Gå til innhold

Dere som har bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte bruker dere bunaden? Jeg har kofte og bruker den ofte til fest, på konserter, tilstelninger osv. Har 3 kofter og mye tilbehør som jeg veksler på å bruke. Bruker kofta mange ganger i løpet av året og bare i påsken har jeg brukt den 4 ganger.

Er det slik med bunad og hvorfor ikke? Det burde være et bruksplagg man burde bruke mye oftere.

Anonymous poster hash: 48662...53f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

17.mai, konfirmasjoner, barndåp og julaften.

Anonymous poster hash: e80d0...d0a

Skrevet

Jeg går ikke med bunad på konsert nei. Men den jeg har er ikke bruksbunad, men festbunad.

Bruker den i barnedåp, konfirmasjon, 17-mai.

Skrevet

Er det ikke litt kjedelig å ha et så pent plagg som nesten aldri blir brukt?

HI

Skrevet

Jeg bruker den altfor sjeldent. På 17.mai noen år, samt til konfirmasjoner og dåp.

Skrevet

18. Mai, konfirmasjon og dåp

Anonymous poster hash: 4ac36...33c

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fikk i fjor og brukte den da til dåp, 17 mai og 2 konfirmasjoner. I år skal den brukes 17 mai, en konfirmasjon og i kirken i et bryllup kanskje...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Syns ikke bunad er noe man bruker på konserter

Skrevet

Har to bunader og 3 kofter

Bunadene er festbunader, som jeg bruker i bryllup (kirken og middagen), dåp, konfirmasjon, 17. mai , jul (kirken)

Koftene bruker jeg som deg.

Kjedelig med bunad? Nei veldig kjek å alltid ha noe å ha på! :) Slippe å stresse med å finne ny kjole! 

Anonymous poster hash: 22179...031
Skrevet

Bunaden eg har er vel frå tidlegare meint å brukast meir, den kjem med linskjorte til "halvfint" og silkeskjorte til virkelig fint. No har eg berre linskjorte (silkeskjorta er litt kjerring), men brukar bunad kun til konfirmasjon, dåp, 17.mai. Kunne også stilt i bunad i bryllup, men folk har det med å gifte seg på sommaren og med 35°c i selskapslokalet.

Skrevet

Har to bunader og 3 kofter

Bunadene er festbunader, som jeg bruker i bryllup (kirken og middagen), dåp, konfirmasjon, 17. mai , jul (kirken)

Koftene bruker jeg som deg.

Kjedelig med bunad? Nei veldig kjek å alltid ha noe å ha på! :) Slippe å stresse med å finne ny kjole! 

Anonymous poster hash: 22179...031

Mente ikke at det var kjedelig med bunad :) Det er et flott plagg. Mente om det ikke er kjedelig å eie et så flott plagg som blir så lite brukt.

Skrevet

Bruker den 17. Mai, i evt dåp, konfirmasjon og kanskje i bryllup. Kunne ikke falt meg inn i halvsøvne å gå med bunaden på konsert/ eller fest. Hadde følt meg helt malplassert da gitt!

Skrevet

Bunaden bruker jeg av og til på 17.mai, til konfirmasjoner og lignende. Skulle veldig gjerne brukt den mer!

Kan noen gi en link til ei kofte? Forbinder det med strikkejakke, og det ville jeg heller brukt for å holde meg varm om vinteren.

Skrevet

Bunaden bruker jeg av og til på 17.mai, til konfirmasjoner og lignende. Skulle veldig gjerne brukt den mer!

Kan noen gi en link til ei kofte? Forbinder det med strikkejakke, og det ville jeg heller brukt for å holde meg varm om vinteren.

https://www.google.no/search?q=samisk+kofte&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tOwgVbmjFoSwsQHv_IGgCw&ved=0CCgQsAQ&biw=1536&bih=706#imgdii=_

Finnes i ulike farger med ulikt bånd. Og så er det sjal, sko og tilbehør.

Skrevet

Kofte, er ikke det bare en strikkejakke da?

Anonymous poster hash: 4abe0...5f9
Skrevet

Er det ikke litt kjedelig å ha et så pent plagg som nesten aldri blir brukt?

HI

Nei.

Kofte på konsert?? Oi...

Anonymous poster hash: 656a7...b79

Skrevet

https://www.google.no/search?q=samisk+kofte&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tOwgVbmjFoSwsQHv_IGgCw&ved=0CCgQsAQ&biw=1536&bih=706#imgdii=_

Beklager, postet litt for fort annie #15.  Jeg hadde aldri ikledd meg en samedrakt da, da spesielt siden jeg bor på østlandet og ikke er same. Hvilke anledninger har du brukt samedrakt i påsken Hi? (Ja, jeg håper du er samisk, eller i det minste bor i Nord.)

Skrevet

Beklager, postet litt for fort annie #15.  Jeg hadde aldri ikledd meg en samedrakt da, da spesielt siden jeg bor på østlandet og ikke er same. Hvilke anledninger har du brukt samedrakt i påsken Hi? (Ja, jeg håper du er samisk, eller i det minste bor i Nord.)

Ja, jeg er selvsagt samisk og jeg bor i nord. Brukte kofte på påskekonsert (påskefestival), til påskemiddag og til påskefesten. Og så var kofta på til middag hos bestemor på skjærtorsdag.

Skrevet

Takk for linken. De er kjempefine :)

Skrevet

Har bursdag brukte den sist på 17. Mai for 5 år siden. Har bodd i utlandet, derfor så lenge siden sist. Den må nok på igjen på 17. Mai i år. Fikk den til konfirmasjonen, men er ikke noe bunadsmenneske, og den brukes bare 17.mai.

Anonymous poster hash: 8b61b...b25

Skrevet

Har bursdag brukte den sist på 17. Mai for 5 år siden. Har bodd i utlandet, derfor så lenge siden sist. Den må nok på igjen på 17. Mai i år. Fikk den til konfirmasjonen, men er ikke noe bunadsmenneske, og den brukes bare 17.mai.

Har bunad...

Skrevet

Eller så kan man kjøpe seg en Navdrakt å fly på konsert med :)

Anonymous poster hash: 597a9...48f

Skrevet

Eller så kan man kjøpe seg en Navdrakt å fly på konsert med :)

Anonymous poster hash: 597a9...48f

;)

Bilde fjernet av opphavsrettslige årsaker.

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Takk for linken. De er kjempefine :)

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...