Gå til innhold

Barnet mitt 1,5 år BARE sutrer og griner :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett tid på døgnet så er hun misfornøyd.

Hyler når hun skal legge seg om kvelden. Våkner om natta og sutrer og hyler, setter seg opp og vil ingenting-ikke i min seng engang.

Er sutrete og grinete idet hun våkner om morgenen (ville iallfall tro hun var opplagt og fornøyd da?)

Vil bare sove en dupp om dagen og nekter mer selvom hun virker trøtt.

Hun får da mat og kjærlighet men det er sutring uansett ? Vil ingenting. Setter jeg henne fra meg på gulvet er det HYL.

Skal vi inn på badet for å bade er det å stritte imot -hyl. Skal vi gå fra barnehagen så strutter hun imot og vil ikke gå derfra. Skal jeg levere henne er det hyl for at jeg går.. Det er så slitsomt! Har vært sånn lenge men ekstra ille siste måneden!?

Kan ikke skjønne hva som har skjedd.

Forstår hvis hun får tenner (men jekslene har kommet nede iallfall), eller voksesmerter. Men det får jo alle andre og, er ikke grinete HELE tiden forde?

Hun kan ikke gå eller snakke noe særlig enda så aner ikke hva det er. Kan det være frustrasjon over å ikke kunne gå?

Når hun ser at alle andre i barnehagen klarer det? Er det noe jeg bør gjøre ? Hun er bare så vrang og virker ikke som noe jeg gjør er riktig.

Andre som har det sånn?

Anonymous poster hash: 78541...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om råd fra helsestasjonen. Noe er ikke som det skal her og det må du ta tak i. Du ser det kanskje ikke selv. Kanskje barnet trenger legeundersøkelse. Kanskje det er du som trenger foreldre veiledning. Ikke normalt at et barn på 1.5 år sutrer hele tiden.

Ingen skam å be om hjelp.

Anonymous poster hash: ce5a9...02a

Skrevet

Har det skjedd noe nytt i det siste? I høst fikk storesøster ei lillesøster samtidig som det var oppstart i barnehagen etter sommerferien. Hun var da 1,5 år. Det tok noen uker før hun reagerte på det. Vi hadde mye uro på natt. Det gikk over etter en stund.

Hvis det er jeksler på gang oppe, så kan det jo være vondt? Du kan prøve å gi smertestillende, så finner du fort ut om vrangheten kan skyldes smerter.

Anonymous poster hash: 8bbe3...37e

Skrevet

Mitt eldste barn var sånn. Viste seg at h*n har adhd.

Anonymous poster hash: b7658...999

Skrevet

Jeg kan prøve å gi paracet ! Men kan jo ikke gi det over lengre tid ? Mulig vi får ta en tur til legen .. Er endel forkjøla og blir fort syk så kan være et eller annet sånt og? Er så frustrerende :(

Skrevet

Min var også sånn, holdt på å bli gal! Men så kom språket og alt ble mye bedre. Hold ut, det meste går over 😉

Anonymous poster hash: d44d0...39e

Skrevet

Jeg regner med det er frustrasjon.

Det kan være en frustrerende alder, for hjernen utvikles veldig og de vil så mye. Det er så mye de vil formidle, men språket er ikke på plass. De vil løpe, klatre, hente ballen, finne bamsen, men motorikken er ikke på plass.

Jeg hadde også en jente som var såkalt high-need-baby. Hun krevde meg med hud og hår, skulle bæres og ha oppmerksomhet hele tiden, det var utrolig slitsomt. Det løsnet veldig da språket kom på plass, hun har vært tidlig ute hele tiden da, gikk 10 mnd gammel, snakket i lange setninger før hun var 2 år gammel, kunne hele alfabetet 2,5 år gammel, lærte å skrive og lese 4 år gammel osv. Hun er veldig kvikk i hodet, og den tiden før hun kunne kommunisere og bevege seg skikkelig var hun utrolig misfornøyd og frustrert.

Hun kan nok fremdeles være litt intens, særlig mot meg, skal ha masse kos, klem og bekreftelse. Men det er bare sånn personligheten hennes er, hun liker å være midtpunkt. Hun er nå veldig blid og sosial, har mange venner, er flink motorisk og har masse kunnskap (regner, leser, skriver osv), gleder seg til å begynne på skolen til høsten.

Anonymous poster hash: 2962d...fb2
Skrevet

Min var også sånn, holdt på å bli gal! Men så kom språket og alt ble mye bedre. Hold ut, det meste går over 😉

Anonymous poster hash: d44d0...39e

Selv om det løsnet for ditt barn d det begynte å snakke så er set litt skummelt å si til andre at de bare skal holde ut.. Hun bør få undersøkt barnet da det KAN være en medisinsk grunn til at hun er så utilpass. Hvis legen ikke finner noe så er det flott da kan det bare være frustrasjon, men jeg synes absolutt man skal snakke med helsepersonell for sikkerhets skyld i et sånt tilfelle.

Anonymous poster hash: 9b55b...bc2

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Hun er ganske treg med både snakking og motorisk, men samtidig så oppfatter jeg at hun forstår mye. Er sikkert veldig frustrerende å ikke få til det man vil!

- men jeg tar til meg rådet om å besøke legen en gang for mye heller, så får jeg slå meg til ro med frustrasjon etterpå Evt! HI

Skrevet

Det kan være frustrasjon, og det kan være tenner. Det kan også være at hun kjeder seg/ikke blir nok og riktig stimulert. Det kan også være lurt å la henne bli undersøkt av lege, fall det er noe. Men det kan også være at hun har låsninger i rygg og nakke. Vår jente hadde det som baby og fikk behandling, men hun var sen motorisk og mye sutrete og frustrert rundt 1,5 år. Vi tok henne til behandling igjen og det viste seg at hun fortsatt hadde låsning i nakken. Da vi fikk rettet opp dette ble hun mye mer tilfreds. Så verdt å sjekke ut hvis dere ikke har gjort det. Søk uansett om hjelp, for er uheldig for dere begge å gå i dette samspillet over lengre tid.

Anonymous poster hash: 023e5...553

Skrevet

Min er 1,5 og er stortsett blid og fornøyd. I går snakket jeg og mannen faktisk om at det er rart fordi andre barn på hans alder som vi kjenner er mye mer sutrete. Er sikkert frustrasjoner over språk, å gjøre seg forstått. Sønnen vår kan en del ord men innimellom så blir han sutrete han og, og det er tydelig fordi vi ikke skjønner hva han vil. Han kan bable lange uforståelige setninger men vi skjønner selvfølgelig ikke. Han kan bli rasende om han ikke får viljen sin. Men har inntrykk av at generelt så er de mer sutrete på denne alderen. De skjønner mye mer enn før men kan ikke formidle det.

Han begynte å gå alene for bare et par uker siden men vi tror ikke at han har brydd seg om at han ikke gikk alene før. Han var for skeptisk for å slippe tak. Og han krabbet og gikk på knærne i full fart så kom seg jo dit han ville. Men kanskje jenta di er frustrert pga det. Går hun med trillevogn?

Anonymous poster hash: 530ba...323

Skrevet

Hei!! Jeg har en som er ca lik her. Han er 17 mnd nå og jeg har skrevet et innlegg her om bekymringene mine ang hans utv. Overskriften er Bekymret for utv til gutten min. 16 mnd.

Han snakker eller går ikke ,.. Og er myyyyyye frustrert. Men det virker som han forstår mye! Men vi dro til legen og ble henvist til utredning på sykehuset. Jeg har tenkt at det må være en grunn til at han er så treig på alle omr.

Jeg kan hente opp innlegget jeg skrev og så kan du jo se om du kjenner igjen mer.

Anonymous poster hash: 5139e...6a7

Skrevet

Min er 1,5 og er stortsett blid og fornøyd. I går snakket jeg og mannen faktisk om at det er rart fordi andre barn på hans alder som vi kjenner er mye mer sutrete. Er sikkert frustrasjoner over språk, å gjøre seg forstått. Sønnen vår kan en del ord men innimellom så blir han sutrete han og, og det er tydelig fordi vi ikke skjønner hva han vil. Han kan bable lange uforståelige setninger men vi skjønner selvfølgelig ikke. Han kan bli rasende om han ikke får viljen sin. Men har inntrykk av at generelt så er de mer sutrete på denne alderen. De skjønner mye mer enn før men kan ikke formidle det.

Han begynte å gå alene for bare et par uker siden men vi tror ikke at han har brydd seg om at han ikke gikk alene før. Han var for skeptisk for å slippe tak. Og han krabbet og gikk på knærne i full fart så kom seg jo dit han ville. Men kanskje jenta di er frustrert pga det. Går hun med trillevogn?

Anonymous poster hash: 530ba...323

Så heldig dere er :)

Nei hun har en sånn trillevogn men er ikke så interessert i akkurat den..

Skrevet

Hei!! Jeg har en som er ca lik her. Han er 17 mnd nå og jeg har skrevet et innlegg her om bekymringene mine ang hans utv. Overskriften er Bekymret for utv til gutten min. 16 mnd.

Han snakker eller går ikke ,.. Og er myyyyyye frustrert. Men det virker som han forstår mye! Men vi dro til legen og ble henvist til utredning på sykehuset. Jeg har tenkt at det må være en grunn til at han er så treig på alle omr.

Jeg kan hente opp innlegget jeg skrev og så kan du jo se om du kjenner igjen mer.

Okei takk, jeg skal sjekke det !!:)

Skrevet

Det er normalt, det er frustrasjon over å ikke kunne kommunisere med språk...... Det går seg til når språket kommer

De er gjerne ekstra ille før de får til noe

Anonymous poster hash: 2bf66...e3f

Skrevet

Så det er normalt ? Huuh jeg håper jo det.. Selvom det er slitsomt for oss begge når alt er feil, tydeligvis ;-/

Leste tråden til du som var bekymret for utvikling -hun klarer å peke, blåser på maten før hun putter skjea i munn og har jo blikkontakt med meg osv. Føler at hun forstår veldig mye. Men hun blir så sinna for den minste ting? kaster ting og vrenger seg ut av armene mine hvis jeg går "feil vei" etc.. Hadde vært så godt om hun kunne snakke og fortelle hva som plager henne gitt..

Skrevet

Så det er normalt ? Huuh jeg håper jo det.. Selvom det er slitsomt for oss begge når alt er feil, tydeligvis ;-/

Leste tråden til du som var bekymret for utvikling -hun klarer å peke, blåser på maten før hun putter skjea i munn og har jo blikkontakt med meg osv. Føler at hun forstår veldig mye. Men hun blir så sinna for den minste ting? kaster ting og vrenger seg ut av armene mine hvis jeg går "feil vei" etc.. Hadde vært så godt om hun kunne snakke og fortelle hva som plager henne gitt.. Anonymous poster hash: 78541...187

Så bra!!! Da er det nok språket som er grunnen til at hun er så frustrert!!! Håper det løsner snart. Har hun noen ord??

Er hun 18 mnd??

Skrevet

Leste tråden til du som var bekymret for utvikling -hun klarer å peke, blåser på maten før hun putter skjea i munn og har jo blikkontakt med meg osv. Føler at hun forstår veldig mye. Men hun blir så sinna for den minste ting? kaster ting og vrenger seg ut av armene mine hvis jeg går "feil vei" etc.. Hadde vært så godt om hun kunne snakke og fortelle hva som plager henne gitt.. Anonymous poster hash: 78541...187

Så bra!!! Da er det nok språket som er grunnen til at hun er så frustrert!!! Håper det løsner snart. Har hun noen ord??

Er hun 18 mnd?? Anonymous poster hash: 5139e...6a7

og .... Går hun når dere holder henne i hendene?? Klarer hun å stå selv?? Tenk på alt hun prøver å få til,.. Både motorisk og med språk.har det på på samme måte, - bare her er det enda mer som ikke er på plass!!

Skrevet

og .... Går hun når dere holder henne i hendene?? Klarer hun å stå selv?? Tenk på alt hun prøver å få til,.. Både motorisk og med språk.har det på på samme måte, - bare her er det enda mer som ikke er på plass!!

Ja, sier mamma/pappa (til mye rart) og bææ. Tror også jeg forstår "takktakk" selvom det er dada. Går når jeg holder i henda, men står ikke alene nei! Reiser seg opp etter ting men det er det.. Så det er nok frustrasjon også -uansett, for å forstå det man ikke får til! Hva mer er det hos din som ikke er på plass?

Skrevet

Små barn med uoppdaget cøliaki kan være sånn.

Anonymous poster hash: 8ad75...f83

Skrevet

ADHD kanskje som noen andre nevner.

Mange barn som er "ekstra" sure og vrange ender opp med en ADHD diagnose senere. Men det er jo alt for tidlig å si.

De er også kjent for å være litt tregere både motorisk og med språk (men trenger ikke være det.)

Anonymous poster hash: e86fb...426

Skrevet

og .... Går hun når dere holder henne i hendene?? Klarer hun å stå selv?? Tenk på alt hun prøver å få til,.. Både motorisk og med språk.har det på på samme måte, - bare her er det enda mer som ikke er på plass!! Anonymous poster hash: 5139e...6a7

Ja, sier mamma/pappa (til mye rart) og bææ. Tror også jeg forstår "takktakk" selvom det er dada. Går når jeg holder i henda, men står ikke alene nei! Reiser seg opp etter ting men det er det.. Så det er nok frustrasjon også -uansett, for å forstå det man ikke får til! Hva mer er det hos din som ikke er på plass? Anonymous poster hash: 78541...187

Her aier han mamma,.. Men ikke riktig bruk av det om du skjønner. Dadda sier han også. Også er det tre - fire lyder han hermer etter. Ehh, hææææ f.eks.

Han har god blikkontakt, men bruker ikke blikket når han f.eks vil at jeg skal hjelpe han med noe. Da bare hyler han og strekker seg etter det han vil ha. Ikke peker han heller,....

Ellers er han supersosial. Elsker mennesker!!

Han klarer å gå med gå vogn, og når vi holder han i hendene, men må holde i begge hender. Han leker heller ikke liksomlek som mange gjør på den alderen. Han kommer heller ikke med ting han vil vise meg. Andre på hans alder kommer og gir alt mulig, ( ballen, lekedyr osv) det er ikke min intr i. Kan heller ingen dyrelyder, selv om vi lver ig øver. Han har ikke ro eller intr i å prøve å se og lære.

Skrevet

og .... Går hun når dere holder henne i hendene?? Klarer hun å stå selv?? Tenk på alt hun prøver å få til,.. Både motorisk og med språk.har det på på samme måte, - bare her er det enda mer som ikke er på plass!! Anonymous poster hash: 5139e...6a7

Ja, sier mamma/pappa (til mye rart) og bææ. Tror også jeg forstår "takktakk" selvom det er dada. Går når jeg holder i henda, men står ikke alene nei! Reiser seg opp etter ting men det er det.. Så det er nok frustrasjon også -uansett, for å forstå det man ikke får til! Hva mer er det hos din som ikke er på plass? Anonymous poster hash: 78541...187

Her aier han mamma,.. Men ikke riktig bruk av det om du skjønner. Dadda sier han også. Også er det tre - fire lyder han hermer etter. Ehh, hææææ f.eks.

Han har god blikkontakt, men bruker ikke blikket når han f.eks vil at jeg skal hjelpe han med noe. Da bare hyler han og strekker seg etter det han vil ha. Ikke peker han heller,....

Han klarer å gå med gå vogn, og når vi holder han i hendene, men må holde i begge hender. Han leker heller ikke liksomlek som mange gjør på den alderen. Han kommer heller ikke med ting han vil vise meg. Andre på hans alder kommer og gir alt mulig, ( ballen, lekedyr osv) det er ikke min intr i. Kan heller ingen dyrelyder, selv om vi lver ig øver. Han har ikke ro eller intr i å prøve å se og lære. Anonymous poster hash: 5139e...6a7

Ble litt skrivefeil,...her så jeg.

Skrevet

Han klarer å gå med gå vogn, og når vi holder han i hendene, men må holde i begge hender. Han leker heller ikke liksomlek som mange gjør på den alderen. Han kommer heller ikke med ting han vil vise meg. Andre på hans alder kommer og gir alt mulig, ( ballen, lekedyr osv) det er ikke min intr i. Kan heller ingen dyrelyder, selv om vi lver ig øver. Han har ikke ro eller intr i å prøve å se og lære. Anonymous poster hash: 5139e...6a7

Ble litt skrivefeil,...her så jeg.

Må også holde i begge hender, hun er så redd for å slippe. Og bæ er den eneste dyrelyden, har kommet først i det siste i barnehagen. Når du sier det sånn så er jeg usikker på om jenta mi heller bruker blikkontakt på den måten, er stort sett hyl og vræl. Men hun peker hvis hun ser en hund i vogna da.. Huff er ikke lett å vite dette her. Men får håpe det ordner seg etterhvert, noen er vel bare sent ute. Så lenge det ikke er noe sykdom etc som jeg bare ikke "vet om" eller forstår så er jeg egentlig fornøyd foreløpig !

Skrevet

Uansett tid på døgnet så er hun misfornøyd.

Hyler når hun skal legge seg om kvelden. Våkner om natta og sutrer og hyler, setter seg opp og vil ingenting-ikke i min seng engang.

Er sutrete og grinete idet hun våkner om morgenen (ville iallfall tro hun var opplagt og fornøyd da?)

Vil bare sove en dupp om dagen og nekter mer selvom hun virker trøtt.

Hun får da mat og kjærlighet men det er sutring uansett ? Vil ingenting. Setter jeg henne fra meg på gulvet er det HYL.

Skal vi inn på badet for å bade er det å stritte imot -hyl. Skal vi gå fra barnehagen så strutter hun imot og vil ikke gå derfra. Skal jeg levere henne er det hyl for at jeg går.. Det er så slitsomt! Har vært sånn lenge men ekstra ille siste måneden!?

Kan ikke skjønne hva som har skjedd.

Forstår hvis hun får tenner (men jekslene har kommet nede iallfall), eller voksesmerter. Men det får jo alle andre og, er ikke grinete HELE tiden forde?

Hun kan ikke gå eller snakke noe særlig enda så aner ikke hva det er. Kan det være frustrasjon over å ikke kunne gå?

Når hun ser at alle andre i barnehagen klarer det? Er det noe jeg bør gjøre ? Hun er bare så vrang og virker ikke som noe jeg gjør er riktig.

Andre som har det sånn?

Høres ikke normalt ut. Du må kontakte helsestasjon for å begynne der med å skaffe hjelp.

Anonymous poster hash: 012c5...7d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...