Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #26 Skrevet 4. mai 2015 Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint. Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer. Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer. Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle. Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen. Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner. Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer. Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene". Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned. Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner. Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1 Høres genialt ut "planlegge" alt det uforutsette .. Skal sette meg ordentlig ned etter jobb og regne ut. Nå er jeg ingen økonom, tvert imot, men regner med det kan gå med bruk av nettbanken også hvis jeg kan spore hva jeg har brukt. Selvom det gjerne har vært for mye! Kan jeg spørre hvor mye dere totalt bruker på mat (dere er en ekstra voksen da) og om dere noen gang overgår det? Ser noen får til ekstremt lav matbudsjett men bare en tacomiddag på oss tre blir jo 3-4hundre kroner !! Anonymous poster hash: fc776...fca Hvordan får du en tacomiddag til en voksen og to barn til å koste over 300? Kjøttdeig av kylling 25,- Saus 15,- krydder 13,- mais 5,- 1/4 isbergsalat 5,- Avokado 15,- 1/2 Paprika 4,- 1/2 agurk 8,- ost 20,- lomper 20,- Da ender vi på 130,- kr og da ville vi hatt en god del rester. Anonymous poster hash: 3ab34...446
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #27 Skrevet 4. mai 2015 Dersom du tjener 430.000 kr i året (under 480.000 som er grensa) og er enslig forsørger får du billigere barnehage fom. denne måneden. Barnehageutgiftene skal fra nå av ikke overstige 6% av inntekten din. Dette vil du nok merke:) Anonymous poster hash: 19d53...f2e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #28 Skrevet 4. mai 2015 Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint. Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer. Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer. Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle. Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen. Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner. Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer. Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene". Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned. Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner. Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1 Høres genialt ut "planlegge" alt det uforutsette .. Skal sette meg ordentlig ned etter jobb og regne ut. Nå er jeg ingen økonom, tvert imot, men regner med det kan gå med bruk av nettbanken også hvis jeg kan spore hva jeg har brukt. Selvom det gjerne har vært for mye!Kan jeg spørre hvor mye dere totalt bruker på mat (dere er en ekstra voksen da) og om dere noen gang overgår det? Ser noen får til ekstremt lav matbudsjett men bare en tacomiddag på oss tre blir jo 3-4hundre kroner !! Anonymous poster hash: fc776...fca Hvordan får du en tacomiddag til en voksen og to barn til å koste over 300?Kjøttdeig av kylling 25,- Saus 15,- krydder 13,- mais 5,- 1/4 isbergsalat 5,- Avokado 15,- 1/2 Paprika 4,- 1/2 agurk 8,- ost 20,- lomper 20,- Da ender vi på 130,- kr og da ville vi hatt en god del rester. Anonymous poster hash: 3ab34...446 Kjøper de santa Maria pakkene ? En med skjell, og en med lefser . Karbonadedeig, agurk, mais, avocado, salat, løk, tomat, guacamole krydder, rømme, ost, ostedip. Føler alltid det blir dyrt jeg !? Samt at jeg sikkert kjøper noe ekstra samtidig som et brød og melk.. Men kjøper sjelden taco fordi jeg synes det er dyrt Anonymous poster hash: fc776...fca
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #29 Skrevet 4. mai 2015 Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint. Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer. Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer. Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle. Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen. Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner. Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer. Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene". Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned. Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner. Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1 Høres genialt ut "planlegge" alt det uforutsette .. Skal sette meg ordentlig ned etter jobb og regne ut. Nå er jeg ingen økonom, tvert imot, men regner med det kan gå med bruk av nettbanken også hvis jeg kan spore hva jeg har brukt. Selvom det gjerne har vært for mye! Kan jeg spørre hvor mye dere totalt bruker på mat (dere er en ekstra voksen da) og om dere noen gang overgår det? Ser noen får til ekstremt lav matbudsjett men bare en tacomiddag på oss tre blir jo 3-4hundre kroner !! Anonymous poster hash: fc776...fca Matbudsjettet er som drivstoffet - vi har en maksgrense, men vi sprenger budsjettet fra tid til annen... Men vi er elendige til å planlegge hva vi skal ha til middag ei uke fremover. Prøver å handle en gang i uka, men med butikk som nærmeste nabo, blir det mye småkjøp her og der... Vi prøver derimot å ligge på maks 1000 kr i uka, det inkluderer også vaskemidler, oppvaskbørste, såpe, sjampo osv. Noen ganger bruker vi mindre, andre ganger mer. Men vi lager mye fra bunnen. Det blir noen ganger dyrt, men som ved taco; la oss si at du har salat, salsa, agurk, paprika, mais og ost i. Bare for å nevne noen få ting. Du får gjerne salat til overs i en tacomiddag (det gjør vi i hvert fall). Så da har du salat til neste middag. Kanskje lasagne, det er godt med salat til, og man har ost på toppen. Da slipper du å betale for tilbehør to dager. Salat er stort nok til å brukes til et par måltider. Ost kan brukes til MYE, så lønner seg ikke kjøpe småpakker og sånt. Kanskje noe "revet økonomipakke" er billigere per kilo, det husker jeg ikke nå. Kryddermikser lager vi selv. Det er dyrt i førstegangsinnkjøp, men billigere i lengden. Mye billigere... Tacokrydder koster... hvor mye? 15 kr? Jeg tipper vi bruker maks 50 øre på å mikse krydderet selv. Det tar ikke mye lenger tid å mikse til enn å åpne pakka. Det samme gjelder andre kryddermikser. Bruker dere f.eks mye dressing, er det også billigere å lage fra bunn. Holder seg kortere, men spiser dere det, så er jo ikke det noe problem. Samme gjelder ketsjup og andre sånne produkter. Rema1000 er det billigste for oss, men grønnsaker og ris og andre div ting er faktisk MYE billigere på utenlandske butikker. Verdt å ta en titt, kanskje blir du også inspirert til å prøve noe nytt. Cluet er vel å sjekke kilopris, og så tenke ut flere middager du kan bruke den aktuelle matvaren på. Det gjør det billigere. Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #30 Skrevet 4. mai 2015 Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint. Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer. Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer. Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle. Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen. Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner. Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer. Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene". Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned. Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner. Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1 Høres genialt ut "planlegge" alt det uforutsette .. Skal sette meg ordentlig ned etter jobb og regne ut. Nå er jeg ingen økonom, tvert imot, men regner med det kan gå med bruk av nettbanken også hvis jeg kan spore hva jeg har brukt. Selvom det gjerne har vært for mye!Kan jeg spørre hvor mye dere totalt bruker på mat (dere er en ekstra voksen da) og om dere noen gang overgår det? Ser noen får til ekstremt lav matbudsjett men bare en tacomiddag på oss tre blir jo 3-4hundre kroner !! Anonymous poster hash: fc776...fca Hvordan får du en tacomiddag til en voksen og to barn til å koste over 300?Kjøttdeig av kylling 25,- Saus 15,- krydder 13,- mais 5,- 1/4 isbergsalat 5,- Avokado 15,- 1/2 Paprika 4,- 1/2 agurk 8,- ost 20,- lomper 20,- Da ender vi på 130,- kr og da ville vi hatt en god del rester. Anonymous poster hash: 3ab34...446 Kjøper de santa Maria pakkene ? En med skjell, og en med lefser . Karbonadedeig, agurk, mais, avocado, salat, løk, tomat, guacamole krydder, rømme, ost, ostedip. Føler alltid det blir dyrt jeg !? Samt at jeg sikkert kjøper noe ekstra samtidig som et brød og melk.. Men kjøper sjelden taco fordi jeg synes det er dyrt Anonymous poster hash: fc776...fca Hvis du handler på Rema får du et slikt sett, med skjell, saus og krydder, til 6,- kr. Smaken er god også (i motsettning til noen av de andre billigmerkene). Guacamole lager duenkelt selv uten spessialkrydder og hva er ostedipp? Bytt ut karbonadedeigen med kjøttdeig av kylling eller svin. Det smaker like godt, er omtrent like magert og koster omtrent halvparten. Vi pleier foresten å ha litt ris til også. Det både drøter og smaker godt. Uansett må du jo få masse rester. Dere tre spiser vel ikke en boks med rømme til en tacomiddag? Da har du rømme både til fiskemidagen og noe annet senere i uka. Tacomiddag blir aldri en billig middag her heller, men selv om vi er 2 voksne og 2 skolebarn koster det oss ikke på langt nær de 300-400 du oppgir. Anonymous poster hash: 3ab34...446
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #31 Skrevet 4. mai 2015 Oj det er mye mer enn det vi har, vi er to voksne og ett barn i barnehage. Vi har det litt trangt men klarer oss. Vi har bevisst ikke lagt av kr til ferie, tar heller små turer med bilen hit og dit i sommer. Tannlege er vi hos en gang i året, og det er gratis for barn. Lege er og gratis for barn, og medisiner man man få støtte til om det er mye. Frikort får voksne etter en stund om vi er ofte hos legen. Klær trenger man ikke kjøpe nytt hele tiden. Jeg husker ikke selv sist jeg shoppet til meg selv. Kjøper selvfølgelig klær til ungen fordi han vokser men kjøper kun det jeg må køpe. Kjøpte forresten en søppelsekk med klær til han via en salgsgruppe på Facebook. Alt han trenger av gensrer og bukser i to størrelser til 200kr! Noe var ubrukt med merkelapper på. Ellers alt i god stand. Ang mat så last ned appen Mattilbud. Vi bruker appen og kjøper nå kun f.eks kjøttdeig når det er på salg. Skjønner ikke hvordan 14.000kr ikke skal holde om du faktisk er fornuftig av deg. Anonymous poster hash: e7190...ae7
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #32 Skrevet 4. mai 2015 Og er dere hos friøren hver eneste mnd? Jeg klipper sønnen min selv. Er selv hos frisøren 1-2 ganger i året og mannen aldri, han bruker barbermaskinen. Kanskje skaffe deg en frisyre som krever lite vedlikehold. Og barna kan du klippe selv, eller få noen du kjenner til å klippe gratis/billig. Jeg skulle gjerne vært oftere hos frisør og hatt en mer stilig frisyre, farget og stipet det der. Men det prioriterer jeg ikke. Du må prioritere rett, det er ditt ansvar som mamma. Anonymous poster hash: e7190...ae7
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #33 Skrevet 4. mai 2015 Og er dere hos friøren hver eneste mnd? Jeg klipper sønnen min selv. Er selv hos frisøren 1-2 ganger i året og mannen aldri, han bruker barbermaskinen. Kanskje skaffe deg en frisyre som krever lite vedlikehold. Og barna kan du klippe selv, eller få noen du kjenner til å klippe gratis/billig. Jeg skulle gjerne vært oftere hos frisør og hatt en mer stilig frisyre, farget og stipet det der. Men det prioriterer jeg ikke. Du må prioritere rett, det er ditt ansvar som mamma. Anonymous poster hash: e7190...ae7 Hun skriver jo at hun og barna sjeldent er hos frisør. Anonymous poster hash: b0dc3...7ca
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #34 Skrevet 4. mai 2015 Jeg kan faktisk ikke skjønne hvordan du ikke klarer å få 14,000 til å gå rundt. Hvor ofte går dere til lege? I Norge er det jo frikortgrense? Du kan spise næringsrik mat uten å betale så altfor mye. Hvor mye av disse pengene går til drivstoff og bom? Det skal nevnes at denne oversikten kun blir hypotetisk, da jeg ikke har forsøkt det i praksis, men kan ikke se at det ikke skulle fungere. Mat: 6000 (det burde holde, har man lite å rutte med, blir det næring etter tæring). Spis vegetar to ganger i uken. Det er bra for dere, både helsemessig og med tanke på lommeboken, men også for miljøet. Ukehandling er også lurt. Du kan selvfølgelig supplere med ting som mangler, men bør du ha en liste over hva du trenger når du går på butikken, og holde deg til den. Ikke gå på butikken som sulten. Du bør dessuten etterstrebe å lage mest mulig fra bunn. Det er det sunneste, dessuten er det som regel rimeligere. Kjøp butikkenes egne produkter, og ikke mer kostbare produktnavn. Bak brød selv, eller bytt ut brød med knekkebrød. Bak en-to ganger i uken, og frys ned. Istedenfor brød kan dere også spise havregrøt (det er billig!). Kjøp ris, linser etc. i store kvanta (helst på innvandrerbutikker). Det holder seg lenge. Eksempel på en ukemeny (middag): Mandag: hjemmelaget tomatsuppe (2 bokser hakkede tomater – 14 kroner, litt melk/fløte – 10 kroner, krydder (det har du hjemme), hvitløk, gulrot, paprika, løk (du bruker ikke så mye, kanskje 10 kroner til sammen, restene bruker du en annen dag). Middag til 30-40 kroner. Du kan ha i for eksempel makaroni for å mette mer, eller egg, hever prisen lite. Tirsdag: ovnsbakt laks og grønnsaker. Hvor mye koster laks? Det er kanskje ikke så billig? Alternativet er å velge seifilet istedenfor. Stekes i ovnen sammen med gulrøtter, paprika, andre rotgrønnsaker, hvitløk, løk. Server med en rømmeklatt, smørkokt mais, ovnsbakte potetbåter og litt fersk persille (eller dropp det, hvis du vil spare penger). Med laksen koster det deg ca. 150 kroner, enda billigere med seifilet. Maten lager seg dessuten selv Onsdag: Risotto med sopp. Server med en god salat til, for eksempel ruccola og en annen salattype, med valnøtter og sennepvinagrette. Eller spis kun risotto med sopp. Risottoris: 20 kroner, sopp: 15 kroner, salat: 20 kroner. Middag til 55 kroner. Hvis du vil gjøre det enda bedre, kjøper du litt parmesan. Du bruker ikke hele, så det er snakk om 25 kroner til. Torsdag: hjemmelaget fiskegrateng. Torskeblokk, makaroni, melk, ost, krydder, kavring … 160-170 kroner. Osten kan du bruke dagen etter. Ha gulrøtter ved siden av. Fredag: den hellige tacoen. Lefser, skjell og krydder: 15 kroner for lefser, 10 kroner for skjell, 10 kroner for krydder. Saus koster 15 kroner. Grønnsaker du trenger til: paprika og løk har du fra tidligere i uken, salat, avokado, agurk. Kjøp kyllingkjøttdeig, bruk linser istedenfor, ris, fisk. Ost og rømme har du fra tidligere middager. Tja, grovt regnet vil den koste deg 120 kroner. Lørdag: Hjemmelaget gryterett. En boks creme fraiche, diverse krydder fra skapet, ris, en grillet kylling, paprika, mais og ananas. Serveres med en god salat, kanskje hvitløksbagetter. 150 kroner? Kanskje litt dyrere, vet ikke hva grillet kylling koster. Eller så kjøper du kyllingfilet, for eksempel. Søndag: wok. Enten vegetar, eller med for eksempel laks/kylling. Server med nudler. 30 kroner for grønnsaker, 100 kroner for laks/kylling (eller enda mindre). Koster kanskje 130 kroner. Bulgursalat, blomkål/brokkolisuppe, hjemmelaget fiskepinner, hjemmelaget fiskekaker. Mye du kan lage, som ikke er særlig dyrt. Det vil si at du bør få GODE middager til 800-900 kroner i uken. Det er 3600 kroner i måneden. Da har du 2400 til andre ting du trenger. Brød, egg, andre grønnsaker etc. Det burde gå helt fint. To bursdager i mnd. per barn: 100 kroner x 4 = 400 kroner. Du er kanskje i en bursdag selv. Vet ikke hvor mye du bruker, men si 200-300 kroner. Det vil si 600-700 kroner på bursdagsgaver i måneden. Fritidsaktiviteter? Bruk naturen, eller følg med på hva som skjer i nærområdet. Er det noe gratis man kan gjøre? Det er ikke nødvendig å dra på kino hver uke. Mange museer er rimelige, kanskje 50 kroner i inngang. Sett av 1500-2000 i måneden, det bør være tilstrekkelig. Kunne ha fortsatt i det uendelige, men dette var bare noen tips. Anonymous poster hash: b87b5...799
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #35 Skrevet 4. mai 2015 Og er dere hos friøren hver eneste mnd? Jeg klipper sønnen min selv. Er selv hos frisøren 1-2 ganger i året og mannen aldri, han bruker barbermaskinen. Kanskje skaffe deg en frisyre som krever lite vedlikehold. Og barna kan du klippe selv, eller få noen du kjenner til å klippe gratis/billig. Jeg skulle gjerne vært oftere hos frisør og hatt en mer stilig frisyre, farget og stipet det der. Men det prioriterer jeg ikke. Du må prioritere rett, det er ditt ansvar som mamma.Anonymous poster hash: e7190...ae7 Hun skriver jo at hun og barna sjeldent er hos frisør. Anonymous poster hash: b0dc3...7ca Så ikke det, og greit nok. Men noe sløser hun på. Anonymous poster hash: e7190...ae7
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #36 Skrevet 4. mai 2015 Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint. Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer. Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer. Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle. Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen. Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner. Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer. Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene". Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned. Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner. Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1 Høres genialt ut "planlegge" alt det uforutsette .. Skal sette meg ordentlig ned etter jobb og regne ut. Nå er jeg ingen økonom, tvert imot, men regner med det kan gå med bruk av nettbanken også hvis jeg kan spore hva jeg har brukt. Selvom det gjerne har vært for mye!Kan jeg spørre hvor mye dere totalt bruker på mat (dere er en ekstra voksen da) og om dere noen gang overgår det? Ser noen får til ekstremt lav matbudsjett men bare en tacomiddag på oss tre blir jo 3-4hundre kroner !! Anonymous poster hash: fc776...fca Hvordan får du en tacomiddag til en voksen og to barn til å koste over 300?Kjøttdeig av kylling 25,- Saus 15,- krydder 13,- mais 5,- 1/4 isbergsalat 5,- Avokado 15,- 1/2 Paprika 4,- 1/2 agurk 8,- ost 20,- lomper 20,- Da ender vi på 130,- kr og da ville vi hatt en god del rester. Anonymous poster hash: 3ab34...446 Kjøper de santa Maria pakkene ? En med skjell, og en med lefser . Karbonadedeig, agurk, mais, avocado, salat, løk, tomat, guacamole krydder, rømme, ost, ostedip. Føler alltid det blir dyrt jeg !? Samt at jeg sikkert kjøper noe ekstra samtidig som et brød og melk.. Men kjøper sjelden taco fordi jeg synes det er dyrt Anonymous poster hash: fc776...fca Jeg kjøper karbonadedeig når de har 3 for 100 kr Avocdo + ett hvitløksfedd, litt salt, pepper, lime eller sitronsaft = guacamole Taco krydder = 2 ts kummin, 0,5 ts koriander, 0,5 tschillipulver, 0,5 ts hvitløkspulver, 1 ts paprikakrydder, litt peper, litt salt ( kjøper krydder i invandrerbutikken eller sverige) Kjøper taco ting når det er 40% avslag noe en av butikkene har ofte. På rema har de mais box til 1,90 kr River osten selv Anonymous poster hash: 55bb9...0e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå