Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Håper noen har råd. Vi har fått bhgplass en mil vekke. Høres ikke så ille ut.. men når det er på toppen av ett fjell og mor ikke har lappen. Da kommer problemene.. Eg har ringt både bhg og kommunen. Kommunen var skikkelig vanskelig og ekkel på tlf, og det hele endte i tårer etterpå. Bhg vi har fått plass i, var kjempe hyggelig men lite de kunne gjøre for oss. De kalte det hele urimelig. Og de hadde lagt merke til oss i søknadsbunken. Siden vi skrev at begge må kunne hente og levere, men at eg ikke har lappen. Har og ringt bhg i nærheten uten hjelp å få. Har lyst å skrive klage men kommunen holder på sitt og mener eg fint kan sykle opp og ned 2 ganger om dagen. Vi sitter bomfast. Nå må vi enten gå ned i stilling eller si opå en jobb. Aner ikke hva jeg skal gjøre og frustrasjonen er stor Anonymous poster hash: ff058...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Slik er det dessverre..... her jeg bor er det mange som ikke får plass i det hele tatt. Kommuner kan ikke ta hensyn til at du ikke har lappen da det ofte er valgfritt. Hadde du hatt en diagnose derimot, eller et handikap som kunne dokumenteres tenker jeg det hadde vært mer rett av deg å klage, og at kommunen burde ta hensyn. Hilsen ei annen som ikke har lappen. Anonymous poster hash: 0fc59...a61
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Beklager, har ingen råd. Her tar ikke kommunen hensyn til handicappet alenemor som ikke klarer å levere i bhg engang. Dvs, den aktuelle bhg har trapper. Kommunen svarte bare "Det er ikke vårt ansvar at du ikke klarer å levere, vi skal bare sørge for at du har fått tildelt en plass"... Anonymous poster hash: 465b0...eb9
Hjertefru Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 Skjønner godt at du et frustrert. Er det en mulighet for at du kan søke om overflytting. Kan vel ta litt tid... Delvis permisjon, kontantstøtte? Dagmamma?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Man har ikke krav på barnehageplass i nærmiljøet, det er ikke nok barnehageplasser til det. Som det er nå mange steder må man bare være fornøyd om man i det hele tatt får en plass. At du ikke har lappen er ikke kommunens ansvar..... Men skjønner godt frustrasjonen din da, vi valgte å bruke dagmamma frem til vi fikk plass i den barnehagen vi ønsket. Anonymous poster hash: 03926...ccd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #6 Skrevet 23. april 2015 Ta lappen da Anonymous poster hash: b8d2b...b92
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Han går allerede hos dagmamma og har gjort det siden august da vi ikke fikk bhgplass i det hele tatt da. Eg har syklet 8km hver dag hele i vinter med godt mot om at til høsten var det endelig over.. Men 4mil daglig.. og arbeid i tillegg.. nei det klarer eg ikke.. Og ja eg skulle GJERNE hatt lappen. Men har man vokst opp i en familie med lite råd der ingen har bil.. så har man det. Synes det e så blodig urettferdig.. at vi har stått i kø i 1.5år nå. Og alikevel får vi en bhg som ligger langt borte og med dårlig kollektiv transport.. frustrasjonen er STOR! Anonymous poster hash: ff058...558
LilleVilje Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Ring kommunen på nytt, kanskje du treffer noen med en litt vennligere innstilling. Vær saklig selv, og forklar hvorfor dette utgjør et stort problem for dere. Vi var i en lignende situasjon, og fikk hjelp til å få ordnet det til slutt, men man må stå på og samtidig være ryddig og saklig. Man kommer lengst med vennlighet, selv om det ikke er så lett når den i andre enden ikke har samme innstilling Har du noen mulighet for å ta lappen nå? Evt. kjøpe elsykkel, så blir det i hvert fall ikke så tungt?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #9 Skrevet 23. april 2015 Skjønner godt frustrasjonen men hvordan kan du bo litt perifert (høres det ut som) uten å ha lappen?? Det høres vel ut som den beste løsningen på alle måter - at du setter i gang ASAP og har forhåpentligvis lappen i boks innen bhgoppstart. Anonymous poster hash: 1e000...daa
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Livet er merkelig av og til. Der jeg bor har vi 2 barnehager med småbarnsavdeling i umiddelbar nærhet samt en for store. I tillegg er det en til som det er litt lengre å gå til. Vi måtte vente i et halvt år på plass og da fikk vi sistevalget som vi må reise med tbanen til. På vei til banen møter vi på foreldre som bor andre steder med barnehage som nærmeste nabo, men de må likevel ta banen4-5 stopp for å komme seg til den som er rett ved siden av meg. Jeg er glad vi i det heletatt fikk plass og så er det ikke store problemet å ta banen noen stopp. Forstår ikke den fordelingen helt jeg. Virker som om de ikke tenker logistikk i det heletatt rundt om i kommunene. Men i ditt tilfelle høres det jo helt sinnsykt ut!! Hvor tidlig må du dra ungen opp om morgenen for å komme dere i barnehage å på jobb?! Anonymous poster hash: 1a7f7...39f
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 Du får jo fortsatt stå i kø for å få plass i en annen barnehage. Det kan ordne seg før august. Det er også ganske god tid til å ta lappen før barnehagestart. Det vil jo også løse problemet. Hvis det er flere som har barn i samme barnehage i nærheten er det kansje en mulighet for å betale dem for å ta med deres barn også. Desuen kan det være lurt å sette opp et oppslag i de barnehagene der dere ønsker plass om det er noen som vil bytte. Sjansen er kanskje ikke så stor, men det er en mulighet. Anonymous poster hash: 70f7f...d82
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #12 Skrevet 23. april 2015 Har ringt til kommunen nesten daglig. Eg har vært rolig og saklig. Men fått ekkle og dumme svar. Bryter nesten alltid sammen etterpå. Bhg åpner 7. Så må vel sykle hemefra halv 6 da. Og håååpe eg e på jobb igjen til 8. Men har ikke sjans å hente han igjen etterpå. Eg bor på ett tettsted for du som lurte på det. Med jobben i nærheten. Her går tog og buss herfra. Men ikke dit bhg ligger. Ved kollektiv transport vil eg bruke 4t+ for å hente. Eg trodde han skulle være prioritert dette året.. siden vi ikke fikk plass ifjor. Men fikk beskjed om at alle fikk ett tilfeldig nr. Og de blander årskullene. Så mange i 2014 har fått bhgplass i nærheten. Og eg har akkurat startet med lappen. Men får den ikke til august. Mannen jobber skift og vi har en liten en. Er ikke så veldig lett å kjøre hele tiden da. Og nei. Vi har ikke familie i nærheten! Anonymous poster hash: ff058...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #13 Skrevet 23. april 2015 Har du prøvd å ringe til de barnehagene som kan være aktuelle for dere? Noen jeg kjenner fikk ikke barnehageplass i det hele tatt, men så ringte moren til barnehagen vi hadde fått plass i og fikk tilbud om plass med en gang. Hvorfor hun ikke fikk det i utgangspunktet er ikke godt å si... Anonymous poster hash: 8819a...098
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #14 Skrevet 23. april 2015 Har du prøvd å ringe til de barnehagene som kan være aktuelle for dere? Noen jeg kjenner fikk ikke barnehageplass i det hele tatt, men så ringte moren til barnehagen vi hadde fått plass i og fikk tilbud om plass med en gang. Hvorfor hun ikke fikk det i utgangspunktet er ikke godt å si... Anonymous poster hash: 8819a...098 Ja har ringt alle barnehagene i nærheten. De skjønner problemet men kan ikke hjelpe. Har og ringt nabokommunen. Da de har noen bhg i nærheten de og. Mener ikke at eg burde fått en bhg rett utenfor døren. Men eg synes det e drøyt at eg må sykle 4mil de dagene eg må levere og hente.. At vi hvert fall fikk en bhg der eg kunne tatt en buss eller noe til. Ikke drive å bytte av og på forskjellige så det tar mange timer.. Eg håper selvfølgelig at det ordner seg. Men har falt litt sammen av det her, det var rett og slett noe kjipe greier. Anonymous poster hash: ff058...558
LilleVilje Skrevet 23. april 2015 #15 Skrevet 23. april 2015 Det at de sier at alle bare får et tilfeldig nummer i køen, syns jeg høres veldig merkelig ut. Her vi bor får alle en plass i køen ut fra søknadsdato, og da stiller selvsagt de barna som ikke fikk plass første året, aller først i køen neste gang. Hvis jeg var deg, ville jeg googlet og funnet reglene for barnehagetildeling i din kommune, for å finne ut om de rett og slett bryter sine egne regler. Ellers høres det jo bedre ut å fortsette med dagmamma til dere får plass enn det gjør å ta i mot barnehageplassen... Men du må også huske at det er en stund til barnehagestart, og at du må si ja til å stå på venteliste til en nærmere barnehage! Så kan det hende at noe skjer. Og selv om mannen din jobber skift, er det jo enda fire måneder til barnehagestart; det kan jo hende du rekker lappen? Men uansett virker hovedproblemet å være at kommunen tildeler plasser helt tilfeldig, uten å ta hensyn til alder og plassering i køen, så det er det jeg ville prøvd å gjøre noe med, hvis jeg var deg! Bryter de sine egne regler? I barnehageloven står det blant annet: § 12.Samordnet opptaksprosess i kommunen Alle godkjente barnehager i kommunen skal samarbeide om opptak av barn. Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess, der det tas hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager sikres. Det står altså at brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt, og det høres det jo ikke akkurat som om din kommune tar hensyn til. Så her ville jeg gått grundig inn i det, når man ikke kommer lenger med vennlighet, må man prøve med bestemthet og fakta. Sett i gang med å finne ut av reglene for opptak i din kommune, og sjekk om de brytes - jeg kan nesten ikke forstå at de ikke gjør det, når de gjør det på denne måten!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #16 Skrevet 23. april 2015 Hvis du har begynt på lappen, så er det fortsatt 4 mnd. Du bør kunne ta lappen på den tiden. Trenger du lengre tid får dere prioritere at far leverer og henter (snakk med arbeidsgiver), til du har tatt lappen. Du og far skal vel ha noe sommerferie på likt i år? Hvis ja, booker du allerede nå mange intensive kjøretimer i ferien, slik at far passer barna. Da bør du være ganske nær lappen ved bhg start. Anonymous poster hash: 536e7...b11
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 Vestly barnehage? Du er ikke den eneste som er frustrert! Det er mange av oss. Sånn går det når kommunen bygger en gigantbarnehage "langt" utenfor allfarvei... Anonymous poster hash: 4225f...3c0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #18 Skrevet 23. april 2015 Det at de sier at alle bare får et tilfeldig nummer i køen, syns jeg høres veldig merkelig ut. Her vi bor får alle en plass i køen ut fra søknadsdato, og da stiller selvsagt de barna som ikke fikk plass første året, aller først i køen neste gang. Hvis jeg var deg, ville jeg googlet og funnet reglene for barnehagetildeling i din kommune, for å finne ut om de rett og slett bryter sine egne regler. Ellers høres det jo bedre ut å fortsette med dagmamma til dere får plass enn det gjør å ta i mot barnehageplassen... Men du må også huske at det er en stund til barnehagestart, og at du må si ja til å stå på venteliste til en nærmere barnehage! Så kan det hende at noe skjer. Og selv om mannen din jobber skift, er det jo enda fire måneder til barnehagestart; det kan jo hende du rekker lappen? Men uansett virker hovedproblemet å være at kommunen tildeler plasser helt tilfeldig, uten å ta hensyn til alder og plassering i køen, så det er det jeg ville prøvd å gjøre noe med, hvis jeg var deg! Bryter de sine egne regler? I barnehageloven står det blant annet: § 12.[/size]Samordnet opptaksprosess i kommunen[/size] Alle godkjente barnehager i kommunen skal samarbeide om opptak av barn. Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess, der det tas hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager sikres. Det står altså at brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt, og det høres det jo ikke akkurat som om din kommune tar hensyn til. Så her ville jeg gått grundig inn i det, når man ikke kommer lenger med vennlighet, må man prøve med bestemthet og fakta. Sett i gang med å finne ut av reglene for opptak i din kommune, og sjekk om de brytes - jeg kan nesten ikke forstå at de ikke gjør det, når de gjør det på denne måten! Eg tenkte akkurat det samme at de gikk etter dato og at de som ikke fikk plass ifjor fikk prioritert i år. Men her sa hun at alle fikk ett tilfeldig nummer og at noen hadde flax og andre uflax. Så spurte eg kor langt bak han var? Da sa hun at alle fikk nytt nr ved årsskiftet igjen.. så då har vi kanskje rykket bak?? Og eg fikk ikle vite hvor i køen vi var for det var sensitiv informasjon. Så hadde eg funnet noen lover på nettet som sier at foreldre må klare å ta seg fram til bhg. Og sa at det klarer vi ikke i dette tilfelle. At eg da måtte si opp jobben. Da sa hun at bhg var innenfor og at eg måtte ta det valget sjøl. Men eg skal se hvilke lover eg finner. Og eg skal skrive ett klagebrev. Og eg håper at eg får tatt lappen snart selvfølgelig. Har allerede gitt fra mwg skiftarbeidet for eg vil ha tid med barn og mann:) vi prøver virkelig det vi kan her. Anonymous poster hash: ff058...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #19 Skrevet 23. april 2015 Vestly barnehage? Du er ikke den eneste som er frustrert! Det er mange av oss. Sånn går det når kommunen bygger en gigantbarnehage "langt" utenfor allfarvei...Anonymous poster hash: 4225f...3c0 Vi er på toppen av lye! Og herfra går det ikke buss.vestly hadde faktisk vært hakket bedre for vår del. Men laaaaaangt borte ja!! Anonymous poster hash: ff058...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #20 Skrevet 23. april 2015 Kontakt media Anonymous poster hash: b8d2b...b92
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #21 Skrevet 23. april 2015 Slik er det i mange kommuner, kommunen stiller med plass og det er foreldrenes ansvar å ordne logistikken. Du er nok i godt selskap. Skulle vært lover som sikret barnehageplass i nærområdet så lenge en bor noenlunde sentralt. Det er klart at en ikke kan bosette seg på den ytterste ø og forvente gangavstand, men å måtte pendle fra sentrum mot periferien gir ikke mening. Barnehagene må bygges der det bor folk. Anonymous poster hash: 4eb4a...b18
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #22 Skrevet 23. april 2015 Ta plassen, og søk så om overflytting. Får vel neppe byttet med en gang, men iallefall her jeg bor mener jeg at barn som skal bytte barnehage kommer først i køen når det blir ledig plass (uten at jeg er bombesikket). Anonymous poster hash: 5ee2d...7dd
Sint naken biltyv Skrevet 23. april 2015 #23 Skrevet 23. april 2015 Han går allerede hos dagmamma og har gjort det siden august da vi ikke fikk bhgplass i det hele tatt da. Eg har syklet 8km hver dag hele i vinter med godt mot om at til høsten var det endelig over.. Men 4mil daglig.. og arbeid i tillegg.. nei det klarer eg ikke.. Og ja eg skulle GJERNE hatt lappen. Men har man vokst opp i en familie med lite råd der ingen har bil.. så har man det. Synes det e så blodig urettferdig.. at vi har stått i kø i 1.5år nå. Og alikevel får vi en bhg som ligger langt borte og med dårlig kollektiv transport.. frustrasjonen er STOR! Anonymous poster hash: ff058...558 Jeg skjønte ikke... Du har vokst opp i en familie med dårlig råd så du kan ikke ta lappen nå?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #24 Skrevet 23. april 2015 Beklager, har ingen råd. Her tar ikke kommunen hensyn til handicappet alenemor som ikke klarer å levere i bhg engang. Dvs, den aktuelle bhg har trapper. Kommunen svarte bare "Det er ikke vårt ansvar at du ikke klarer å levere, vi skal bare sørge for at du har fått tildelt en plass"... Anonymous poster hash: 465b0...eb9 Da hadde jeg klaget dem inn til likestillings- og diskrimineringsombudet. Enten mp barnehagen tilrettelegges, ellers må kommunen tilrettelegge hvilken barnehage som tildeles. Anonymous poster hash: 90241...923
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #25 Skrevet 23. april 2015 Han går allerede hos dagmamma og har gjort det siden august da vi ikke fikk bhgplass i det hele tatt da. Eg har syklet 8km hver dag hele i vinter med godt mot om at til høsten var det endelig over.. Men 4mil daglig.. og arbeid i tillegg.. nei det klarer eg ikke.. Og ja eg skulle GJERNE hatt lappen. Men har man vokst opp i en familie med lite råd der ingen har bil.. så har man det. Synes det e så blodig urettferdig.. at vi har stått i kø i 1.5år nå. Og alikevel får vi en bhg som ligger langt borte og med dårlig kollektiv transport.. frustrasjonen er STOR! Anonymous poster hash: ff058...558 Jeg skjønte ikke... Du har vokst opp i en familie med dårlig råd så du kan ikke ta lappen nå? Tenkte det samme. Merkelig... Anonymous poster hash: b6915...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå