Gå til innhold

Ang. utenlandske barn og bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synest det ser rart ut med alle som ikke er norsk som bærer bunad jeg. Uansett alder.

Anonymous poster hash: 8e30f...91a

Men hvordan kan du avgjøre om mennesket som bærer bunaden er norsk eller ei?

Anonymous poster hash: 33486...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synest det ser rart ut med alle som ikke er norsk som bærer bunad jeg. Uansett alder.

Husker da jeg ble konfirmert, da var bestevenninnen min veldig i tvil om hva hun skulle gjøre pga sånne som deg.

Hun er nemlig adoptert, fra India. Hun har norske foreldre og er 100% norsk statsborger, kom til Norge 9 mnd gammel og kjenner ikke til noen annen måte å leve på enn etter norske tradisjoner.

Da vi skulle konfirmeres fikk hun tilbud om å arve bunad etter sin bestemor, altså sin norske bestemor (ikke biologisk, men gjennom adopsjon). Hun var redd noen skulle reagere på at hun som mørkhudet gikk i norsk bunad.

Jeg synes det er så trist at en 14-åring skal måtte tenke sånn, hun føler seg jo like Norsk som meg, men når hun ser seg i speilet er hudfargen litt annerledes.

Heldigvis valgte hun bunad, for hun hadde så lyst på. Nå som vi er nærmere 40 år bærer hun fremdeles bunaden med stolthet.

Anonymous poster hash: a9995...542

Skrevet

Husker da jeg ble konfirmert, da var bestevenninnen min veldig i tvil om hva hun skulle gjøre pga sånne som deg.

Hun er nemlig adoptert, fra India. Hun har norske foreldre og er 100% norsk statsborger, kom til Norge 9 mnd gammel og kjenner ikke til noen annen måte å leve på enn etter norske tradisjoner.

Da vi skulle konfirmeres fikk hun tilbud om å arve bunad etter sin bestemor, altså sin norske bestemor (ikke biologisk, men gjennom adopsjon). Hun var redd noen skulle reagere på at hun som mørkhudet gikk i norsk bunad.

Jeg synes det er så trist at en 14-åring skal måtte tenke sånn, hun føler seg jo like Norsk som meg, men når hun ser seg i speilet er hudfargen litt annerledes.

Heldigvis valgte hun bunad, for hun hadde så lyst på. Nå som vi er nærmere 40 år bærer hun fremdeles bunaden med stolthet.

Anonymous poster hash: a9995...542

Jeg kjenner også en jente som hadde det slik. Det var noen som protesterte, men de protestene har stilnet etter at hun begynte å holde seterkurs og lære bort gamle teknikker og oppskrifter som hun hadde lært av sin bestemor. Hun er mørkhudet, men den eneste jeg kjenner som har jobbet mange år som budeie alene på en seter, med håndmelking, ysting, koking av brunost osv. Hun er ikke like norsk som meg, hun er mye "norskere" hvis det er mulig å rangere "norskhet".

Anonymous poster hash: 903ea...068

Skrevet

Nei, det synes jeg er så sjarmerende!

Et foreldrepar der jeg vokste opp hadde adoptert to små afrikanske barn, og helledussen så nydelige de var i bunadene sine! *forelsk*

Skrevet

Det går helt fint! Kler alle mine barn i bunad selv om pappan er fra Iran.

Anonymous poster hash: b1904...2fd

Skrevet

Helt ærlig...ja, jeg reagerer om jeg ser noen helt mørke(kongolesere, afrikanere) i bunad. Blir veldig feil for min del.

Når man kan se at de er utlendinger og de kler seg i norsk folkedrakt da syns jeg de har gått for langt. De har sine egne drakter.

Anonymous poster hash: dd911...933

Skrevet

Helt ærlig...ja, jeg reagerer om jeg ser noen helt mørke(kongolesere, afrikanere) i bunad. Blir veldig feil for min del.

Når man kan se at de er utlendinger og de kler seg i norsk folkedrakt da syns jeg de har gått for langt. De har sine egne drakter.

Er du mot integrering? Jeg synes det er kjempefint at utlendinger vil ta del av den norske kulturarven.

Anonymous poster hash: 3556c...a7a

Skrevet

Det første de kan gjøre før de kler seg i vår nasjonaldrakt er å oppføre seg som norske.

Skrevet

Det første de kan gjøre før de kler seg i vår nasjonaldrakt er å oppføre seg som norske.

Skrevet

Hva med mine barn som er halvt norske og har en far som flyttet til landte da han var 8. Bør de kunne bruke bunad, bør de heller velge festklær fra hans hjemland eller bør de ikke gå med noen "tradisjonsklær"?

Skrevet

Det gjør nå de fleste jeg har sett i bunad. Egentlig er jeg itt usikker på hva unorsk oppførsel i bunad er, å synge "Du gamla du fria" i 17 maitoget? :)

Skrevet

Det er veldig norsk oppførsel å kle seg opp i våre nasjonale drakter.

Anonymous poster hash: 3556c...a7a

Skrevet

Hva legger du i utenlandske barn?

Mener du norske barn med utenlandsk opprinnelse?

Eller er det barn som kommer i fra et annet land og er bare her på besøk?

Jeg mener uansett at alle barn som er norske (avhengig av hudfarge) kler de norske folkedrakter og bunader som fins i landet :)

Om folk i fra utlandet kommer hit å kjøper seg en bunad er kanskje det litt spesielt, men hvis det er viktig for dem så hvorfor skal jeg stoppe dem. De er jo i utgangspunktet ganske dyre, om man ikke kjøper folkedrakt selvfølgelig :)

Anonymous poster hash: c997b...62f

Mener norske barn som er født i Norge og foreldre som er født her , men med utenlandsk opprinnelse :-) Tenkte å kjøpe festdrakt til sønnen min på 1 år, han har utenlandsk utseende.

Men var litt "bekymret" for at folk skulle stirre.

Hi

Anonymous poster hash: c4124...62c

Det trenger du ikke være:-)

Selvfølgelig...det kan jo hende at en og annen nisse synes at "det er for galt", men sånne mennesker hører hjemme på antikvariat.

Skrevet

Han blir sikkert nydelig :D Kjøp bunad!

Anonymous poster hash: a9cd1...4ac
Skrevet

Synes oslofolk i Hardangerdrakter er mye rarere.  Anonymous poster hash: b9465...226

For alle i Oslo er fra Oslo ???

Anonymous poster hash: c2123...51c

Skrevet

Det er så klart kjempefint! Men hadde det kommet en busslast med asiatiske turister (bare ett tilfeldig eksempel) iført bunad så kan det jo være jeg hadde kikket en ekstra gang for gøy, men hadde ikke tenkt noe negativt ^^

Anonymous poster hash: 34498...7b9
Skrevet

Alle som vil kan selvsagt gå i bunad og festdrakt. Kunne aldri falt meg inn å tenke noe negativt om noen som "ser" utenlandsk ut eller som jeg vet har utenlandsk opprinnelse, som bærer dette flotte plagget.

Skrevet

Vi har naboer fra iran. I fjor fikk datteren i huset bunad. Hun er født i norge og føler seg jo norsk. Hun var helt nydelig i bunaden sin :)

Anonymous poster hash: 5c01b...e55

Skrevet

:balltre:

Anonymous poster hash: e2118...33c

Skrevet

Kunne jo vært kjekt med noen snasne kongolesere i lendeklede i 17.mai tog da! :D 

Skrevet

Kunne jo vært kjekt med noen snasne kongolesere i lendeklede i 17.mai tog da! :D

Blir ikke så mye snasent som vises i sludd og stiv kuling ;)

Skrevet

Syns dere det ser rart ut med utenlandske barn og bunad på 17. mai?

Anonymous poster hash: c4124...62c

Nei, hvorfor i all verden skulle det se rart ut? Barna mine har afrikansk far og ser av den grunn utenlandske, men er jo norske for det, så skulle de dermed ikke ha fått gå i bunad?

Når dattera mi blir konfirmant og sikkert vil ha bunad, skulle jeg da si at hun ikke får pga hun har for mye melanin i kroppen?

Jeg må si jeg syns spørsmålet ditt er ganske merkelig!

Anonymous poster hash: a6a66...768

Skrevet

min sønn er halvt indisk, han skal ha bunad på sin første 17 mai :) tror han kommer til å se hel skjønn ut i bunaden sin :D

Anonymous poster hash: 94de6...8a1
Skrevet

Synes oslofolk i Hardangerdrakter er mye rarere. Anonymous poster hash: b9465...226

Så søsteren min som bor i Oslo skal ikke få bruke sin bunad fordi det ser rart ut? Og jeg som bor i Trondheim, men likevel har Hardangerbunad skal ikke bruke den fordi det ser rart ut? At vi har slekt i Hardanger og DERFOR har den bunaden. Tanken har ikke streifet deg? Anonymous poster hash: 9cd33...d6d
Oslofolk kommer fra Oslo! :) Trøndere, sunnmøringer, bergensere, etc i Oslo er innflyttere ;)

Anonymous poster hash: eaf73...9fa

Vi er fra Oslo, søsteren min bor der fremdeles, jeg har flyttet. Men vi har fremdeles Hardangerbunad.

Anonymous poster hash: 9cd33...d6d

Bakgrunnen for Hardangerbunad-kommentaren er vel at det var denne som ble kalt Oslo 3-bunaden?

"Alle" Oslofolk valgte denne, fordi den var fin, og fordi det på den tida ikke fantes noen Oslodrakt.

Jeg synes kommentaren var morsom, men har ikke noe imot dette fenomenet. Allikevel synes jeg det er veldig fint om man velger bunad enten utfra hvor man har bosatt seg, eller fra hvor man har slekt ifra.

Anonymous poster hash: 25eba...136

Skrevet

Bunadsnobberi er patetisk!

Hvem som helst kan bruke akkurat den bunaden eller festdrakten de ønsker! De holder tradisjonen i hevd og ærer tradisjonelt håndverk.

Skulle ønske flere av utenlandsk opprinnelse skaffet seg bunad!

Anonymous poster hash: e6aed...056

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...