Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Foreldrene mine har ei hytte som de eier med søsknene til moren min (3 tanter av meg). Det er ei relativt stor hytte med 8-10 sengeplasser. Min familie (min mann, to barn og meg) får sjelden være med dit da det så og si alltid er fullt hus der. Mine søskenbarn (barna til tantene mine) ser ut til å kunne bli med når det passer dem. Det gjelder også min single og barnløse søster som "alltid" er med på denne hytta. Hytta er ikke mi, men jeg skulle for barnas skyld ønske at vi fikk bli med en gang også. De gangene vi kan bli med er når ingen andre skal dit. Det er ikke snakk om at vi ikke er likt, storfamilien min liker både min mann og mine barn. Nå har jeg egentlig mest lyst til å gi f og takke nei dersom vi blir invitert en gang. Vi kommer tydeligvis i siste rekke, og da kan det like gjerne være. Ungene blir gang på gang skuffet fordi de ikke får vært med på hyttetur. Da er det like greit å ekskludere hytteturer da det uansett er så sjelden vi får blitt med. Denne påsken skulle vi egentlig få bli med, men så sier plutselig min søster og 2 søskenbarn av meg at de vil dit. Da fikk vi plutselig ikke være med likevel. Hva hadde du tenkt og gjort om du var i samme situasjon? Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Det kan være noe så enkelt som ubetenksomhet. Har du prøvd å snakke med familien om dette? Anonymous poster hash: 288c4...582
Brennheite Badeand Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Og fordi de ville dit så fikk ikke dere være med?! Det er vel det verste jeg har hørt, hadde jeg ikke funnet meg i.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Hadde selvsagt tatt det opp med foreldrene mine og sagt at jeg forventet at de holdt avtalen om at i år var det vårs tur til å bli med på hytta. En avtale er en avtale! Om så hadde jeg ringt tanta mi og sagt at kusinene fikk vente siden vi skulle på hytta i år. Anonymous poster hash: 97287...a83
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Dere var invitert, de kan ikke si at dere ikke får lov likevel fordi noen andre plutselig ville dra. Latterlig!!! Kanskje de prioriterer din søster siden hun er singel og ikke har andre mens du har mann og barn? Ikke greit å gjøre, men kan det være en forklaring? Anonymous poster hash: 30bcb...f74
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Det kan være noe så enkelt som ubetenksomhet. Har du prøvd å snakke med familien om dette? Anonymous poster hash: 288c4...582 Har prøvd å sagt ifra at vi veldig gjerne vil være med. Og jeg har også sagt at det føles urettferdig at andre som ikke er eiere av hytta får gå foran oss hele tiden. De har sagt at "ja, nå er det vel snart deres tur til å komme først", men det skjer aldri. Jeg vil ikke lage noe kjempetema ut av det. Men jeg klarer heller ikke "godta" å få være med når det en sjelden gang er plass. Jeg vil heller ikke lære ungene mine at det er greit å bli satt sist. Da er det bedre å si at vi har andre planer enn å si til ungene at "ja, dersom ingen andre plutselig bestemmer seg for å dra på hytta, så kan vi bli med". HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Det høres ut som et klassisk eksempel på at de å eie hytte sammen ikke er enkelt. Hvis hytteeiere ikke har skikkelige avtaler om hvem som har rett til hytta hvilke uker, men i steden den ordningen at de kan være der sammen når de vil kan det fort bli slik. Det er jo ikke noe problem å få plass til en ekstra, men om både dine foreldre og dine tanter med ektefeller vil være på hytta samtidig blir det rett og slett ikke plass til 4 personer ekstra om det er 8 sengeplasser. Har du forsøkt å foreslå at dere drar på hytta en mindre poppulær helg? Anonymous poster hash: a3686...cf8
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Vondt og irriterende, jeg hadde nok tatt opp tema med mora di. Hva slags avtale har de om hyttebruken med søstrene hennes (og barna til dem)? Ellers ville jeg nok gått inn på å kjøpe hytte selv, eller hvis dere ikke har råd, leie hytte et par helger i året. Anonymous poster hash: c2790...9ed
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Hvem er det som bestemmer at dere ikke får komme allikevel, foreldrene dine eller tantene? Uansett er det dårlig gjort om man først har blitt invitert med. Anonymous poster hash: 5c1c1...f37
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Hvem er det som bestemmer at dere ikke får komme allikevel, foreldrene dine eller tantene? Uansett er det dårlig gjort om man først har blitt invitert med. Anonymous poster hash: 5c1c1...f37 Det er foreldrene mine som sier at det ikke er plass. Og de er konfliktskye selv og sier aldri til tantene mine at den helga vil de ha med barn og barnebarn. Jeg har bestemt meg for at jeg rett og slett ikke gidder være med på hytta lenger. Dersom jeg får sisteplass, gidder jeg ikke ha en plass i det hele tatt. Hytte selv har vi ikke råd til, så vi får ev. leie ei hytte når vi ønsker hyttetur. Regner med det kommer spørsmål om vi engang takker nei til å være med, men jeg får ta den kampen da. Takk for svar! Ser ut til at jeg ikke er alene om å reagere på dette. Takk for støtte HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Gjetter at det kun er dere som har barn. Foreldrene dine er nok redde for å "gni det inn" ovenfor tante og onkel, samt eventelle barnløse søsken og søskenbarn. Ikke greit uansett. Anonymous poster hash: b7bb5...1eb
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 Gjetter at det kun er dere som har barn. Foreldrene dine er nok redde for å "gni det inn" ovenfor tante og onkel, samt eventelle barnløse søsken og søskenbarn. Ikke greit uansett. Anonymous poster hash: b7bb5...1eb Nei, er ikke det heller. En fetter av meg tar med seg sine to barn på hytta når det passer ham.. HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Gjest Antarctica Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Da får du si til mor di, som er med og eier denne hytta, at hun på denne måten dyrker og pleier et godt forhold til sine søstre og nieser, på bekostning av et godt forhold til sin datter og barnebarn. Og dét helt uten at noen av dem noen sinne vil takke henne eller gjøre gjengjeld for hennes godhet og raushet.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 Da får du si til mor di, som er med og eier denne hytta, at hun på denne måten dyrker og pleier et godt forhold til sine søstre og nieser, på bekostning av et godt forhold til sin datter og barnebarn. Og dét helt uten at noen av dem noen sinne vil takke henne eller gjøre gjengjeld for hennes godhet og raushet. Det har jeg lyst til å si. Men da blir mamma og pappa bare så leie seg, uten at noe skjer i praksis. Men(!), barna mine har et supert forhold til sine besteforeldre (svigers), og der blir barnebarna behandlet likt. Så får foreldrene mine kose seg på hytta med de andre. HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Superdolly Skrevet 6. april 2015 #15 Skrevet 6. april 2015 Da får du si til mor di, som er med og eier denne hytta, at hun på denne måten dyrker og pleier et godt forhold til sine søstre og nieser, på bekostning av et godt forhold til sin datter og barnebarn. Og dét helt uten at noen av dem noen sinne vil takke henne eller gjøre gjengjeld for hennes godhet og raushet. Det har jeg lyst til å si. Men da blir mamma og pappa bare så leie seg, uten at noe skjer i praksis. Men(!), barna mine har et supert forhold til sine besteforeldre (svigers), og der blir barnebarna behandlet likt. Så får foreldrene mine kose seg på hytta med de andre. HIAnonymous poster hash: 77ca1...55e De blir lei seg? Du kan ikke si det, fordi de blir lei seg? Men de kan av-invitere dere på kort varsel selv om barna dine blir lei seg, uten at du kan konfrontere dem med det? Unnskyld at jeg spør, men er du også en smule konfliktsky?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #16 Skrevet 6. april 2015 Da får du si til mor di, som er med og eier denne hytta, at hun på denne måten dyrker og pleier et godt forhold til sine søstre og nieser, på bekostning av et godt forhold til sin datter og barnebarn. Og dét helt uten at noen av dem noen sinne vil takke henne eller gjøre gjengjeld for hennes godhet og raushet.Det har jeg lyst til å si. Men da blir mamma og pappa bare så leie seg, uten at noe skjer i praksis. Men(!), barna mine har et supert forhold til sine besteforeldre (svigers), og der blir barnebarna behandlet likt. Så får foreldrene mine kose seg på hytta med de andre.HIAnonymous poster hash: 77ca1...55e De blir lei seg? Du kan ikke si det, fordi de blir lei seg? Men de kan av-invitere dere på kort varsel selv om barna dine blir lei seg, uten at du kan konfrontere dem med det? Unnskyld at jeg spør, men er du også en smule konfliktsky? Ja, jeg er også konfliktsky😕 Men hadde jeg trodd at det hadde noe for seg å si ifra, så hadde jeg gjort det. Det ender bare med sure (triste) miner. HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #17 Skrevet 6. april 2015 Enten så får du si fra eller så får du leve med dette uten å surmule. Du velger å ikke ta kampen for å unngå barnas skuffelse. Da får du stå for det og gå videre. Å surkelure og nesten håpe at dere blir invitert så du kan takke nei (da kan de bare ha det så godt, liksom) er utrolig barnslig. Ta dette opp på en voksen måte eller la det være, uten sure miner. Anonymous poster hash: 97287...a83
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #18 Skrevet 6. april 2015 Søsknene som eier hytta må ha en klar avtale om hvem som bestemmer den aktuelle uken. Finn frem kalenderen. Uke 1 bestemmer tante grønn, uke to bestemmer tante fiolett osv over hvem det er plass til. Høytidsdagene som jul og påske må også rullere, slik at det ikke blir samme tante som ex får jula hvert år . Dine foreldre bestemmer da hver 4. uke hvem det er plass til, og da sier de vel ikke nei til dere? Anonymous poster hash: a14c4...3eb
Superdolly Skrevet 6. april 2015 #19 Skrevet 6. april 2015 Da får du si til mor di, som er med og eier denne hytta, at hun på denne måten dyrker og pleier et godt forhold til sine søstre og nieser, på bekostning av et godt forhold til sin datter og barnebarn. Og dét helt uten at noen av dem noen sinne vil takke henne eller gjøre gjengjeld for hennes godhet og raushet.Det har jeg lyst til å si. Men da blir mamma og pappa bare så leie seg, uten at noe skjer i praksis. Men(!), barna mine har et supert forhold til sine besteforeldre (svigers), og der blir barnebarna behandlet likt. Så får foreldrene mine kose seg på hytta med de andre.HIAnonymous poster hash: 77ca1...55e De blir lei seg? Du kan ikke si det, fordi de blir lei seg? Men de kan av-invitere dere på kort varsel selv om barna dine blir lei seg, uten at du kan konfrontere dem med det? Unnskyld at jeg spør, men er du også en smule konfliktsky? Ja, jeg er også konfliktsky Men hadde jeg trodd at det hadde noe for seg å si ifra, så hadde jeg gjort det. Det ender bare med sure (triste) miner. HIAnonymous poster hash: 77ca1...55e Ja, jeg hadde nå likevel sagt fra hadde jeg vært i din situasjon. Rett og slett fordi at hver gang dette skjer ødelegger dine foreldre forholdet til dine barn (og deg) enda litt mer. Til slutt er dine barn drittlei av mormor og morfar og gidder ikke å ha et forhold til dem lenger fordi de blir skuffet så ofte. Og slike ting er det greit at de vet, sånn at de er fullstendig klar over hva de velger og hva de velger bort.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #20 Skrevet 6. april 2015 Enten så får du si fra eller så får du leve med dette uten å surmule. Du velger å ikke ta kampen for å unngå barnas skuffelse. Da får du stå for det og gå videre. Å surkelure og nesten håpe at dere blir invitert så du kan takke nei (da kan de bare ha det så godt, liksom) er utrolig barnslig. Ta dette opp på en voksen måte eller la det være, uten sure miner. Anonymous poster hash: 97287...a83 Ja, jeg vet jeg reagerer barnslig og trassig. Og det holder jeg for meg selv (bortsett fra her😉). Jeg skal ikke surmule mer, men legge egne planer. Dersom spørsmålet om hyttetur kommer, vil jeg si at det ikke passer; at vi har andre planer. Får jeg direkte spørsmål om hvorfor vi ikke blir med, skal jeg være ærlig. Ingen stor krise dette altså, ville bare høre hva dere mente og hadde tenkt i samme situasjon😊 HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #21 Skrevet 6. april 2015 Da får du si til mor di, som er med og eier denne hytta, at hun på denne måten dyrker og pleier et godt forhold til sine søstre og nieser, på bekostning av et godt forhold til sin datter og barnebarn. Og dét helt uten at noen av dem noen sinne vil takke henne eller gjøre gjengjeld for hennes godhet og raushet.Det har jeg lyst til å si. Men da blir mamma og pappa bare så leie seg, uten at noe skjer i praksis. Men(!), barna mine har et supert forhold til sine besteforeldre (svigers), og der blir barnebarna behandlet likt. Så får foreldrene mine kose seg på hytta med de andre.HIAnonymous poster hash: 77ca1...55e De blir lei seg? Du kan ikke si det, fordi de blir lei seg? Men de kan av-invitere dere på kort varsel selv om barna dine blir lei seg, uten at du kan konfrontere dem med det? Unnskyld at jeg spør, men er du også en smule konfliktsky?Ja, jeg er også konfliktsky Men hadde jeg trodd at det hadde noe for seg å si ifra, så hadde jeg gjort det. Det ender bare med sure (triste) miner. HIAnonymous poster hash: 77ca1...55e Ja, jeg hadde nå likevel sagt fra hadde jeg vært i din situasjon. Rett og slett fordi at hver gang dette skjer ødelegger dine foreldre forholdet til dine barn (og deg) enda litt mer. Til slutt er dine barn drittlei av mormor og morfar og gidder ikke å ha et forhold til dem lenger fordi de blir skuffet så ofte. Og slike ting er det greit at de vet, sånn at de er fullstendig klar over hva de velger og hva de velger bort. Godt poeng! Det skal jeg tygge litt på😉 HI Anonymous poster hash: 77ca1...55e
soleia Skrevet 6. april 2015 #22 Skrevet 6. april 2015 Einig med superdolly i alt ho skriv. Om du er så konfliktsky at du aldri gjev noko tilbakemelding om at du synes det er skuffande å bli behandla på denne måten, så får du nesten berre akseptere at det er slik det er. Skal du først avslå ein invitasjon, så må du iallefall forklare kvifor, og ikkje berre seie at de har andre planar. Det er greit å vere fredsæl, men litt klar tale mellom familiemedlemmar må til av og til, og eg synes du undervurderar foreldra dine om du berre går ut frå at dei ikkje vil tenkje seg om dersom du har ein alvorsprat med dei.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #23 Skrevet 6. april 2015 Du må si klart og tydelig fra! Kan ikke finne deg i dette. Men å eie hytte sammen er noe dritt! Min far eier hytte sammen med tre søsken. Min ene tante mener i sitt hodet at hun bestemmer og velger først siden hun er eldst. Et sabla styr hver ferie... Til slutt var jeg så dritt lei at jeg lagde en avtale til min far som han presenterte for to av sine søsken. Disse tre av enige før de presenterte avtalen for storesøster. Nå har de hver fjerde påskeferie og hver fjerde vinterferie (ikke samme året) Utover dette er det laget en "hyttebok" hos min bestemor. Her må de som vil ha hytta skrive seg opp. Om flere ønsker den samtidig blir det loddtrekning 1 måned før oppsatt tid. Jeg orket ikke mer av alt styret og at hytta skulle være overfylt bestandig. Noen av mine søskenbarn ba også med vennepar på den allerede overfylte hytta som gikk på bekostning av andre søskenbarn. Nå fungerer det greit nok, men å eie hytte sammen er kort og greit ikke noe å anbefale Anonymous poster hash: bde5b...d21
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #24 Skrevet 6. april 2015 Den av-invitasjonen forstår jeg virkelig ikke. Hadde ikke funnet meg i det, og sagt det jeg mente om saken. Også ville jeg sagt at jeg ikke lenger ville benytte meg av hytta i det hele tatt når det skal være sånn (måtte vært sikker på at jeg mente det før jeg sa det) og så deretter prøvd å legge skuffelsen bak meg som et avsluttet kapittel (men de fortjener å høre det først! Evt mulighet til å endre på ting). Jeg er også konfluktsky, men slik urettferdighet hadde jeg likevel ikke latt gå upåaktet hen. Anonymous poster hash: 42c69...a5a
skjotta Skrevet 6. april 2015 #25 Skrevet 6. april 2015 Vil vel ikke si at du kommer sist, men hellet at foreldrene dine ikke krever sin rett til å ha med folk på hytta. Og konfliktskyheten går tydeligvis í arv slik at du ikke hevder din "rett" hellet. Så går alle rundt og er sånn mellomfornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå