Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Virker som de fleste gir enten alt eller ingenting. Vi har landet på en mellomting. Jeg ser det som unødvendig med Rotavirusvaksine , Pneumokokkvaksine og HPV vaksine. Alle disse er nye vaksiner som vi ikke fikk tilbud om og disse sykdommene var ikke en bekymring en gang for kun 10-15 år siden. Nå ser jeg at også vaksine mot hepatitt B skal med. Har jo heller aldri vært i tankene til de fleste før de eventuelt skal ut å reise. Merkelig hvordan de aller fleste blir bekymret for sykdommer med en gang det kommer en vaksine inn i vaksinasjonsprogrammet. Klarer ikke folk å tenke selv? Anonymous poster hash: 3f32a...f8f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet, med unntak av MMR vaksinen som vi ventet med til 3 års alder. Men rotavaksinen var ikke med den gangen, og HPV vaksinen er vi ikke kommet til ennå, så den har vi ikke tatt stilling til. Anonymous poster hash: 0a0a0...9dc
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 Ja. Alle sammen. For mitt barns del og for alle de andre. Selv om sykdommene ikke var noe "issue" da vinservering var små, er det noe som stadig forandrer seg. Og heldigvis er sykdommer og vaksiner under stadig forskning og dermed forbedres. Bare tenk på utviklinga av innvandring, for eksempel! Alt vi reiser!!! Mye rart blir "dratt med" hjem som ikke ble det før og som fra dør av ikke finnes i Norge. Bedre å beskytte før det er for sent. Anonymous poster hash: e2d35...8d0
smurfis Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Grunnen til at disse vaksinene kommer med i vaksinasjonsprogrammet er vel fordi disse sykdommene har fått en oppblomstring, eller at en vaksine nylig har kommet på markedet. Livmorhalskreft er noe jeg ihvertfall kan huske at man var bekymret for da jeg var ungdom og som vi ble advart mot. Den gang fantest det ingen vaksine. Jeg klarer fint å tenke selv, men har såpass respekt for forskere og leger at jeg stoler på at de vet hva de driver med. De vet i hvert fall mye mer enn meg.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 Å, vi klarer nok fint å tenke selv. Er ikke som vi er noen hjerneløse sauer selvom vi velger å følge anbefalingene som helsedirektoratet kommer med :-) rotavaksinen har vært i vaksinasjonsprogrammet til de fleste andre europeiske land i laaaang tid..er.en årsak til at de.velger å vaksinere. Det er hyppigere utbrudd, langt flere som havner på sykehuset med viruset nå enn for 10-15 år siden.. Jeg er ikke i tvil Anonymous poster hash: 5d525...08c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #6 Skrevet 16. april 2015 Smittesituasjonen er ikke særlig forandret de siste åra. Det meste handler om bevilgninger. For eksempel har folkehelsa anbefalt hepatitt B vaksine i 7 år, først nå kommer den med i vaksinasjonsprogrammet og plutselig er det ingen som tør å la barna leve uten den vaksinen heller. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/innforer-hepatitt-b-vaksine-for-alle-barn/ Anonymous poster hash: 3f32a...f8f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 Selvfølgelig! Er ikke dum, heller! Du leste hele tråden? Anonymous poster hash: 3f32a...f8f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #10 Skrevet 16. april 2015 Det er jo nettopp fordi vi er i stand til å tenke selv, at vi vet hva forskning går ut på, og vil det beste for våre barn OG andres barn som kanskje ikke har så god helse, at vi faktisk følger vaksinasjonsprogrammet! Jeg må si jeg blir så overrasket over at personer uten noe som helst av høyere utdanning innen helse, mener de vet bedre enn de som forsker på temaet. Anonymous poster hash: ffba5...5e6
Novemberdama Skrevet 16. april 2015 #11 Skrevet 16. april 2015 (endret) Selvfølgelig! Er ikke dum, heller! Du leste hele tråden? Anonymous poster hash: 3f32a...f8f HPV vaksinen kan redde 150 kvinner fra å få kreft hvert eneste år. At du ser på den som unødvendig sier nok om deg. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kvinne/hpv-vaksinen-34372.html Endret 16. april 2015 av Novemberdama
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #12 Skrevet 16. april 2015 Det er jo nettopp fordi vi er i stand til å tenke selv, at vi vet hva forskning går ut på, og vil det beste for våre barn OG andres barn som kanskje ikke har så god helse, at vi faktisk følger vaksinasjonsprogrammet! Jeg må si jeg blir så overrasket over at personer uten noe som helst av høyere utdanning innen helse, mener de vet bedre enn de som forsker på temaet. Anonymous poster hash: ffba5...5e6 Det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi blir bekymret for sykdommer med en gang det kommer tilbud om en vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Før den tid er vi helt bekymringsløse. Se på disse 3-4 nye vaksinen som er kommet, før de kom var det aldri noen som bekymret seg for disse sykdommene, selv ikke de det fantes vaksine mot. Om du leser på nettsider for USA så blir vannkopper beskrevet som en livsfarlig sykdom og det er viktig med vaksine. Derfor spør jeg, om ingen tenker selv lenger. Anonymous poster hash: 3f32a...f8f
Novemberdama Skrevet 16. april 2015 #13 Skrevet 16. april 2015 (endret) Det er jo nettopp fordi vi er i stand til å tenke selv, at vi vet hva forskning går ut på, og vil det beste for våre barn OG andres barn som kanskje ikke har så god helse, at vi faktisk følger vaksinasjonsprogrammet! Jeg må si jeg blir så overrasket over at personer uten noe som helst av høyere utdanning innen helse, mener de vet bedre enn de som forsker på temaet. Anonymous poster hash: ffba5...5e6 Det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi blir bekymret for sykdommer med en gang det kommer tilbud om en vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Før den tid er vi helt bekymringsløse. Se på disse 3-4 nye vaksinen som er kommet, før de kom var det aldri noen som bekymret seg for disse sykdommene, selv ikke de det fantes vaksine mot. Om du leser på nettsider for USA så blir vannkopper beskrevet som en livsfarlig sykdom og det er viktig med vaksine. Derfor spør jeg, om ingen tenker selv lenger. Anonymous poster hash: 3f32a...f8f DU kan ikke være helt god! Så ingen bekymret seg eller tenkte på livmorhalskreft før HPV vaksinen? Jeg vil tro de fleste som hadde en mor eller søster eller bekjent som DØDE av det tenkte på det en gang i blandt! Og har alle de barna og ungdommene som har dødd av hjernehinnebetennelse gått deg hus forbi? Du må da bo under en stein! Ut ifra det du skriver vil jeg tippe der er MYE du ikke tenker på som oss andre oppegående tenker på både nå og da. Endret 16. april 2015 av Novemberdama
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #14 Skrevet 16. april 2015 Den eneste av de vaksinene du nevner jeg kunne unlatt å gi mine barn, er rotavirusvaksinen. Men tviler på jeg ikke gir den. og det er litt spesielt iom at min minste ble hardt rammet av dett viruset, og bare såvidt overlevde. Ja, faktisk, han car så d e hyret når han endelig ble innlagt, det var svært alvorlig. Jeg følte meg svært liten som mor, da leger ikke tok oss seriøst, det var jo vare å hi gem. men han kaster opp. . ? Jaja, litt er bedre enn ingenting. men det kommer mer væske ut i avføringen enn han går inn? Jaja, forsøk litt mer. Det ble veldig dramatisk på sykehuset. Han ble liggende lenge, me dalt slags slanger koblet til. Mine andre barn har også vært innlagt med rotavirus, men da ble de innlagt tidligere i forløpet, de fikk væskebehandling tidlig og det va veldig udramatisk. Hpc er ikke noe tulle med. Jeg har selv slitt med viruset, mistanke om kreft, flere ganger. Hadde jeg fått tilbud om vaksinen hadde jeg glatt tatt den. Men nå er det jo for sent. kjenner unge kvinner, uten barn, som begge måtte fjerne livmoren pga viruset. minds ter måtte også fjerne livmoren i e alder av 26 Pga viruset, m en hun fikk barn tidlig. Hun utviklet kreft som spredde seg, då der er alt fjernet. hovvirus er ikke noe åtsler med, og det spres, antall tilfeller idag kontra 1 år siden er ikke til å sammenligne. Pneumokokk, kan gi livstruende hjernebetennelse, hjernehinnebetennelse og strupelokkbetennelse. Alle veldig dødelige for små barn. Ville gitt den. Hepatitt b.... kjenne flere som er bærere av viruset, de kan ikke utvikle sykdommen selv pga en naturlig immunisering jeg i ertfall ikke misunnelig ner dem. Ikke hvordan de har oppnådd immunisering ihvertfall.. De kan gi viruset videre til andre. hepatitt b er også økende og en trussel for oss. Den kan Gjøre stor skade. Ville tatt vaksinen. Sånn annen ting, vaksiner Gjør deg ikke svakere, men sterkere. D3n aktiviserer immunforsvaret ditt, og Kan bidra til at du tåler andre sykdommer mye mye bedre e nom du ikke hadde tatt vaksiner. Følte bare jeg måtte nevne det. Anonymous poster hash: 83953...90a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #15 Skrevet 16. april 2015 Klart de har fått alle vaksinene. Rotavirusvaksine var ikke i programmet. Pneumokokkvaksinen måtte jeg betale for eldste. Det var en del barn som fikk meningitt med enten død eller store sekveler av den type meningitt. Skjønner ikke at noen tør å la være å gi den? Er folk så uopplyste?? Anonymous poster hash: 45d6c...24d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #16 Skrevet 16. april 2015 Kommer ikke til å ta imot HPV og Hepatitt vaksinene. Ønsker også egentlig å utsette vaksinasjonen til baby er litt eldre enn det som er normalt. Anonymous poster hash: 89841...23a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #17 Skrevet 16. april 2015 Det er jo nettopp fordi vi er i stand til å tenke selv, at vi vet hva forskning går ut på, og vil det beste for våre barn OG andres barn som kanskje ikke har så god helse, at vi faktisk følger vaksinasjonsprogrammet! Jeg må si jeg blir så overrasket over at personer uten noe som helst av høyere utdanning innen helse, mener de vet bedre enn de som forsker på temaet. Anonymous poster hash: ffba5...5e6 Det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi blir bekymret for sykdommer med en gang det kommer tilbud om en vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Før den tid er vi helt bekymringsløse. Se på disse 3-4 nye vaksinen som er kommet, før de kom var det aldri noen som bekymret seg for disse sykdommene, selv ikke de det fantes vaksine mot. Om du leser på nettsider for USA så blir vannkopper beskrevet som en livsfarlig sykdom og det er viktig med vaksine. Derfor spør jeg, om ingen tenker selv lenger. Anonymous poster hash: 3f32a...f8f Grunnen til at "folk" ikke har bekymret seg, er jo fordi de ikke jobber i helsevesenet, eller har fått sykdommene selv. Du er ikke opplyst nok om hvilke sykdommer som kan gi alvorlige skader, og får kun høre om det når vaksinen er kommet, fordi du enten ikke har lært om de i utdannelsen din, eller opplevd det selv. Vannkopper kan gi alvorlige følger, særlig for barn med andre helseutfordringer, og kommer det en vaksine som tilbys alle gir jeg den gledelig til mine barn. Du snakker som en som ikke vet noe om temaet i det hele tatt. Vaksiner lages ikke for å skremme folk som tidligere var bekymringsløse. Hjelpes. Anonymous poster hash: ffba5...5e6
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #18 Skrevet 16. april 2015 HPV er ikke aktuelt før om mange år, da vet vi mer om den. Etter å ha sett babyer dødssyke av Rotavirus var det en selvfølge å gi den. Alle andre gir vi. Det er en selvfølge, foreldre som ikke vaksinerer friske barn er lire oppegående og kunnskapsløse. Anonymous poster hash: 6d75c...82e
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #19 Skrevet 16. april 2015 Når ble pneumokokkvaksinen med i vaksinasjonsprogrammet, og ved hvilken alder gis den? Anonymous poster hash: 0a0a0...9dc
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #20 Skrevet 16. april 2015 Det er jo nettopp fordi vi er i stand til å tenke selv, at vi vet hva forskning går ut på, og vil det beste for våre barn OG andres barn som kanskje ikke har så god helse, at vi faktisk følger vaksinasjonsprogrammet! Jeg må si jeg blir så overrasket over at personer uten noe som helst av høyere utdanning innen helse, mener de vet bedre enn de som forsker på temaet. Anonymous poster hash: ffba5...5e6 Det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi blir bekymret for sykdommer med en gang det kommer tilbud om en vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Før den tid er vi helt bekymringsløse. Se på disse 3-4 nye vaksinen som er kommet, før de kom var det aldri noen som bekymret seg for disse sykdommene, selv ikke de det fantes vaksine mot. Om du leser på nettsider for USA så blir vannkopper beskrevet som en livsfarlig sykdom og det er viktig med vaksine. Derfor spør jeg, om ingen tenker selv lenger. Anonymous poster hash: 3f32a...f8f Grunnen til at "folk" ikke har bekymret seg, er jo fordi de ikke jobber i helsevesenet, eller har fått sykdommene selv. Du er ikke opplyst nok om hvilke sykdommer som kan gi alvorlige skader, og får kun høre om det når vaksinen er kommet, fordi du enten ikke har lært om de i utdannelsen din, eller opplevd det selv. Vannkopper kan gi alvorlige følger, særlig for barn med andre helseutfordringer, og kommer det en vaksine som tilbys alle gir jeg den gledelig til mine barn. Du snakker som en som ikke vet noe om temaet i det hele tatt. Vaksiner lages ikke for å skremme folk som tidligere var bekymringsløse. Hjelpes. Anonymous poster hash: ffba5...5e6 Det er jo det som er rart, det er ofte de samme folka som mener de har satt seg godt inn i vaksiner og kaller alle som velger litt utenom vaksinasjonsprogrammet for uopplyste Anonymous poster hash: 3f32a...f8f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #21 Skrevet 16. april 2015 Tar ingen Anonymous poster hash: c12da...eac
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #22 Skrevet 16. april 2015 Har fulgt programmet. Og du som tar ingen med et smily bak. Venter og satser på karma på deg. Takk for at du utsetter kreftsyke og andre med lavt immunforsvar for deres sykdommer, så storsinnet gjort av deg. Karma karma karma ... Anonymous poster hash: ab06a...f97
3døtre1sønn Skrevet 16. april 2015 #23 Skrevet 16. april 2015 Det er jo nettopp fordi vi er i stand til å tenke selv, at vi vet hva forskning går ut på, og vil det beste for våre barn OG andres barn som kanskje ikke har så god helse, at vi faktisk følger vaksinasjonsprogrammet! Jeg må si jeg blir så overrasket over at personer uten noe som helst av høyere utdanning innen helse, mener de vet bedre enn de som forsker på temaet.Anonymous poster hash: ffba5...5e6 Det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi blir bekymret for sykdommer med en gang det kommer tilbud om en vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Før den tid er vi helt bekymringsløse. Se på disse 3-4 nye vaksinen som er kommet, før de kom var det aldri noen som bekymret seg for disse sykdommene, selv ikke de det fantes vaksine mot. Om du leser på nettsider for USA så blir vannkopper beskrevet som en livsfarlig sykdom og det er viktig med vaksine. Derfor spør jeg, om ingen tenker selv lenger. Anonymous poster hash: 3f32a...f8f D er en viss sammenheng mellom 'bekymringsløs' og 'uinformert'!!... Forskningen avdekker stadig nye ting, og da må nye grep taes. Du skjønner d? For 40 år siden var d fullstendig ufarlig å røyke også, både med og uten barn i magen... TRODDE folk! Vannkopper blir forøvrig ansett som en ufarlig barnesykdom de fleste steder, men noen barn dør også av dem... Nevøen min holdt på å dø, og lå 14 dager i kunstig koma pga infeksjon i vannkoppene! (USA er saksøkernes land, så ikke rart at den vaksinen kommer der!)
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #24 Skrevet 16. april 2015 Har fulgt programmet. Og du som tar ingen med et smily bak. Venter og satser på karma på deg. Takk for at du utsetter kreftsyke og andre med lavt immunforsvar for deres sykdommer, så storsinnet gjort av deg. Karma karma karma ... Anonymous poster hash: ab06a...f97 Jada, jada. Tror du ikke jeg har hørt den før? Anonymous poster hash: c12da...eac
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #25 Skrevet 16. april 2015 Klart jeg følger vaksine-programmet :-) Jeg klarer helt fint å tenke selv. Medisin er ikke mitt fagområde, derfor tar jeg med glede imot råd basert på forskningsbasert kunnskap fra medisinere. På samme måte forventer jeg at helsepersonell følger mine råd innen mitt fagområde. Jeg tar gjerne imot gode råd på nettforum angående f.eks. hvilke vintersko som er best i test. Når det gjelder helsen til ungene mine så forholder jeg meg til fakta. Anonymous poster hash: 0d6a3...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå