Gå til innhold

Rettigheter ved ev oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man rettigheter ved truende oppsigelse (pga nedbemanning) dersom man har vanskelige familieforhold, som feks kronisk syk partner og nylig dødsfall av et barn?

Anonymous poster hash: 4fd3c...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: ee9c6...bc2

Skrevet

Men kan arbeidsgiver ta det med i vurderingen?

Skrevet

Nei. Behov for den ansattes kompetanse og ansiennitet, er hoved kriteriene.

Anonymous poster hash: d2d15...10e

Skrevet

Usikker på de konkrete tingene du skriver om her. Men, jeg vet at hvis begge er ansatt i samme firma, så kan man ikke si opp begge. Man kan med andre ord ikke ta fra familien hele inntektsgrunnlaget.

Anonymous poster hash: 5efdf...696

Skrevet

Nei. Behov for den ansattes kompetanse og ansiennitet, er hoved kriteriene.

Anonymous poster hash: d2d15...10e

Nå er du litt vel bastant her. Bedriften skal OGSÅ gjøre vurderinger ift forsørgeransvar/familiesituasjon og alder bl.a.

Anonymous poster hash: e5852...c42

Skrevet

Men kan arbeidsgiver ta det med i vurderingen?

Ja, sosiale hensyns skal vurderes og hensyntas i de fleste tilfeller.

Anonymous poster hash: 5baa1...972

Skrevet

Usikker på de konkrete tingene du skriver om her. Men, jeg vet at hvis begge er ansatt i samme firma, så kan man ikke si opp begge. Man kan med andre ord ikke ta fra familien hele inntektsgrunnlaget.

Tull - i hvilken lov står det? 

Skrevet

Takk for svar, dere! Saken her er at vi mistet et barn etter fødselen, og ett år senere så fikk min samboer en alvorlig diagnose. Nå er det fare for oppsigelse for min del. Alt har raknet på kort tid.

Skrevet

Tull - i hvilken lov står det? 

Juss består ikke bare av lovverk, det består også av forarbeider og rettspraksis. Og hun over deg har rett, sosiale og økonomiske hensyn hos arbeidstakerne skal vektlegges ved utvelgelsen.

Anonymous poster hash: 6657f...378

Skrevet

Hvis bedriften din ikke kjenner til dette, så ta kontakt med en advokat HI.

At dere har mistet et barn er nok ikke noe som hensyntas, men din manns sykdom er et viktig moment som gjør at en oppsigelse vil ramme deg sterkere enn andre.

Anonymous poster hash: 6657f...378
Skrevet

Når det er snakk om sosiale hensyn tenker de vel først og fremst på privatøkonomien din? Altså om du f.eks er aleneforsørger. Kan ikke tro de tar hensyn til at du har hatt mange andre triste livsopplevelser i det siste? Du har min fulle medfølelse, men alle rammes jo av triste ting i løpet av livet. God bedring til mannen! :)

Anonymous poster hash: c8dfe...b8b

Skrevet

Når det er snakk om sosiale hensyn tenker de vel først og fremst på privatøkonomien din? Altså om du f.eks er aleneforsørger. Kan ikke tro de tar hensyn til at du har hatt mange andre triste livsopplevelser i det siste? Du har min fulle medfølelse, men alle rammes jo av triste ting i løpet av livet. God bedring til mannen! :)

Takk for medfølelse! Nei, alle rammes ikke av triste ting, eller kanskje jeg skal si tragedier. Det er jo krise på krise her i gården. Men ok, om arbeidsgiver velger å sparke meg istedet for andre med langt mindre fartstid så vet jeg hvilke verdier arbeidsgiver står for og da er det kanskje like greit å ikke jobbe det mer.

Skrevet

Takk for medfølelse! Nei, alle rammes ikke av triste ting, eller kanskje jeg skal si tragedier. Det er jo krise på krise her i gården. Men ok, om arbeidsgiver velger å sparke meg istedet for andre med langt mindre fartstid så vet jeg hvilke verdier arbeidsgiver står for og da er det kanskje like greit å ikke jobbe det mer.

Du snakket først om sosiale hensyn og nå ser du på fartstid?

Hvis du feks ikke får sparken på grunn av du sliter mens Gunda som har jobbet der fjorten år mer enn deg får fyken når dere har samme jobb..da har bedriften et stort problem. Ansenitet og bedriftens behov for en enkeltes jobb går foran personlig ting. Sånn er det i arbeidslivet. Særlig for en bedrift som er i nedbemanningssituasjon.

Skrevet

På min arbeidsplass, som ofte har nedbemanning, er kriteriene ragert slik:
kompetanse, trynefaktor, sosiale hensyn, ansenitet

når jeg teller etter; jeg har overlevd 12 nedbemanninger.

Anonymous poster hash: 57f93...e66
Skrevet

Hvis du feks ikke får sparken på grunn av du sliter mens Gunda som har jobbet der fjorten år mer enn deg får fyken når dere har samme jobb..da har bedriften et stort problem. Ansenitet og bedriftens behov for en enkeltes jobb går foran personlig ting. Sånn er det i arbeidslivet. Særlig for en bedrift som er i nedbemanningssituasjon.

om du gjør en bedre jobb enn Gunda, så tviler jeg på ansenitet vektlegges.

Om Gunda gjør en bedre jobb en deg, så tviler jeg på sosiale hensyn vil vektlegges uansett om du er aleneforsørger til hele slekten herav pleietrengende partner.

Om du og Gunda gjør en like bra jobb, men du er bedre likt av kunder og kollegaer så spiller neppe Gundas ansenitet noen rolle.

Velkommen til arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 57f93...e66

Skrevet

Du misforstod meg veldig. Jeg har jobbet der lengst, men tydeligvis hjelper ikke det. Derfor jeg spør om sosiale hensyn kan tas med i betraktningen i det hele tatt. Jeg føler jeg blir en dobbelt taper om du skjønner.

Skrevet

I det store og hele kan arbeidsgiver si opp (og ansette) akkurat hvem han vil så lenge oppsigelsen er saklig! Det vil vil si at den må begrunnes, og det munner i det store og hele i bedriftens behov.

Man er ikke vernet mot oppsigelse fordi man har opplevd triste/tragiske ting, pga egen eller familiemedlemmers sykdom, pga graviditet eller pga ansiennitet alene. Og det er ingenting som tilsier at man ikke kan sparke to ektefeller dersom begge er ansatt i samme bedrift heller. Det har man da sett i flere hjørnestensbedtifter!!

Anonymous poster hash: a4a96...c14

Skrevet

I det store og hele kan arbeidsgiver si opp (og ansette) akkurat hvem han vil så lenge oppsigelsen er saklig! Det vil vil si at den må begrunnes, og det munner i det store og hele i bedriftens behov.

Man er ikke vernet mot oppsigelse fordi man har opplevd triste/tragiske ting, pga egen eller familiemedlemmers sykdom, pga graviditet eller pga ansiennitet alene. Og det er ingenting som tilsier at man ikke kan sparke to ektefeller dersom begge er ansatt i samme bedrift heller. Det har man da sett i flere hjørnestensbedtifter!!

Nå må du holde tungen rett i munnen her. 

For det første: Saklig oppsigelse vil ikke bare si at oppsigelsen må begrunnes, men begrunnelsen må være innenfor de gjeldende lover, forskrifter og avtaler. Hvilken som helst begrunnelse holder ikke. 

Man HAR oppsigelsesvern dersom man helt eller delvis er borte fra arbeid pga ulykke eller sykdom, og man kan ikke sies opp de første 12 månedene pga sykdom. Arbeidsgiver må gjøre annen grunn til oppsigelse "overveiende sannsynlig" (altså ha meget god grunn og ha gode bevis for det). Hvis ikke legges til grunn at oppsigelsen er pga sykefraværet, og dermed trår oppsigelsesvernet inn. Dette jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-8. 

Man har også oppsigelsesvern ved graviditet, fødsel eller adopsjon. Om man har en lovlig og saklig oppsigelse vil ikke denne gjelde før en evt permisjon pga graviditet, fødsel eller adopsjon er over. Dette jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-9. 

Anonymous poster hash: e5852...c42

Skrevet

I det store og hele kan arbeidsgiver si opp (og ansette) akkurat hvem han vil så lenge oppsigelsen er saklig! Det vil vil si at den må begrunnes, og det munner i det store og hele i bedriftens behov.Man er ikke vernet mot oppsigelse fordi man har opplevd triste/tragiske ting, pga egen eller familiemedlemmers sykdom, pga graviditet eller pga ansiennitet alene. Og det er ingenting som tilsier at man ikke kan sparke to ektefeller dersom begge er ansatt i samme bedrift heller. Det har man da sett i flere hjørnestensbedtifter!!Anonymous poster hash: a4a96...c14

Nå må du holde tungen rett i munnen her.  For det første: Saklig oppsigelse vil ikke bare si at oppsigelsen må begrunnes, men begrunnelsen må være innenfor de gjeldende lover, forskrifter og avtaler. Hvilken som helst begrunnelse holder ikke.  Man HAR oppsigelsesvern dersom man helt eller delvis er borte fra arbeid pga ulykke eller sykdom, og man kan ikke sies opp de første 12 månedene pga sykdom. Arbeidsgiver må gjøre annen grunn til oppsigelse "overveiende sannsynlig" (altså ha meget god grunn og ha gode bevis for det). Hvis ikke legges til grunn at oppsigelsen er pga sykefraværet, og dermed trår oppsigelsesvernet inn. Dette jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-8.  Man har også oppsigelsesvern ved graviditet, fødsel eller adopsjon. Om man har en lovlig og saklig oppsigelse vil ikke denne gjelde før en evt permisjon pga graviditet, fødsel eller adopsjon er over. Dette jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-9.  Anonymous poster hash: e5852...c42

Jeg har tungen rett i munnen, takk:) Jeg kan AML "ut og inn"da jeg jobber med arbeidsrett til daglig.

Oppsigelsesvernet knytter seg KUN til at arbeidsgiver ikke kan si deg opp pga egen sykdom, graviditet og foreldrepermisjon.

Ja, selvfølgelig må arbeidsgiver da begrunne oppsigelsen i noe annet (og saklig) enn disse tingene.

I HIs tilfelle er det uansett snakk om nedbemanning, som ER saklig grunn for oppsigelse.

Ift permisjon har du rett; oppsigelsestiden løper etter permisjonen, med mindre noe annet avtales i drøfting. Det betyr at da kan bli gående å gjøre "slavearbeid" for en arbeidsgiver som har nedbemannet, og de fleste veldger å ha oppsigelsestiden i permisjonen.

Skrevet

I det store og hele kan arbeidsgiver si opp (og ansette) akkurat hvem han vil så lenge oppsigelsen er saklig! Det vil vil si at den må begrunnes, og det munner i det store og hele i bedriftens behov.Man er ikke vernet mot oppsigelse fordi man har opplevd triste/tragiske ting, pga egen eller familiemedlemmers sykdom, pga graviditet eller pga ansiennitet alene. Og det er ingenting som tilsier at man ikke kan sparke to ektefeller dersom begge er ansatt i samme bedrift heller. Det har man da sett i flere hjørnestensbedtifter!!Anonymous poster hash: a4a96...c14

