Gå til innhold

Sjonalist? Morsomme skrivefeil :)


Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var det ei på min venneliste på Facebook som skreiv at de hadde vært på sykkeltur, påskeegg jakt og grilla i dag. Påskeeggjakt er jo ett ord, ikke to. Hvis en skal dele opp ordet, kan det fort få annen betydning.

 

Anonymous poster hash: 667c2...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom på nå at i påsken var det en bedrift som hadde sånn lik og del, og vinn påskeegg. Teksten var en salig blanding av og/å feil og store og små bokstaver på helt feil plass. Nesten verst av alt var at de brukte "oxo" for også. Ble helt flau på deres vegne. ;)

 

Anonymous poster hash: 51d09...d23

Gjest Antarctica
Skrevet

Vet ikke helt om jeg syns det er spesielt morsomt - jeg syns vel mest det er bare trist.

Og før noen begynner å trekke "jeg er dyslektiker og kan ikke for at jeg skriver feil"-kortet, så vil jeg si: det er ALT FOR MANGE eksempler på dårlig språk, stavefeil, tegnsettingsfeil og oppdelte ord (såkalt særskriving) til at alt kan skyldes dysleksi. Så mange dyslektikere fins det ikke i Norge. Og som i eksempelet over: man er ikke dyslektisk når man skriver "oxo". Er man dyslektisk, kan man f eks komme til å skrive "osgå" når man mener "også", men slang som "oxo"; "d r" for "det er" og tilsvarende har ikke noe med lese- og skrivevansker å gjøre. Det er ren slurv og bekvemmelighetsskriving.

 

Derimot: hvis vi vil gjøre livet lettere for dyslektikere skal vi SLUTTE å gjemme oss bak lidelsen deres for å unnskylde egen lemfeldighet og slendrian, og i stedet anstrenge oss for å skrive så rett som mulig over alt. I digitale verktøy finnes alltid en stavekontroll, og et hint kan være den røde streken som opptrer under feilskrevne ord. Ta den på alvor. Når du og jeg skriver rett, gjør vi jobben med å dekode innholdet mye lettere for alle ekte dyslektikere, som vil ha lettere for å gjenkjenne et "også" enn et "oxo" - rett og slett fordi man gradvis venner seg til et standard skriftbilde av noe. Å måtte forholde seg til ørten ulike måter å skrive et ord på (med argumentet om at "folk forstår jo uansett hva jeg mener") er med på å gjøre lesing verre for dem som allerede plages med det.

 

SÅ: for alle dyslektikeres skyld, og for alle andres; anstreng deg. Gjør det rett så sant det går. Og ikke rapp andres diagnoser for å slippe unna å måtte lære noe nytt selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...