Gå til innhold

Dere som har bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

17. Mai, konfirmasjoner, dåp, avslutning av studiet og kan brukes i bryllup, men har ikke gjort det enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bunad på 17. Mai, i dåp, konfirmasjon, bryllup, og på julaften. Blir fast to ganger i året og ellers litt sporadisk..

Anonymous poster hash: 4b65e...e1e

Skrevet

Brukte bunaden sist for ca 6 år siden i en konfirmasjon. Syns den er grusom å gå med. Tung, varm og uhamslig. Spesielt nå som jeg har tre små barn. Fikk den til konfirmasjon og har brukt den maks 5 ganger. Den passer (dessverre) fremdeles.

Anonymous poster hash: 8fd1b...402

Skrevet

17.mai, konfirmasjon, dåp, store runde dager (som 80-årsdager som feires formelt) og bryllup (men bare i kirka). Synes jeg bruker stasplagget for sjeldent, men det er liksom ikke helt sosialt akseptabelt å bruke det til så mange andre anledninger :P

Anonymous poster hash: e4e36...697

Skrevet

Jeg bruker bunaden 3-4 ganger i året, avhengig av hva som er av anledninger i familien. Har tenkt å ha den i hvert fall i 50 år, så da blir det 150-200 ganger totalt. Synes ikke det er lite for et festplagg. Synes forøvrig samekofte er et flott plagg!

Anonymous poster hash: 41867...cea

Skrevet

18. Mai, konfirmasjon og dåp

Anonymous poster hash: 4ac36...33c

Du føler ikke at du er en dag for sent når du bruker den 18. mai?

Her brukes den 17. mai, dåper og konfirmasjoner.

Anonymous poster hash: bb6b4...43a

Skrevet

Jeg bruker den i dåp, konfirmasjoner, bryllup, 17. Mai og andre anledninger hvor det skulle passe inn.

Hittil i år har jeg brukt den 3 ganger, og vet at den blir ihvertfall brukt 7 ganger til før året er omme.

Skrevet

17. mai, barnedåp, bryllup. Og i hele bryllupet, fatter ikke poenget med å skifte.

Anonymous poster hash: e8629...c3b

Skrevet

Bruker min 17.mai, konfirmasjoner, familiegjenforeninger, og dåp

Men ang kofter. Er det ikke slik som med bunad, at man bør ha tilhørighet til det for at det er "greit" å bruke det?

Trodde forøvrig at en samisk kofte var likestilt med en bunad i bruksområder, og klarer ikke se for meg noe slikt bli brukt på konserter eller andre mindre høytidelige eventer. 

Er også overrasket over at der er folk som bruker bunaden sin på julaften. Det hadde jeg ikke hørt om før. 

Anonymous poster hash: 683ad...75a
Skrevet

Her blir bunaden brukt på 17. mai, samt evt dåp/ konfirmasjoner. Stort sett bare en gang i året.

Jeg synes bunad er nydelig, men misliker virkelig å gå med den... Har ofte skiftet etter toget på 17. mai, så bruker den ikke en hel dag engang... Får litt dårlig samvittighet. Det er min bestemor som har sydd den. Min mor ønsket seg bunad halve livet. Hun fikk sin få år før hun døde. Så kommer liksom utakknemlige meg. Jeg misliker virkelig å gå med bunaden, er et utrolig upraktisk plagg!!

Skrevet

Er det ikke litt kjedelig å ha et så pent plagg som nesten aldri blir brukt?

HI

Anonymous poster hash: 48662...53f

Nei, det går fint.

Det er jo ikke så mange festanledninger ila året som en festbunad passer til. Penkjolene mine brukes enda mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...