Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Jeg kjenner ei ung jente som kommer fra et annet land, og som har fått opphold i Norge av humanitære hensyn. Hun er mindreårig, alene, trist, fattig og redd. Hun bor på asylmottak, men det meste av det hun får av "dagpenger" går til medisinsk behandling, så hun har nesten ikke nok til mat, og radmager og svak. Mest av alt er hun bekymret for mammaen sin, som er alene igjen i hjemlandet. Hun lengter seg syk og gråter av bekymring fordi krigshandlingene og det som skjer der er verre nå enn noensinne. Hun har fått vite av advokat at hun kan søke om familiegjenforening, så moren kan komme hit og være med henne. Vi vet alle hvordan norsk asylpolitikk er, så sjansene for at hun vil få komme hit er minimale, selv om jenta er mindreårog og syk - men det ER en viss, om en ørliten, sjanse for at det går. Men his det i det hele tatt skal være håp, må hun søke mens hun fortsatt er barn, og hun fykker 17 om 2 dager, så da haster det (saksbehandlingstiden er jo enormt lang). Men så koster det penger. HUn har jo ikke noen penger selv, men forsøker å finne ut om noen banker kan låne henne dette eller om hun kan finne seg en ekstrajobb så hun kan tjene nok til det. Det vet jeg jo er relativt håpløst. Så jeg har egentlig mest lyst ti, å låne henne disse pengene selv. I praksis blir det å gi dem bort, for det bli i det minste veldig lentge til hun evt. kan betale tilbake. Er jeg en naiv dust som gjør dette? Jeg vet at det mest sannsynlig er 6000 rett ut av vinduet. Men da får hun i det minste forsøkt å få moren sin hit. Her driver jeg og kjøper ny sofa og reiser på flotte ferier, og så sliter disse menneskene med DET problemet - så i det store og det hele er ikke dette noen big deal for en vanlig norsk borger som meg? Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e52c3...afb
Jippipippi Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 Jeg kunne nok ha gjort det om jeg hadde muligheten. 6000 er jo ikke så mye!
3barnsmamma'n:-) Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 Så fantastisk at det finnes mennesker som deg HI <3 Jeg blir varm i hjertet for at du vil hjelpe når du har mulighet. Hadde også hjulpet om jeg hadde en sånn mulighet.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 Gjør det!! Tenk så stor forskjell du kan gjøre i to menneskers liv! Hadde jeg hatt råd, er det helt klart noe jeg kunne gjort selv. :-) Anonymous poster hash: a22da...7e0
Bolleklar Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 Det koster vel ikke penger å søke om familiegjenforening?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Hvis du har mulighet til å avse de pengene, så gjør det! Selvsagt er det ikke idiotisk å hjelpe mennesker. Trist at det i det hele tatt kan være et spørsmål. Anonymous poster hash: 6bee4...bc6
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #7 Skrevet 15. april 2015 Har du fått bekreftet historien av ansatte ved mottaket eller andre på den "norske" siden? Anonymous poster hash: f23a5...696
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Å, nå ble jeg lettet! Har vært så usikker på om jeg er dum som gjør dette. Og jo, det koster penger. Man må betale 6000 i gebyr ("Søknadsgebyr må betales hvis søker har fylt 18 år når søknaden innleveres". Det er moren som regnes som søker) http://www.udi.no/ord-og-begreper/gebyr/#link-3593 5900, står det her. HI Anonymous poster hash: e52c3...afb
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 Har du fått bekreftet historien av ansatte ved mottaket eller andre på den "norske" siden? Anonymous poster hash: f23a5...696 Jeg kjenner historien hennes - har fulgt henne over lengre tid. Hennes offisielt oppnevnte verge er den som vil hjelpe henne med søknaden, jeg har jevnlig kontakt med ham, men han kan ikke bare gi henne penger til gebyret. HI Anonymous poster hash: e52c3...afb
*Nøtta* Skrevet 15. april 2015 #11 Skrevet 15. april 2015 Om du føler det er riktig for deg å gi henne de pengene er det jo det som teller. Ikke hva vi andre her inne tenker om det. Tenk deg så glad den jenta blir om hun får pengene....
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #12 Skrevet 15. april 2015 Det skulle vært flere sånne som deg💚 👍👏 Anonymous poster hash: bbe89...ccb
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #13 Skrevet 15. april 2015 Så snill du er! Lykke til! Håper moren får komme! Anonymous poster hash: 40caf...3ec
Modesty Blaise. Skrevet 15. april 2015 #14 Skrevet 15. april 2015 Jeg hadde helt klart brukt 6000,- på dette. Det er en liten sum å betale for å muligens forandre noens liv. Lykke til! 😄
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #16 Skrevet 15. april 2015 Det hadde jeg ikke gjort og håper ikke du gjør det heller. Vi har nok asylsøkere i dette landet vi trenger ikke flere! Norge bruker utrolig mye penger på asylsøkere så det er mer en nok. Bruk heller de 6000,- på å hjelpe fattige norske familier så sliter. Anonymous poster hash: ac575...618
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. april 2015 #17 Skrevet 15. april 2015 Du er en snill person og det står respekt av det du gjør.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #18 Skrevet 15. april 2015 Det hadde jeg ikke gjort og håper ikke du gjør det heller. Vi har nok asylsøkere i dette landet vi trenger ikke flere! Norge bruker utrolig mye penger på asylsøkere så det er mer en nok. Bruk heller de 6000,- på å hjelpe fattige norske familier så sliter. Anonymous poster hash: ac575...618 Er "norske" mer verdt da, mener du? Dette er en jente som trenger hjelp, og noen her har mulighet og ønske om å hjelpe et annet menneske. Spiller det noen rolle om hun er norsk, svensk eller pakistansk? Hun er et menneske, akkurat som "norske". Hi. Hvis det føles riktig for deg, så gjør du dette. Det er en sjanse å ta, men noen sjanser er verdt å ta. Det er bare penger. Hadde du måtte gitt armen din bort, ville jeg nølt. Armen kommer aldri tilbake, det gjør penger. Man tjener og bruker dem, penger går i en runddans. Har du 6000 å rutte med, er dette i hvert fall et flott formål å bruke dem på. En sjanse - som kan forandre liv. Anonymous poster hash: 96301...beb
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #21 Skrevet 15. april 2015 Ville nok heller brukt de pengene på å hjelpe andre i samfunnet vært, narkomane etc Anonymous poster hash: 2e11a...ed0
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #22 Skrevet 15. april 2015 Det koster vel ikke penger å søke om familiegjenforening? Jo det gjør det. Anonymous poster hash: 2e85e...7d2
Monica Skrevet 15. april 2015 #23 Skrevet 15. april 2015 Du er et helt fantastisk menneske som hjelper henne. Jeg kunne helt klart gjort det selv, og kommer helt sikkert til å gjøre lignende ting selv. Nå er jeg enslig mor og student. Men jobber som frivillig. Spesielt de mindreårige asylsøkerne ligger mitt hjerte nært. Håper virkelig hun får moren sin hit.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #24 Skrevet 15. april 2015 Dersom dette ikke går i orden, så kan du vite at du gjorde det du kunne for å hjelpe henne. Altfor ofte kjenner jeg på at jeg burde gjøre mer enn jeg gjør, så jeg blir litt inspirert faktisk. Om ikke annet kan du så litt håp hos den jenta. Anonymous poster hash: a5b07...9b6
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #25 Skrevet 15. april 2015 Jeg ville iallefall ringt Udi for å høre om reglene, og det er et håp i det hele tatt. Hvis reglene klart sier nei, vil pengene være helt bortkastet. Anonymous poster hash: 3af59...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå