Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Vi bor i en tomannsbolig og har en hyggelig og god kontakt med vår nabo. For litt siden kom nabokona til oss om at vi kanskje skulle spleise på dukkehus til jentene våre. Vi har dårlig råd om dagen og takket nei. Noen dager senere stod et dukkehus på tomten til naboen. Deretter forteller nabomannen at dukkehuset var en julegave fra deres foreldre. Slik jeg nå oppfatter det ønsket de bidrag for julegaven de fikk av sine foreldre! Hva hadde dere gjort? Merker at dette er et skikkelig skår i tilliten, føler de forsøkte å lure penger av oss for en julegave.... Anonymous poster hash: d6dcf...626
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Hva hadde vi gjort? Er det virkelig noe å gjøre? Dere har jo ikke akkuratt gitt dem noen penger, så det er jo ingenting du behøver å gjøre. For alt du vet kan jo de ha spurt dere først om å spleise, og så nevnt det for sine foreldre, som så kjøpte hytta i gave, når dere hadde sagt nei. Siden du er mistroisk til hva som har skjedd, så er det jo bare til å ha dette i bakhodet til en annen gang de evt. skulle spørre om noe spleiselag. Noe mer er det jo ikke å verken si eller gjøre. Anonymous poster hash: 0a808...c0b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Jeg tenker heller at de ikke hadde råd selv, derfor spurte de om å spleise med dere. Da dere takket nei, fikk de hjelp fra foreldrene istedenfor.. For om dere hadde spleiset så hadde den jo vært deres også, ikke bare en gave til naboens barn.. Anonymous poster hash: 0855d...ccf
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Lure dere? De tilbød jentene deres et dukkehus til disposisjon for halv pris... Syns det var et hyggelig tilbud jeg! Nå må du i steden forklare barna dine at de må holde seg unna, iom at du avviste tilbudet. Anonymous poster hash: eb3f3...3d4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #5 Skrevet 26. april 2015 Det du skriver er ikke logisk. Dersom dere hadde spleiset hadde dere eid halve dukkehuset. Det er jo ikke slik at dere skulle betale for noe naboen skulle eie alene. Jeg kan derfor ikke skjønne hva du mener med "lure". Når det gjelder avtalen naboen har med sine foreldre kan det være mange måter å inngå en slik avtale på. Anonymous poster hash: 9d3da...a28
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Kommer ikke helt godt fram hva du mener... Mener du at de indirekte eller direkte ønsker penger fra dere for dukkehuset de fikk i gave? I såfall hadde jeg følt at de skulle lurt til seg penger ja... Men nå har du sagt i fra at dere ikke ønsker å spleise på dukkehuset og da er jo saken klar. Om det fortsetter m ubehagelige kommentarer får du bare være klar i talen 😊 Anonymous poster hash: 8d97d...6e8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Jeg hadde tolket det som noen andre har skrevet lenger oppe her: Naboen spurte dere om å spleise, dere så nei. Foreldrene tilbø da og hjelpe til / eventuelt gi det i gave. Hadde virkelig ikke tenkt sånn på det som du gjør. Hadde heller ikke tenkt at barna mine ikke kunne leke der, men da er de i såfall på besøk i nabobarnas lekehus i stedet for at de eier det sammen. Anonymous poster hash: 39e9e...a56
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #8 Skrevet 26. april 2015 Lurer dere? Kanskje de har dårlig råd og tilbød dere å kjøpe dere inn i dukkehuset for å få litt ekstra penger. Ja det var en julegave, men hva så? kunne også være at barnet ønsker seg noe som kan kjøpes for de pengene. Jeg syne du legger formye dette. Anonymous poster hash: 3b17d...6b0
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #9 Skrevet 26. april 2015 Jeg hadde tenkt det samme som HI. Anonymous poster hash: fc1fc...707
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #10 Skrevet 26. april 2015 Jeg villenok som deg HI, synes hele settingen var litt merkelig. Nå er vi tross alt i april. Hvis dette paret fikk lekehuset i julegave i desember, så virker det merkelig å komme å spørre dere om å spleiselag på et lekehus nå. Da virker det som om de ønsker å "lure" penger ut av dere for en lekehus de allerede har fått. Greit nok at dere da ville eid en andel i huset og ungene deres med god samvittighet kunne leke der. Hadde det vært jeg som bodde i en tomannsbolig og fikk et lekehus i gave av mine foreldre, så ville jeg imidlertid aldri nekte ungene i nabohuset å leke der...... Anonymous poster hash: 7f11e...18b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #11 Skrevet 26. april 2015 Du høres ut som du overanalyserer dette for mye. Nå må du hvertfall sørge for at dine barn ikke leker i dette huset med mindre de er med deres barn Anonymous poster hash: c465e...e5c
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #12 Skrevet 26. april 2015 Jeg villenok som deg HI, synes hele settingen var litt merkelig. Nå er vi tross alt i april. Hvis dette paret fikk lekehuset i julegave i desember, så virker det merkelig å komme å spørre dere om å spleiselag på et lekehus nå. Da virker det som om de ønsker å "lure" penger ut av dere for en lekehus de allerede har fått. Greit nok at dere da ville eid en andel i huset og ungene deres med god samvittighet kunne leke der. Hadde det vært jeg som bodde i en tomannsbolig og fikk et lekehus i gave av mine foreldre, så ville jeg imidlertid aldri nekte ungene i nabohuset å leke der...... Anonymous poster hash: 7f11e...18b Signerer denne. Anonymous poster hash: 8eb4b...5fd
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #13 Skrevet 26. april 2015 Jeg villenok som deg HI, synes hele settingen var litt merkelig. Nå er vi tross alt i april. Hvis dette paret fikk lekehuset i julegave i desember, så virker det merkelig å komme å spørre dere om å spleiselag på et lekehus nå. Da virker det som om de ønsker å "lure" penger ut av dere for en lekehus de allerede har fått. Greit nok at dere da ville eid en andel i huset og ungene deres med god samvittighet kunne leke der. Hadde det vært jeg som bodde i en tomannsbolig og fikk et lekehus i gave av mine foreldre, så ville jeg imidlertid aldri nekte ungene i nabohuset å leke der...... Anonymous poster hash: 7f11e...18b Signerer denne. Anonymous poster hash: 8eb4b...5fd Nå var jo spørsmålet om de ble forsøkt lurt. Ikke om det var merkelig. Anonymous poster hash: 9d3da...a28
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #14 Skrevet 26. april 2015 Ved å betale en andel kunne barna dine lekt så mye de ville i lekehytta. Nå må barna dine spørre om lov først hos naboen. Vi har den regelen at barn får ikke være i vår hage verken på trampolinen eller lekehytta uten våre barn. Da gir jeg beskjed og så må barn forlate Hagen vår. Vi har mye leker og jeg vil ikke fungere for lekeplass for mindre barn når feks våre barn ikke er hjemme. Når våre barn er ute kan selvsagt alle som vil leke! Hadde jeg vært nabokona di ville ikke dine barn fått leke i vår lekehytte om de ikke lekte med mine barn. Da ville jeg hatt en liten lås på hytta faktisk. Er det aldersforskjell på dine og nabobarna? Ikke sikkert det er naturlig at de leker så mye sammen? Anonymous poster hash: 89b9e...5b5
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #15 Skrevet 26. april 2015 Synes ikke det er så rart jeg. Dere fikk tilbud om å spleise så også deres barn kunne fritt disponere dukkehuset. Mener du at det er forskjell på om dine barn har ubegrenset adgang til dukkehuset avhengig av om det er betalt av naboen eller de har fått det i gave? Altså om det var gave så skulle det være på deling mellom deres barn og dine barn? jeg tenker de har vært greie og gitt deg mulighet til å gi dine barn en dukkestue til halv pris for dere. Er jo ikke farlig for dere hvordan de "finansierer" dukkehuset, gave eller fra egen lomme. blir litt oppgitt jeg. Alt hva man skal lage trøbbel av Anonymous poster hash: 6579c...579
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 26. april 2015 #16 Skrevet 26. april 2015 Lure dere? De tilbød jentene deres et dukkehus til disposisjon for halv pris... Syns det var et hyggelig tilbud jeg! Nå må du i steden forklare barna dine at de må holde seg unna, iom at du avviste tilbudet. Anonymous poster hash: eb3f3...3d4 Herlighet, hva mener du? Unger må da tåle at andre unger har noe de selv ikke har, uten at det skal måtte forklares opp og ned og i mente?!? Naboen har trampoline, vi har ikke. Men det betyr ikke at ikke våre barn får hoppe med naboens barn. De får til og med hoppe på trampolina selv om naboen ikke er hjemme, men det er en avtale vi voksne har gjort oss i mellom.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #17 Skrevet 26. april 2015 Skulle de ha GITT dere halvparten da, ettersom de ikke har betalt den selv? Da ville det jo vært som om foreldrene deres gav dere julegave også...? Skjønner godt at de ville ha penger for den, men de kunne godt ha forklart det som det er. Anonymous poster hash: e1998...b01
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #18 Skrevet 26. april 2015 Tror lure er feil ord. Dere hadde jo eid halve. Men det virker noe sært å spørre om dere vil kjøpe dere inn i en julegave. Hvis det nevnes igjen ville jeg sagt "julegave? Spurte ikke dere om vi skulle spleise?" Lurt dere, NEI! Anonymous poster hash: 49c67...246
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #19 Skrevet 26. april 2015 Siden de ikke nevnte at de allerede hadde fått et dukkehus så er det lureri syns jeg. Hadde barna våre fått et dukkehus i gave hos noen så hadde jeg ikke spurt naboen om de ville kjøpe halvparten, siden jeg allerede fikk den gratis. Anonymous poster hash: a3028...86a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #20 Skrevet 26. april 2015 Kan jo hende at de hadde fått penger til å legge i et dukkehus, og om dere ville være med å spleise kunne dere kjøpt et som er større? Kan jo være slik de tenkte selv om det ikke kom tydelig fram? Anonymous poster hash: 37a77...365
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #21 Skrevet 26. april 2015 Tenker at plan 1 var at dere spleiset på dukkehuset siden begge familier har dårlig råd, og barna leker mye sammen og deres barn dermed vil bruke dukkehuset like mye som naboens. Naboene har kanskje nevnt for foreldrene sine at de må vente til neste år med kjøp av lekehuset, og besteforeldrene har gitt forskudd på neste julegave nå. Tror du ikke barnet ville fortalt det om det var julegave forrige jul? Anonymous poster hash: 4c614...2b3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #22 Skrevet 26. april 2015 Og så? De fikk dukkehuset i gave av sine foreldre og tilbød dere å kjøpe dere inn i det slik at deres barn også kunne disponere det fritt. Hva så om de tjener penger på det uten at de selv har kjøpt det? De har fått det i gave av sine foreldre så det er dermed deres eiendel og de tilbød dere å kjøpe dere inn. Dere avslo, sikkert ingen problemer for dem, nå har jentene deres full disposisjonsrett på dukkehuset og ikke dine barn. Ikke verre enn det. Om jeg får noe i gave av noen og så velger å selge det, er jeg da umoralsk, bør jeg gi det bort til andre bare fordi jeg selv ikke har brukt av mine egne penger på det?? Anonymous poster hash: 0b47a...492
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #23 Skrevet 26. april 2015 Er det bare meg: Det hadde aldri falt meg inn å spørre naboen om å spleise på noe som helst? En hekk eller liknende mellom eiendommene, ja. En lekestue? En trampoline? Aldri. Ja, jeg bor i tomannsbolig. Og jeg skjønner hva HI mener. Hvorfor spurte de om å spleise hvis de fikk det i gave? Da har de jo ikke betalt selv og ville fått både lekestue og penger fra naboen. Ingen som ser at det virker litt spesielt? Anonymous poster hash: c9aec...db6
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #24 Skrevet 26. april 2015 Hvorfor spurte de om å spleise hvis de fikk det i gave? Da har de jo ikke betalt selv og ville fått både lekestue og penger fra naboen. Ingen som ser at det virker litt spesielt? Det er ingen som vet om de fikk huset i gave først, og så spurte om naboen ville spleise/kjøpe seg inn, eller om naboen ble spurt først, og besteforeldrene etterpå (som da ordnet med huset). Det første scenario er noe spesielt, det andre, virkelig helt normalt og ingenting å stusse over. Anonymous poster hash: 0a808...c0b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #25 Skrevet 26. april 2015 Jeg hadde ikke giddet å brukt energi på det. Det er ufattelig viktig å ha et godt naboforhold. Vi hadde engang en nabo fra helvete, endte med at vi solgte huset å flyttet. Så så lenge dere har et fint forhold, ta vare på det! Anonymous poster hash: 2ee04...c42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå