tilsier at de spiser det skolen tilbyr, forresten? Hvordan vet du at maten ikke blir kasta? Skal jeg være ærlig så kasta jeg egen skolemat selv. Synes det var uapetittelig med svett pålegg og tørre skiver. Så jeg skjønner barna mine og prøver å tilpasse...men det hjelper ikke når de ikke spiser! er ganske sikker på at de hadde spist på skolen hvis de ble tilbudt lunsj. Begge spiste godt i barnehagen når de fikk lunsj der. Anonymous poster hash: aee53...1d9 Jeg vet det fordi jeg har unger med appetitt og de ellers ville sulta ihjel. Jeg vet det fordi jeg har unger som ikke får svett pålegg og tørre skiver. Jeg vet det fordi jeg har unger som sier fra og søker løsninger heller enn å snike til nærmeste søplekasse.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Mine barn spiser matpakken sin hver dag. Jeg vil helker at politikerne bruker penger på større lærer tettheten Prøv å spise litt mat, og prøv å skrive innlegget på nytt. Kanskje det går bedre da.. Anonymous poster hash: e4b3e...54f
beef sister Skrevet 6. mai 2015 #15 Skrevet 6. mai 2015 Det er en rekke andre ting som bør prioriteres før skolemat. Mine barn har lunsj på skolen. Forrett, hovedrett, tilbehør og dessert - hver eneste dag. Det er obligatorisk, og maten er veldig bra. Den ene spiser omtrent ingenting, og jeg tror ikke inntaket hadde vært hverken dårligere eller bedre hvis jeg sendte med niste, og den andre spiser som en hest - og det hadde nok vært tilfelle uansett. Akkurat sånn som det er hjemme, med andre ord. Har vokst opp med skolemat selv, og jeg spiste ikke mer eller mindre av den grunn (har også hatt niste i noen år som sammenligningsgrunnlag). Maten er kanskje mer velsmakende, men jeg tror ærlig talt at det vil ha en så liten positiv effekt at det ikke kan forsvares at offentlige midler skal brukes til å fø alle unger i grunnskolen (vi betaler selv, så det går ikke på bekostning av andre ting).
☆☆☆ Skrevet 6. mai 2015 #16 Skrevet 6. mai 2015 Skulemat er vel og bra det, men det er vel ikkje der skoen trykker mest i skulen. Takke seg til eit problem eg som mor kan unngå (svolten, ukonsentrert elev) framfor noko som ligg utanfor rekkevidde for meg (manglande skulebøker, manglande vikarbudsjett, manglande helsesøsterteneste og mykje anna).
overlord Skrevet 6. mai 2015 #17 Skrevet 6. mai 2015 Ikke øverst på min prioriteringsliste. Mine unger spiser den maten de får. Vi snakker om barn som lider under fattigdom og hvor godt vi har det og at vi skal være takknemlige. Jeg er stolt over å ha unger som alltid spiser det de får servert. Å si man ikke liker er ikke lov, men det er lov å spise bare litt. Prøver å variere skolematen og lage mat som holder seg noen timer i romtemperatur.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #18 Skrevet 6. mai 2015 Bor i sverige hvor alle barn får alle måltider på skolen og i barnehage. Selv syns jeg det fungerer utmerket, og det aller beste er å vite at alle barn får mulighet til ordentlig mat som er någenlunde sunn, hver dag. Mange barn får desverre ikke det hjemme av ulike årsaker og det er fint at de ihvertfall får det på skolen! Også er det ganske kjekt for vår egen del også, da vet vi at de har fått ordentlig mat på skolen omdet skulle bli så at vi ikke rekker å lage skikkelig måltid når vi kommer hjem etter henting overallt i femtiden. Nok stress som det er i hverdagen syns jeg! Anonymous poster hash: c63ad...ae6
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #19 Skrevet 7. mai 2015 Mine barn spiser matpakken sin hver dag. Jeg vil helker at politikerne bruker penger på større lærer tettheten Prøv å spise litt mat, og prøv å skrive innlegget på nytt. Kanskje det går bedre da.. Anonymous poster hash: e4b3e...54f Hva er det som feiler deg da? Du fremstår som svært usympatisk. Kanskje du også har lavt blodsukker? Noe må det i alle fall være, voksne folk hakker ikke på hverandre på den måten der. Logg deg av her og finn deg et forum om rettskrivning, om du er så veldig opptatt av det. Anonymous poster hash: ed600...a4c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #20 Skrevet 7. mai 2015 Mine barn spiser matpakken sin hver dag. Jeg vil helker at politikerne bruker penger på større lærer tettheten Prøv å spise litt mat, og prøv å skrive innlegget på nytt. Kanskje det går bedre da.. Anonymous poster hash: e4b3e...54f Hva er det som feiler deg da? Du fremstår som svært usympatisk. Kanskje du også har lavt blodsukker? Noe må det i alle fall være, voksne folk hakker ikke på hverandre på den måten der. Logg deg av her og finn deg et forum om rettskrivning, om du er så veldig opptatt av det. Anonymous poster hash: ed600...a4c Det er ikke klokt da... Skrive om læring når man ikke kan skrive selv... 😅😅😅 Anonymous poster hash: 5757f...cad
