Gå til innhold

Hva tenker dere om røykere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi diskuterte røykere på jobb. Ingen som røyker som var med i diskusjonen.

De mener at røykere ofte er i én eller flere av følgende kategorier:

Ingen utdannelse.

Lavt lønnet.

NAV'er.

Lavere IQ.

Den som ofte sier og gjør upassende ting.

Må tilføye at jeg var heller passiv i diskusjonen men er delvis enig i at det ofte er lavtlønnede som røyker, ellers vil jeg påstå noen av punktene var rimelig drøye.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: e3912...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha ha haaaaa

Anonymous poster hash: 3bdf2...c69

Skrevet

Siden jeg selv er eks-røyker, så finner jeg det nesten merkelig at det finnes røykere lenger.

Altså, jeg, med viljestyrke som et gresstrå som prøver og holde seg rett opp i storm,- klarte og slutte....Da tenker jeg at da klarer alle det. jeg var "ung og dum" da jeg startet så "skjønner" ungdom som røyker, men ikke voksen mennesker. Og i alle fall ikke gravide damer.. Jeg turde ikke bli gravid før jeg var røykfri, for klarte jeg ikke og slutte for ungen FØR den var "laget", så hadde jeg jo heller ikke garanti for og greie det når testen var positiv....Og det ser man jo en del eksempler på.. Og jeg greide og slutte, og har ikke tatt en blås siden. Av frykt for og starte på igjen. For det var så godt igjen, og jeg hadde en del problem etter røykestopp med hard/treg mage og hodepine og diverse "småplager" som til syvende og sist var verre for (den gang) samboer (nå ektemann)  enn for meg....

Jeg føler derfor at VOKSNE mennesker som røyker må være av den mer egoistiske sorten og/eller mindre intelligent når de fortsetter som voksne folk- OG forelder..... Men vet jo at blant leger er det faktisk en ganske stor andel røykere og/eller snusere....Skulle tro de visste bedre. Så dette er jo helt og holdent subjektive meninger fra min side. Litt ekstra streng er jeg som sagt pga min tittel som "eks-røyker".... og uten viljestyrke....;)

Anonymous poster hash: ec6cf...514
Skrevet

Det stemmer veldig bra

Anonymous poster hash: f86e6...59c

Skrevet

Jeg tenker nok ikke så veldig bra om de, må jeg innrømme.

Spesielt ikke de som har begynt de siste 10 årene, når det visste hvor farlig det var, men likevel begynte.

Ellers er det jo mennesker i alle samfunnslag som røyker, så den listen din var ganske drøy, syns jeg.

Skrevet

Jeg synes dere virker uvitende. 

Hva jeg tenker om røykere (nå tar jeg ikke for meg enkeltindivider, men helt generelt):
- Stinkende
- Hensynsløse (røyker på busstopp, utenfor butikker/kafeer ol (for ikke å nevne innlegget om hun som skjelte ut en ung jente som røykte mens hun fylte bensin på bilen, som faktisk også gikk på tomgang)
- Raske til å legge skyld på alle andre enn seg selv, eventuelt ha så dårlige unnskyldninger at man ønsker å himle med øynene ("det er ikke mi feil at jeg røyker, det var populært i min tid" "jeg ble presset" "jeg var ung og dum" "jeg klarer ikke slutte, jeg KLARER det bare ikke!")

- Egoistiske (å røyke er en svært dyr uvane og det forpester alle du er i nærheten av, selv når sigaretten ikke er tent)

Anonymous poster hash: f478a...f6f
Skrevet

Det er kun fester med de fra "lavere lag" i den sosiale rangstigen som røyker... Jeg har ingen venner som røyker, røyker ikke selv og ingen på min jobb eller den skolen jeg gikk på røyker. Har master og jobber innen markedsføring. Så ja.. Tenker ikke akkurat stort om de..

Anonymous poster hash: 68725...af5
Skrevet

Tenker at de er vanlige mennesker som har en avhengighetsproblematikk.

Jeg har røkt i 15år, sluttet i svangerskap og amming men begynt igjen hver gang.

Det har blitt vanskeligere å slutte å røyke for hver gang, fordi skammen man som røyker føler idag bidrar til et negativt avhengighetsmønster. Det er tøffere å være ærlig om sitt problem og man møter liten forståelse av at dette kan være utrolig tøft for noen. Om man ikke har noen å betro seg tid/lufte problemer og strategier med blir dørstokkmila lang..

Noen synes det går overraskende lett, mye lettere enn de hadde trodd og mange opplever det motsatte. At det er vanskeligere enn de trodde. Noen er også mer utsatt for å bli avhengige pga deres kjemiske struktur, og vil således trenge ekstra oppfølging for å holde løpet ut.

Min påstand er at samfunnet har dreiet om til å handle om meg, fremfor oss. Vi fremsnakker ikke hverandre, vi demotiverer andre og opphøyer oss selv.

PS jeg har utdannelse, kunnskap og innsikt. Her mangler motivasjon og mestringsfølelse..

Anonymous poster hash: bcb78...036

Skrevet

Tenker ikkje noko spesielt om folk 30+ som røyker, såframt dei ikkje plagar andre. Vi har alle våre laster, nokon har eklare laster enn andre.

Men såg ei på ca 20 år som sat og røykte ut av bilen sin her om dagen og tenkte "herregud, og så i tillegg gjere det offentlig". Eg finn det faktisk litt rart at såpass unge kan gjere det utan å skamme seg. Det har jo vore definisjonen på ukult og harry i ganske mange år no.

Skrevet

Synes ikke du kan sette noen i bås selv om de røyker. Jeg røyker ikke selv, men føler meg for god til å sette andre i bås av den grunn. Vet det er mange direktører og leger som røyker, tviler på at de hverken er lavlønnede, navere eller mangler utdanning, får i alle fall håpe at leger ikke mangler utdaning.

Anonymous poster hash: af486...1b4
Skrevet

Tja.....jeg sluttet for et år siden å røyke.... og jeg har mastergrad, god jobb (og lønn etter det), slett ikke naver, oppfører meg både passende og fint (en del av jobben) og jeg anser meg selv for å ha ganske gjennomsnittlig IQ.... hadde jeg ikke hatt det hadde jeg nok ikke hatt den jobben og det livet jeg har i dag.

Jeg tenker at det virker som du har en del kolleger med lavere IQ.....

Anonymous poster hash: e1718...13f
Skrevet

Vi diskuterte røykere på jobb. Ingen som røyker som var med i diskusjonen.

De mener at røykere ofte er i én eller flere av følgende kategorier:

Ingen utdannelse.

Lavt lønnet.

NAV'er.

Lavere IQ.

Den som ofte sier og gjør upassende ting.

Må tilføye at jeg var heller passiv i diskusjonen men er delvis enig i at det ofte er lavtlønnede som røyker, ellers vil jeg påstå noen av punktene var rimelig drøye.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: e3912...a69

Må si jeg heller lurer litt på intelligensen til de som har laget denne. Lurer på hva slags lister de lager om andre folk med andre problemer.

Kjenner flere som røyker. Ingen av dem passer inn på lista di. Er selv eks-røyker, sluttet da jeg ble gravid med nr 1, har aldri begynt igjen, og har nå 3 barn. Passer ikke inn på lista di jeg heller altså...

Noe av det minst sjarmerende jeg ser/vet er folk fulle av fordommer som setter folk raskt i bås.

Anonymous poster hash: b1f37...bf0

Skrevet

RØYKERNE er ulike, og har få fellestrekk annet enn at de røyker, så det er vanskelig å mene noe om de som gruppe.

RØYKING som verb, derimot....

Anonymous poster hash: 6bf82...86c
Skrevet

Jeg setter vel egentlig røykere i samme kategori som overvektige.

Lav viljestyrke, bryr seg ikke om helsa si. Gjerne lavt utdanna og generelt ressurssvake.

Anonymous poster hash: f4af5...166

Skrevet

de som tar hensyn til andre, har jeg ingenting i mot,men de som tar hensyn kun til seg selv, fordrar jeg ikke

Skrevet

Lite intelligente og tar ikke hensyn til andre.

Anonymous poster hash: e846d...21c

Skrevet

Tja, hva med alle andre med en avhengighet? Overvektige som ikke klarer å spise mindre porsjoner eller kutte ut godis? Alkoholikere som fortsatt fungerer i jobb? Narkomane som bor på gata? Toppsjefer som misbruker hasj og amfetamin? Er det samme diskrimerende kriterier for de?

Anonymous poster hash: 8e918...226

Skrevet

Tenker at det er svake mennesker.

Anonymous poster hash: 77b34...d91

Skrevet

Jeg tenker at de er nervøse av seg. damer som biter negler og drar genseren nedenfor hendene og går med bøyd rygg, som for å gjemme seg. Kjenner ikke mange røykere, men de fleste har enten angst eller lignende og trenger den roen de får av røyk.

Jeg synes det er motbydelig, men sier aldri det til dem stakkar. Den ekle fyren som må under busskuret å forpeste alle derimot...

Anonymous poster hash: 8f496...fa6

Skrevet

Har de barn, er de utrolig egoistiske.

Ellers er det bare ekkelt, hater når jeg av en eller annen grunn må sitte ved siden av en av dem. Sur sneip er bare det verste. Hvordan kan folk være så skjødesløse med det dyrebare livet de har fått?

Skrevet (endret)

At røyk er relatert til lav IQ, lav/ingen utdannelse og NAV'ere?

Siden folk dømmer andre fordi de røyker så regner jeg med at de gjør det med andre mennesker som ikke passer inn i beskrivelsen "perfekt" også, så da lurer jeg; har de noen venner i det hele tatt?

Om naboen, venninnen eller kollegaen min røyker kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Om folk er smarte eller ei er det andre ting som avgjør, ikke om de tar seg en røyk eller ei.

Endret av Lykkelig_3barns_mor
Skrevet

Jeg røyker ikke selv, og har aldri gjort det. Jeg har ingen tro på at det du sier der stemmer. Lurer i stedet på hvordan de er som fordømmer andre på denne måten. Ikke høyt intelligente, med høy utdannelse ihvertfall ;-)

Anonymous poster hash: 580e8...afa

Skrevet

Tja, noen av professorene damper i vei utenfor fakultetet og finner ikke akkurat karaktertrekkene dine særlig passende.

Anonymous poster hash: 1dbb4...ad8

Skrevet

Jeg er en røyker.

Og jeg har venner, bekjente, og kollegaer som røyker.

Og de er like ulike og forskjellige som alle mine venner, bekjente, og kollegaer som IKKE røyker, så det er ikke noe jeg har strengt kategoriske tanker om i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har doktorgrad og fra "høyere middelklasse" og sluttet for godt først i fjor etter mange år on and off.

Jeg tenker ikke stygt om røkerne, hvorfor skulle jeg det?

De er mennesker med et avhengighetsproblem. Ja, man kan kalle det mangel på viljestyrke og tillegge dem lav intelligens, men fakta er at røyking er utrolig avhengighetsskapende, og noen mennesker er mer utsatt enn andre på den fronten. Det er det forsket på.

Rart at folk begynner i våre dager, så unge mennesker reagerer jeg mer på. Men voksne mennesker har jeg mest medlidenhet med. Og jeg synes det er synd at det er så himla usunt, for det er ganske hyggelig og sosialt med en røyk.

Anonymous poster hash: 61e0c...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...