Gå til innhold

Vurderer nå et avlastningshjem til barna mine. 😁

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig for oss å få? Og er det å skyte seg selv i leggen fordi man da kommer under barnevernet?

Tingen er det at vi har tre barn på 3, 6 og 9 år. Vi har vel egentlig klart oss fint, og vi er gode foreldre.

Men... Jeg har vært syk i 2,5 år. Har nå fått diagnosen ME.

Hver dag er en kamp for meg til å holde hodet over vannet. Har vurdert å skille meg. Da får jeg i hvert fall litt pusterom innimellom.

Men, er det noen som har hatt barna sine i besøkshjem? Og får alle tre barna være samlet? Vil ikke splitte dem...

Ikke har vi familie som kan avlaste oss heller.

Huff... Det sitter så langt inne og spørre om hjelp, men nå tror jeg dessverre ikke jeg har noe valgt. Ikke minst for barnas skyld. 😁😔

Anonymous poster hash: 777be...03b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo en partner, så  om du er syk forvententes det at han tar en større del. Avlastningshjem er forøvrig mangelvare, og jeg vil tro at barna som har kun en forelder til rådighet stiller foran deres barn i køen.

Om du ikke jobber er vel barna i skole/bhg?

Anonymous poster hash: b438f...a32
Skrevet

Så klok du er som innser realitetene!

Jeg anbefaler en telefon til barnevernet. Skjønner at det er veldig guffent, men mye bedre å be om hjelp. De kan gi gode råd om hva du gjør videre.

Hva synes far til barna - er han enig?

Skrevet

Kanskje du kan legge ut en annonse etter "besteforeldre"?

Anonymous poster hash: 04423...a20

Skrevet

Det høres lurt ut. Det er ikke nødvendigvis barnevernet som er riktig instans, det varierer kommunene i mellom.

Anonymous poster hash: 2add5...69b

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg og kan ikke annet enn å gi deg en klem. 

ME på 4. året, barn på 9, 7 og 5.... Liver går ut på å hvile i uka for å takle ettermiddager og helger, så kommer det ekstra fridager og barns sykdom som "velter lasset". Helt håpløst.... 

Jeg har de samme tanker som deg, men jeg har ramlet ned på å stå i det om det så er det siste jeg gjør på denne jord. 

Masse lykke til med dine valg :) 

Anonymous poster hash: a100f...3f6
Skrevet

Et lite tips! Du kan kanskje lettere få en personlig brukerstyrt assistent som kan følge barn, henge opp klær, etc. Få deg en vaskehjelp og middag fra adams matkasse etc. De to sistnevnte redder meg fra å kollapse fullstendig 

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med bv å spørre.Det verste som skjer er at du får nei, i så fall er du jo ikke noe dårligere stilt enn du er per i dag. Ut fra situasjonen du beskriver ser jeg slett ikke bort fra at du vil kunne få et avlastningshjem, men det er jo som noen over her sier,også et ressursspørsmål. Spørsmålet om de kan få komme i det samme hjemmet er det ingen her som kan svare deg på, det kommer an på hva slags avlastningshjem bv hos deg har tilgjengelig, og om noen av de er egnet og villig til å påta seg en søskenflokk. Hvis du ikke kan få avlastningshjem kan det hende en støttekontakt kan avlaste litt i hverdagen? En som kan komme å ta barna med på noe gøy en ettermiddag en gang i uka, så kan du i det minste få en liten pause.

Du skal ikke være redd for "å skyte deg selv i leggen". Vi hører en del stygge historier om bv, og for all del, de som jobber i bv er bare mennesker, så de er selvsagt ikke feilfrie.Men bv er ikke den store stygge ulven som mange vil ha det til. Husk at bv ikke har mulighet til å forsvare seg i disse skrekksakene, pga taushetsplikten. Jeg jobber ikke i barnevernet, men med barn, og har vært borti ganske mange barnevernssaker gjennom jobb. Jeg har aldri opplevd at barnevernet har tatt barn fra hjemmet uten at det har vært en svært god grunn til det.

Ellers synes jeg det står respekt av de som selv klarer å se at de ikke strekker til selv,og sørger for at barna får behovene sine dekket på annen måte. I mine øyene er det virkelig å være en god forelder!  

Anonymous poster hash: 92ff1...4f4
Skrevet

Du kan kontakte barnevernet, men avlastningshjem er mangelvare og det er få som tar 3 barn (de fleste avlastningshjem har også egne barn som fortsatt bor hjemme). Men du kan melde behovet og så vil en undersøkelse se på om dere kan få det eller ikke, eller om andre tiltak bør settes inn.

Har dere noe nettverk som kan fungere som avlastning? At dere privat lager en avtale og lønner dem.

Anonymous poster hash: 8bd33...eba
Skrevet

Et lite tips! Du kan kanskje lettere få en personlig brukerstyrt assistent som kan følge barn, henge opp klær, etc. Få deg en vaskehjelp og middag fra adams matkasse etc. De to sistnevnte redder meg fra å kollapse fullstendig 

Hva er i veien for at mannen kan følge opp barna, handle og vaske klær?

Skrevet

Takker for alle svar.

Ja, jeg har en mann. Og han har stilt opp veldig mye disse årene jeg har vært syk. Stort sett tatt seg av bringing og henting i bhg. Men han har også jobben sin. Og han er faktisk bare et menneske han også.

Det er et skikkelig nederlag for meg å be om hjelp. Jeg har aldri i hele mitt bedt om hjelp til noe. Men har derimot alltid hjulpet alle andre. Er et utpreget ja-menneske. Og regner med det ikke har hjulpet på helsa heller...

Men nå tror jeg at jeg har nådd grensen min... Så sykt tungt.

HI

Skrevet

Er du eneforsørger for tre barn med full jobb + overtid + pendlervei har du sikkert svaret. For vår del handler det om å unngå at mannen min blir syk, samtidig som barna har det best mulig. Å være på tre forskjellige fotballbaner til samme tid feks er ofte umulig for de fleste..., men vi sparer krefter på handling og renhold, samtidig som vi har hjelp fra familie. Jeg kjenner forøvrig mange "vanlige familier" uten sykdom som betaler for de samme tilbudene. Når det kommer til pba er det mange familier som må dele på å hente/levere barn om kabalen skal gå opp, har du ME kan derimot en tur til barnehagen med minsten fortone seg som en tur til galdøpiggen med omgangssyke og infulensa, så kan man få den hjelpen kan det kanskje tjene samfunnet på sikt... 

Skrevet

Er du eneforsørger for tre barn med full jobb + overtid + pendlervei har du sikkert svaret. For vår del handler det om å unngå at mannen min blir syk, samtidig som barna har det best mulig. Å være på tre forskjellige fotballbaner til samme tid feks er ofte umulig for de fleste..., men vi sparer krefter på handling og renhold, samtidig som vi har hjelp fra familie. Jeg kjenner forøvrig mange "vanlige familier" uten sykdom som betaler for de samme tilbudene. Når det kommer til pba er det mange familier som må dele på å hente/levere barn om kabalen skal gå opp, har du ME kan derimot en tur til barnehagen med minsten fortone seg som en tur til galdøpiggen med omgangssyke og infulensa, så kan man få den hjelpen kan det kanskje tjene samfunnet på sikt... 

Jeg reagerer på at du skriver "du" og "deg". Akkurat som alt er hennes ansvar. DE, som i hun og mannen, får finne løsninger, men husvask, handling og barna er aldri bare hennes oppgave.

Om DE vil kjøpe eller be om hjelp så kan de selvsagt det.

(ps. ja, jeg er 100% eneforsørger for 3 barn med 100% jobb, overtid, kjøring, reising og full pakke. man klarer det man må ;) )

Skrevet

To av barn på skole og et i Bhg. Da hviler du hele dagene. Så får dere dele på ettermiddagene. Man greier det man må.

Anonymous poster hash: 22e78...d9d

Skrevet

Så merkelig at mange her mener du ikke skal sjekke muligheten for avlastningshjem. Hva er galt med det? Man fremstår ikke nødvendigvis som ressurssvak fordi man ber om ekstern hjelp til en vanskelig familiesituasjon. Tvert imot er man ressurssterk når man klarer å se at man ikke lenger kan tilby barna det de trenger. Man er ressurssterk når man ber om hjelp i tide!

Å ha en syk ektefelle kan forøvrig ikke sammenlignes med å være aleneforelder. I tillegg til alt ansvar og oppfølging av barna, har man den ekstra belastningen med en syk person i huset. Ikke misforstå meg nå,hi. Men det er krevende for den friske parten også, og det er vel det hi prøver å få frem her. Det er en psykisk belastning, med bekymring for fremtiden etc, og en fysisk.

Hi, det er ikke flaut og ikke galt å sjekke muligheten for avlastningshjem! Det er tvert imot veldig riktig når dere føler at behovet er der. Masse lykke til! Dere er flinke foreldre med god selvinnsikt.

Skrevet

Jeg reagerer på at du skriver "du" og "deg". Akkurat som alt er hennes ansvar. DE, som i hun og mannen, får finne løsninger, men husvask, handling og barna er aldri bare hennes oppgave.

(ps. ja, jeg er 100% eneforsørger for 3 barn med 100% jobb, overtid, kjøring, reising og full pakke. man klarer det man må ;) )

Ja, for er du syk handler det om å finne en løsning som fungerer for DEG! For noen fungerer det da bedre å kjøpe seg den tjenesten enn å se mannen bli altfor sliten eller måtte mase på han eller ba andre om hjelp hele tiden. Ikke så lett å forstå som frisk...

Man klarer forøvrig ikke alltid det man må, hun er syk! Og mange her velger å forlate sine menn fordi de gjør for lite/er late. Tror du ikke en mann kan forlate sin kone av samme grunn tror du? Selv om hun er syk? Tror du det er bedre for barna i det lange løp?? Noen ganger tenker jeg man kanskje burde prøvd seg som pårørende en gang og kjenne på alle bekymringer, føle på alt ansvar og se redselen for sin ektefelle litt i hvitøyet før man uttaler seg. Husk du slipper forsørge og hjelpe din mann!

Til deg HI: Oppsøk et ME forum. Kun blandt likesinnede finner du folk med forståelse og råd som virkelig kan hjelpe deg. Her inne sitter alle som selv synes de har lykkes i livet og gir deg råd som om du skulle vært både frisk og evneveik, dessverre.

Skrevet

Ja, for er du syk handler det om å finne en løsning som fungerer for DEG! For noen fungerer det da bedre å kjøpe seg den tjenesten enn å se mannen bli altfor sliten eller måtte mase på han eller ba andre om hjelp hele tiden. Ikke så lett å forstå som frisk...

Man klarer forøvrig ikke alltid det man må, hun er syk! Og mange her velger å forlate sine menn fordi de gjør for lite/er late. Tror du ikke en mann kan forlate sin kone av samme grunn tror du? Selv om hun er syk? Tror du det er bedre for barna i det lange løp?? Noen ganger tenker jeg man kanskje burde prøvd seg som pårørende en gang og kjenne på alle bekymringer, føle på alt ansvar og se redselen for sin ektefelle litt i hvitøyet før man uttaler seg. Husk du slipper forsørge og hjelpe din mann!

Til deg HI: Oppsøk et ME forum. Kun blandt likesinnede finner du folk med forståelse og råd som virkelig kan hjelpe deg. Her inne sitter alle som selv synes de har lykkes i livet og gir deg råd som om du skulle vært både frisk og evneveik, dessverre.

Tusen takk. Skjønner at dette er feil fora å ta opp et slikt spørsmål. Det er kun de som selv er syke som forstår.

Det er dessverre ikke bare "å ta seg sammen" og "gjøre det man må". Hadde det bare vært så enkelt..

Nå legger jeg denne tråden død og ser meg om etter andre fora og drøfte spørsmålet mitt.

Tusen takk til alle som forstår og som har svart på denne tråden. 😊

HI

Skrevet

Avlastningshjem kan søkes gjennom kommunen du bor i. Søknadsskjema ligger oftest på kommunens hjemmeside. Ta deg en tur inn der og se, fyll ut et skjema og send inn. Det verste svaret du får, er nei. God klem til deg :)

Anonymous poster hash: 97990...68c

Skrevet

Jeg fikk tilbud fra helsesøster da minste var baby, besøkshjem en gang i mnd tror jeg det var. Kanskje verdt å spørre på helsestasjonen også? Hvis ikke må jeg bare få si at jeg jobber nå tett innpå barnevern, psykisk helse, helsesøster ol i kommunen og det er mange som tar kontakt for slik hjelp som du tenker på. Man kommer ikke under bernevernets lupe eller noe selv om man gjør det..værre om naboen melder bekymring fordi mor er så sliten at hun ikke klarer følge opp barna sine..

Jeg skjønner at mannen din har måttet trå til ekstra, men det må du jo kunne forvente. Det finnes mange mange alenemødre der ute med 2-3-4 barn som er alene om omsorgen, OG som jobber 100 % i tillegg. Lykke til.

Anonymous poster hash: eaa40...177
Skrevet

Har samme diagnose som deg, og er alene. Forstår problemstillingen, men her må mannen trå til litt ekstra. Han blir ikke syk av det.

Har man flere barn, så er det vanlig at man ikke klarer å se på alle hver gang, selv med to friske foreldre.

Hvis jeg hadde avlastningshjem, så ville jeg sett på det som et hån at jeg måtte passe ungene, mens to foreldre koste seg i helgene.

Avlastningshjem skal være for de som virkelig trenger det, og hvor barna også trenger litt påfyll og impulser.

De fleste foreldre blir vel slitne, og hadde ønsket tid for seg selv.

Anonymous poster hash: e6cf9...a19
Skrevet

Har samme diagnose som deg, og er alene. Forstår problemstillingen, men her må mannen trå til litt ekstra. Han blir ikke syk av det.

Har man flere barn, så er det vanlig at man ikke klarer å se på alle hver gang, selv med to friske foreldre.

Hvis jeg hadde avlastningshjem, så ville jeg sett på det som et hån at jeg måtte passe ungene, mens to foreldre koste seg i helgene.

Avlastningshjem skal være for de som virkelig trenger det, og hvor barna også trenger litt påfyll og impulser.

De fleste foreldre blir vel slitne, og hadde ønsket tid for seg selv.

Håper du tuller. Og jeg tenker at du ikke hadde passet som avlastningshjem med slike fordommer og liten evne eller vilje til å forstå at alles situasjon er ulik. At du har me og er alene (og klarer deg uten avlastning) er like relevant for hi som at andre klarer å jobbe 100%, studere fulltid, være alene med fem barn og ha utallige verv var interessant for meg da jeg syntes det var mye med deltid studier og deltid jobb. Det betyr ikke en dritt, annet enn at man kanskje føler seg enda et par hakk mer ubrukelig.

Skrevet

Hvis mannen er frisk og oppegående er det da virkelig ikke noe i veien for at han fikser eneansvar for tre barn, husarbeid + 100% jobb uten å gå på veggen. Tusenvis av alenemødre fikser det helt fint.

Avlastningshjem er ikke noe man får uten videre, og med en frisk forelder i hjemmet stiller dere neppe først i køen. Men det skader selvsagt ikke å prøve, eventuelt finne en privat løsning. Leie inn en ungdom som kan ta ungene en og annen ettermiddag/helgedag?

Skrevet

Hvis jeg hadde avlastningshjem, så ville jeg sett på det som et hån at jeg måtte passe ungene, mens to foreldre koste seg i helgene.

Håper du tuller. Og jeg tenker at du ikke hadde passet som avlastningshjem med slike fordommer og liten evne eller vilje til å forstå at alles situasjon er ulik. At du har me og er alene (og klarer deg uten avlastning) er like relevant for hi som at andre klarer å jobbe 100%, studere fulltid, være alene med fem barn og ha utallige verv var interessant for meg da jeg syntes det var mye med deltid studier og deltid jobb. Det betyr ikke en dritt, annet enn at man kanskje føler seg enda et par hakk mer ubrukelig.

Mener at barnefar bør klare jobben om mor er syk, ikke at hun er ubrukelig! Er vel egentlig litt skeptisk til avlastningshjem, da jeg har sett vennepar bruker dette som barnevakt, mens de selv er på fest.

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Mener at barnefar bør klare jobben om mor er syk, ikke at hun er ubrukelig! Er vel egentlig litt skeptisk til avlastningshjem, da jeg har sett vennepar bruker dette som barnevakt, mens de selv er på fest.

Du vet jammen ikke hva du prater om.

Skrevet

Har dere virkelig ingen besteforeldre som kan stille opp litt av og til? Ingen familie som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: c76b5...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...