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #21 Skrevet 7. mai 2015 Jeg ønsker at de pengene heller går til flere lærere og oppgradering av skolene. Jeg lager varierte og sunne matpakker, og liker å vite med sikkerhet hva barnet mitt får i seg. Billigkneipp,makaroni og billige fiskepinner tror jeg dessverre hadde blitt alternativet. Anonymous poster hash: 543e2...ae0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #22 Skrevet 7. mai 2015 Jeg har en datter som er helt lik, noen ganger kommer hun hjem uten å ha rørt skolematen..Jeg blir så fortvilet og lei, for det går jo ut over henne selv. I tillegg er hun sur og grinete når hun kommer hjem, lekser er et mareritt og resten av ettermiddagen er ødelagt. Eller de trenger gjerne ikke å få mat på skolen, jeg skulle bare ønske de voksne fulgte med at de hvert fall spiser litt..Å prate med henne hjelper ikke.. Anonymous poster hash: 6edef...a47 Snakk med skole/sfo om det. Kommunikasjon er tingen... Anonymous poster hash: 25a74...f86
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #23 Skrevet 7. mai 2015 Hvis alternativet er posesuppe og andre halvfabrikata (antakelig det..) så vil jeg heller sende med en sunn matpakke. Anonymous poster hash: 25a74...f86
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #24 Skrevet 7. mai 2015 Jeg har en kresen gutt som nok ikke hadde spist alt mulig de får servert på skolen. Har venner både i England og USA og det er ikke mye sunn skolemat som tilbys. Det er enkle, billig mat. Ofte pasta, pommefritz og frityrmat. Grønnsakene er ofte erter og gulrøtter. Jeg tror skolene ville spart mest mulig på maten og ser dessverre ikke for jeg en flott og sunn kantine. Jeg har og både sett på vår Sfo og hørt med venner på sndre skoler hvilken mat som tilbys der. Cornflakes annenhver dag osv. Hos oss har vi tatt en grundig samtale om matpakker. Kjøpte og boka til ho trønderlegen som har skrevet barnebok om hva som skjer med kroppen ved usunn mat kontra sunn mat. Ungene vet de MÅ spise litt på skolen. Mat skal ikke kastes men ligge i matboksen. De får aldri kjeft for ikke å ha spist maten, men da snakker vi om hva som skal til for å spise denne på skolen. Jeg tror man må forklare viktigheten av skolemat til ungene. Det går på å lære sunne vaner. Mine barn MÅ spise litt frokost hver dag. Ene barnet mitt vil ha kjøleelement i matpakken. Det er også få ting som spises av pålegg. Ene vil ha brunost og servelat, den andre fårepølse. Hjemme spiser de ulike ting. I perioder får de faktisk en skive med nugatti. Grovt brød og mye grønnsaker ved siden. (De får ikke nugatti i helgene pga da lager vi annen god mat). Grove pizzasnurrer, frukt og grønt, litt yoghurt med havregryn, fiskekaker i pitabrød eller en salat. Vi varierer litt. Ungene holder seg til avtalen og spiser minst en halv skive. Ofte spiser de alt og kommer noe hjem igjen avtaler vi endring i matboksen til neste dag. Barna er vant med at de skal spise etter skolen. Enten havregryn og melk eller knekkebrød. Er det ikke sultne skal de ta litt frukt. Jeg tror mat må være til faste tider, barn må bli vant med det. Dere som har barn som aldri spiser matpakken: ta en samtale med lærer. Få læreren til å passe på at alle barn MÅ sitte inne i 10--15 minutter før de får gå ut. Da er det lettere å ha tid til matpakken. Jeg spiste aldri matpakke selv. Det var jeg som måtte smøre og ofte klasket jeg bare oppi en skive med smør, morgentrett og gretten. Orket ikke spise en kip matpakke. Venninna mi sin mor smørte alltid matpakke til henne. Ikke så fancy men alltid litt frukt og grønnsaker. Av og til rundstykker osv. Husker jeg var SÅ misunnelig på at hun hadde en mor som tok seg tid til det. Anonymous poster hash: 348a9...fc3
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. mai 2015 #25 Skrevet 7. mai 2015 Å belaste en allerede sprengt kommuneøkonomi med skolemat synes jeg blir feil. Pengene bør brukes på læring og ikke mat. Dersom ditt barn ikke spiser det du lager så bør dere søke nye muligheter. Min datter har i perioder med seg salat og kylling, pizzasnurrer, fylte pitabrød, pizza, omelett osv. Noen ganger har hun kneipp med ost. Hun får også sjokoladepålegg om hun vil ha det, og det skjer kanskje en gang i mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå