Gå til innhold

To vs. tre barn... klarer ikke bestemme oss!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har noen tanker og formeninger som kan hjelpe oss med å ta en beslutning?! Vet jo det er forskjellig for alle familier, men vi klarer virkelig ikke å bestemme oss for om vi vil ha to eller tre barn. Vi har nå to fantastiske barn, på under 3 år. Før vi fikk nr 2 var vi 100% sikre på at vi ville ha 3 barn, men etter to svangerskap som har vært tøffe, og 2 vanskelige fødsler (1 ks og 1 vaginal), har vi nå gått litt i tenkeboksen.. 

Tenker jo også på alt det praktiske som er mye "lettere" med to barn.. Men hvor mye skal det bestemme? Vi vil evt. ha 3 tette barn, så vi er redde for at vi angrer om noen år hvis vi ikke får nr 3, siden vi begge er over 30 allerede..

Noen som har noen innspill eller som har vært i liknende situasjon!? Vi klarer virkelig ikke å bestemme oss! 

Anonymous poster hash: ee215...958
Videoannonse
Annonse
Gjest Maiken og barna
Skrevet

3 barn er supert!!!!

Skrevet

Vi prøver på nummer 3 nå, eldste vår blir snart 4 år. Jeg tenker det blir slitsomt spesielt første 1,5 år, men etterhvert blir det mye glede med 3 barn også:-) Og økonomisk har vi råd til det, så da kjører vi på!

Anonymous poster hash: 1b3b4...674

Skrevet

Det er vel ikke noe å lure på?? Kjør på! The more the merrier :)

Anonymous poster hash: d045b...819

Skrevet

Jeg har fire, så jeg sier kjør på :P

Jeg har alltid hatt lyst på tre.. Tenkte litt rare tanker ang. to: "tenk om d skjer noe med den ene, så er d bare en tilbake..." Tullete, men følte litt på d...

Etter jeg fikk nr.3, kjente jeg at jeg ikke var ferdig likevel :P

Hvorfor må du ha nr.3 raskt da? Dersom du tenker alder/samhold, så er d tull ;)

Mine er 4, 12, 17 & 21 :) De har alle stor glede av hverandre på forskjellige plan, og gjør mye sammen.

(til 'sammenligning' er d to år mellom meg og søsteren min, og vi har aldri vært venninner. Svigerinnen min er 11 år yngre enn sin søster, de er bestevenninner nå)

Tenker du egen alder, så har du god tid. Tenkte at et par og tredve var max selv, men nr.4 kom til 40 års dagen min. Herlig! :)

Kos deg med de to dere har og bestem dere etterhvert ;)

Anonymous poster hash: 1e089...dca

Skrevet

Jeg har fire, så jeg sier kjør på :P

Jeg har alltid hatt lyst på tre.. Tenkte litt rare tanker ang. to: "tenk om d skjer noe med den ene, så er d bare en tilbake..." Tullete, men følte litt på d...

Etter jeg fikk nr.3, kjente jeg at jeg ikke var ferdig likevel :P

Hvorfor må du ha nr.3 raskt da? Dersom du tenker alder/samhold, så er d tull ;)

Mine er 4, 12, 17 & 21 :) De har alle stor glede av hverandre på forskjellige plan, og gjør mye sammen.

(til 'sammenligning' er d to år mellom meg og søsteren min, og vi har aldri vært venninner. Svigerinnen min er 11 år yngre enn sin søster, de er bestevenninner nå)

Tenker du egen alder, så har du god tid. Tenkte at et par og tredve var max selv, men nr.4 kom til 40 års dagen min. Herlig! :)

Kos deg med de to dere har og bestem dere etterhvert ;)Anonymous poster hash: 1e089...dca

PS. Alle var nøye planlagt, med samme mann :P

Anonymous poster hash: 1e089...dca

Skrevet

Jeg sier kjør på! Jeg har bare en og vil kanskje ikke klare å få flere(6 året som prøver nå). Selv er jeg vokst oop i en flokk med 3 og syns det var akkurat passe:)

Men dere trenger jo ikke få en til med en gang da! Dere kan jo vente noen år og deretter få en liten en når dere er klare.

Anonymous poster hash: 29f70...bb1

Skrevet

Vi hadde også alltid sett for oss 3 barn. Når nr 2 kom så føltes det nok med de to vi hadde. Minstemann var en helt annen type enn broren. Veldig aktiv og krevende på sin måte. Vi bestemte oss for å stoppe der.

