Gå til innhold

termin Januar 2016 <3


blomstgull

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag har vi vært på tidlig ultralyd :) vi fikk se en livlig liten krabat med bankende hjerte :) men jeg hadde også en blodansamling i livmoren, så jeg ble også bekymret. Var det ikke noen her inne som hadde opplevd det? Jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro i 14 dager. Håper det går bra med lille mini

 

Hei Bentix!

 

Ja jeg hadde også blodansamling i livmoren!!! Måtte også holde meg hjemme.. Har lest mye om dette og veldig mye kommer an på størrelsen av hematomet i forhold til embryo/foster. Hvor langt er du på vei? Og har du fått noen medisiner av legen?

 

Jeg fant ut av blodansamlingen i uke 5/6 og det var kjempe stort, men det gikk bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dag har vi vært på tidlig ultralyd :) vi fikk se en livlig liten krabat med bankende hjerte :) men jeg hadde også en blodansamling i livmoren, så jeg ble også bekymret. Var det ikke noen her inne som hadde opplevd det? Jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro i 14 dager. Håper det går bra med lille mini

 

 

Hei Bentix!

 

Ja jeg hadde også blodansamling i livmoren!!! Måtte også holde meg hjemme.. Har lest mye om dette og veldig mye kommer an på størrelsen av hematomet i forhold til embryo/foster. Hvor langt er du på vei? Og har du fått noen medisiner av legen?

 

Jeg fant ut av blodansamlingen i uke 5/6 og det var kjempe stort, men det gikk bra :)

Tusen takk for svar kiwi29 :) godt å høre om andre det går bra med :) jeg har svart mer i tråden jeg startet. Gar litt spm visst du ønsker å dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det tid for første legetime i svangerskapet, er så spent på hva som venter oss. Da det er første barnet. Er redd for at jeg skal få beskjed om at det ikke er liv der, men kvalmen og trøttheten er her enda, så krysser fingrene for at det er liv der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det tid for første legetime i svangerskapet, er så spent på hva som venter oss. Da det er første barnet. Er redd for at jeg skal få beskjed om at det ikke er liv der, men kvalmen og trøttheten er her enda, så krysser fingrene for at det er liv der inne.

Lykke til :) Det blir helt dikkert en fin opplevelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får jo ikke ultralyd eller høre hjertelyd på første kontroll da desverre.

Blodprøve og informasjon, registrering er det eneste frem til ny kontroll i uke 16 hvor de hører etter hjertet.

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ikke ultralyd eller høre hjertelyd på første kontroll da desverre.

Blodprøve og informasjon, registrering er det eneste frem til ny kontroll i uke 16 hvor de hører etter hjertet.

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

 

Det tror eg er litt forskjellig praksis. Nei fikk ikkje ultralyd men de lyttet etter hjertelyd hos meg å fant den. Så den fikk eg høre. Var da i uke 10. Skal til jordmord denne uken. Og då er eg komt til uke 12.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min gar ul maskin, så jeg får det når jeg er der. Noe beroligende for en stressa mammse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på første svangerskapskontroll i dag. Var egentlig bare registrering/informasjon og blodprøver. Fastlegen mente at jeg måtte ta en undelivsundersøkelse for å sjekke om jeg kunne føde og om livmoren var slik den skulle. Men siden han er en mann,og jeg kun velger å gå til damer når det gjelder gynekologiske undersøkelser, så sa jeg pent at det ønsket jeg ikke. Ble litt kleint egentlig.. Men er dette noe man må gjøre? Kan feks jordmor gjøre det?

 

Var dessuten på innvendig ul for en uke siden og alt så bra ut med lille spiren i magen ihvertfall :) Blodprøvene har jeg gruet meg til da jeg hater å ta blodprøver. Rett før hun skulle til å stikke begynte jeg nesten å gråte fordi jeg var så redd. Det verste var nesten da hun skulle prøve å prate med meg samtidig som hun tok dem, jeg hadde nok med å konsentrere meg med å puste, haha!! :legrine: men hun var flink så det gikk heldigvis fort og greit :)

Skal nevnes at jeg er veldig feig når det gjelder slike ting da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg er ganske ny på dette med gravid her i Norge. 

 

Jeg ser mange av dere skriver at dere har vært på UL, jeg har ikke fått Ul før i august... Jeg er nå i uke 12. Jeg mener er ikke det veldig sent? Tenk om det er noe gale med barnet da, skal man da eventuelt fjerne barnet så sent? (verste tanker her). 

 

Fastlegen min sier at jeg også må kontakte helsestasjon. Hvorfor det? Han informerer veldig dårlig. Var f.eks ingen som sa til meg at jeg måtte ta med urinprøve.... 

 

Er det ellers noe jeg må vite? 

 

Setter pris på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kun ordinær ul i uke 18. Så desverre må man gå uviten til da. Tidlig ul må man be om på bakgrunn av medisinske årsaker etc. Eller betale selv hos privat.

Du må ta kontakt med jordmor om du Skal gå til de på kontroll, og urinprøve ved hver kontroll.

Neste kontroll er uke 16. Da lytter de til hjertelyd.

Norge er helt idiotisk iforhold til dette med ultralyd tilbud desverre.

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kun ordinær ul i uke 18. Så desverre må man gå uviten til da. Tidlig ul må man be om på bakgrunn av medisinske årsaker etc. Eller betale selv hos privat.

Du må ta kontakt med jordmor om du Skal gå til de på kontroll, og urinprøve ved hver kontroll.

Neste kontroll er uke 16. Da lytter de til hjertelyd.

Norge er helt idiotisk iforhold til dette med ultralyd tilbud desverre.

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

Ja ringte helsestasjonen i sted og hun sa eller hvisket da at "alle" gikk til privat og at hun selv gikk til volvat. Synes faktisk det er helt sykt! Er ikke grensen for abort uke 12? også skal man ikke få vite om barnet er friskt før uke 18? Altså om om noe er gale da så blir det en sen abort? Jeg er faktisk mildt sagt rystet!!!

 

Fikk brev om kontroll på kk i august, der det også sto at om jeg ville ha ul bildene så koster det 150 kr??? 

 

Kjenner hormonene tar helt overhånd her, behov for å riste noen :) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Man får jo ikke ultralyd eller høre hjertelyd på første kontroll da desverre.

Blodprøve og informasjon, registrering er det eneste frem til ny kontroll i uke 16 hvor de hører etter hjertet.

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

 

Jeg fikk ultralyd på første kontroll idag, så det er vell forskjellig fra plass til plass 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Man får jo ikke ultralyd eller høre hjertelyd på første kontroll da desverre.

Blodprøve og informasjon, registrering er det eneste frem til ny kontroll i uke 16 hvor de hører etter hjertet.

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

 

Jeg fikk ultralyd på første kontroll idag, så det er vell forskjellig fra plass til plass 😊

 

Tydeligvis.

Her må man be om det ekstra.

 

 

Anonymous poster hash: 623db...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi det bra om dagen? :)

Jeg er i uke 10 nå og har "anfall" med hodepine og kvalme så det suser etter... tror hormonene og emosjonene har roet seg litt, selv om jeg er fryktelig mer følsom nå enn tidligere... hehe

 

Anonymous poster hash: bf03a...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi det bra om dagen? :)

Jeg er i uke 10 nå og har "anfall" med hodepine og kvalme så det suser etter... tror hormonene og emosjonene har roet seg litt, selv om jeg er fryktelig mer følsom nå enn tidligere... hehe Anonymous poster hash: bf03a...5ed

Formen min har blitt bedre den siste tiden så jeg er tilbake på jobb i 40 %. (Var sykemeldt 100 % i fire uker pga voldsom kvalme.

Men, så fort jeg var tilbake på jobb og stresset igjen kom kvalmen tilbake for fullt. Så i dag ligger jeg i senga og synes synd på meg selv. Gruer meg til jobb i morgen. Håper virkelig kvalmen gir seg snart! I uke 10 jeg også.

 

Ellers er jeg usigelig trøtt, oppblåst og forstoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gang jeg dro hjem fra jobb var i dag, hodepine og kvalme.. startet kl 5 i dag og kom jeg først på jobb kl 9, og er hjemme igjen nå... men håper formen kommer seg igjen :)

 

Anonymous poster hash: bf03a...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nervene for SA har begyt å roa seg, sjukemelding gjer at eg er mindre sliten og då mindre kvalm.

Vekta fyk opp sidan eg har lite krefter og ligg mykje på sofaen, samt et for mykje for å halda kvalmen nede, vond sirkel! Satsar på at det kjem seg i løpet av nokre få veker, er snart 11 no.

 

Elles ventar eg på svar på duotest og tidleg ul, får det pga min alder. Etter det håpar eg å kunna senka skuldrane, at formen er betre og at sola skin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 12 no 😀 og det verste av kvalmen har gidd seg (hvert kvalmsiden uke 4). Litt opp og ned fra dag til dag. Men vis eg for nok kvile og spiser gjevnlig så holdes det i sjakk. Er fremdeles 100% sykemeldt ut uken så har eg ferie i 3 uker.

 

Jordmortime i morgen så satser på at alt ser bra ut fremdeles ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det greit :) Er på feltkurs med opp til 17-timers arbeidsdager. Det passer dårlig for denne kroppen! Så den har sagt stopp de siste dagene. Men sånn ellers så har kvalmen roet seg litt og jeg begynner å nærme meg uke 12 <3 Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det bedre, men veldig opp og ned. Hadde et par dager søndag og mandag med mye sosialt og lite hvile (selv om jeg sov godt og lenge hver natt), det straffes jeg for nå. Litt kjedelig når jeg trodde kvalmen var over. Men er 50% sykemeldt i tre uker til, så prøver vi fulltid. Hjelper å ikke være på beina på jobb 8 timer hver dag. 

 

Men dere, kom til terminklubben istedet da. Vi er jo snart over i 2. trimester :)

 

Her er linken:

 

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/forum/5345-januar-2016/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom uke 17 og 20 her, fikk nok såpass seint siden jeg er 3 uker i Hellas på den tiden. Så måtte enten bli litt vel tidlig, eller da jeg fikk time 😉 Reiser 25 juli og er ikke hjemme før 15 august, så litt dårlig planlagt. Men billettene ble bestilt lenge før vi plantet spire for å si det sånn 😊
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...