Nå må du holde tungen rett i munnen her. For det første: Saklig oppsigelse vil ikke bare si at oppsigelsen må begrunnes, men begrunnelsen må være innenfor de gjeldende lover, forskrifter og avtaler. Hvilken som helst begrunnelse holder ikke. Man HAR oppsigelsesvern dersom man helt eller delvis er borte fra arbeid pga ulykke eller sykdom, og man kan ikke sies opp de første 12 månedene pga sykdom. Arbeidsgiver må gjøre annen grunn til oppsigelse "overveiende sannsynlig" (altså ha meget god grunn og ha gode bevis for det). Hvis ikke legges til grunn at oppsigelsen er pga sykefraværet, og dermed trår oppsigelsesvernet inn. Dette jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-8. Man har også oppsigelsesvern ved graviditet, fødsel eller adopsjon. Om man har en lovlig og saklig oppsigelse vil ikke denne gjelde før en evt permisjon pga graviditet, fødsel eller adopsjon er over. Dette jfr arbeidsmiljølovens paragraf 15-9. Anonymous poster hash: e5852...c42
Jeg har tungen rett i munnen, takk:) Jeg kan AML "ut og inn"da jeg jobber med arbeidsrett til daglig.

Oppsigelsesvernet knytter seg KUN til at arbeidsgiver ikke kan si deg opp pga egen sykdom, graviditet og foreldrepermisjon.

Ja, selvfølgelig må arbeidsgiver da begrunne oppsigelsen i noe annet (og saklig) enn disse tingene.

I HIs tilfelle er det uansett snakk om nedbemanning, som ER saklig grunn for oppsigelse.

Ift permisjon har du rett; oppsigelsestiden løper etter permisjonen, med mindre noe annet avtales i drøfting. Det betyr at da kan bli gående å gjøre "slavearbeid" for en arbeidsgiver som har nedbemannet, og de fleste veldger å ha oppsigelsestiden i permisjonen.

jeg skal ut i farspermisjon om seks uker.

Skrevet

Ved oppsigelse pga nedbemanning gjelder ikke "vanlige" regler ift oppsigelse i sykdmelding/permisjon, og heller ikke alltid normale regler for ansiennitet. Arbeidsgiver kan bruke kompetanse som kriterie også, og velge å beholde folk med mer og bedre kompetanse enn en som har jobbet der lengre. 

Anonymous poster hash: dbfa3...33e
Skrevet

Ved oppsigelse pga nedbemanning gjelder ikke "vanlige" regler ift oppsigelse i sykdmelding/permisjon, og heller ikke alltid normale regler for ansiennitet. Arbeidsgiver kan bruke kompetanse som kriterie også, og velge å beholde folk med mer og bedre kompetanse enn en som har jobbet der lengre.

Har du en link til noe som bekrefter dette?

Skrevet

"

Særlig vern mot oppsigelse

Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året man er sykemeldt.

Dersom en arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert.

I de tilfeller hvor det er uavklart om arbeidstaker kan komme tilbake i arbeid, må arbeidsgiver begrunne en eventuell oppsigelse med at dette er nødvendig for virksomhetens forsvarlige drift.

Graviditet eller foreldrepermisjon i barnets første leveår er heller ikke saklig grunn til oppsigelse.

Det kan likevel være anledning til å si opp en arbeidstaker mens vedkommende er sykmeldt det første året, gravid eller i foreldrepermisjon dersom arbeidsgiver har en saklig grunn. Et eksempel er nødvendig nedbemanning."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229

Skrevet

" Særlig vern mot oppsigelse

Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året man er sykemeldt.

Dersom en arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert.

I de tilfeller hvor det er uavklart om arbeidstaker kan komme tilbake i arbeid, må arbeidsgiver begrunne en eventuell oppsigelse med at dette er nødvendig for virksomhetens forsvarlige drift.

Graviditet eller foreldrepermisjon i barnets første leveår er heller ikke saklig grunn til oppsigelse.

Det kan likevel være anledning til å si opp en arbeidstaker mens vedkommende er sykmeldt det første året, gravid eller i foreldrepermisjon dersom arbeidsgiver har en saklig grunn. Et eksempel er nødvendig nedbemanning."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229

Men oppsigelsestiden vil ikke begynne å løpe før jeg er tilbake fra permisjon, hvilket betyr tre mnd mer med

Lønn enn jeg trodde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...