Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Datteren min (8. klasse) kom hjem fra skolen idag og fortalte at kontaktlæreren deres (dame) hadde samlet jentene idag for å snakke med dem om ei jente som ikke får helt innpass i jentegjengen. Da hadde hun også foreslått at jentene og hun kunne avtale en "jentekveld" på skolen for å bedre samholdet blant jentene. De hadde også snakket om at guttene var barnslige. Er dette ok da!? Kjenner jeg blir litt irritert på guttenes vegne... og er det ok å samle bare jentene i en klasse slik? Hva gjør det med samholdet i klassen da...? Anonymous poster hash: ce9d0...a36
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 Helt ok! Anonymous poster hash: 00f9b...02e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Jøss, hvorfor syntes du det var rart? Syntes det var kjempe bra gjort av læreren jeg! Anonymous poster hash: e4549...071
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Jentekveld: Ok Snakke om at guttene er barnslige: Ikke ok Anonymous poster hash: 63c56...ed8
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 Jeg synes det var veldig greit å gjøre. Faktisk husker jeg at læreren jeg hadde på barneskolen siste året gjorde det samme noen ganger. Nå er det ikke sikkert at du har fått hele bildet av samtalenes forløp. Det virker ikke så sannsynlig at læreren har sagt at guttene er barnslige sånn helt ut av kontekst, men at hun kanskje har fulgt opp samtaleemnet dersom noen av jentene har tatt dette opp. Hun har kanskje til og med bekreftet at det er vanlig at jenter opplever guttene som barnslig når de er i 8. klasse, for det er jo faktisk helt sant. Gutter er tregere utviklet enn jentene på generelle basis i den alderen, og derfor er det helt normalt at jenter på 12-15 år opplever sine jevnaldrende gutter som barnslige. Og bare for å ha det sagt, jeg har selv tre gutter, en av dem også 8.klassing, og han er absolutt mer barnslig enn jentene Anonymous poster hash: e0248...1b2
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Så flott av læreren å lage tiltak for å bedre samholdet blant jentene i klassen når det er en som faller utenfor! Anonymous poster hash: 485b3...af7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Kjempebra! Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen hadde vi jentegruppe. Faktisk mens guttene hadde vanlig undervisning. Kontaktlæreren vår ledet an gruppene, og vi snakket om alt fra mensen til hvordan guttene trodde sklitakling i gymmen var ment som å flørte med jentene. Jeg synes det var veldig ok. Vi hadde også en jente i klassen som ikke var helt med i gjengen, men disse gruppene gjorde oss mer sammensveiset og i løpet av ungdomsskolen gikk ingen av jentene i klassen min alene - hverken i friminuttene eller etter skolen. Jeg tror vi kan skylde det på læreren vår. Ungdommer tenker ikke alltid lenger enn sin egen nesetipp, så det var læreren vår som gjorde oss oppmerksom på at klassemiljøet vårt kunne bli så mye bedre. Anonymous poster hash: 8a24a...614
Tyra79 Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 Så flott at de har en lærer som virkelig ønsker å bruke tid på å bedre klassemiljøet!! Sett stor pris på at datteren din har en engasjert lærer:)! Når det kommer til at guttene er barnslige, så er jo dette fakta. De ER det, og det kommer de til å være (noen vil være det for alltid) i noen år til. Som noen over her har ytret, du vet ikke noe om konteksten dette ble sagt i. Tviler sterkt på at læreren har ment det som et hån mot guttene, mer som en bekreftelse fra jentene. Takk læreren neste gang du ser henne, hun gjøre en god jobb for miljøet!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #12 Skrevet 8. april 2015 Enig med de andre her. Vær glad for at din datter har en lærer som bryr seg og engasjerer seg for elevene! Hvordan kan du gjøre dette til noe negativt?? Anonymous poster hash: 3522f...ce7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #13 Skrevet 8. april 2015 Mer enn ok, det er kjempebra av læreren! Du burde være glad for at datteren din har en slik lærer - tenk om det var din datter som var utenfor? Tviler veldig på at læreren tok opp guttenes barnslighet som emne nummer to, altså. Tviler på at du har hele bildet her. Anonymous poster hash: c6d7b...f15
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #15 Skrevet 8. april 2015 Å næmmen, har læreren forventninger om at din yndige prinsesse skal behandle medeelvene på en fin måte? FOR et overtramp, prinsesser kan jo ikke være opphøyet om de ikke har noen å tråkke på. Anonymous poster hash: 40150...043
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Kjempe bra Anonymous poster hash: c529d...1cd
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #18 Skrevet 8. april 2015 Flott gjort av læreren! Dessuten vil jeg tro at læreren nok snakket om at jenter som regel modnes litt raskere enn guttene, og at de derfor av og til kan oppleves som barnslige. Dette er jo en udiskutabel sannhet, så det er helt greit av læreren å si. Anonymous poster hash: 2bceb...1e6
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #19 Skrevet 8. april 2015 Der jeg jobber har dette vært vanlig prosedyre. En gang i måneden tar lærer ut jentene, og snakker om alt fra barnslige gutter til problemer med venner, problemer hjemme og generelt ting som opptar barn i deres alder (7. klasse). Det er barna selv som oppfordrer til samtaleemne med mindre lærer har noe som f.eks mobbing som må bli tatt opp. En annen gang i måneden tar lærer ut guttene for å gjøre det samme. Husker vi også hadde det sånn på skolen, og det var kjempegreit. Vi fikk snakket ut, bare vi jentene, og hadde det veldig koselig sammen, uten gutte-innblanding. Guttene satte også pris på disse timene, husker jeg. Anonymous poster hash: 73a9f...99b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #20 Skrevet 8. april 2015 Irritert på guttenes vegne....hvorfor det? Anonymous poster hash: 73541...48a
Fandens Oldemor Skrevet 8. april 2015 #21 Skrevet 8. april 2015 Det er slike innlegg som dette som får meg til å lure på hvor lenge jeg kommer til å orke å være lærer.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #22 Skrevet 8. april 2015 Det er slike innlegg som dette som får meg til å lure på hvor lenge jeg kommer til å orke å være lærer. Tenkte jeg også... 😕 Anonymous poster hash: 10915...aaf
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #23 Skrevet 8. april 2015 Det er slike innlegg som dette som får meg til å lure på hvor lenge jeg kommer til å orke å være lærer. Jeg skrev #6. Jeg håper du ser alle de positive svarene i denne tråden. Læreren vi hadde har flyttet fra bygden, så jeg har ikke sett henne siden jeg ble ferdig med grunnskolen for åtte år siden. Hadde jeg møtt henne i dag, skulle jeg gjerne takket henne for hvordan hun endret et klassemiljø som i utgangspunktet var elendig. Hvert fall mellom jentene. I dag har jeg kontakt med alle de sju andre jentene jeg gikk i klasse med. To av de jeg gikk i klasse med er fortsatt to av mine beste venner. Hun ene av dem var vi skikkelig kjipe mot, helt til disse gruppemøtene "tvang" oss sammen. Jeg er så glad for at jeg ikke har gått glipp av å bli kjent med en fantastisk jente. Nå tenker jeg på alt vi har funnet på sammen. De gangene vi har snakket til langt på natt, og ledd og grått om hverandre. Jeg skal gi henne verdens beste klem nå vi ses neste gang. Og læreren? Jeg tror jammen jeg må sette meg ned å skrive et brev til henne. Anonymous poster hash: 8a24a...614
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #24 Skrevet 8. april 2015 Det er slike innlegg som dette som får meg til å lure på hvor lenge jeg kommer til å orke å være lærer. Jeg skrev #6. Jeg håper du ser alle de positive svarene i denne tråden. Læreren vi hadde har flyttet fra bygden, så jeg har ikke sett henne siden jeg ble ferdig med grunnskolen for åtte år siden. Hadde jeg møtt henne i dag, skulle jeg gjerne takket henne for hvordan hun endret et klassemiljø som i utgangspunktet var elendig. Hvert fall mellom jentene. I dag har jeg kontakt med alle de sju andre jentene jeg gikk i klasse med. To av de jeg gikk i klasse med er fortsatt to av mine beste venner. Hun ene av dem var vi skikkelig kjipe mot, helt til disse gruppemøtene "tvang" oss sammen. Jeg er så glad for at jeg ikke har gått glipp av å bli kjent med en fantastisk jente. Nå tenker jeg på alt vi har funnet på sammen. De gangene vi har snakket til langt på natt, og ledd og grått om hverandre. Jeg skal gi henne verdens beste klem nå vi ses neste gang. Og læreren? Jeg tror jammen jeg må sette meg ned å skrive et brev til henne. Anonymous poster hash: 8a24a...614 Som lærer er det godt å lese sånne tilbakemeldinger. Jeg ble kalt "en diamant" av moren til en elev gang, og den tenker jeg på når jeg har en dårlig dag på jobben. Anonymous poster hash: a698e...e53
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #25 Skrevet 8. april 2015 Sa læreren at guttene er barnslige og tok det opp som et tema, eller ble det et tema fordi jentene tok det opp? Det er ikke til å stikke under en stol at guttene er mer umodne. Og det kan være greit å sette ord på det for jentene og bekrefte st det de føler stemmer, men at det vil bedre seg. Bra at læreren har gruppesamtaler. Anonymous poster hash: 0ddbf...44d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå