Gå til innhold

2 klasse : kan vi be kun disse i bursdag ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 7 jenter i klassen inkl min datter.

Hun vil gjerne feire et sted som koster 450kr per pers..

Det er 2 utenfor klassen hun vil ha med, men med alle jentene i klassen blir dem 9 stykker, litt mye å holde styr på i en park samt litt dyrt..

Kan hun invitere 2 jenter i klassen bare? Da vil de være 3 av 7 jenter i klassen som deltar. Eller er det helt feil? Disse jentene som ikke blir invitert leker hun aldri med i friminuttet eller på fritiden.

Er dette galt så er jeg åpen for en "billigere" bursdag med alle sammen :) vil bare høre om det blir helt feil..

Anonymous poster hash: 8ca62...6e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for en billigere bursdag hvor alle blir invitert

Anonymous poster hash: a59c2...d50

Skrevet

Ja, det er helt greit. 😊

Skrevet

Jeg synes det er galt.

Med en så liten jentegruppe i klassen er det veldig viktig å bygge miljø, skape gode relasjoner, fine opplevelser sammen osv. Disse jentene skal gå i samme klasse i minst 7 år og det er så viktig at de har det bra sammen. Hvordan man har det sosialt på skolen har alt å si for hvordan læringen blir.

Jeg ville ventet til de var betydelig eldre før jeg lot ungen få lov å bare velge ut i en så liten klasse.

Anonymous poster hash: e7420...6e7
Skrevet

450,-??? Hva i alle dager er dette for sted?

Anonymous poster hash: d9683...d22

Skrevet

Helt greit! Jeg er så lei av at ungene ikke skal få feire bursdagen sin slik de ønsker. Og nei, jeg snakker ikke om utestenging og mobbing. Hvorfor skal bursdagen være en klassefest? Hvorfor skal det absolutt være på bursdagen din du må invitere et lass med folk du aldri er sammen med ellers?

Anonymous poster hash: 33397...c67

Skrevet

Helt greit:-)

Anonymous poster hash: d0e0d...706

Skrevet

Hadde det vært mitt barn hadde jeg gått litt ut i fra hva de andre som har hatt bursdag har gjort. Har de andre invitert alle hadde jeg også gjort det. Er det mer vanlig å invitere bare noen få hadde jeg synes det var greit at mitt barn også kunne gjøre det.

Mine barn er veldig mange på trinnene, og det er ikke noe a,b og c, men de deles på kryss og tvers og hit og dit etter hvilke fag de skal ha og hvor langt fremme i fagene de forskjellige er.

Minste er 60 stk. på trinnet. 2/3 gutter. Jeg inviterer ikke alle dem. Men de er bare 5-6 på gruppa, så må kanskje plukke litt fra andre grupper også.

Skrevet

Så lenge det er greit for dere at ikke din datter blir invitert til de andre barna sine selskap? Og om alle i klassen gjør tilsvarende så er det nesten garantert at det er et eller to barn som ikke bli invitert til noen sitt selskap..

Jeg er for alle eller ingen til de er mye eldre, men det er meg.

Anonymous poster hash: fa5d7...a4b

Skrevet

Så lenge det er greit for dere at ikke din datter blir invitert til de andre barna sine selskap? Og om alle i klassen gjør tilsvarende så er det nesten garantert at det er et eller to barn som ikke bli invitert til noen sitt selskap..

Jeg er for alle eller ingen til de er mye eldre, men det er meg.

Anonymous poster hash: fa5d7...a4b

Klart det er greit. Å bli bedt i 35 bursdager i løpet av et år er jo bare slitsomt... Dette er jo bare til de i klassen. Så kommer familie og venner i tillegg.

Skrevet

Jeg er for alle eller ingen til de er mye eldre, men det er meg. Anonymous poster hash: fa5d7...a4b

Klart det er greit. Å bli bedt i 35 bursdager i løpet av et år er jo bare slitsomt... Dette er jo bare til de i klassen. Så kommer familie og venner i tillegg.Anonymous poster hash: 33397...c67

Om det er 35 elever i klassen og kun 7 av dem er jenter så ville jeg absolutt invitert alle jentene

Anonymous poster hash: 58d65...3ae

Skrevet

Jeg er for alle eller ingen til de er mye eldre, men det er meg. Anonymous poster hash: fa5d7...a4b

Klart det er greit. Å bli bedt i 35 bursdager i løpet av et år er jo bare slitsomt... Dette er jo bare til de i klassen. Så kommer familie og venner i tillegg.Anonymous poster hash: 33397...c67
Om det er 35 elever i klassen og kun 7 av dem er jenter så ville jeg absolutt invitert alle jentene

Ne, beklager jeg er ikke gi. I vår klasse er det @5. Så godt som halvparten av hver.

Skrevet

Du spør jo ikke om det, men jeg ville ikke lagt opp til en så dyr bursdag. Har sett på datteren min at noen tidlig arrangerte fancy og dyre bursdager og det ble et jag altså, gjennom barneskolen, for å få den kuleste bursdagen. Jeg synes vi foreldre har ansvar for å være bremser for en slik prosess. 

Til selve spørsmålet - jeg synes ikke det er greit. 

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet ikke det blir galt, men dere lar en god anledning til å bidra til et godt klassemiljø gå fra dere.

Anonymous poster hash: 1ca25...73b

Skrevet

Du bidrar sannsynligvis til en dårligere klassemiljø i hvert fall.

Skrevet

Jeg synes det er ok, men hvorfor ikke be alle og ta med jenta di og de 2 andre på det du snakker om.

Anonymous poster hash: 7b23f...f74

Skrevet

Ne, beklager jeg er ikke gi. I vår klasse er det @5. Så godt som halvparten av hver.

Hva i svarte har skjedd med innlegget mitt?

Uansett, det er 35 i klassen og jeg er ikke hi...

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, men ville ikke gjort det.

Synes det er viktig å bygge miljøet i klassen, spesielt så tidlig som i 2. klasse. Jeg skjønner at din datter har to gode venninner i klassen og det er ikke noe galt i det, men syns man burde oppfordre til at alle jentene kan leke sammen. Mye kan endre seg i løpet av barneskolen, og  da er det vel ønskelig at det endrer seg i retning av tettere samhold blant jentene heller enn ytterligere splitting av dem?

De jentene i klassen som ikke blir invitert kan dere jo risikere at tenker at "når ikke jeg fikk bli med i hennes kule bursdag, så har ikke jeg lyst å be henne i min bursdag". Selv om det kanskje ikke er så sannsynlig, da. 

Men generelt er jeg enig i at hvis man ikke ønsker en stor bursdag så må man ikke ha det. I ditt tilfelle er det ikke utestenging slik som det snakkes om i media e.l. :)

Skrevet

Synes det er greit jeg, de fleste jentene i klassen er ikke med og det er bedre enn at de fleste i klassen er med.

Anonymous poster hash: 39414...9e1
Skrevet

Jeg lurer mest på hvor man feirer bursdag til 450kr pr pers?

Anonymous poster hash: d8719...a4e

Skrevet

Ja, jeg tenker det må være helt greit. Er ikke som hun lar være å invitere en eller to og alle de andre. Ville ikke levert invitasjon ut på skolen da, men heller tatt kontakt med foreldrene direkte eller lagt invitasjon i postkassen.

Anonymous poster hash: 480a9...a29
Skrevet

Tja, greit nok i den forstand at du ikke utelukker en eller to, men samtidig er de jo en såpass liten gruppe jenter at jeg nok ville invitert alle og heller feiret bursdagen på en annen måte om det blir for dyrt og styrete slik du hadde tenkt. 2. klasse er litt for tidlig å "luke bort" de man tror barna ikke leker med. Mye forandrer seg de første årene på barneskolen, og hvem man er mest med går ofte i bølger. Jeg har en gutt i 5. klasse og en jente i 2. Da gutten vår ble 10 inviterte vi hele klassen hjem til oss, men dette blir nok siste gang vi har hele klassen. De begynner å bli større og har også andre venner utenom klassen som de gjerne vil invitere + at man på den alderen gjerne har en mer samlet gruppe venner (selv om det ikke betyr at man ikke kommer over ens med de andre).

For jenta vår er det ikke et alternativ enda å gjøre det på den måten. Der kommer vi til å invitere alle jentene (de er en litt større klasse enn gutten vår sin med likt antall gutter og jenter. I gutten vår sin klasse er de kun gutter + en jente). Hun har sine bestevenninner hun er mest med, men hun går godt over ens med alle og liker å leke med alle. Det forandrer seg også ofte litt fra uke til uke hvem hun er mest med på skolen og hjemme (selv om hun har to som hun er mest med hele tiden). Dessuten er det veldig viktig med et godt klassemiljø, og ved å kutte ut de 7 jenta di ikke er så mye med, så kan det ødelegge for dette. Hva om hun da ikke blir invitert tilbake i besøk, og så fortsetter det sånn? Da kan samhørigheten mellom disse jentene ende opp med å bli dårlig.

Skrevet

Synes det er helt greit.

Datteren min feiret sin 13 års dag på tusenfryd, da inviterte hun 3 jenter med seg. Men nå var det bare en fra klassen, og de to andre fra parallell klassen. Hun ville feire sin dag på den måten. Hadde og opplevd mobbing av jentene i klassen sin året før, og selv om det var bedre. Var jo ikke miljøet der bra.

Og jo større barna blir, hvorfor skal de måtte invitere barn de aldri leker med. Istedenfor å invitere de barna de leker med, i hvert fall hvis det holder seg til få. Sånn så det ikke bare er noen få som blir holdt utenfor.

Min datter feirer i år og, og hun inviterer de hun vil.

Anonymous poster hash: 1a0a3...338
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Tenker også det kan få uheldige konsekvenser for datteren din dersom resten av jentene i klassen inviteres i bursdag til hverandre, men ikke ønsker å invitere henne siden de ikke ble invitert i hennes bursdag. Unger er opptatt av hva som er rettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...