Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Selvfølgelig har foreldrene og oppdragelsesmiljøet noe med saken å gjøre. Et barn med suboptimal sosial og/eller kognitiv funksjon, i et miljø som ikke evner å legge helt til rette? Selvfølgelig blir resultatet en uregjerlig unge. Hvis det ikke hadde hatt noe som helst med oppdragelse å gjøre, skulle vel behandlingen utelukkende bestått i medisinering med ritalin? Hvis det ikke hadde hatt noe som helst med miljøet å gjøre, hvorfor hjelper det da med psykoedukasjon av familie og skole, tilrettelegging og skjerming? Foreldre til barn med ADHD blir nesten som tjukkas som "nesten ikke spiser noenting" - skjerp deg, den eneste som ikke skjønner at det er tull, er deg selv.. Anonymous poster hash: d364f...ff7
Gjest Antarctica Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 OK. Takk for din mening, la deg ikke forstyrre av fakta.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 Wow. Jobber du i bup eller habiliteringstjenesten? Har du noen relevant erfaring for disse ytringene? Om ikke kan jeg høyne deg med; jeg tror de med downs faker det for å slippe å støvsuge selv. Anonymous poster hash: 9fd6d...817
mamma_bergen Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 Jeg skjønte faktisk ikke hva du mente, men det er sikkert fordi jeg har adhd, bare vent litt,skal spørre min bror som er frisk,er nesten på min alder og har vokst opp under nøyaktige samme forhold som meg. Eller vent litt,jeg tror du bare spyr ut noe for å skape litt røre her inne.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Folk som absolutt skal mene noe men absolutt har null hjernekapasitet, ja skyt meg! Anonymous poster hash: 2d0c5...03c
Løvenesdronning Skrevet 15. april 2015 #7 Skrevet 15. april 2015 Vel, ritalin kan ikke hjelpe deg bedre å forståa dine utfordringer. Ritalin kan ikke lære deg å mestre dine egne følelser og yte bedre i utfordrene situasjoner. Forståelse er grunnleggende for å kunne hanskes med diagnosen og alle utfordringene, tror du det er så enkelt som å poppe en pille så blir alt bedre? Du er ikke serlig smart er du vel? Synes det var noen merkelige konklusjoner å dra. Siden ritalin ikke er eneste behandling så forteller det deg at det er oppdragelsen det kommer av? Skulle gjerne likt å vite hvor du har dine fantastiske kilder hentet fra? Skjerp deg! Den eneste som ikke skjønner at dette blir for dumt, er deg!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Jeg skjønte faktisk ikke hva du mente, men det er sikkert fordi jeg har adhd, bare vent litt,skal spørre min bror som er frisk,er nesten på min alder og har vokst opp under nøyaktige samme forhold som meg. Eller vent litt,jeg tror du bare spyr ut noe for å skape litt røre her inne. Var du veldig uregjerlig under oppveksten? Fikk du ture frem akkurat som du ville eller var foreldrene dine konsekvent med deg? Fikk du mer irettesettelse en broren din? Og var det slik at uønsket adferd fikk ikke konsekvens, mens ønsket adferd fikk belønning? Jeg er på ingen måte enig med HI, jeg blei bare litt nysgjerrig når du nevnte deg og bror din. Anonymous poster hash: 20c30...7d2
Ikkedytt Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 Man får vel ikke bare adhd (eller andre diagnoser)? Enten så har man genene eller ikke. Det kan komme når man er 2 år eller når man er 15. Mulig det kan være hendelser som utløser det, men har man, så har man. Medisiner kan hjelpe deg å leve med det, men ikke lære deg å leve med det ut i fra det jeg har erfart. Men nå er ikke jeg noen ekspert.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #11 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b
MammantilNurket Skrevet 16. april 2015 #12 Skrevet 16. april 2015 Selvfølgelig har foreldrene og oppdragelsesmiljøet noe med saken å gjøre. Et barn med suboptimal sosial og/eller kognitiv funksjon, i et miljø som ikke evner å legge helt til rette? Selvfølgelig blir resultatet en uregjerlig unge. Hvis det ikke hadde hatt noe som helst med oppdragelse å gjøre, skulle vel behandlingen utelukkende bestått i medisinering med ritalin? Hvis det ikke hadde hatt noe som helst med miljøet å gjøre, hvorfor hjelper det da med psykoedukasjon av familie og skole, tilrettelegging og skjerming? Foreldre til barn med ADHD blir nesten som tjukkas som "nesten ikke spiser noenting" - skjerp deg, den eneste som ikke skjønner at det er tull, er deg selv.. Anonymous poster hash: d364f...ff7 ... ergo er morlille en sten ...
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. april 2015 #13 Skrevet 16. april 2015 Du er sånn som fortsatt påstår at jorden er flat også? Sånn til tross for at det for lengst er bevist at den er rund?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #14 Skrevet 16. april 2015 Som jeg vet så er skyldes jo ADHD en utviklingsforstyrrelse 😩 Anonymous poster hash: 7a3a3...3b7
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #15 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Dette var ikke så ulikt min sønn som er noen år yngre. Han får med seg alt i klasserommet og bruker tid på å komme i gang. Har ikke vært utredet. Må jo vurdere det med tanke på framtidig leksemengde og mer krevende skoledager. Anonymous poster hash: 01cdc...f48
dolsi Skrevet 16. april 2015 #16 Skrevet 16. april 2015 Adhd skyldes blandt annet at man har for lite av signalstoffet dopamin. Årsakene til adhd er ikke godt nok kartlagt. Kan være genetisk men har ikke noe med oppdragelse å gjøre. Tror ikke Hi egentlig bryr seg om noe av dette ,men ønsker heller å trolle. Nekter å tro at noen er så BLÅST som Hi.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #17 Skrevet 16. april 2015 Hi er nok den samme som etterlyste flere trolletråder som engasjerer. Men hun bommet nok litt og smurte for tykt på. Anonymous poster hash: e461b...b99
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #18 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Hørtes mere ut som ADD. Anonymous poster hash: 7f48a...ef6
Nullstress;) Skrevet 16. april 2015 #19 Skrevet 16. april 2015 Hahaha 😂 Denne ble for dum til å krangle om 😉😂😉😂 Hilsen adhd-mamma 😉
♠️SparEss♠️ Skrevet 16. april 2015 #20 Skrevet 16. april 2015 Det finnes uregjerlige unger som resultat av dårlig miljø. Foreldre, oppdragelse osv... Men ADHD handler nok om helt andre ting. Miljøet for disse blir da derfor ekstra viktig slik at det ikke tilfører ytterligere kaos. Men det er heller ikke rettferdig å skylle på ADHD hver gang en unge er "bare" uoppdragen. Jeg synes hovedinnlegget mangler grunnleggende kunnskap. Les deg opp litt, så skjønner du sikkert mer.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #21 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Hørtes mere ut som ADD. Anonymous poster hash: 7f48a...ef6 Ja dette høres mer ut som ADD. Er jo ganske likt men siden hun ikke har den hyperaktiviteten og har den indre uroen som de med ADD har. 😊 Anonymous poster hash: 3279f...5d2
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #22 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Tipper at hun ikke har ADHD, men at hun er høysensitiv. Anonymous poster hash: a7c8d...c03
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #23 Skrevet 16. april 2015 Tenker også høysensitiv, rett og slett et personlighetstrekk og ikke sykdom. Diagnosen brukes i hytt og vær. Anonymous poster hash: e83b4...c4e
mamma_bergen Skrevet 16. april 2015 #24 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Hørtes mere ut som ADD. Anonymous poster hash: 7f48a...ef6 Ja dette høres mer ut som ADD. Er jo ganske likt men siden hun ikke har den hyperaktiviteten og har den indre uroen som de med ADD har. Anonymous poster hash: 3279f...5d2 ADD "finnes ikke" lenger, nå heter det ADHD-uoppmerksom type, som jeg har. Også har man ADHD-hyperaktiv type og kombinasjoner mellom dem.
mamma_bergen Skrevet 16. april 2015 #25 Skrevet 16. april 2015 Uregjerlig unge? Du vet lite om ADHD skjønner jeg. La min kunnskap regne på deg HI. Min datter har nettopp blitt diagnostistert med ADHD. Hun er 12 år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er nettopp fordi det har ikke vært noen atferdsproblemer, noensinne. Hun er veldig skoleflink, veldig snill, stor humor, lærerne og andre unger elsker henne. Hun har aldri gjort noen noe. Hun er den jenta som tør si fra til større unger som mobber noen andre. (Mulig fordi hun er impulsiv, som en følge av ADHD'en sin). Nå skal hun snart begynne i 7. klasse og først nå begynte vi å mistenke, grunnen? Fordi hun nå begynte å måtte jobbe mer selvstendig i skolen, dermed ble det veldig tydelig at hun brukte lang tid på oppgavene, hun klarte ikke konsentrere seg om å sette seg selv igang. Hun ligger faglig langt over gjennomsnittet i sin klasse. Men hun er som en parabolantenne og tar inn alt, om noen sitter å hvisker der, prater der, spisser blyanten sin der borte, skraper med stolen sin der, går ut på do der - ja, så får hun med seg alt og klarer ikke konsentrere seg om oppgaven hun sitter med. Hun må prøve å gå litt rundt, få ut energimassen som bygger seg opp, setter seg igjen og fullfører en ukes skolearbeid på en halvtime. Hun må antakeligvis medisineres, fordi hun har ingen atferdsvansker, hun har mindre impulskontroll, er mer følsom og klarer rett og slett ikke filtrere ut støy. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Og for at hun skal klare seg like bra i skolen som hun hittil har gjort trenger hun hjelp til å stilne støyen. Så du tar feil kjære HI. Det er ikke miljø som skaper ADHD. Miljø kan skape mange emosjonelle diagnoser, men ikke ADHD. Anonymous poster hash: 7ecb6...d4b Tipper at hun ikke har ADHD, men at hun er høysensitiv. Anonymous poster hash: a7c8d...c03 Nysgjerrig på hva du ligger til grunn for å tro det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå