Gå til innhold

14000kr etter faste utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alene med to barn. Ett i barnehage og ett på skole/SFO

Har igjen 14000kr til:

Diesel/bom

Uforutsette hendelser og reparasjon pluss service av bil feks

Fritid og aktiviteter samt ferie

Klær til oss alle

Mat og husholdning

Lege, tannlege og legemidler

Frisør etc

Bursdager og gaver

Dette går aldri rundt for meg. Jeg må stadig "låne" av mastercardet men betaler det ned hver måned så jeg ikke får renter. Setter av 1000kr til sparing hver mnd men ender jo alltid med å ta de tilbake fordi jeg må. Får aldri spart meg opp noe som helst. Går sjelden til frisør hver 8mnd kanskje, men barna må jo en gang eller to i året. Spiser aldri ute.

Tror dere jeg prioriterer litt feil -at disse pengene burde strekke til ? Eller er jeg litt "fattig"? Har en ok betalt fast jobb 100% men tjener under gjennomsnittet. Kan ikke slutte da jeg får visse fordeler via jobben som vil gjøre det dyrere å bytte jobb med mindre jeg stiger betraktelig i lønn.

Mat bruker jeg ikke mer penger på enn jeg må føler jeg, spiser ofte pasta med saus og billig kjøtt, nudler, ostesmørbrød og ræl (drittmat) Til middag fordi det koster for mye. Sender med barna niste men spiser ikke frokost og lunsj selv.

Ikke noe tiggetråd!!! Synes bare litt synd på meg selv ;p mulig jeg bare er veldig lite økonomisk..

Anonymous poster hash: fc776...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på SIFO sine nettsider og sammenlikne med deres budsjett. Det vil gi deg en god pekepinn på om det er noen områder du bruker spessielt mye på.

En fornuftig ting å gjøre i din situasjon er også å ta vare på alle kviteringer i et par månder. Da kan du få en bedre oversikt over hvor pengene faktisk tar veien enn hvis du bare forsøker å anslå det.

Anonymous poster hash: 3ab34...446
Skrevet

Bruker du mye penger på bil da? vi er tre og bruker 6000kr på mat, bruker du det samme så burde du ha igjen mye penger..

14000kr i mnd er veldig mye penger.

Anonymous poster hash: b0dc3...7ca

Skrevet

Gå inn på SIFO sine nettsider og sammenlikne med deres budsjett. Det vil gi deg en god pekepinn på om det er noen områder du bruker spessielt mye på.

En fornuftig ting å gjøre i din situasjon er også å ta vare på alle kviteringer i et par månder. Da kan du få en bedre oversikt over hvor pengene faktisk tar veien enn hvis du bare forsøker å anslå det.

Takk for tips ! Prøvde kalkulatoren men fikk opp 0 i alle kolonner i utgiftspostene 😳

Skrevet

Takk for tips ! Prøvde kalkulatoren men fikk opp 0 i alle kolonner i utgiftspostene

Har du husket å fylle inn hvor mange personer dere er, kjønn og alder?

Skrevet

Synes 14000 høres mye ut jeg. Men så klart, hvis du har veldig store uforutsette utgifter ofte vil det jo trekke litt.

Diesel/bom kan jo også være et pengesluk.

Men det er jo også sikkert en god del utgifter du kan spare på, ved å gå gjennom matbudsjettet, kjøpe brukte klær til barna og senke standarden på gaver etc.

Anonymous poster hash: 529d5...8e7

Skrevet

Er alene med to barn. Ett i barnehage og ett på skole/SFO

Har igjen 14000kr til:

Diesel/bom

Uforutsette hendelser og reparasjon pluss service av bil feks

Fritid og aktiviteter samt ferie

Klær til oss alle

Mat og husholdning

Lege, tannlege og legemidler

Frisør etc

Bursdager og gaver

Dette går aldri rundt for meg. Jeg må stadig "låne" av mastercardet men betaler det ned hver måned så jeg ikke får renter. Setter av 1000kr til sparing hver mnd men ender jo alltid med å ta de tilbake fordi jeg må. Får aldri spart meg opp noe som helst. Går sjelden til frisør hver 8mnd kanskje, men barna må jo en gang eller to i året. Spiser aldri ute.

Tror dere jeg prioriterer litt feil -at disse pengene burde strekke til ? Eller er jeg litt "fattig"? Har en ok betalt fast jobb 100% men tjener under gjennomsnittet. Kan ikke slutte da jeg får visse fordeler via jobben som vil gjøre det dyrere å bytte jobb med mindre jeg stiger betraktelig i lønn.

Mat bruker jeg ikke mer penger på enn jeg må føler jeg, spiser ofte pasta med saus og billig kjøtt, nudler, ostesmørbrød og ræl (drittmat) Til middag fordi det koster for mye. Sender med barna niste men spiser ikke frokost og lunsj selv.

Ikke noe tiggetråd!!! Synes bare litt synd på meg selv ;p mulig jeg bare er veldig lite økonomisk..

Helt klart gjør du noen feile prioriteringer, men hvor feilen ligger er utrolig vanskelig å gjette seg til.

Matbudsjettet bør ihvertfall opp!

Med barn i hus bør middagene- og maten generelt innholde næringsstoffer som barn i vekst trenger.

Anonymous poster hash: 517c0...7ac

Skrevet

http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php

Takk nå funka det!

Med de dataene fikk jeg opp 21000kr mnd. Men trekker jeg fra 5000kr fordi Bhg og SFO har jeg som fast utgift ender det på 16000. Og inkluderer ikke lege/tannlege/medisiner, ferier, fritidsaktivitet og bursdager.

Kanskje ikke rart pengene flyr!

Kan jo såklart senke pris på gaver feks, det er jo noe.

Skrevet

Vi er 4 og har mindre enn deg å rutte med. Og vi sparer 6000 i mnd.

Skrevet

Vi er 4 og har mindre enn deg å rutte med. Og vi sparer 6000 i mnd.

Sparer dere 6000 av mindre enn 14000? Hjelpes. Vil du sette opp sånn ca budsjett på hva pengene deres går til??:) ikke faste utgifter

Skrevet

Ukeshandle

Kjøp leker på salg og ha en gavekasse klar til bursdag

Klær og utstyr brukt eller på salg

Kan du gå/sykle noe for å bruke bilen mindre?

Har du noe du kan selge som du ikke bruker lengre?

Øk matbudsjettet og stram inn på noe annet.

Skrevet

Røyker du?

Skrevet

Det første du bør gjøre er å få oversikt over økonomien din.  Jeg anbefaler at du betaler alt med kort, da får du opp oversikt i nettbanken over hvor pengene går. 

Bil er et kjempepengesluk.  Kan du klare deg uten bil (sykkel/moped/bildeling)?  

Mat trenger ikke være næringsfattig og dårlig fordi den er billig.  Lag f.eks. havregrøt til frokost, middagsrester til lunsj, rot-grønnsak-suppe/lapskaus til middag.  Du kan spare MYE hvis du både handler strukturert og planlegger måltidene godt.  Hvis du har fryseboks (det bør du ha) så kan du kjøpe basis-varer på tilbud.  

Angående gaver så har jeg gaveskuff hjemme, jeg kjøper alders-aktuelle gaver på tilbud og har liggende.  Ikke store mengder, men jeg slipper panikk-handling som alltid ender opp med å bli dyrt.  

Jeg kjøper forbruksvarer på tilbud - vaskemiddel, dopapir osv, der sparer jeg en del.  

Jeg prøver å alltid ha oversikt over hva ungene kommer til å trenge av klær, vet jeg at de snart trenger regntøy i en større størrelse, så da kjøper jeg det hvis jeg kommer over et sett på tilbud.  

Jeg arver med glede og gir vekk klær som er for små osv til venner og bekjente.  

Jeg synes økonomien din virker trang, men man må sette tæring etter næring.  Har du mulighet til en liten ekstrajobb eller overtid på jobben din?  Kan du få inn penger på en annen måte?  Barnevakt?  Dugnad i borettslaget?  

Ellers er du jo helt sikkert klar over at det er mange små grep man kan gjøre i hverdagen, f.eks. har jeg alltid en drikkeflaske og noe frukt i vesken, hvis en av ungene blir tørst/sulten så slipper jeg kjøpe usunn mat og de kan få noe med en gang.  

Anonymous poster hash: ef330...be9
Skrevet

Røyker du?

Nei :)

Skrevet

Hva tjener du?

Anonymous poster hash: 19d53...f2e
Skrevet

Det første du bør gjøre er å få oversikt over økonomien din. Jeg anbefaler at du betaler alt med kort, da får du opp oversikt i nettbanken over hvor pengene går.

Bil er et kjempepengesluk. Kan du klare deg uten bil (sykkel/moped/bildeling)?

Mat trenger ikke være næringsfattig og dårlig fordi den er billig. Lag f.eks. havregrøt til frokost, middagsrester til lunsj, rot-grønnsak-suppe/lapskaus til middag. Du kan spare MYE hvis du både handler strukturert og planlegger måltidene godt. Hvis du har fryseboks (det bør du ha) så kan du kjøpe basis-varer på tilbud.

Angående gaver så har jeg gaveskuff hjemme, jeg kjøper alders-aktuelle gaver på tilbud og har liggende. Ikke store mengder, men jeg slipper panikk-handling som alltid ender opp med å bli dyrt.

Jeg kjøper forbruksvarer på tilbud - vaskemiddel, dopapir osv, der sparer jeg en del.

Jeg prøver å alltid ha oversikt over hva ungene kommer til å trenge av klær, vet jeg at de snart trenger regntøy i en større størrelse, så da kjøper jeg det hvis jeg kommer over et sett på tilbud.

Jeg synes økonomien din virker trang, men man må sette tæring etter næring. Har du mulighet til en liten ekstrajobb eller overtid på jobben din? Kan du få inn penger på en annen måte? Barnevakt? Dugnad i borettslaget?

Ellers er du jo helt sikkert klar over at det er mange små grep man kan gjøre i hverdagen, f.eks. har jeg alltid en drikkeflaske og noe frukt i vesken, hvis en av ungene blir tørst/sulten så slipper jeg kjøpe usunn mat og de kan få noe med en gang.

Takk for tips !

Det med gaveskuff tror jeg er en veldig god ide, panikkhandling som du sier skjer ofte. Skal prøve ut det!

Jeg handler stort sett med bankkort så det skal jeg også se på etter jobb idag. Kan dessverre ikke jobbe noe ekstra da jeg er fullstendig alene. Ungene mine er plassert i Bhg/SFO allerede 9t per dag.

Føler bare ofte det er legetimer, medisiner og utgifter ifm dette som kommer boms på, samt klær den minste trenger (vokser fort). Kan jo sjekke finn -noen som har erfaring med brukte klær derfra? Blir jo fort slitt i den alderen..

Og bil er nødvendig da jeg har 3 mil t/r jobb hver dag pluss kjøring av barn og der går ikke kollektivt dit.. Har lån på bilen, ganske dyrt men det er en fast utgift. tenker det er bedre med en 2010 modell enn en fra 1998 som går i stykker og må ha deler i hytt og gevær ;-/ Men takk for tips :)

Skrevet

Hva tjener du?

Anonymous poster hash: 19d53...f2e

430 000kr i året ..

Skrevet

Enig med tanke på bilen, men det finnes mange forskjellige typer i div prisklasser. Du kan få en nesten ny Ford for prisen av en eldre Volvo. Vi driver å leter etter stasjonsvogn til rundt 130 000kr og man får faktisk veldig nye biler for den prisen. Sikkerhet er viktig.

Skrevet

Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint.

Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer. 

Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer. 
Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle. 
Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen. 

Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner. 

Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer. 

Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene". 
Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned. 

Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner. 
Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke ;) 

Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1
Skrevet

Vi sitter igjen med halvparten av deg etter alle utgifter er trukket, vi er to voksne og to barn. Vi klarer oss helt fint.

Jeg ser noe feil i oppsettet ditt. Service av bil planlegger du på forhånd, og legger av penger til. Uforutsette hendelser av alle slag, lager du en buffer til. Sett av så og så mye i måneden. Vi legger av 1000 kr. Dvs at vi har nå en diger buffer.

Fritid og aktivteter lager du også en plan på på forhånd. Kanskje barna går i aktivtetet som koster så og så mye i kvartalet, halvåret, året etc., og da legger du av den gitte summen til akkurat dette. Da blir det ingen overraskelse når regninga kommer.

Til spontane hendelser og moro, kan du sette av en passelig sum, og vet du at dere har lyst til å ta en tur til f.eks Danmark i løpet av sommeren, så kan du allerede nå begynne å legge til sides penger så du sitter med en passelig sum til f.eks 1. juli, så har du de pengene når dere ønsker å reise, om det er i juli eller i september spiller ingen rolle.

Frisør kan også planlegges. Du vet det er en bursdag i mars. Det er 17. mai i mai. Det er jul i desember. Legg av noen kroner til dette formålet. Ønsker du en sommerlook, så ta av "spontante hendelser og moro"-bufferen.

Klær kan planlegges. Nå kommer sommeren, du vet dere trenger shortser og t-skjorter. På høsten vet du det kommer vintersko og dresser. Legg av penger på forhånd. Du vet ca hvor mye ting koster, hvis ikke så er det enkelt å sjekke på nett. Lag en liten kles-buffer, rett og slett. Ha noe i reserve om dere skulle trenge noe ekstra av ulike grunner.

Du vet når folk har bursdag. Legg av penger til bursdager. I løpet av et år er det f.eks 24 bursdager du må tenke på. Hver gang gir du 300 kr. Da kan du tenke deg at det går 600 kr til bursdager i måneden. Så spar 600 kr i måneden til bursdagene som kommer. Så blir ikke det noen ekstra utgift når bursdagene kommer.

Drivstoff er for oss vanskelig å planlegge, vi tar ofte spontanturer hit og dit, men vi har en maksgrense på så og så mye i måneden. Da må vi planlegge turene deretter også. Men vi har mange ganger gått over budsjettet her, og har måtte bruke av "restpengene".

Bom er enklere. Du vet ca hvor mye du kjører gjennom bommene. Du forhåndsbetaler med bombrikka, og legger av ca-summen du bruker i løpet av en måned.

Du vil altså ende opp med en mye mindre sluttsum, men sitte med like mye penger på konto - som er fastlåste til nevnte situasjoner.

Det er ikke så vanskelig, det hardeste er å sette det opp og prøvekjøre det en periode for å se hva som funker og ikke ;)

Anonymous poster hash: 6eaf4...2f1

Høres genialt ut :) "planlegge" alt det uforutsette .. Skal sette meg ordentlig ned etter jobb og regne ut. Nå er jeg ingen økonom, tvert imot, men regner med det kan gå med bruk av nettbanken også hvis jeg kan spore hva jeg har brukt. Selvom det gjerne har vært for mye!

Kan jeg spørre hvor mye dere totalt bruker på mat (dere er en ekstra voksen da) og om dere noen gang overgår det? Ser noen får til ekstremt lav matbudsjett men bare en tacomiddag på oss tre blir jo 3-4hundre kroner !!

Skrevet

Det første du bør gjøre er å få oversikt over økonomien din. Jeg anbefaler at du betaler alt med kort, da får du opp oversikt i nettbanken over hvor pengene går.

Mat trenger ikke være næringsfattig og dårlig fordi den er billig. Lag f.eks. havregrøt til frokost, middagsrester til lunsj, rot-grønnsak-suppe/lapskaus til middag. Du kan spare MYE hvis du både handler strukturert og planlegger måltidene godt. Hvis du har fryseboks (det bør du ha) så kan du kjøpe basis-varer på tilbud.

Angående gaver så har jeg gaveskuff hjemme, jeg kjøper alders-aktuelle gaver på tilbud og har liggende. Ikke store mengder, men jeg slipper panikk-handling som alltid ender opp med å bli dyrt.

Jeg synes økonomien din virker trang, men man må sette tæring etter næring. Har du mulighet til en liten ekstrajobb eller overtid på jobben din? Kan du få inn penger på en annen måte? Barnevakt? Dugnad i borettslaget?

Takk for tips !

Det med gaveskuff tror jeg er en veldig god ide, panikkhandling som du sier skjer ofte. Skal prøve ut det!

Jeg handler stort sett med bankkort så det skal jeg også se på etter jobb idag. Kan dessverre ikke jobbe noe ekstra da jeg er fullstendig alene. Ungene mine er plassert i Bhg/SFO allerede 9t per dag.

Føler bare ofte det er legetimer, medisiner og utgifter ifm dette som kommer boms på, samt klær den minste trenger (vokser fort). Kan jo sjekke finn -noen som har erfaring med brukte klær derfra? Blir jo fort slitt i den alderen..

Og bil er nødvendig da jeg har 3 mil t/r jobb hver dag pluss kjøring av barn og der går ikke kollektivt dit.. Har lån på bilen, ganske dyrt men det er en fast utgift. tenker det er bedre med en 2010 modell enn en fra 1998 som går i stykker og må ha deler i hytt og gevær ;-/ Men takk for tips :)

Panikk-handling er aldri bra.  Selv om det sikkert er slitsomt å være helt alene med to barn så kan det helt sikkert lønne seg å planlegge alt mulig.  Hver kveld planlegger du neste dag (skoleransler, antrekk, utstyr osv til ungene, vit hva du skal lage til middag, vit at Per skal på fotballtrening og Kari skal i bursdagsbesøk).  En fast dag i uken planlegger du neste uke, middager, handling, eventuelle aktiviteter som idrettsdag på skolen osv.  I god tid før hver sesong planlegger du neste sesong med tanke på klær og utstyr.  Før du "pakker vekk" vinteren går du gjennom det du har av klær og utstyr, det som er for lite selger eller gir du vekk, få oversikt over hva du vil ha behov for, da kan du "bruke" jul og bursdager til å ønske nødvendig utstyr.  

Jeg har flere kategorier av handlelister, en dag til dag handleliste med ting vi må ha (melk, fårepølse osv).  En tilbud-handleliste med ting jeg uansett vet vi trenger men gjerne kan kjøpe i stort på tilbud, vaskemiddel, kaffe osv.  Og en kjekt å ha liste, med ting vi ønsker oss men fint kan leve uten, gjerne dyrere ting.  

En buffer-konto med penger er nyttig og nødvendig.  Jeg synes også det er nyttig å gjøre litt buffer-innkjøp for ungene.  Jeg kjøper av og til klær i litt for store størrelser, det KAN brukes ved behov.  Hvis alle strømpebuksene i riktig størrelse henger til tørk så kan de bruke en som er en størrelse for stor osv.  Samme med gummistøvler osv.  De har selvfølgelig nok klær til normal bruk, men jeg har en backup for de gangene alt går galt.  

Backup-planer er gull verdt (og kan spare mange penger).  Og de dukker opp når du planlegger alt skikkelig.  Vet du at et barn har bading hver uke på skolen, så sørger du for to badedrakter (gjerne en som er litt stor) og to badehetter. Og så videre.    

Skrevet

Svarte i en annen tråd med matbusjett. Vi er to voksne og 4 barn.(inkl et med kumelkallergi)

Lager det meste av maten fra bunn. Og vi bruker 1000-1500 kr i uka på mat, dopapir osv..

handle på rema1000, der er det billigst.

Vi bruker poteter nesten hver dag. Kjøpes inn for hele uka.

Lag fiskegrateng fra bunn. En pk fryst sei i blokk koster 9 kr.

Kjøp kjøttdeig av svin til taco, den er billig og god.

Lapskausblanding på rema koster 8-9 kr. Ha litt pølsebiter oppi.

bruker frosne grønnsaker fra rema, 8-9 kr for en pose.

Kylling filet kjøper jeg gjerne når de har tilbud, eller så kjøper jeg en stor pk og fryser.

Frosne koteletter, frosen fisk osv

lager pastasaus, pizzasaus og lasagne fra bunn. Kjøper hakkede tomater på boks(3-4 kr pr boks) og tomatpure. Og krydder

fiskepinner med råkost og potet.

hvordan får du taco til å koste så mye?

bruker også å lage eggmuffins, ungene elsker det.

4-5 egg(får mange muffins av det) litt fløte/melk/vann, visp sammen. Ha i litt bakepulver Og få ut alle klumper.

Fordel rester av det du har i kjøleskapet i muffinsformer. Skinke/ost/grønnsaker/osv.

175 gr i 25 min ca.. kjempegodt :)

Anonymous poster hash: 7668a...562

Skrevet

Jeg er alene med 2 og har nesten halvparten av hva du har etter faste utgifter. Så ja. Du prioriterer nok litt feil ja.

Anonymous poster hash: 1fc73...7d4

Skrevet

Takk for tips !

Panikk-handling er aldri bra. Selv om det sikkert er slitsomt å være helt alene med to barn så kan det helt sikkert lønne seg å planlegge alt mulig. Hver kveld planlegger du neste dag (skoleransler, antrekk, utstyr osv til ungene, vit hva du skal lage til middag, vit at Per skal på fotballtrening og Kari skal i bursdagsbesøk). En fast dag i uken planlegger du neste uke, middager, handling, eventuelle aktiviteter som idrettsdag på skolen osv. I god tid før hver sesong planlegger du neste sesong med tanke på klær og utstyr. Før du "pakker vekk" vinteren går du gjennom det du har av klær og utstyr, det som er for lite selger eller gir du vekk, få oversikt over hva du vil ha behov for, da kan du "bruke" jul og bursdager til å ønske nødvendig utstyr.

Jeg har flere kategorier av handlelister, en dag til dag handleliste med ting vi må ha (melk, fårepølse osv). En tilbud-handleliste med ting jeg uansett vet vi trenger men gjerne kan kjøpe i stort på tilbud, vaskemiddel, kaffe osv. Og en kjekt å ha liste, med ting vi ønsker oss men fint kan leve uten, gjerne dyrere ting.

En buffer-konto med penger er nyttig og nødvendig. Jeg synes også det er nyttig å gjøre litt buffer-innkjøp for ungene. Jeg kjøper av og til klær i litt for store størrelser, det KAN brukes ved behov. Hvis alle strømpebuksene i riktig størrelse henger til tørk så kan de bruke en som er en størrelse for stor osv. Samme med gummistøvler osv. De har selvfølgelig nok klær til normal bruk, men jeg har en backup for de gangene alt går galt.

Backup-planer er gull verdt (og kan spare mange penger). Og de dukker opp når du planlegger alt skikkelig. Vet du at et barn har bading hver uke på skolen, så sørger du for to badedrakter (gjerne en som er litt stor) og to badehetter. Og så videre.

Det er faktisk nesten som du tente et lys i meg! Så smart, og så enkelt ? Jeg er så sliten at jeg legger meg når eldste legger seg hver dag. Ergo legger aldri frem og gjør klart noe så blir det stress på morgenen. Jeg skal ta meg i nakken og gjøre som du har tipset om. Tror lister med gjøremål om alt er tingen. Få unna ting etter barna er i seng. Rett og slett planlegge alt fra gjøremål til penger.

Et siste spørsmål: har dere en brukskonto, en bufferkonto til alt uforutsett pluss en konto hvor dere setter inn alt som er planlagt til løpende utgifter som kommer? Feks jul og bursdager, klær etc?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...