Så ble jeg uplanlagt gravid med nr 3, denne babyen er ventet når de andre to er fylt 5 og 3 år. Litt panikk følelse med en gang, men nå som vi har landa litt så kjennes det helt rett. Det blir nok hektisk i starten og vi får litt mer utgifter og mer å henge fingrene i enn vi har nå, men det blir nok bra uansett.

3 føles helt supert ut nå som det blir realiteten.

Jeg ville kjørt på.

Anonymous poster hash: 2b7df...3f4

Skrevet

Vi hadde også alltid sett for oss 3 barn. Når nr 2 kom så føltes det nok med de to vi hadde. Minstemann var en helt annen type enn broren. Veldig aktiv og krevende på sin måte. Vi bestemte oss for å stoppe der.

Så ble jeg uplanlagt gravid med nr 3, denne babyen er ventet når de andre to er fylt 5 og 3 år. Litt panikk følelse med en gang, men nå som vi har landa litt så kjennes det helt rett. Det blir nok hektisk i starten og vi får litt mer utgifter og mer å henge fingrene i enn vi har nå, men det blir nok bra uansett.

3 føles helt supert ut nå som det blir realiteten.

Jeg ville kjørt på.

Anonymous poster hash: 2b7df...3f4

samme skjedde her. Nr 3 ble det beste svangerskapet, fødselen og den roligste ungen :) Har nå lyst på nr 4 :P

Anonymous poster hash: 7f473...8ae

Skrevet

3 er helt topp og perfekt for oss😊

Mannen hadde sine tvil, men nr. 3 har knyttet sammen søskenflokken og gjort båndene mellom dem sterkere. Vi føler oss veldig komplett som en familie nå.

Jeg slet med bekkenløsning i alle 3 svangerskapene og det siste var absolutt verst. Veldig glad for at jeg sto i den smerten, men nå holder det med barn for vår del.

Skrevet

Takk for mange svar! :) Jeg har jo litt i bakhodet det ordtaket om at man angrer på de barna man IKKE fikk, og ikke de barna man får.. Og, jeg tenker jo også at de praktiske utfordringene man får etterhvert, de løser man jo etterhvert som de kommer.. Hmm.. Er spent på hva vi lander på.. Er livredd for å angre når jeg er over 40 på at vi ikke gikk for en til.. 

Anonymous poster hash: ee215...958
Skrevet

Tre er supert, men mye mer krevende enn to. Jeg ville gått for en til om jeg var deg - om noen år når de andre har blitt større og kroppen din er klar for et nytt svangerskap. Tre tette (med tøft svangerskap) er ofte en knallhard påkjenning for forholdet.

Anonymous poster hash: 63d5c...90c

Skrevet

Jeg er nok en praktiker. Alle familiepakker er lagt opp til to voksne og to barn. Det er for trangt med tre barn i bilen. Det er dyrt med tre barn. Dersom en av oss blir alene er det mer krevende med tre enn med to. Vi er to voksne og kan derfor alltid ta med hvert vårt barn om aktiviteter krasjer. Det er mye enklere å få barnevakt til to enn til tre.

Skrevet

Vi skulle bare ha to, men andre runde fikk vi tvillinger, så skjebnen fikset det for oss. Til og begynne med var begge litt i sjokk, og mange tanker om hvordan vi skulle håndtere 3 barn. Men, hadde jeg vissta hvor fantastisk det var og vi bare hadde fått to, ville jeg nok angret om jeg visste hvor fint vi ble til å få det :)

Det er jo litt ekstra jobb med tvillinger, men vi har økonomi, plass og tid nok til å ta vare på dem. De har det trygt og godt, og det går bare fint å håndtere dem alene. 
Hadde jeg vært deg, ville jeg uten tvil peisa på med en til :) Du blir ikke til å angre etter sistemann er kommet, du vil nok heller takke deg selv etterhvert!

Anonymous poster hash: 9adef...16a
Skrevet

Vi tenkte som dere. Er nå gravid med nr 3. Men eldste vår er 10 år så det blir jo ikke så intenst som hvis de var tett i alder. Det eneste jeg er "redd" for med 3 barn er om jeg og mannen klarer å holde den gode stemningen mellom oss. Jeg hadde gått for det, lykke til!

Anonymous poster hash: dc45f...967

Skrevet

Tre er supert, men mye mer krevende enn to. Jeg ville gått for en til om jeg var deg - om noen år når de andre har blitt større og kroppen din er klar for et nytt svangerskap. Tre tette (med tøft svangerskap) er ofte en knallhard påkjenning for forholdet.

Anonymous poster hash: 63d5c...90c

Enig. Vi har to ganske tette (to år mellom dem), og det har vært beintøft. Først nå, når andremann er fire år, begynner vi å få nok overskudd til å tenke på en tredjemann. Tre tette hadde vært helt utelukket hos oss. Du skriver dere begge er over 30 - hvor mye over 30 da? Hvis dere er i starten av 30-årene, ville jeg ventet i et par-tre år heller enn å slite ut både din kropp og forholdet. Livet vårt er HELT annerledes nå med en på 4 og en på 6 enn det var for to år siden! Det er SÅ mye enklere! Hvis dere begynner å nærme dere 40 blir saken kanskje en litt annen.

Anonymous poster hash: 8253f...f08

Skrevet

før jeg fikk barn hadde jeg lyst på tre men etter veldig tunge svangerskap og null overskudd i hverdagen med to små tette er vi helt sikre på at vi ikke skal ha flere. Tre tette høres for meg utrolig krevende ut men kommer nok mye an på hvordan barna er og hvor mye dere har å gi av overskudd, tid, økonomi, tilgang på barnevakt/avlastning osv med tanke på parforholdet. Synes dere alt dette virker greit er det vel bare å kjøre på :) Lykke til med beslutningen.

Anonymous poster hash: 54ecd...6b1

Skrevet

Jeg henger meg på her! vi har to tette på 4 og 5 år og er nesten veldig enig om et barn til. Jeg har sluttet med prevensjon men vi har ikke startet for alvor ennå. Hvorfor skal dere ha tre tette? Vi synes det er nå vi begynner å ha overskuddet til ett barn til. Det er mye lettere å håndtere barn nå, de kler på seg selv, spiser alene og leker alene!

Anonymous poster hash: cf820...b36
Skrevet

Vi har tre på 24, 22 og 3 år (ja, de har samme far :-) )  Skulle gjerne hatt en eller to til, men er nok gått ut på dato :-) Ingen ting å nøle på 3 er supert.

Anonymous poster hash: 75e1a...39f
Skrevet

Vi har tre barn og angrer ikke et sekund! Er helt supert! Vi satser på et barn til da!:) Vi må bare få større plass først!

Anonymous poster hash: 8a168...005

Skrevet

to er uendelig mer praktisk enn tre.. tre har vært greit men to er mye enklere. 

Skrevet

Vi har tre på 24, 22 og 3 år (ja, de har samme far :-) ) Skulle gjerne hatt en eller to til, men er nok gått ut på dato :-) Ingen ting å nøle på 3 er supert.

Anonymous poster hash: 75e1a...39f

Herlig :) Hvis det klaffer her til sommeren, blir de eldste 8 og 11 når nummer tre kommer. Det ble ikke så gammelt når dere hadde enda eldre ;) Herlig når storesøsken har lappen :)

Tenker en del kommer til å bli helt sjokka hvis det blir en attpåklatt her. Regner med dere også opplevde det :)

Må si jeg har alltid synes det virker skjønt med en attpåklatt i moden alder. Så holder jeg meg ung til sinns lenger, også :D

Anonymous poster hash: 56ec0...27a

Skrevet

Vi venter en veldig uplanlagt (!) nr 3. Vi gleder oss veldig, trengte bare litt tid til å venne oss til tanken. Storesøskenene er 7 og 11år.

Vet ikke helt hva som venter oss, men regner med dette blir en liten en som blir tatt med rundt på kamper, aktiviteter etc..

I tillegg blir det mye kosetid, siden de to eldste klarer så mye selv.

Anonymous poster hash: 638a3...a64

Skrevet

Vi har tre på 8, 5 og 2. Jeg var litt usikker på forhånd, her var det far som "pushet" på. Helt normalt svangerskap, men likevel stor forskjell for meg å være gravid midt i 30 åra mot i 20 åra. Ut kom en liten jente med kolikk, og det første året var utrolig krevende!!! Var ikke forberedt på det. jeg er ganske selvstendig, men i en periode var det umulig for meg å være alene med alle tre og det føltes som et nederlag. Jeg hadde sett for meg å hente de to eldste tidlig i bhg etc men det var bare hyl og skrik og masse sjalusi, hehe. Nå er det enklere på en måte, men mer travelt på en annen. Har jo fått en innblikk i hvordan det er å ha skolebarn, og jeg må si at jeg grugleder meg til alle tre er over i skolen, tror det kan bli temmelig hektisk!

Rent praktisk er det mye enklere med to enn med tre, det er helt klart. Man må innrette livet sitt annerledes med 3 og det er ofte kostbart (bil, ferie etc). Men sånne ting greier man å finne løsninger på. Det jeg til tider føler på er at jeg ikke får nok tid med hvert enkelt barn. Og det synes jeg ikke det snakkes så mye om. Alle har jo behov for å bli sett på hver sin måte, og hver alder har sine behov. Hos oss har det vært mye sjalusi, og eldste har uttalt at hun noen ganger skulle ønske hun var enebarn... Samtidig som hun elsker søsknene sine:) Men du får umulig sett alle fotballkamper til alle tre ungene, har ikke alltid tid til harmonisk lesestund på sengekanten, ikke alltid overskudd til å inviter alle tre barnas venner etc etc etc. En kommer ofte til kort! Nå er jo alle familier forskjellige, men jeg ville nok ikke valgt å få 3 barn hvis både jeg og mannen var veldig opptatt av karriere. Heller ikke hvis vi hadde lang reisevei og måtte levere tidlig og hente sent i bhg hver dag. Eller hadde mange hobbyer jeg ikke var villig til å nedprioritere. For oss er 3 barn på en måte en livsstil. Men jeg ser familier som tiviholder på sitt "gamle" liv, leverer 7 og henter 10 på 17 hver dag, jobber overtid, pusser opp hus, trener, pleier vennskap etc Det går vel på et vis, men i mitt stille sinn lurer jeg på hvordan det går med barnas emosjonelle utvikling.

Anonymous poster hash: ece97...1db
Skrevet

Jeg ville hatt 4 :P

Nei, men seriøst, en ide er kasnkje å vente litt?
Da får du kjent på det etter en stund.
Barna dine er jo små, ikke rart du/dere tenker at dere er fornøyd med to da.
Dere  har nå to tette, kanskje dere kan nyte mer en tredje (og siste?) om de andre barna er blitt litt større.
Jeg snakker ikke om en real attpåklatt, men 3-5år mellom gjerne?

Vi venter vårt tredje barn nå, det blir min fjerde.
Selv har jeg vokst opp i en søsken flokk på tre, og har tenkt at dette har vært naturlig for meg, og 3 barn var det jeg ønsket meg.

Jeg fikk førstemann da jeg var 18 år, og traff ikke min nåværende mann før jeg var 27år.
Det er av den grunn 11 år mellom min eldste og nestemann.
For meg er det fint, for eldstemann også, slik er det bare.

Vårt felles andre barn ble født 4 år etter, og vi er veldig fornøyd med aldersforskjellen.
Sistemann kommer nå 3 år etter forige, og selv syns jeg det er litt tett, men det er fordi jeg har opplevd hvordan det er å gå gravid med søsken hvor eldre søsken virkelig kan glede seg og forstår hva som skjer.
Minsten nå forstår ikke s mye av det, og jeg syns det er litt trist, og ser også at det nå mest sannsynlig vil bli endel sjalusi fra 3 åringen.
Dette er noe vi aldri har opplevd tidligere.

MEN, da vi fikk vårt andre barn sammen, så sa vi begge to at nå holdet det.
Jeg hadde mine 3 barn, han var førnøyd med sine to gutter.

Og sånn var det, helt til jeg ikke lenger var like skråsikker lenger, det var når minste var blitt to år.
Savnet etter et nytt barn ble enormt, jeg var bare ikke ferdig!
Jeg ville jo ha en barneflokk på 3 barn, jeg hadde 2 barn og en "voksen", han blir 18 år nå eldste.
Mannen var ikke like enig, men etter å ha snakket om det, så var vi enige.

Så mitt tips er å ikke bestemme seg for det nå, men vente å se litt, så kjenner dere nok på hva som blir rett etterhvert.
Større søsken kan ha det veldig fint med mindre søsken, og omvendt, det er ikke alderen som har noe å si, selv om det virker som noen mener det.

En annen ting, dette er noe som alltid kommer opp når spørsmål om antall barn blir stilt.
Det er at jo flere jo bedre, for da har søsken alltid noen rundt seg, og de kan har nytte av hverandre når foreldre blir gamle og dør..Feks, 
Jo flere vi er sammen...
Men man vet ikke hvilket forhold barna vil få, enten 2-3-4 tette, eller det er mer mellomrom mellom dem.
Selv har jeg idag ingen kontakt med min søster, og lite kontakt med min bror.
Vi er relativt tett i alder også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...