mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. april 2015 #26 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Tipper at hun ikke har ADHD, men at hun er høysensitiv. Anonymous poster hash: a7c8d...c03 Nysgjerrig på hva du ligger til grunn for å tro det?Folk på nett er ofte bedre til å stille diagnoser enn fagfolk, visste du ikke det?😊
mamma_bergen Skrevet 16. april 2015 #27 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Tipper at hun ikke har ADHD, men at hun er høysensitiv. Anonymous poster hash: a7c8d...c03 Nysgjerrig på hva du ligger til grunn for å tro det?Folk på nett er ofte bedre til å stille diagnoser enn fagfolk, visste du ikke det?😊 Jo, jeg har jo skjønt det, det hadde bare vært morsomt å lese begrunnelsen for enkelte påstander, for noen ganger er folk helt på jordet her inne😉
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #28 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b I stor grad kunne det vært meg du beskrev der, rent bortsett fra at jeg først ble diagnostisert i voksen alder. Jeg har ressurssterke foreldre og lærere som har tilrettelagt, og har således klart meg godt. For min del har de skolemessige utfordringene blitt løst ved at jeg har fått ekstra oppgaver (så jeg alltid hadde noe mer å ta av), mulighet for variasjon i arbeidet, bevisst "forstyrrelse" i form av for eksempel musikk på ørene når jeg måtte konsentrere meg, og det å bli faglig utfordret (stort konkurranseinstinkt). Pass på at hun ikke kjeder seg, for det kan bli en fallgruve! Trening og generelt mye aktivitet gjør også ting lettere Anonymous poster hash: ee53a...5be
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #29 Skrevet 16. april 2015 Adhd er en nevrologisk tilstand i hjernen. Den er arvelig men graden påvirkes også av miljøet. Det er en forstyrrelse i de eksekutive funksjonene i hjernen som går utover graden av selvregulering og fører til hyper eller hypoaktivitet, dårlig impulskonteoll og konsentrasjonsvansker. Mange med adhd strever også med andre kormobide tilstander. Det er nokså uvanlig å "bare" ha adhd. Adhd behandles best med en kombinasjon av medisinering og pedagogisk tilrettelegging. Mange beskriver det som å "slå av en bryter" når de får begynne på medisiner. Endelig får de ro til å tenke klart. Anonymous poster hash: 35157...698
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #30 Skrevet 16. april 2015 Adhd er en nevrologisk tilstand i hjernen. Den er arvelig men graden påvirkes også av miljøet. Det er en forstyrrelse i de eksekutive funksjonene i hjernen som går utover graden av selvregulering og fører til hyper eller hypoaktivitet, dårlig impulskonteoll og konsentrasjonsvansker. Mange med adhd strever også med andre kormobide tilstander. Det er nokså uvanlig å "bare" ha adhd. Adhd behandles best med en kombinasjon av medisinering og pedagogisk tilrettelegging. Mange beskriver det som å "slå av en bryter" når de får begynne på medisiner. Endelig får de ro til å tenke klart.Anonymous poster hash: 35157...698 Google er kjekk å ha Anonymous poster hash: 5086c...00c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #31 Skrevet 16. april 2015 Haha ikke googlet det :-) Lest om det før i dag, så da benyttet jeg anledningen til å opplyse en forvirret sjel! ;-) Anonymous poster hash: 35157...698
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 16. april 2015 #32 Skrevet 16. april 2015 Så de som sitter på rævva og ikke bidrar i oppdragelsen av sitt eget barn, tror alt løser seg av seg selv og har null grenser, men som likevel får "englebarn".. De gjør alt riktig de mener du? For "uregjerlig" unge = feil oppdragelse og "englebarn"= perfekt oppdragelse? Oi da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå